Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop 1e spiegelreflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aankoop 1e spiegelreflexcamera

Oorspronkelijk geplaatst door Petito7 Bekijk bericht
    H
    Mijn probleem is dat ik hier gewoon NIETS van ken. ik weet niet waar ik belang aan moet hechten of wat dan ook...
    Koop je ook zo een auto? Ken er niks van............
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Beetje onzin reactie hjanssen, lijkt mij dat de post van de topicstarter een goede eerste stap is!
      http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
        Het enige jammere is dat een "goeie basiscursus" zéér schaars te vinden is. Het enige voordeel dat ik al uit cursussen gehaald heb, is het feit dat je er dan wel mee bezig moet zijn, want je moet op tijd en stond foto's inleveren en je wordt kritischer tov je eigen werk. Bij de foto's waar je vroeger zou van gezegd hebben: wow dit is het nu helemaal gaat het nu: mja, maar daar had het zus en zo en hier beter zo en ik zou nog eens moeten teruggaan om het nu wel goed te doen.
        Dus je leert door een cursus wel veel, maar verwacht niet dat ze je de technische kant en de basisbegrippen uitleggen, want dat gebeurt bitter weinig. Hoe dan ook zal je veel jezelf moeten leren, door er mee bezig te zijn en dan kan een cursus daar wel een drijfveer voor vormen.
        Ik ervaar zelf dat veel van de personen zelf af hangt. Een cursus vind ik een beetje overroepen. Overbodig is iets anders....
        Er is op het internet genoeg te vinden en met vragen kan je op fora zoals deze terecht...

Een boek waar ik in het begin veel aan gehad heb en daar staat echt veel basis in: http://www.vanduurenmedia.nl/Titel/Index/518

Je hoeft geen fortuinen uit te geven om mooie foto's te maken. Soms sta ik zelf ook versteld van de mooie foto's met eenvoudig materiaal.
        Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
          ...

Een boek waar ik in het begin veel aan gehad heb en daar staat echt veel basis in: http://www.vanduurenmedia.nl/Titel/Index/518
          Het nemen van een digitale foto in de groene stand (volautomaat) is als het monteren van een kastje van Ikea. Supergemakkelijk en het resultaat is helemaal niet slecht.
          ---------
          leuk boek maar; de schrijver heeft nog nooit iets van Ikea in elkaar gezet denk ik.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            Het nemen van een digitale foto in de groene stand (volautomaat) is als het monteren van een kastje van Ikea. Supergemakkelijk en het resultaat is helemaal niet slecht.
            ---------
            leuk boek maar; de schrijver heeft nog nooit iets van Ikea in elkaar gezet denk ik.
            grt,bouk.
            Bouk voor het in een steken van kastjes van ikea moet je wel een diploma A1 hebben hoor.
            Gelukkig voor een foto te maken is een A3 voldoende .

Wat ik gedaan heb is kijken op deze site naar het onderdeel dat mijn bekoord zijnde dieren en natuur.
            En via de exif readers kan ik al zien welke standen voor mij interessant zijn.
            Maar of ik nu slimmer ben geworden weet ik nog niet, weet wel dat ik de kastjes LAAT in elkaar zetten door anderen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Als je geen interesse hebt in fotografie, je er niets van kent, niet weet wat n goeie foto is, dan vraag ik me af waarom je n dslr zou kopen ? Omdat iedereen er een heeft ?

Met alle respect, maar dat is geen goeie motivatie.

Voor t zelfde geld ben je enkele duizenden euro's kwijt en binnen n paar maand ligt alles stof te vergaren in de kast.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                Als je geen interesse hebt in fotografie, je er niets van kent, niet weet wat n goeie foto is, dan vraag ik me af waarom je n dslr zou kopen ? Omdat iedereen er een heeft ?

Met alle respect, maar dat is geen goeie motivatie.

Voor t zelfde geld ben je enkele duizenden euro's kwijt en binnen n paar maand ligt alles stof te vergaren in de kast.
                Geen interesse? Duizenden euro's?

Hij schrijft in zijn opening post: "Al enige tijd heb ik interesse in fotografie..." en dat hij wel dikwijls foto's ziet waarvan hij vindt dat het een goeie is.

