Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D800 + SDHC kaart of Compact Flash

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D800 + SDHC kaart of Compact Flash

Op de D800 kunnen zowel SDHC kaarten of compact flash kaarten gebruikt worden.
    Wanneer je SDHC kaarten met gelijkaardige compactflash kaarten vergelijkt dan zijn
    de SDHC kaarten veel goedkoper. ( ik bedoel gelijkaardige opslagcapaciteit & snelheid )
    Normaliter koop je dan SDHC kaarten.
    Of, zie ik iets over het hoofd??
    Last edited by Laurens; 23 juni 2013, 14:24.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Re: D800 + SDHC kaart of Compact Flash

ik zou niet weten wat maar zelf gebruik ik sd kaartjes in een converter naar cf in mijn 5dmkII.
    Ik vermoed dat CF nog aangehouden wordt door de fabrikanten omdat veel pro's die al jaren gebruiken en willen kunnen blijven gebruiken.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

De snelste CF kaartjes zijn nog altijd sneller dan de snelste SD kaartjes.
      Dat geldt voor de D800 http://www.robgalbraith.com/camera_w...cid=6007-12451 en ook bij Canon is dat het geval http://www.robgalbraith.com/camera_w...cid=6007-12452 .
      Het ligt dus niet aan de camera's, het verschil zit in de geheugenkaartjes.

Als de snelheid voor jou niet belangrijk is, dan kan je geld uitsparen door SD kaartjes te gebruiken in plaats van CF.
      Maar er zijn ook plaatsen waar je de geheugenkaartjes wat goedkoper kan vinden, zodat je toch nog de snelheid van CF kaartjes hebt tegen een aanvaardbare prijs http://www.memorystunter.nl/index.html (ik heb daar geheugenkaartjes gekocht voor de 1DX, en die werken perfect, in die camera passen 2 CF-kaartjes).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        De snelste CF kaartjes zijn nog altijd sneller dan de snelste SD kaartjes.
        Dat geldt voor de D800 http://www.robgalbraith.com/camera_w...cid=6007-12451 en ook bij Canon is dat het geval http://www.robgalbraith.com/camera_w...cid=6007-12452 .
        Het ligt dus niet aan de camera's, het verschil zit in de geheugenkaartjes.

Als de snelheid voor jou niet belangrijk is, dan kan je geld uitsparen door SD kaartjes te gebruiken in plaats van CF.
        Maar er zijn ook plaatsen waar je de geheugenkaartjes wat goedkoper kan vinden, zodat je toch nog de snelheid van CF kaartjes hebt tegen een aanvaardbare prijs http://www.memorystunter.nl/index.html (ik heb daar geheugenkaartjes gekocht voor de 1DX, en die werken perfect, in die camera passen 2 CF-kaartjes).
        Hallo,
        Bedankt voor je reactie. Memoryhunter had ik ook al bekeken.
        Maar toch blijft er voor mij een vraag over!
        Je moet op memoryhunter eens bvb een 64gb kaartje met 90mb/s of 95mb/s snelheid vergelijken
        bij een sdhc kaart en een compact flash kaart.
        Dus ogenschijnlijk dezelfde prestaties maar een serieus prijsverschil.
        Waar zou dat aan liggen?
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Enige reden hiervoor is de afzetmarkt. SD wordt enorm veel gebruikt in electronicaspullen allerhande. Ook in bijna alle consumenten fototoestellen.
          CF heeft weinig productie en omzet omdat enkel profs deze gebruiken (of toch in prof-toestellen)
          Dus grote omzet = goedkopere productie
          Meer moet je er niet achter zoeken.
          Ray
          Canon EOS 5D MIV
          https://www.flickr.com/photos/valloray/

Comment

Ik denk eerder dat SD kaartjes goedkoper te produceren zijn dan CF. Dat prijsverschil is er altijd al geweest ook toen SD kaarten minder toegepast werden.
            Laatst hoorde ik zo'n zakkenwasser van verkoper tegen een klant beweren dat CF kaartjes er speciaal waren voor video.
            Dat je in de duurdere camera's beide kunt gebruiken komt doordat er veel fotografen zijn die al langer digitaal bezig zijn en een kapitaal aan CF kaarten hebben liggen.

