Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Middenweg tussen fototoestel en videocamera...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Middenweg tussen fototoestel en videocamera...

Oorspronkelijk geplaatst door MasVaK Bekijk bericht
    Ik ben dus echt niet op zoek naar een DSLR, maar naar een camera die een mooie middenweg vindt tussen prachtige foto's en full HD filmen.
    Ik heb de input hierboven niet gelezen, dus dit is misschien al eerder gezegd, maar soit...

Ik kan daarvoor absoluut een Nex-5N aanraden, met SEL 18-200 . Deze Nex is niet de meest recente, maar doet het zo goed dat ik absoluut geen behoefte tot "upgrading" naar 5R, 6 of 7 heb.

Filmen met die zoomlens gaat echt heel goed: in-/uitzomen gaat heel vlot en AF en lichtmeting passen zich voortdurend aan.
    Zelfs het ingebouwde microfoontje is zo goed dat de extra add-on-microfoon voor mij niet hoeft.
    Gewoon goede HD-film is het resultaat.

Gemakkelijk tweedehands te vinden (of misschien nog ergens in uitverkoop ?), niet duur, uitstekende filmkwaliteit en eveneens prima foto's, tot en met iso 3200.
    Als ik het uiterste uit de kan wil, neem ik het zware FF-tasje mee, maar zowat al de rest gebeurt met die combinatie. Af en toe gaat er eens een kleine prime op, als ik het nog compacter wil (Sigma's 30 en 19mm zijn prima lensjes voor geen geld).
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Die Nikon J1 met 10-30 heb je momenteel voor 225€. Dat is goedkoper dan veel compact camera's.

Zo een Sony 18-200mm F/3-5.6 SEL OSS alleen kost al 745€

Comment

Vandaar dat je die spullen niet nieuw moet kopen .
        Er komt genoeg materiaal te koop dat nauwelijks gebruikt geweest is.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Haha, nu zijn hier zoveel mogelijkheden gepasseerd dat ik als het ware door het bos de bomen niet meer zie .

Comment

Ik heb ondertussen verschillende camera's bekeken en ik moet toch een keuze maken wat nu belangrijker is; de foto's of de video's. En eigenlijk zijn de foto's voor mij het belangrijkst, als de camera maar in full HD kan filmen. Het is een hele ommekeer maar mijn vereisten zijn dus veranderd. Belangrijk is ook dat de camera mooie scherpe foto's maakt in het donker zonder de flits te gebruiken.

- Hoog zoombereik
            - Mooie foto's in donkere omgeving
            - Een viewfinder zou leuk zijn
            - HD filmen

Maar een camera met het ene én ook het andere is blijkbaar onmogelijk met mijn budget .
            Last edited by MasVaK; 16 augustus 2013, 20:16.

Comment

Mijn keuze gaat nog tussen twee camera's die nagenoeg hetzelfde zijn, de Panasonic DMC FZ150 en de FZ200. Ze hebben wel een prijsverschil van 100 EUR. Kan iemand mij zeggen waarom ik 100 EUR meer zou betalen voor de FZ200? Ik heb er werkelijk geen idee van .

Comment

De FZ150 heeft een F2.8 - F5.2 zoomlens
                De FZ200 heeft een vaste F2.8 zoomlens

Dat maakt een enorm verschil, de 100€ meerprijs zeker waard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pogi Bekijk bericht
                  De FZ150 heeft een F2.8 - F5.2 zoomlens
                  De FZ200 heeft een vaste F2.8 zoomlens

Dat maakt een enorm verschil, de 100€ meerprijs zeker waard.
                  Ik kom op dit forum om raad te vragen dus moet je me excuseren als ik vraag wat het verschil daar tussen dan is. Ieder zijn passie natuurlijk .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MasVaK Bekijk bericht
                    Ik kom op dit forum om raad te vragen dus moet je me excuseren als ik vraag wat het verschil daar tussen dan is. Ieder zijn passie natuurlijk .
                    Klein diafragma (hoge f waarde)

Bij een kleiner diafragma (uitgedrukt in een hoge f/ waarde) valt er weinig licht op sensor en neemt de scherptediepte toe. Dit betekent bijvoorbeeld dat je in een landschap ook de achterste rij bomen scherp hebt. Doordat er door de kleinere opening minder licht op de film of lens valt neemt echter ook de sluitertijd toe. De lens moet het licht langer op de sensor laten vallen om de foto genoeg te belichten, er moet licht van verder weg in het beeld de lens bereiken. Hiermee neemt ook de kans toe dat je bewegingsonscherpte krijgt als je de camera beweegt. Een heel klein diafragma is bijvoorbeeld f/18 en f/22, maar we spreken al over klein bij rond de f/10.

