Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

herbeginner stapt over

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• herbeginner stapt over

Hallo,
    Ik heb mijn nikon 5100 met lens 18-105 weggeschonken aan mijn vrouw dus kan ik opnieuw beginnen
    Nu overweeg ik de overstap te maken naar canon. Het is niet mijn bedoeling een discussie op gang te brengen van voor en tegenstanders van nikon of canon fans.
    Ik dacht de canon 700D te kopen met enkele zeer goede lenzen die later ook op een fullframe passen. Kan dit zonder aan kwaliteit in te boeten ?
    Mijn foto's die ik nam waren meestal portretten, landschappen en dieren.
    Waarom nu plots canon, het is eens iets anders maar eigenlijk kan ik mij ook niet van de indruk ontdoen dat de foto's die zonder nabewerking uit het toestel komen iets meer kleur hebben, saturatie is precies anders. Ook lees ik meer problemen bij nikon bijv. stofproblemen bij D600, onscherpte bij D7000 etc. Verbeter me als dat niet zo is !
    Ik ben me ook bewust als ik drie dure FX lenzen koop (een breedhoek , een portretlens, een telezoom) van canon dat ik dan vasthang aan dit merk.
    Vinden jullie dit een goede keuze ? Alle tips zijn welkom zowel voor lenzen als voor de 700d. Mijn bedoeling is wel om bij pakweg over een jaar er een 6D bij te kopen (lees niets dan lof over deze camera)
    Mvg
    Oli
    canon of een sony

Re: herbeginner stapt over

De keuze voor een bepaald merk zit vaak in 't koppeke. Jouw beslissing is al genomen, maar je zoekt bevestiging voor die keuze. Verbeter me als dat niet zo is!

Ach, je moet gewoon kopen wat je wil, maar lezen over problemen en over stof zijn m.i. geen goeie waardemeters, net als "de indruk" dat kleur iets beter is op de ene t.o.v. de andere camera. Dat zijn eerlijk gezegd allemaal subjectieve benaderingen, die ook soms nogal eens oppervlakkig zijn. Hoe een foto eruit ziet zonder nabewerking hangt meer af van de instellingen op je camera dan van de kwaliteit van de hardware. Als je je daar niet mee wil bezig zijn dan koop je m.i. beter geen dure spiegelreflex. Ik zou uitgaan van de kwaliteiten en karakteristieken van een camera en op die manier kijken wat het best bij jou past. Dat is dus een zo objectief mogelijke benadering.

Vind ik een 700D een goeie keuze? Jazeker, net als een D7000 van Nikon, of een D3200, of een 1100D. Daar is geen enkele slechte camera bij. Je zal dus moeten kiezen op basis van wat je wil doen met je camera en hoeveel je ervoor wil geven.
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Kunnen we dan beweren dat 2 evenwaardige camera"s (bijv D5200 tegenover de 700D) met dezelfde camera instellingen 2 identieke foto's produceren in jpeg zonder nabewerking ? ok stel ik koop de 700d en 3 EL lenzen erbij, welke zouden jullie me aanraden dan (voor portretten, landschappen, een telezoom voor straatfotografie)
      Mvg
      Oli
      canon of een sony

Comment

Kleuren: Het is inderdaad zo dat de Canons, standaard ingesteld, wat fellere (meer gesatureerde) kleuren geven maar je kan dat in uw Nikon camera aanpassen via de "Picture Controls". Daar kan je aanduiden hoeveel saturatie, scherpte, contrast, helderheid, enz... je wenst voor de jpgs. Druk op de i-knop en daar zal je het vinden. Je kan één van de Nikon Picture Controls kiezen (Standaard, Neutraal, Levendig, ...) of deze aanpassen naar uw goesting. De Picture Controls worden alleen gebruikt in P, A, S en M mode.

Ik zou geen 2 merken "onderhouden". 'k Denk dat je veel meer voordeel doet als jij en uw vrouw hetzelfde merk gebruiken. Lenzen, accessoires, enz. kan je dan uitwisselen. Je zal geen betere foto's maken met het ene of andere merk.

