Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ok..mijn favoriete camera gevonden..maar nu?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ok..mijn favoriete camera gevonden..maar nu?

Een vraagje aan de doorgewinterde fotografen hier:

Na uitgebreide zoektocht, vergelijkingen op internet, filmpjes op youtube, had ik mijn favoriete camera gevonden: een d7000 ipv mijn eerste keuze, een 60D!
    Ik kende iemand die in het bezit was van zo´n camera en toen ik ´m vast had..vond ik het echt niets voor mij!
    Hoe graag ik ´m ook goed gevonden had, hij was gewoon te groot en zwaar voor mijn kleine handen.
    De volgende dag naar een fotozaak gegaan en daar mijn runner op vast gehouden: de 60D en dat was liefde op het eerste gezicht!
    De verkoper van de winkel maakte een offerte voor mij (extra accu, filtertjes..) ..en dat was toch wel iets schrikken..
    Ja, er zit service en onderhoudsbeurten bij en je krijgt een gratis schoonmaakbeurt.. maar zou liever nog iets willen bezuinigen.
    -Wie weet er een goede, betrouwbare webwinkel waar ik de camera zou kunnen kopen?
    (canon 60d, tamron 18-270 en 50mm 1:8)
    Of is het beter om toch voor de service in een winkel te gaan? Hoe pakken jullie dat aan?

Re: ok..mijn favoriete camera gevonden..maar nu?

Oorspronkelijk geplaatst door maboo Bekijk bericht
    Hoe graag ik ´m ook goed gevonden had, hij was gewoon te groot en zwaar voor mijn kleine handen.
    D7000 groot?..die is nu toch zo groot niet.Ik heb ook geen grote handen en lag bij mij perfect..Heb momenteel een D800 in bruikleen en zelfs dat gaat nog vindt ik..Maar ja da's voor iedereen verschillend natuurlijk.
    Wat betreft webshop..Coolblue koop ik wel regelmatig eens iets,bevalt het dan niet kan je het binnen de 14 dagen gewoon terugsturen..

Comment

- Camerashop (Coolblue)
      - Fotokonijnenberg
      - Art&Craft

Heb bij alle 3 winkels al besteld. Allemaal betrouwbaar en tot op heden geen klachten.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Vergis ik me, of is dit je eerste SLR? Ik vraag dit omdat je twee camera's van verschillende merken citeert, dus ga ik ervan uit dat je nog geen lenzen etc hebt.

Ik kan niet oordelen over Canon, maar ik heb zelf een D7000, waar ik uitermate tevreden over ben.

Waarom zou je voor de D7000 gaan, heb je daar een goede reden voor? Het is een vraag, geen kritiek.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Om het frontelement te beschermen is een zonnekap meestal al voldoende, en daarmee kunnen in bepaalde omstandigheden de foto's beter mee worden (een uv-filter dat ze je altijd proberen aan te smeren verbetert de foto's niet, in bepaalde omstandigheden kunnen de foto's er zelfs minder goed mee worden).
          Een polarisatiefilter kan je later ook nog altijd kopen.

De goedkoopste kitlens (EF-S 18-55 IS) heeft een betere beeldkwaliteit dan een 18-270, daarom kan je eigenlijk beter die kitlens nemen + een EF-S 55-250 IS (die is optisch ook veel beter dan een 18-200, 18-250 of 18-270).
          Zo'n lens met een heel groot zoombereik is wel handig, maar het is bijna onmogelijk om zo'n lens ook zo te maken dat die optisch goed presteert over het hele zoombereik (misschien lukt dat wel, maar dan zal ze een veelvoud moeten kosten van wat ze nu kost).

Als je toch voor een Nikon zou kiezen, dan kan ik dezelfde raad geven, want ook dan is zo'n superzoomlens af te raden als je een goede beeldkwaliteit wil (de Canon EF-S lenzen passen natuurlijk niet, maar Nikon heeft wel vergelijkbare lenzen).

Een extra accu heb je misschien niet eens nodig als je voor een 60D kiest, met die accu kan je zonder problemen meer dan 1000 foto's maken per lading.
          Je kan die accu dus elke keer opnieuw laden voor je vertrekt om foto's te maken. Een lithium-ion accu mag je altijd bijladen, heeft geen last van geheugen-effect, en je moet ze zeker niet leeg maken voor je ze terug laadt, want dat verkleint zelfs de levensduur (sommige verkopers zullen nog steeds de verkeerde raad geven, die vroeger werd gegeven voor nikkel-cadmium accu's, maar dat is niet hetzelfde bij lithium-ion accu's).