Dan is de beste manier om ermee te starten een camera kopen en proberen, experimenteren, enz... Je moet ergens beginnen. Met alleen boekjes lezen en forums te volgen zal je niet snel weten of het echt iets is voor jou.
                Als het niets blijkt te zijn dan is er met het budget van 350 tot 400 euro dat hij voorstelt geen man over boord hé?
                Hij is zelfs zo verstandig van eerst de 2de hands markt te hebben bekeken. Hij spreekt hier dus niet van enkele duizenden euro's.

't Zijn ook niet allemaal gear freaks die alles weten van alle camera's...

Ik versta die negatieve reacties eigenlijk niet. Je zou voor minder weglopen.
                Last edited by timefreezer; 29 juli 2013, 10:55.

Comment

Hallo,

Eerst en vooral wil ik mij graag even voorstellen.
                  Ik ben Dimitri, 27Jaar en woon in Neerhespen ( Linter )

Al enige tijd heb ik interesse in fotografie maar eigenlijk heb ik hier nooit iets mee gedaan.
                  Nooit in verdiept of dergelijke, eerder aoiets van : amai dat is ne mooie foto of wow das wel knap gedaan...
                  Nu wil ik hier toch eindelijk eens iets mee gaan doen en ga ik mij dus ook een toestel kopen.
                  Mijn probleem is dat ik hier gewoon NIETS van ken. ik weet niet waar ik belang aan moet hechten of wat dan ook...

Hopelijk ben ik hier juist en kan er mij de nodige info gegeven worden zodat ik bij het juiste toestel uitkom.
                  Ik wil graag een Nikon, enkele van mijn vrienden hebben Nikon en hoor hier alleen maar lovende commentaar over.
                  De D3200 is denk ik en volgens ik overal wat kan lezen een zeer goed toestel om te kopen en gebruiken als beginner.
                  Ik heb ook enkele toestellen op 2de hands en dergelijke gevonden die mij wel aanstaan, maar zoals ik al zei, ik weet hier totaal NIETS van.

Het gaat om volgende toestellen :
                  D3000
                  D3100
                  D3200
                  D40

Ik heb een budget rond de 350€ - 400€
                  Welke zou een aan te raden toestel zijn volgens jullie?

Indien er andere camera's zijn die zeker de moeite waard zijn mag dit altijd vermeld worden :-)

Alvast bedankt
                  Dimi

Hallo,

Ik heb 2 jaar geleden de d3100 met 18-105 aangeschaft. Nog geen spijt van gehad, teller staat momenteel op 9.000 kliks. Het toestel zou volgens de meer gevorderde amateurs een instap-toestel zijn, maar als je al die toeters en bellen niet gebruikt (of nodig hebt) om een foto te maken zou ik er zeker voor gaan.

J.
                  Fuji x 100 f

Comment

Hier sinds een halfjaar D3200+ 18-105 lens. Heel tevreden van. Wegens te druk thuis eigenlijk nog geen tijd gehad om er 'echt' op uit te trekken. Het blijven dus voorlopig familiekiekjes enz. Jezelf wat inlezen scheelt veel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
                      Het enige jammere is dat een "goeie basiscursus" zéér schaars te vinden is. Het enige voordeel dat ik al uit cursussen gehaald heb, is het feit dat je er dan wel mee bezig moet zijn, want je moet op tijd en stond foto's inleveren en je wordt kritischer tov je eigen werk. Bij de foto's waar je vroeger zou van gezegd hebben: wow dit is het nu helemaal gaat het nu: mja, maar daar had het zus en zo en hier beter zo en ik zou nog eens moeten teruggaan om het nu wel goed te doen.
                      Dus je leert door een cursus wel veel, maar verwacht niet dat ze je de technische kant en de basisbegrippen uitleggen, want dat gebeurt bitter weinig. Hoe dan ook zal je veel jezelf moeten leren, door er mee bezig te zijn en dan kan een cursus daar wel een drijfveer voor vormen.
                      Op de site van nikon.be vind je heel wat basis. Dikwijls zelfs per toestel.
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Ik heb alle reacties even doorgelezen en ik ben toch al wat "wijzer"
                        Mijn lijstje van mogelijke aankopen is toch al wat korter :-)

De reactie van HJanssen vind ik wel wat raar... ik ken BV. enorm veel van auto's en alles wat er rond hangt, mensen die op forums daar om uitleg vragen komen daar toch omdat ze een min. aan interesse hebben? die willen iets bijleren? wel, zo ben ik hier terecht gekomen. ik heb de interesse maar ik ken er niets van dus wil informatie krijgen van mensen die er al iets van kennen. dat is, dacht ik, de bedoeling van een forum?

