Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K-5/K-R

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax K-5/K-R

Oorspronkelijk geplaatst door Melxna Bekijk bericht
    Ik ga de lens waarmee gepast is toch maar op de body SuperA zetten.. want ik vond het namelijk best apart, om het maar zo te zeggen... Wel had de K-5 veel contactpunten binnenin, die de gepaste lens niet had... Zal dat uitmaken?

Edit: even snel gepast, maar hij past wel op de SuperA....
    Sinds Pentax toestellen met AF-introduceerde zijn er inderdaad enkele contacten bijgekomen. Met name deze die de informatie doorgeven uit de chip die in de AF-objectieven zit. Deze contacten storen echter niet bij het plaatsen van een objectief dat deze contacten niet heeft.

In camera's vanaf de Z-reeks (de tweede generatie AF-camera's met bijhorende FA-generatie van objectieven) is er een extra dubbel contact dat voor stroomtoevoer naar het objectief zorgt. Dat diende initieel voor powerzoom in de FA-zooms, een feature die niet aansloeg omdat deze de batterij van de camera teveel belastte. Dit contact wordt in huidige camera's nog steeds gebruikt, maar dan wel om objectieven met een ingebouwde AF-motor aan te drijven. Het zou kunnen dat jouw objectief op de plaats waar dat contact zit te ver in de camera rijkt?

Ook nieuw in de camera's met AF (vanaf de SF-reeks) was de koppeling waarmee de AF-motor in de camera de scherpstelring in het objectief aandrijft. Ik weet dat er enkele oude Ricoh-objectieven bestaan die een van de K-vatting afgeleide vatting gebruiken en die perfect op oude niet-AF camera's van Pentax passen. Deze hebben echter een pinnetje dat net op dezelfde plaats zit van de latere AF-koppeling in de KAF-vatting. Normaal is het echter geen probleem deze Ricoh-objectieven op een recente Pentax-camera te plaatsen. Het probleem is echter dat je de objectieven er niet terug af krijgt () omdat dat pinnetje vast zit in de AF-koppeling (de aandrijfas die Pentax voor AF gebruikt is nl indrukbaar, wat het Ricoh-pinnetje niet is).

Voor een schematisch overzicht van de verschillende generaties van de K-vatting, zie http://www.aohc.it/images/k1e.gif en http://www.aohc.it/images/k2e.gif . Op deze schema's vind je het Powerzoom-contact op nr 8, en de AF-koppeling op nr 7.

hth, Wim

Edit: misschien moet je eens enkele foto's van de vatting van je objectieven linken?
    Last edited by ishpuini; 22 augustus 2013, 10:42.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ook nu weer bedankt voor de informatie , ik heb even een foto van de vatting gemaakt. Dus hierbij: http://i1254.photobucket.com/albums/...psb155078f.jpg

Comment

Lijkt me (M42) schroefdraadvatting. Op de Super-A zit dan de adapter bajonet-schroefdraad. Die moet je eruit peuteren om de lens (met die adapter) op de K-5 te gebruiken. http://en.wikipedia.org/wiki/M42_lens_mount

Grtz,
        Jan
        PENTAX-IstD,IstDS,K100D,K10D, K5, K1 en 50 analoge Pentaxen en de nodige lenzen) BD0376BE

Comment

Maar is het met al dat gepeuter wel de moeite waard? Of kan ik beter gaan kijken voor een andere camera? Want bij konijnenberg adviseerde ze mij dat..

Comment

M42 (dat is het inderdaad) kan je natuurlijk ook op andere camera's gebruiken met een adapter (gepeuter is dus niet te vermijden). Maar of deze even makkelijk manueel samen zullen gaan kan ik niet zeggen. Weet in elk geval dat je met de K-5 zeker geen slechte camera in huis haalt, oud glas of niet... Dat ze je naar een ander merk sturen is helaas normaal, want Pentax is (onterecht vinden sommigen ) niet zo geliefd in de meeste winkels. Onbekend is onbemind hé... Zeker in grotere zaken worden verkopers opgeleid om vooral de veel verkochte (grote) merken goed te kennen. Met een merk als Pentax komen ze dan te gemakkelijk op onzeker en onbekend terrein, en daar houden veel verkopers niet van.

Hoe dan ook, slechte camera's zijn er niet echt meer, enkel (veel meer) slechte fotografen...

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bedankt weer voor je reactie, ik denk dat ik nu vooral ook naar mijn budget ga kijken. Want ik ben zeer gecharmeerd van de K-5 en zijn kunnen.. Maar de K-5 met een een (paar) extra lenz(en), wordt mij (vrees ik) te duur. Dus ik ga nog even goed rondneuzen.

En ik ben het met je eens.. Het is zo jammer dat Pentax een ondergeschoven merk is.. Ik lees veel lovende verhalen over de K-5.

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              ...

Hoe dan ook, slechte camera's zijn er niet echt meer, enkel (veel meer) slechte fotografen...
              En dat is zeer zeker waar, ik behoor daar nu ook nog bij. Maar ik ben me langzaam maar zeker wel aan het inlezen over camera's en zijn kunnen (iso, f-waarde, etc..) en ik vind het ontzettend interessant. Ook van deze site leer ik echt ontzettend veel en ik merk dat ik al anders tegen zaken aan ben gaan kijken (foto's van andere, de omgeving etc.)

Comment

Working...
              X