Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D1x

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D1x

ik heb onlangs meer voor mijn verzameling , maar zeker ook om mee te fotograferen , een nikon D1x gekocht , die zijn nog schappelijk van prijs , vergeleken met de D2x die wel 900 euro kost vind ik wel een beetje veel voor een camera van 2004 ik las er over de D2X is soms heel confronterend met glas van wat minder kwaliteit. Heeft de D1x dat ook en wat rechtvaardig het grote prijsverschil tussen de twee, buiten het feit dat hij dubbel zoveel Megapixels heeft

Re: Nikon D1x

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
    ik heb onlangs meer voor mijn verzameling , maar zeker ook om mee te fotograferen , een nikon D1x gekocht , die zijn nog schappelijk van prijs , vergeleken met de D2x die wel 900 euro kost vind ik wel een beetje veel voor een camera van 2004 ik las er over de D2X is soms heel confronterend met glas van wat minder kwaliteit. Heeft de D1x dat ook en wat rechtvaardig het grote prijsverschil tussen de twee, buiten het feit dat hij dubbel zoveel Megapixels heeft
    Ik heb de D1, de D2x en de D3 maar niet de D1X, veel kan ik je niet helpen tenzij op een paar punten : als de D1X dezelfde display heeft als de D1 : dit is erg klein. En als ze beiden (D1 en D1X) dezelfde type batterijen gebruiken, ook dit is een zwak punt. De autonomie met een AF en frequent displaygebruik is vrij beperkt. Het heeft me meer dan eens geërgerd. Een ander voordeelpunt van de D2X is dat je veel eenvoudiger (via menu's) bij de instellingen kan, bij de D1 was dat via codes herinner ik me. Als dat bij de D1X ook het geval is, is dat wel een serieus nadeel tov de D2X. Je moest bijna voortdurend je handleiding bij hebben.
    De D2X heeft wel dubbel zoveel megapixels maar daar wordt je afgestraft op het gebied van ruis bij hogere ISO's. Niks mis mee als er voldoende licht is, daar niet van. Aan de andere kant denk ik dan : hoe meer pixels je samenperst op een zelfde sensor-formaat hoe groter de "interactie" en dus de ruis. Tenzij we natuurlijk naar een compleet nieuw ontwerp gaan. Ik vond dat de ruis op de 2,7 Mpix D1 nog "meeviel". Let op : ook daar mocht je het op 1600 ASA en A4 compleet vergeten. In feite moet ik bekennen dat de overstap van de D2X naar de D3 een veel groter WAW-gevoel gaf dan van D1 naar D2X. Betreft glas heb ik op D1 altijd primes gebruikt uit de AiS serie van vroeger, dus MF. Soms een 50/1.4 meestal een 28 mm en heel af en toe een 200 mm. Op de D2X gebruikte ik eerst de 18-200 maar daarna praktisch uitsluitend de 17-55/2.8 (toch niet van de minsten dacht ik zo). Ik heb geen ervaring met "goedkope optiek" op een van vernoemde toestellen. Ook niet met autofocus-snelheden op de D1-reeks. Oja, de D2X en de beide zooms heb ik cadeau gedaan aan mijn zoon om mijn vijver aan te leggen. Hij leek me -als leek- in de eerste plaats geďnteresseerd in de 18-200 (reken je dat als glas van mindere kwaliteit ?) maar ik merk intussen dat die 17-55 er niet meer afgaat. Het verschil is merkbaar maar als dat nu ligt aan het glas of aan de confrontatie van de D2X met mindere glaskwaliteit is me een raadsel.

Veel kan ik je dus niet helpen maar ik hoop in ieder geval toch een beetje....

Comment

ik heb ook de fuji s3 , ze hebben lang samen gewerkt met nikon, alleen nikonlenzen kon je gebruiken erop ,hij schijnt veel van de D100 mee te hebben, die heeft een gelijkaardige pixels , maar die pixels zijn anders opgebouwd en zouden beter zijn , het is een goed gebouwde camera,
      Last edited by koen1950; 12 juli 2013, 17:11.

Comment

Mijn eerste DSLR was een D1x, voor die tijd een knap machine.
        Uiteraard is die momenteel totaal achterhaald, maar dat geldt ook voor de 'moderne cams', ook zij zullen snel 'verouderd' zijn.
        met D1x maakte ik knappe foto's, zeker weten; je kan die - nu nog - op mijn PC eens aan een grondige evaluatie komen bekijken.
        de hele reeks volge tot heden D3s en D800, met telkens vernieuwingen én verbeteringen...het staat nooit stil hoor
        Elk toestel had/heeft zijn voor-en nadelen...
        veel plezier met je D1x!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roland Cuypers Bekijk bericht
          , voor die tijd een knap machine.
          Uiteraard is die momenteel totaal achterhaald,
          als die vroeger mooie foto's maakte zal die camera nu ook nog mooie foto's maken , veel plezier met jouw aanwinst.

Comment

Dat denk ik ook, er is meestal een verbetering in gebruiksgemak

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
              Dat denk ik ook, er is meestal een verbetering in gebruiksgemak
              Ik ben daar zelfs zeker van, Koen. Enkel een dubbelblindproef kan daar trouwens uitsluitsel over geven.
              Maar voor eenzelfde A4 afgedrukt zal dat voor de meesten al verdomd moeilijk worden. Wetenschappelijk gesproken moet je dan nog zo eerlijk zijn om de foto's van de D3 die er al .... jaren hangen te mengen met verse afdrukken van een D1X. Maarenfin, laat ons het spel eerlijk spelen. Ook dus hier geen geen vergrootglazen toegelaten.
              Ik voorspel dat er heel wat op hun bek zullen gaan, ik inbegrepen.

PaulM

A propos : dŕt ware nu nog eens een keer een uitdaging op BD-live. Digitaal hebben de pixelpeepers natuurlijk een 100% winst, te vergelijken met "welke pilsbieren zijn hetzelfde ?" Geef me een gaschromatograaf en ik win elke wedstrijd.
              Maar alleen op zicht en op smaak : dus Stella in Jupilerglazen enz ..... ik wil het nog zien gebeuren.
              Last edited by Guest2; 18 juli 2013, 14:12.

Comment

Working...
              X