Ik ga rustig rondkijken of er iets te vinden valt, want zoals wel vaker doen veel mensen een aankoop van 500€ en 2 maanden later ligt het toestel gewoon in de kast.
                        Daarom dat ik opteer voor een 2de hands, dat is goedkoper en wanneer ik eens wat minder tijd heb of om welke reen dan ook, heb ik geen fortuin uitgegeven.

Ik vond de film-functie bij de D3200 wel interessant maar ik stel me de vraag of je deze vaak gebruikt (zal wel van persoon tot persoon afhangen)

Comment

Ik heb alle reacties even doorgelezen en ik ben toch al wat "wijzer"
                          Mijn lijstje van mogelijke aankopen is toch al wat korter :-)

De reactie van HJanssen vind ik wel wat raar... ik ken BV. enorm veel van auto's en alles wat er rond hangt, mensen die op forums daar om uitleg vragen komen daar toch omdat ze een min. aan interesse hebben? die willen iets bijleren? wel, zo ben ik hier terecht gekomen. ik heb de interesse maar ik ken er niets van dus wil informatie krijgen van mensen die er al iets van kennen. dat is, dacht ik, de bedoeling van een forum?

Ik ga rustig rondkijken of er iets te vinden valt, want zoals wel vaker doen veel mensen een aankoop van 500€ en 2 maanden later ligt het toestel gewoon in de kast.
                          Daarom dat ik opteer voor een 2de hands, dat is goedkoper en wanneer ik eens wat minder tijd heb of om welke reen dan ook, heb ik geen fortuin uitgegeven.

Ik vond de film-functie bij de D3200 wel interessant maar ik stel me de vraag of je deze vaak gebruikt (zal wel van persoon tot persoon afhangen)
                          Hoe is jouw Engels?

Zoek even in deze lijst.

Lees de voordelen en de nadelen.

Bekijk de prijzen (Nikon) bij deze een keertje:

Tweedehands?
                          Eerlijk gezegd zou ik het niet doen BEHALVE als je de verkoper goed kent.
                          Ik zou niet graag hebben dat je de "miserie" van een ander koopt maar goed, dit is enkel mho he
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

Comment

Hoi Petito7, ik stond nog niet zolang geleden voor dezelfde uitdaging : mijn eerste slr kopen.

Ik kan je dus weinig raad geven mbt de toestellen die je opsomt, ik heb trouwens voor Canon gekozen dus ik kan over de Nikon toestellen absoluut niets zeggen.
                            De enige raad die ik je wel kan meegeven is om niet alleen voor een bepaald toestel/merk te kiezen omdat je vrienden een toestel van hetzelfde merk hebben. Dat geeft je ongetwijfeld een zekere gemoedsrust omdat je op die manier weet dat het een betrouwbaar merk is. Dat is belangrijk, het gaat tenslotte niet over een prul van enkele euros maar meer waarde moet je daar m.i. ook niet aan hechten, het is gewoon 1 van de criteria.
                            Het is niet noodzakelijk zo dat een goede camera voor uw vrienden ook een goede camera voor u is. Zij hebben misschien andere requirements (sorry, kom effe niet op het juiste woord in het NL, beroepsmisvorming waarschijnlijk ;-) ), fotograferen zij graag andere dingen dan jij, hun handen zijn niet dezelfde als jouw handen en misschien zijn zij ver gevorderde of beroepsfotografen en hebben zij een toestel uit een professionele reeks...

Een ander criterium om te kiezen zijn de specs van de toestellen, al moet je toch ook al wel wat literatuur doorworsteld hebben om min of meer te snappen wat die allemaal willen zeggen. Bovendien zijn dat meestal testresultaten die uit een lab gerold zijn en niet uit real-life situaties. Je moet daar rekening mee houden en die cijfers nemen voor wat ze waard zijn.

Persoonlijk heb ik mijn keuze uiteindelijk bepaald op de ergonomie van het toestel.
                            Ik heb in een winkel de toestellen vastgenomen, foto's mee gemaakt. Ik heb me niet beperkt tot de 2 toestellen waartussen ik wilde kiezen (instapmodellen) maar ik heb ook hun grotere broertjes vastgenomen en daaruit bleek dat de Canon's beter in mijn hand lagen dan de Nikons. Daarom heb ik voor Canon gekozen.
                            Stel dat je binnen een aantal jaren dat instapmodel ontgroeid bent en je wil een upgrade dan ga je normaal gesproken naar een hogere reeks binnen het merk dat je reeds hebt. De lenzen zijn immers compatibel, veranderen van merk is niet zo voor de hand liggend. Het is dus eigenlijk, vind ik, wel belangrijk dat je nů een goede keuze maakt, een keuze die bij u past, want de keuze die je nu maakt gaat in principe al je volgende keuzes bepalen.

