Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fout?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
    canon sx 50 hs is een speelgoedtoestelletje heh, sorry als dat hard overkomt maar wat heb je voor die prijs?
    Dat zou je zelf ook al moeten weten eigenlijk e.
    Ik moet hier toch wel volgen vrees ik, ik ben ook ooit begonnen met een sx20 is...
    Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Re: Canon sx50 hd: Tegenvallende resultaten voor portretfotografie. Of doe ik iets fo

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
      Hallo Jozef68,

Hier een album met onbewerkte, full-size foto's van de Sony - die toch wel bijna dezelfde eigenschappen heeft als de Canon.

En ja, je kan met niet meer werken als dan er potentieel in een camera zit - daarin heb je volkomen gelijk.
      Maar uit de moderne bridges is veel meer tehalen dan je op het eerste zicht zou denken.
      Ik laat tegenwoordig mijn Canon 5DMk2 met L-glas véél meer thuis

Jaja
      Jaja,

ik durf het zelfs nog wat straffer te zeggen; er zijn nog héél weinig slechte toestellen en als je weet wat je doet en de beperkingen van je toestel kent kan je er meer uithalen dan de gemiddelde consument. Alleen ontbreekt het de meeste aan motivatie om kennis en ervaring op te doen waardoor ze veel betere foto's zouden maken.
      Maar dat is natuurlijk geen camera probleem

ps; aan je foto's is idd niet te zien of het een goedkope of dure camera is, scherp, goede kleuren, meer moet dat niet zijn
      Last edited by Jozef68; 31 augustus 2013, 22:22.
      D800 en een goed glasservies

Comment

Jozef68,

Je hebt helemaal gelijk.
        Het komt er eigenlijk gewoon op neer wat je van een bepaalde camera verwacht.
        Als ik met de 5DMk2 met de 50mm op f1.8 een portret maak, dan zal dat héél anders zijn dan met bv. de kleine Sony RX-100.
        En dat uiteraard omdat het twee zeer verschillende camera's zijn.
        Maar rond die beperkingen heen werken, dat is de "kunst" ...

Jaja

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        Jaja,

ik durf het zelfs nog wat straffer te zeggen; er zijn nog héél weinig slechte toestellen en als je weet wat je doet en de beperkingen van je toestel kent kan je er meer uithalen dan de gemiddelde consument. Alleen ontbreekt het de meeste aan motivatie om kennis en ervaring op te doen waardoor ze veel betere foto's zouden maken.
        Maar dat is natuurlijk geen camera probleem

ps; aan je foto's is idd niet te zien of het een goedkope of dure camera is, scherp, goede kleuren, meer moet dat niet zijn
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik ken er die ook klagen over vlekken op de sensor van een compactje (ik heb het trouwens zelf ooit ook gehad met een Nikon Coolpix 880).
          Het is niet omdat je daar geen lenzen wisselt dat er geen stof in kan geraken.
          Elke keer dat de lens van die camera naar buiten of naar binnen gaat krijg je een luchtverplaatsing, en die lucht komt er niet in door een speciaal stoffiltertje, die komt naar binnen door de kleine kieren die overal tussen zitten.
          Als er geen lucht in de camera zou kunnen, dan wordt de camera binnenin vacuum getrokken als de lens naar buiten gaat.

Bovendien kan je bij een DSLR wel gemakkelijk bij de sensor om die te reinigen, een compactje/bridge zal uit elkaar moeten gehaald worden, dat betekent gewoonlijk dat een sensorreiniging duurder uitvalt dan de restwaarde van de camera (zeker als die een paar jaar oud is).
          Ik heb al een heleboel camera's (DSLR's nu even niet meegerekend) gehad en heb eigenlijk nog nooit last gehad van stof op de sensor van compacte camera's.
          Maar ik denk wel dat het altijd kan gebeuren, zoals in jouw geval en dan heb je gewoon brute pech want in dat geval mag je u compactje naar de service doen waar de kosten dan vrij hoog zijn in verhouding met de prijs dat zo'n compact camera dikwijls kost.

Mijn dochter heeft nog altijd haar Coolpix L3, een camera die toch al een paar jaartjes meegaat nu en waar zo'n 20.000 foto's mee genomen zijn.
          Geen stof te bemerken op de sensor.. of anders gezegd op de foto's (bij 100%)
          De L3 wordt nu minder gebruikt omdat ik haar mijn Canon G1X ter beschikking stel.. ook op deze laatste niks van stof te bemerken. (rond 8 a 10.000 foto's)

In principe trek je dus stof mee met in en uitzoomen bij compaktjes, maar vraag is natuurlijk hoe gemakkelijk dit tot bij de sensor komt en hoe goed de camera is voorzien om dit tot een minimum te leiden door o.a
          stofwerende elementen.

Ook bijvoorbeeld een Canon 24-105 heeft een stofwering bij het in en uitzoomen en dit kan je duidelijk zien als je stof op je "inner lens tube" legt in de 105 mm stand legt.
          Bij het inschuiven (naar 24mm) zal het stof naar het einde van je "inner lens tube" geduwd worden.
          Das meteen ook de reden waarom L zoomlenzen maar één inner tube hebben (weather sealed) vanwege de dichting die volledig rond de inner tube aansluit.
          Bij een dubbele buis zoals b.v. de Canon 15-85 of 17-85 is dit praktisch niet mogelijk.. vandaar dat deze lenzen ook niet weather sealed zijn..
          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Voila, hij is verkocht. Heb me de prijsgunstige Canon 600D aangeschaft. Ik hoef écht niet het recentste model. Heerlijk werken is dat weer. Een haarscherp kijkvenster, voldoende grote knoppen, ver genoeg van elkaar geplaatst. Op de Canon sx moest ik soms met mijn vingernagel een knopje bedienen en ik heb niet eens zo'n grote handen.
            De Canon sx stelt inderdaad goed scherp als je PAL voor je onderwerp staat. Of als alles zich op dezelfde afstand van de fotograaf bevindt. Bij een ingewikkelder compositie zat ik telkens maar weer mijn blokje te verschuiven maar leverde al dat gepruts NIKS op. En gewoon scherpstellen in het midden en dan de ontspanknop half-ingedrukt houden gaf al evenmin een goed resultaat.

Comment

Working...
            X