Koop dus niet alles tegelijk, maar koop spullen bij als je ze ook werkelijk nodig hebt.
          Het duurste geheugenkaartje heb je ook niet nodig, eigenlijk moet je eerst zien in de gebruiksaanwijzing welke "klasse" van geheugenkaartje er minstens nodig is om alle functies perfect te laten werken (dan gaat het vooral over filmen in de hoogste resolutie en beste beeldkwaliteit). Met een duurder, sneller geheugenkaartje worden de foto's niet beter, en wordt de camera ook niet sneller.
          Daar kan je dus ook nog op besparen, er zijn online shops waar de geheugenkaartjes een stuk goedkoper zijn dan in de meeste winkels van fotomateriaal (deze bijvoorbeeld http://www.memorystunter.nl/index.html ).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

De batterij in de D7000 gaat 1500-2000 foto's mee, dus niet echt een argument om voor de 60D te gaan dat ongeveer 1000 foto's meegaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              De batterij in de D7000 gaat 1500-2000 foto's mee, dus niet echt een argument om voor de 60D te gaan dat ongeveer 1000 foto's meegaat.
              Ik weet niet welke accu er in een D7000 zit, en hoeveel foto's je er mee kan maken, ik heb er geen ervaring mee.
              Ik weet wel dat er in de 5D MKIII dezelfde accu zit als in de 60D, en dat die nog op meer dan 50% stond als ik er 1200 foto's mee gemaakt had (met een 5D MKII en MKIII heb ik wel ervaring, in beide camera's zit een LP-E6).
              Daarom schrijf ik "meer dan 1000 foto's", en dat is voor de meesten veel meer dan het aantal foto's dat ze op een dag maken.

Een D7000 heeft dus ook een goede accu, die vergelijkbaar is met die van een 60D, de accu is dus inderdaad geen argument om voor een van die twee camera's te kiezen.
              Ik wou eigenlijk alleen maar aangeven dat het niet meteen noodzakelijk is om een extra accu aan te kopen.
              Er zijn trouwens goedkopere alternatieven voor een LP-E6, die ook perfect werken (voor de accu van een D7000 zullen die er ook wel zijn).
              Maar in de winkel koop je dan wel gewoon de originele die veel duurder is, omdat de verkoper vertelt dat compatibele accu's je camera kunnen beschadigen (maar gewoonlijk hebben ze zelf ook wel altijd een of ander merk van die goedkope accu's in de winkel liggen)...
              Last edited by Black B@ndit; 22 juni 2013, 20:13.
              BD0338BE

Comment

Hij zegt toch nergens dat dat een reden is om voor de 60D te gaan?
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

In de originele posting staat: 60D: liefde op het eerste gezicht en dat hij de Nikon body niet goed aanvoelde. Ik ga ook altijd liefst voor mijn eerste gedacht en kan zijn beweegreden goed volgen

De rest van de antwoorden waren er om het prijzenpakket ietwat te doen zakken...
                  Ik zou gaan voor inderdaad de 60D, met een goede basiszoom en de 55-250 erbij als tele.
                  Onder basiszoom begrijp ik 18-55 IS II en liever (als het budget het toelaat) een 17-50/55 f/2.8 zoom van tamron, sigma of Canon
                  En die 2e batterij, reiniging, onderhoud enz. , dat komt wel als het nodig is.
                  Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Verkopers die zijn er om klanten die niet weten wat ze willen met zoveel mogelijk materiaal uit de winkel te laten vertrekken.
                    Verkopers weten ook niet veel, maar doen zich voor alsof ze "alles" weten, een goede verkoper kan U laten geloven dat je dat echt nodig hebt.

" If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bull**** "

MVG, Jeff C.
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

1000-tot 2000 foto's lijkt mij meer een praatje uit een reclamefolder net als bij auto's die 1:25 rijden. In praktijk, valt dat tegen en is volledig afhankelijk van het gebruik: bij mijn D200 en D800 ik mag al tevreden zijn dat ik 250-300 kliks haal. Het zou kunnen wanneer je eerst fotografeert en dan pas kijkt wat je doet.
                      De meeste stroom gebruik je bij het instellen van de camera; scherpstellen; compositie bepalen; belichting; de monitor; dan laat ik de interne flits nog buiten beschouwing. Ik gebruik vaak een GPS-module (natuurfotografie) en die zuigt je accu helemaal snel leeg.
                      Wat de topicstarter betreft raad ik hem als beginner aan zijn camera te kopen bij een echte vakhandel waar je later nog altijd met vragen terecht kan en niet bij een dozenschuiver als Cool-bleu. Hij kan het beste eerst alleen de camera en (kit)objectief kopen en zich niet allerlei extra ‘s aan laten smeren: zoals overbodige filters een extra accu; geheugenkaarten; statief of een flitser want daar betaal je immer veel te veel voor. Die kun je later nog altijd (voordeliger) kopen.