Comment

Neen, zoals timefreezer zegt het toestel "maakt" de foto's niet, dat doe jij uiteindelijk nog. Bij ons op de cursus vonden de canonians hetzelfde van wat jij zegt over de nikon-toestellen. Wel, ik heb Canon, mijn vader Nikon en met nabewerking komen we toch tot gelijkaardige beelden hoor.
          Maar... Je moet doen waar jij je goed bij voelt en daarvoor heb ik Canon en papa Nikon... :-)
          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            Kleuren: Het is inderdaad zo dat de Canons, standaard ingesteld, wat fellere (meer gesatureerde) kleuren geven maar je kan dat in uw Nikon camera aanpassen via de "Picture Controls". Daar kan je aanduiden hoeveel saturatie, scherpte, contrast, helderheid, enz... je wenst voor de jpgs. Druk op de i-knop en daar zal je het vinden. Je kan één van de Nikon Picture Controls kiezen (Standaard, Neutraal, Levendig, ...) of deze aanpassen naar uw goesting. De Picture Controls worden alleen gebruikt in P, A, S en M mode.

Ik zou geen 2 merken "onderhouden". 'k Denk dat je veel meer voordeel doet als jij en uw vrouw hetzelfde merk gebruiken. Lenzen, accessoires, enz. kan je dan uitwisselen. Je zal geen betere foto's maken met het ene of andere merk.
            Ik heb drie merken waarvan twee in gebruik
            Zowel bij de Nikon als de Canon heb ik alles zo goed als op "0" staan (of neutraal).
            Voor beide gebruik ik Abode RGB.

De software van de computer kan beter bewerken dat de camera dit kan.

Mijn mening is andersom
            Betere kleuren via de Nikon dus en dit via de autoWB.

Ik heb dit al een paar maal gevraagd hier maar geen kat die iets laat horen
            als ik vraag om met een Canon een autoWB foto te maken.
            Last edited by theokus; 31 juli 2013, 23:04. Reden: rgb
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

zijn de fx lenzen ook niet duurder dan de ef lenzen van canon
              canon of een sony

Comment

Moest ik in jouw plaats zijn, ik zou het niet doen maar that's just me!

Zoals reeds gezegd, de kleuren zijn vooral subjectief en afhankelijk van de instellingen van het toestel. Ik ben bovendien voorstander van RAW en nabewerking. In mijn ogen hoort die nabewerking er gewoon bij op het moment dat je iets serieuzer met fotografie wil bezig zijn dan de gemiddelde "snapshotter" en dan maakt die kleurtint eigenlijk niets uit. Maar ik heb al geleerd dat ook die discussie RAW <-> JPEG evenveel voor- als tegenstanders kent. (die felle tegengestelde meningen, das precies een constante in fotografie!)
                Soit, ik zou ook, zoals hierboven reeds aangehaald, geen 2 merken onderhouden.
                Als jij nu enkele duizenden euro's gaat uitgeven aan 3 uitstekende Canon lenzen en volgende maand wil je vrouw ook wel een telezoomlens van goede kwaliteit dan geef je opnieuw heel veel geld uit aan iets wat je eigenlijk al hebt maar wat niet past op haar toestel.

Omdat dit toch wel een vrij prijzige hobby is zou ik het niet doen, als de financiele kant van de zaak echter geen argument is, tja, go ahead en koop waar je denkt dat je jezelf het beste bij voelt maar in dat geval zou ik precies ook eens kijken naar een model hogerop ipv naar het Canon instap model want met de 5100 heb je eigenlijk al een gelijkwaardig apparaat in huis. (ik ga ervan uit dat je vrouw met haar nieuwe toestel in hetzelfde huis woont als jij. )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door IceCool Bekijk bericht
                  ........
                  Soit, ik zou ook, zoals hierboven reeds aangehaald, geen 2 merken onderhouden.
                  Als jij nu enkele duizenden euro's gaat uitgeven aan 3 uitstekende Canon lenzen en volgende maand wil je vrouw ook wel een telezoomlens van goede kwaliteit dan geef je opnieuw heel veel geld uit aan iets wat je eigenlijk al hebt maar wat niet past op haar toestel.

grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dat is inderdaad ook een mogelijkheid!

