Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70 + sigma 180 enkele problemen....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by smartpics
    Hi,
    Naar mijn idee zien de foto's er prima uit. De donkere achtergrond komt omdat je met een klein diafragma schiet. Enigste oplossing is een nog wat lichtere achtergrond kiesen. Wel eerst de vlieg dresseren...
    Naar mijn idee heeft het niks met de WB te maken of iets dergelijks maar met de natuur van een 180mm macro.
    Wat je door de zoeker ziet is met open diafragma, en daardoor lijkt de achtergrond lichter.Op m'n D2H zit een dieptescherpteknop die als ik die indruk me een beeld laat zien met het ingestelde diafragma.Deze is uiteraard donkerder.Ik weet niet of de D70 zo'n knop heeft.
    Bij het lichter maken van de achtergrond via software (tuurlijk mogelijk) zul je erachter komen dat je veel (kleur)-ruis gaat krijgen wat bij een grotere afdruk niet fraai oogt.
    Succes met je 180mm, wat een heerlijke lens is.
    Edwin


    Ha, nu weet ik waarom die knop rechts onderaan de lens dient.... Yes indeed, de d70 heeft ook zo'n knop, Goed toesteleke dienen d70
    To make your dreams come true, wake up

    Comment


    • #17
      Aha die knop moet ik dus zeker eens uitproberen.
      Ben gisteren naar de Bourgoyen gaan fotograferen en ik heb gemerkt dat ik toch wel vrij veel onscherpe foto's had.
      Ik fotografeer nu minimaal aan 1/125 op statief, en NOG zijn veel foto's onscherp.
      Ik stel nu tegenwoordig handmatig scherp, om te zien of dit iets zou verbeteren, maar neen ... .
      Tegenwoordig trek ik nu op iso 400 of 800, om toch maar een waarde zoals F10-16 te kunnen hebben als ik op 1/125, 1/180 trek, maar zo te zien helpt dit niet veel aan de scherpte ... .

      Zijn er eigelijk algemene regels hoe te fotograferen met een 180mm (bvb minimaal 1/180 uit de losse hand ofzo) om m'n foto's scherp te krijgen??
      Ik fotografeer vnl kleine insecten bvb waterjuffers, vliegen, wantsen, ... Dat moet toch mogelijk zijn om deze perfect scherp te krijgen? Is dit nu toevallig, of zou dit kunnen liggen aan een instelling van m'n toestel?
      Kan ik dit misschien zelf eens testen op de 1 of andere manier ???
      Zo weet ik tenminste of m'n toestel goed ingesteld is ... en dat het dan mijn eigen fout is... . Ik heb bvb gehoord dat de D70 soms last heeft v backfocus en zo van die zaken, misschien heeft de mijne daar ook last van.
      Iemand ervaring met fotograferen van kleine insecten met de D70 + 180mm? Ik zou graag eens jullie instellingen weten
      Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

      Comment


      • #18
        Hi,
        Er is een regeltje voor het uit de hand fotograferen. nl 1/brandpunt
        Bij een 180mm op een D70 zou dit neerkomen op +/- 1/250sec.
        Bij een goed statief moet 1/125sec. dus makkelijk kunnen. Wellicht is je staief niet erg stabiel.

        Wat de back of frontfocus betreft, kun je het gemakkelijk testen met een lineaal.Deze leg je op zo'n 45 graden en je stelt scherp op bv het cijfer 16.

        Probeer eens een SB800 erop te zetten en fotografeer eens uit de hand op bv 1/400 of 1/500 seconde.Leg je linkerhand op of tegen je rechterschouder zodat je je lens op je linkerelleboog kunt leggen.
        Op deze manier moet het mogelijk zijn een scherpe foto te maken, zeker mbv een flitser...
        succes Edwin
        Mijn Foto's

        Comment


        • #19
          Eens met het laatste bericht.
          Overigens krijg je met flitsen een veel beter resultaat, vooral facetogen.
          Is een 180 (x1,5 verlengingsfactor) niet te "lang" voor op een D70?


          Groeten
          Brenzef

          Comment


          • #20
            Zo te zien trekt hij toch scherp. Eigelijk de 1e keer dat ik aan 1/400 fotografeer, misschien dat ik dus het best minimaal 1/200 neem ofzo:



            Deze is uit de hand getrokken met de in-camera flits.



            Zo te zien focust hij dus goed, alhoewel hij niet veel overlaat langs de bovenkant vind ik. Is dat omdat ik aan F3.5 trek?
            Nikon D70 | 35-80mm 5.6D | Sigma 180mm macro|

            Comment

            Working...
            X