Comment

Ik haal ook geen 1.000 beelden of meer. Waarschijnlijk kan het wel, als je bv niet AF't, je scherm helemaal niet gebruikt, niet half indrukt etc. Dus gewoon in manuele modus en de laagste resolutie, AF uit, en continu schieten. Ik zou het eens willen proberen, maar het is me geen 1.000 clicks waard.
                        In de praktijk kom ik aan (afhankelijk van het gebruik en de tijd tussen de eerste en de laatste foto) een paar honderd beelden. In elk geval voldoende voor een dag. Daarom heb ik 3 Nikon accu's (1900mAh) en een Yanec (die de volledige grip vult, ik heb hem pas, 3200mAh, besteld bij ReplaceDirect.nl). En die gaan overal mee. Op een daguitstap heb ik steeds 1 volledig geladen reserve mee, en zit er een vers geladen exemplaar in de camera.

Maar, zoals eerder gezegd, begin met een body en een "standaard" lens, de beste die je kunt kopen. Koop de rest stilaan, wanneer je weet wat je al dan niet nodig hebt. Iedereen heeft jarenlang (soms dure) dingen in de kast staan, ooit gekocht omdat we dat willen hebben (of een andere goede reden...), en die spullen worden daarna voor een krats verkocht.

Wat heb je bv aan een macrolens als je nadien vaststelt dat je het liefst landschappen fotografeert?

Ook kun je (hier op BD) heel veel 2de hands spullen kopen, dat scheelt ook weer. En je kunt hier ook de meest tegenstrijdige meningen over deze of gene lens, flitser, statief... Daar zul je je eigen waarheid uit moeten puren.
                        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                          De meeste stroom gebruik je bij het instellen van de camera; scherpstellen; compositie bepalen; belichting; de monitor;
                          Waarom vergt "compositie bepalen" stroom? Dan staat de camera alleen maar aan, net zo als altijd(bij mij).
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                            Vergis ik me, of is dit je eerste SLR? Ik vraag dit omdat je twee camera's van verschillende merken citeert, dus ga ik ervan uit dat je nog geen lenzen etc hebt.

Ik kan niet oordelen over Canon, maar ik heb zelf een D7000, waar ik uitermate tevreden over ben.

Waarom zou je voor de D7000 gaan, heb je daar een goede reden voor? Het is een vraag, geen kritiek.
                            Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                            D7000 groot?..die is nu toch zo groot niet.Ik heb ook geen grote handen en lag bij mij perfect..Heb momenteel een D800 in bruikleen en zelfs dat gaat nog vindt ik..Maar ja da's voor iedereen verschillend natuurlijk.
                            Wat betreft webshop..Coolblue koop ik wel regelmatig eens iets,bevalt het dan niet kan je het binnen de 14 dagen gewoon terugsturen..
                            Als eerste bedankt voor alle info..

Deze heer is geen heer, maar een dame van 1.55m. Je kan je dus voorstellen dat een D7000 voor mij geen goede grip heeft. Ik krijg mijn hand er nauwelijks omheen! (jammer, maar helaas)
                            De 60D is aanzienlijk beter qua grip voor mij. Ik beide camera´s wel 20 keer neergelegd en weer opgepakt die ochtend.

Het is inderdaad mijn eerste SLR camera..sinds het digitale tijdperk dan. In het stenen tijdperk fotografeerde ik met spiegelreflex (heb o.a. nog een oude Olympus OM-1 liggen, Canon eos 300 en 650, lenzen verkocht..stom.., daarna alleen bridgecamera´s gehad (laatste Fujifilm HS10) maar mis gewoon de beeldkwaliteit van spiegelreflex.

Mijn neiging naar D7000 vanwege de betere prestaties onder mindere lichtomstandigheden en snellere AF. Maar het gaat hem dus niet worden.
                            Ik geloof ook niet dat ik het verschil er (tussen de 2 camera´s) uit ga halen, ben hobbymatig bezig..schiet wel zo´n 10.000 foto´s per jaar..ik sleep mijn camera overal mee naartoe.
                            Accu ga ik dan inderdaad achterwege laten, die laat ik ´s ochtends dan wel op! En ipv UV een zonnekap.

De zoomlens was mij aangeraden vanwege het allround karakter (waarschijnlijk omdat ik van een Fujifilm HS10 af kom), mijn voorkeur ging uit naar een 50mm lens en een 18-105, aangezien ik geen vogeltjes fotografeer, maar mensen om mij heen.

Door jullie commentaar ben ik weer aan het denken gezet

Comment

De EF-S 18-135 IS STM heeft een vrij goede beeldkwaliteit en toch een heel wat groter zoombereik dan de standaard kitlens.
                              Let er wel op dat het de "STM" versie is, de oudere is wat minder goed (maar natuurlijk wel goedkoper).

De nieuwe 18-55 STM is optisch ook beter dan de oudere versies (dat is de standaard kitlens voor de 700D/100D).

Die lenzen zijn vrij compact en licht, altijd handig bij een camera die je overal mee naartoe wil nemen.
                              Er zijn altijd wel betere lenzen, maar die zijn dan zwaarder en duurder.
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X