In uw plaats zou ik de keuze voor het merk nu, op dit ogenblik, nog niet vastleggen maar eerst op zijn minst eens enkele toestellen vastgenomen hebben. Als je een nieuw salon koopt (om een beetje in de IKEA-branche te blijven) ga je dat, normaal gezien, niet doen zonder dat je daar hebt ingezeten. Een fototoestel ga je vooral heel veel moeten vasthouden en dus is dat toch wel een belangrijk iets lijkt me.

Let wel : ik wil absoluut geen Nikon <-> Canon discussie starten, ik stuur je niet richting merk A of B.
                            Ik ken Nikon trouwens niet en ik ben zelf nog een absolute DSLR-beginner zodat ik je daar eigenlijk niet echt nuttig advies kan in geven.
                            Het enige wat ik met deze post bedoel is, geef jezelf de ruimte om een juiste keuze te maken, ga niet over 1 nacht ijs.
                            Lees, lees en als je nog wat tijd over hebt : lees! Ook op youtube kan je best leuke video's vinden die de features van toestellen bespreken.

Btw, Linter, das niet zo ver van hier (Kortenaken. )

Comment

Ik kan IceCool alleen maar bijtreden... Het lijkt idd handig om allemaal hetzelfde merk te hebben en op die manier lenzen te kunnen uitwisselen en testen, maaaaarrrrr daar hangt ook een groot nadeel aan: ik zou nooit iemand anders zijn lenzen willen lenen, beeld je maar eens in dat je die laat vallen, dan kan je ze betalen en heb je er zelf nog geen. Mijn lenzen zal ik ook nooit uitlenen. Ik ben erg secuur op mijn materiaal en wil er niets mee meemaken, zelfs al is het allemaal verzekerd.
                              Enkel met mijn vader zou ik uitwisselen en wat wil het toeval nu: hij heeft Nikon en ik Canon. Raar? Misschien, maar je hebt toch je eigen materiaal nodig en wat is er vervelender als iets te willen gaan doen om dan tot de conclusie te komen dat net dat wat je nodig hebt niet thuis is en zo is het helaas meestal. Dus hebben wij elk het merk gekozen dat het best in onze handen lag, welke menu's ons het beste liggen. En ik kan ondertussen even goed met zijn Nikon overweg als met mijn Canon's :-) Alhoewel ik ze maar zelden en bij toeval gebruik. (Tijdens de cursus als we op statief moesten werken en we geen zin hadden om van toestel te wisselen bvb).

Dus om mijn verhaal kort te maken: kies een toestel en objectief dat JIJ wilt hebben, met oog voor de toekomst (heeft het merk dat ik neem, de objectieven, toebehoren die ik later nog wil bijkopen): Nikon, Canon, Pentax, Sony, Hasselblad, Leica... Echt "slechte" toestellen zijn er nu toch niet meer.

Linter is ook niet ver van Leuven :-)
                              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

Comment

Dan zijn er toch al wat mensen van in de buurt :-)

Ik heb al enkele toestellen vastgepakt maar het zijn allemaal eigenlijk Nikon :-p en ik vond dit wel ok...
                                Momenteel ben ik bij iemand aan het mailen die een Nikon D3100 heeft, 2x gebruikt en gewoon gekocht omdat ze dit wou...
                                Als de prijs meezit ga ik hiervoor gaan omdat er toch wat benodigdheden extra bijzitten. ( niet dat dit het belangrijkste is maar wat je hebt, heb je... )

Ik ben de laatste dagen niets anders aan het doen dan lezen en ik merk dat het het een ENORM uitgebreide hobby is.
                                Je moet idd veel dingen leren en kennen. om nog maar te zwijgen over de mogelijkheden die er zijn.
                                Ik ga nog wel enige tijd zoet zijn om dit alles eens door te nemen.

Ik ga nu afwachten hoe het afloopt met de "onderhandelingen" en dan zien we wel verder :-)

Comment

Working...
                                X