Comment

hallo, zijn er nu nog mensen die problemen hebben met hun nikon dslr, bijv in de shoot stond er een artikel over stofproblemen bij de D600 en ik lees vaak over http://forum.belgiumdigital.com/f9/o...tmlolievlekken op de D7100
                      Of zijn dat maar enkelingen ?
                      canon of een sony

Comment

Welk merk het beste is laat ik even in het midden. Ik fotografeer al jaren met Canon en zal nooit een overstap maken gezien het feit dat ik mijn lenzen niet meer kan gebruiken en dus helemaal opnieuw kan beginnen. Dit betekend dus ook dat ik het jammer vind dat mijn vader Nikon gebruikt, je kunt geen lenzen uitwisselen. De adapter die Bouk aangeeft werkt overigens alleen voor oude Canon FD-lenzen dus is geen optie.

Dat gezegd hebbende, jouw vraag mbt 3 goede L lenzen voor de Canon 700D.

Groothoek: Canon EF 16-35 f2.8 L II USM (betaalbaarder alternatief: Canon EF-S 10-22 f3.5-4.5 USM)
                        Portret: Canon EF 85mm f1.2 L II USM (betaalbaarder alternatief: Canon EF 85mm F1.8 USM)
                        Telelens: Canon EF 70-200 f2.8 L IS II USM (betaalbaarder alternatief: Canon EF 70-200 f4 IS USM)

Succes met je keuzes!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reinier79 Bekijk bericht
                          Welk merk het beste is laat ik even in het midden. Ik fotografeer al jaren met Canon en zal nooit een overstap maken gezien het feit dat ik mijn lenzen niet meer kan gebruiken en dus helemaal opnieuw kan beginnen. Dit betekend dus ook dat ik het jammer vind dat mijn vader Nikon gebruikt, je kunt geen lenzen uitwisselen. De adapter die Bouk aangeeft werkt overigens alleen voor oude Canon FD-lenzen dus is geen optie.

Dat gezegd hebbende, jouw vraag mbt 3 goede L lenzen voor de Canon 700D.

Groothoek: Canon EF 16-35 f2.8 L II USM (betaalbaarder alternatief: Canon EF-S 10-22 f3.5-4.5 USM)
                          Portret: Canon EF 85mm f1.2 L II USM (betaalbaarder alternatief: Canon EF 85mm F1.8 USM)
                          Telelens: Canon EF 70-200 f2.8 L IS II USM (betaalbaarder alternatief: Canon EF 70-200 f4 IS USM)

Succes met je keuzes!
                          Ghoh volgens mij is dat "lenzen uitwisselen" toch sterk overroepen, tenzij je in (ongeveer) hetzelfde huis woont of op een moment dat je samen aan het fotograferen bent en dan kan je evengoed gewoon van toestel wisselen. Ik heb zelf lang getwijfeld tussen beter glas van Canon of alles naar Nikon over te zetten en bedacht me toen ook al dat het gegarandeerd weer zo is dat als je iets met die telelens wilt gaan doen (die je dan zogezegd samen in gebruik hebt), die dan weer bij de andere ligt en omgekeerd en je dan uit pure miserie toch maar elk je eigen lenzen gaat aankopen.
                          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chipkenaas Bekijk bericht
                            hallo, zijn er nu nog mensen die problemen hebben met hun nikon dslr, bijv in de shoot stond er een artikel over stofproblemen bij de D600 en ik lees vaak over http://forum.belgiumdigital.com/f9/o...tmlolievlekken op de D7100
                            Of zijn dat maar enkelingen ?
                            Neen dat zijn geen enkelingen.
                            Op dpreview.com staan een boel reacties.
                            Plus een collega hier had het zitten met zijn vonkel nieuwe D7100.
                            (slechts een paar dagen in bezit)

De reviews (31?) bij coolblue.com zijn allemaal lovend...lijkt me bedenkelijk.

Als jij zo'n toestel treft dan heb je een probleem Kunde weer gaan "lopen".
                            Ubi bene, ibi patria.
                            BD0388BE
                            Een website

Comment

Elke reden om over te schakelen is goed genoeg als je ze zelf maar goed genoeg vind.
                              Mijn bedenkingen
                              Waarom heb je in de tijd voor de D5100 gekozen? Wat is er nu anders?
                              Heb je een canon al eens vast gehad, ligt die beter in de hand?
                              de ruisprestaties van Nikon zijn (als ik het goed heb) beter dan die van canon, ga je dat niet missen?
                              Waarom zou je een beginnerstoestel zonder mankementen vervangen door een ander beginnerstoestel, en niet een trapje hoger kijken?

Comment

Working...
                              X