Comment

Ik zou een SD en CF kaartje kopen en op beide hetzelfde weg laten schrijven.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Vroeger was het zo dat CF kaartjes een stuk sneller waren dan SD, dat omdat er inwendig een groter aantal geleiders parallel geschakeld
                waren, zie het als een snelweg met 4 vakken, tegenover een met twee vakken, door de vooruitgang van de technologie inzake
                statisch geheugen is deze technologie tegenwoordig achterhaald.

Comment

De snelste sd-kaart en de snelste cf kaart schelen 50% in schrijfsnelheid. Mijn Sandisk extreme pro doet 95mb/s terwijl mijn Hoodman raw steel cf schrijft aan 145mb/s en ja, dat verschil is merkbaar bij een D800 in langere bursts. CF is nog steeds het beste wat je kan krijgen behalve XQD dan.

Comment

Denk eraan om het "Juiste" Compact Flash merk te kopen (zie uw handleiding), niet alle CF-kaarten werken met D800, dus niet denken dat er wat fout is met uw toestel bij weigering formateren. D800 is een uiterst gevoelig toestel, ook voor CF-kaarten. Buiten de aanbevolen handleiding CF-kaarten zijn er enkele kwaliteitskaarten, maar prijslijker, die even snel werken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sweetly Bekijk bericht
                      D800 is een uiterst gevoelig toestel, ook voor CF-kaarten. Buiten de aanbevolen handleiding CF-kaarten zijn er enkele kwaliteitskaarten, maar prijslijker, die even snel werken.
                      Dan heeft Nikon zich niet aan de standaard gehouden.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                        ik zou niet weten wat maar zelf gebruik ik sd kaartjes in een converter naar cf in mijn 5dmkII.
                        Ik vermoed dat CF nog aangehouden wordt door de fabrikanten omdat veel pro's die al jaren gebruiken en willen kunnen blijven gebruiken.
                        Dit is niet van toepassing voor TS, zijn camera kan rechtstreeks SD kaartjes aan en die halen dan de volle snelheid.

Zo'n adapter heb ik ook op de 7D, maar je kan niet verwachten dat die de snellere modes van SD (UHS-I) naar die van CF (UDMA) zomaar kan omzetten.

Zoals je op de door Black B@ndit aangehaalde testen kan zien haal je met zo'n adapter nooit meer dan 15-20 MB/s zelfs niet met snellere SDHC kaartjes (heeft dus geen zin om die te kopen).
                        Maar het is snel genoeg voor de meeste toepassingen en op die manier kan je veel fotos opslaan voor weinig geld, of je kaartjes gebruiken voor verschillende toestellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sweetly Bekijk bericht
                          Denk eraan om het "Juiste" Compact Flash merk te kopen (zie uw handleiding), niet alle CF-kaarten werken met D800, dus niet denken dat er wat fout is met uw toestel bij weigering formateren. D800 is een uiterst gevoelig toestel, ook voor CF-kaarten. Buiten de aanbevolen handleiding CF-kaarten zijn er enkele kwaliteitskaarten, maar prijslijker, die even snel werken.
                          Dat heb ik nu nog niet gezien hoor...
                          Al diegenen die ik al in mijn camera heb gehad werkten perfect.
                          Het zijn de Chinese CF-kaarten dat niet goed werken, maar die werken niet goed in eender welk toestel.

Zoals je ziet in de tabel dat BB aangeeft zijn er slechts 4 goedkope kaartjes dat niet werken ( van de 50+ die getest werden).

De D800 uiterst gevoelig is ook zever hoor... Een D7000 is gevoeliger dan een D800, een 7D veel gevoeliger en een D7100 spant het kroontje.

Comment

Working...
                          X