Groot diafragma (kleine f waarde)

Bij een groter diafragma (uitgedrukt in een kleine f/ waarde) valt er juist veel licht op de lens en krijg je veel sneller onscherpte in de achtergrond van je foto. Hierdoor springt het onderwerp als het ware naar voren naar de kijker en geef je daarmee dus extra aandacht aan het onderwerp. Hoe meer je inzoomt, hoe groter het effect zal worden. Hoe groot het effect wordt is mede afhankelijk van de lens die je gebruikt, wat is de maximale diafragma opening van de lens, hoe lichtsterk is de lens. Over het algemeen geldt hoe lichtsterker (hoe lager de f waarde, hoe groter de diafragma opening) hoe duurder. Veel fabrikanten leveren een f/4 en een f/2.8 variant van een lens, de f/2.8 is altijd duurder.

Concreet betekent dit dat je met de FZ200 in mindere licht omstandigheden nog redelijk foto en video kans schieten omdat deze lichtsterk is van 24 mm tot 600 mm, bij de FZ150 zal je dan al rapper je iso moeten verhogen om tot dezelfde resultaten te komen maar met kans op meer ruis.
                    Hopelijk verduidelijkt dit wat meer.

mvg,
                    2 x 60D + 1 BG-E9 / EF-S 15-85 IS USM / 70-200 f2.8 L/ EF 100 f2.8 L IS Macro / SPEEDLITE 430 EX II/ MANFROTTO 055CXPRO3 + VANGUARD GH-200 PISTOL GRIP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Henk_01 Bekijk bericht
                      Klein diafragma (hoge f waarde)

Bij een kleiner diafragma (uitgedrukt in een hoge f/ waarde) valt er weinig licht op sensor en neemt de scherptediepte toe. Dit betekent bijvoorbeeld dat je in een landschap ook de achterste rij bomen scherp hebt. Doordat er door de kleinere opening minder licht op de film of lens valt neemt echter ook de sluitertijd toe. De lens moet het licht langer op de sensor laten vallen om de foto genoeg te belichten, er moet licht van verder weg in het beeld de lens bereiken. Hiermee neemt ook de kans toe dat je bewegingsonscherpte krijgt als je de camera beweegt. Een heel klein diafragma is bijvoorbeeld f/18 en f/22, maar we spreken al over klein bij rond de f/10.

Groot diafragma (kleine f waarde)

Bij een groter diafragma (uitgedrukt in een kleine f/ waarde) valt er juist veel licht op de lens en krijg je veel sneller onscherpte in de achtergrond van je foto. Hierdoor springt het onderwerp als het ware naar voren naar de kijker en geef je daarmee dus extra aandacht aan het onderwerp. Hoe meer je inzoomt, hoe groter het effect zal worden. Hoe groot het effect wordt is mede afhankelijk van de lens die je gebruikt, wat is de maximale diafragma opening van de lens, hoe lichtsterk is de lens. Over het algemeen geldt hoe lichtsterker (hoe lager de f waarde, hoe groter de diafragma opening) hoe duurder. Veel fabrikanten leveren een f/4 en een f/2.8 variant van een lens, de f/2.8 is altijd duurder.

Concreet betekent dit dat je met de FZ200 in mindere licht omstandigheden nog redelijk foto en video kans schieten omdat deze lichtsterk is van 24 mm tot 600 mm, bij de FZ150 zal je dan al rapper je iso moeten verhogen om tot dezelfde resultaten te komen maar met kans op meer ruis.
                      Hopelijk verduidelijkt dit wat meer.

mvg,
                      Bedankt! Zo is het duidelijk... nu moet ik alleen mijn keuze nog maken. Het is inderdaad belangrijk om in het donker mooie foto's te maken zonder filts, maar ik moet er nog over nadenken of dat wel 100 EUR waard is voor mij .

Comment

Working...
                      X