Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

    ADIT: Ik heb wat tekst weggehaald, dan leest het vlotter.

    Ik fotografeer vooral landschappen, architecturen en tussendoor wat macrofotografie. En eind deze maand ook een concert waar weinig licht is.
    Dus aan welke vereisten zou mijn compact camera moeten voldoen voor dit allemaal te kunnen fotograferen ?
    Mijn budget eindigt bij 250euro (eventueel net 300euro, maar als ik dit ken vermijden liefst).

    Voor het concert was ik terecht gekomen bij de Olympus XZ-1 omdat deze een zeer snelle en heldere lens blijkt te hebben en dus beter zou zijn in situaties met weinig licht. Maar stel dat je op 200 meter van het podium staat, dan heb ik er dus waarschijnlijk niets aan, ook al raden ze op Engels-talige sites geen superzoom aan voor zulke events.

    De camera's die momenteel mijn interesse hebben zijn:
    de Olympus XZ-1 en de Canon SX260 HS of eventueel een Nikon P510 / Panasonic DMC-FZ28 maar dit zijn dan al geen compact's meer dus liever niet.
    Of spaar ik nog een half jaar langer voor de Fujifilm X10 ?

    Mijn vriendin wil er ook graag foto's mee nemen, dus liefst iets dat ready to shoot is.
    Een Point-and-shoot camera zoals een Powershot 10HS komt dan ook zeker in aanmerking, zolang de IQ goed is.


    Vereisten samengevat:

    - Vriendin-gebruiksvriendelijk.
    - Ik gebruik het vooral voor vakantie en hobby ( landschappen, architectuur, macro ).
    - Maximumprijs ligt rond de 250euro.
    - Zakformaat, dus liefst bestaande uit 1 vaste lens.
    - Liefst toch een beetje de mogelijkheid om manueel in te stellen.
    - RAW is zeker een plus!
    - En filmen doe ik tussendoor ook eens graag.
    Last edited by Kenneth B; 11 juni 2013, 21:31.

  • #2
    Re: Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

    Ik kan je de Fujifilm FinePix F550EXR aanraden.
    Heeft al jouw gewenste functies plus extra's zoals GPS.
    Prijs ongeveer €125,=

    Enige nadeel is de accu, die is zo leeg. Als je dus veel foto's of lange films maakt is een 2e accu wenselijk.
    Voor de rest ben ik best wel tevreden met de foto kwaliteit.
    Vriendin vriendelijk met de A van automatisch. En de M voor tweakers

    Comment


    • #3
      Re: Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

      Je geeft allemaal onderwerpen dat schreeuwen om een DSLR...
      Macro met een compact is onmogelijk (in de letterlijke betekenis van macro), landschappen heb je best een degelijk dynamisch bereik (wat weinig compacts hebben).
      Weinig licht (zeker concerten), zijn zeer moeilijk met een compact.
      Een Nikon J1/2 met kitlensje ligt binnen budget en heeft wel goed dynamisch bereik en echt goede beeldkwaliteit. Zelfs de iets grotere V1 past in mijn broekzak.
      Sony RX100 is voor velen ook een goed toestel als het nog kleiner moet zijn.
      Voor echte concertfotografie koop je beter een goede dslr met lichtsterke lenzen, maar dit ligt buiten budget en is te groot volgens uw wensen.

      Comment


      • #4
        Re: Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

        Van de toestellen die jij noemt zou ik voor de sx260 gaan. De olympus heeft een grotere sensor maar dat zie je niet terug in de beeldkwaliteit, de canon jpegs zijn van heel goede kwaliteit, van compacts tot ff dslrs. Je hebt ook extra bereik met de canon, de olympus heeft 4x zoom.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #5
          Re: Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

          Ik ben zeker dat je een 2de hands Fuji X10 voor 250 ergens op de kop kan tikken.....
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

            @ playerofwar waarom is macro met een compact onmogelijk ? Ik heb onderstaande materiaal voor huwelijken, maar de ringfoto neem ik met een compact, net omdat ik met al mijn DSLR materiaal niet zo dichtbij een klein object kan scherpstellen als met compact. Niet slecht bedoeld, ik vroeg me gewoon af of ik iets miste.

            Denk niet dat je voor 250 euro een supertoestel gaat hebben, maar ik hoop dat je toch content gaat zijn met wat je koopt. Ik was nochtans ook supercontent met mijn allereerste compact in 2004, voor concerten en macro, en dat was een olympus camedia c-760 of zoiets met 3 megapixel en 10x zoom (wat echt wel handig is bij concerten hoor, want zelfs heb je slechte plek,dan kan je inzoomen en verlies je minder kwalteit van foto als er geen rook is). Heb zelf nu de Olympus xz-2 2dehands gekocht voor 300 en daar zit eigelijk wel heel veel instelgedoe bij, maar soms wel iets TE veel knopjes en gedoe. Ben er eigenlijk zelf nog niet uit of ik hem leuk vind of niet

            edit: die x10 zat ik ook te bekijken voor ik de olympus aanschafte. Heeft ook veel goeie kritieken.
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

              Kijk naar het maximum diafragma. Hoe groter die is, des te beter je foto's kan nemen in minder ideale omstandigheden (donkere omgeving). Een F van 3,5 bijvoorbeeld is zeker niet aan te raden. Best een diafragma van minstens F3 (of zelfs F2 mocht je zo'n een toestel vinden binnen je budget). Kijk ook naar testfoto's want ruis is voor heel wat compact nog steeds een probleem ook al zijn fabrikanten erin geslaagd om dat al deftig te verbeteren. Van de modellen die je opnoemt lijkt de Olympus XZ-1 dus het meest ideaal (F1.8-2.5 maximum aperture). Veel zoom lijkt handig maar niet in plaatsen waar weinig licht is. Zoom geeft per definitie lichtverlies wat je dwingt tot hogere iso (langere sluitertijd is bij een concert nu eenmaal geen goeie optie wegens te veel beweging). Je kan voor de Olympus later ook nog een extra elektronische zoeker aanschaffen wat voor sommigen heel handig kan zijn.
              Last edited by Stefflater; 16 juni 2013, 06:58.

              Comment


              • #8
                Re: Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

                Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                @ playerofwar waarom is macro met een compact onmogelijk ? Ik heb onderstaande materiaal voor huwelijken, maar de ringfoto neem ik met een compact, net omdat ik met al mijn DSLR materiaal niet zo dichtbij een klein object kan scherpstellen als met compact. Niet slecht bedoeld, ik vroeg me gewoon af of ik iets miste.
                Ik heb nog geen enkele compact gezien dat 1:1 macro doet. Dicht focussen wil niets zeggen, met mijn V1 en 10-30mm lensje kan ik tot op 5cm van het frontelement focussen, maar ik krijg hierbij geen vergroting van 1:1. Een Macrolens op een DSLR zal wel zo nog korter op het onderwerp kunnen focussen.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke compact camera voor dagelijks gebruik ? Ik kom er maar niet uit.

                  De sony cybershot dsc hx20v maar heeft veel zoom dus mss minder geshikt voor u.
                  De canon ixus 255HS misschien?

                  Comment

                  Working...
                  X