Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kapotte foto's op een zonnige dag.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kapotte foto's op een zonnige dag.

Ik heb een goeie 2 jaar kunnen genieten van m'n olympus SZ-30MR compactcamera, maar deze heeft het tijdens een zonnige dag denk ik begeven. (het was toen ongeveer 25°C)
    We zaten gezellig op terras in de zon met de camera bij de hand om wat foto's te nemen tot we na x-aantal foto's genomen te hebben nog eens wilden kijken naar de foto's die we genomen hebben:
    Vlak na de opname kon je ze telkens mooi en wel zien, maar nu heb ik om de x-aantal foto's de melding "fotofout" op m'n display van de camera.

Ik heb toen het kaartje via de kaartenlezer bekeken op de pc in de hoop dat de bepaalde foto's niet weg/kapot waren, maar ze zijn effectief mislukt of ze staan er maar half op.
    Een ander kaartje plaatsen biedt geen oplossing, het probleem blijft zich voordoen.
    Het kaartje dat ik gebruikt heb was een: kingston 16gb sdhc class 10
    De camera-fototeller staat nu op 1060 clicks, en wat gefilmd beeldmateriaal maar het kaartje is bijlange nog niet vol.

Wat kan ik eventueel nog doen om er nog wat plezier mee te hebben?

Of zou ik beter kijken voor een andere camera?

De vereisten zijn ongeveer dezelfde als wat ik met de olympus SZ-30MR kan doen:
    iso instellen
    16mp (mag meer zijn ook)
    snellere shutter speed zou ik toch graag hebben.
    wideangle en telebereik in 1 vond ik zeer handig met dit compactje.
    flash (ingebouwd om 's nachts foto's te nemen)
    raw mogelijkheden zou handig zijn

Bedankt, pixbillye

Re: kapotte foto's op een zonnige dag.

De sony RX100 momenteel de betere compact...wel aan de prijzige kant.

grtz

Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Dat is zeker geen misse camera die je daar voorstelt Templar, maar hoe zit het met het bereik?
      Met m'n SZ-30MR kon ik perfect het hoofd van een koe beeldvullend in beeld brengen terwijl die op 500m van mij af stond. M'n toestel had een bereik tot 600mm vergeleken met een dslr en dat mag zelfs wat meer zijn nu, ik denk dan aan systeemcamera's bvb?

Tot en met iso 800 kon ik afgedrukt op A3 goed gebruiken, je zag niets van ruis op papier. (op het scherm van m'n pc zag het er slechter uit)

Er mogen gerust systeemcamera's voorgesteld worden, maar een compactje geniet natuurlijk wel de voorkeur als de functionaliteit en kwaliteit er tenminste is.

budget met alles erop en eraan + geheugenkaartjes is 1000€, maar minder mag altijd.

Comment

Misschien het overwegen waard : http://www.canon.nl/For_Home/Product...erShot_SX50HS/
        Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
        Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

Euh, ik zou toch nog iets meer info moeten hebben en ik zou toch nog eerst iets proberen alvorens besluiten te trekken.
          1) heb je je fototoestel al eens uitgetest met een ander kaartje ? Eventueel van lagere capaciteit en eventueel een iets trager. Vooraleer de test te doen STEEDS het nieuwe kaartje herformateren.
          Kijk dan eens hoe het zit ?
          2) het gebruikte kaartje met je 'foute' foto's op. Koppel dit eens aan met een kaartlezer en kijk of je het daadwerkelijk kan lezen, kan copeëren. Kijk eens met een explorer of er per toeval geen foto opstaat met 0bytes als grootte. Als dat het geval is, zit hier een dader. Probeer het kaartje te herformateren (op je fototoestel) en kijk dan naar het gedrag.
          3) Probeer het kaartje eens op een andere fototoestel en kijk naar het gedrag.

Als 1), 2) en 3) geen oplossing bieden, kan je besluiten dat er iets hapert met je fototoestel.

Maar gebruik steeds kaartjes die op het fototoestel zijn geformateerd, ook al koop je er geformateerde. Ik heb eveneens de gewoonte om een kaartje na gebruik steeds opnieuw te formateren op het fototoestel.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
            Euh, ik zou toch nog iets meer info moeten hebben en ik zou toch nog eerst iets proberen alvorens besluiten te trekken.
            1) heb je je fototoestel al eens uitgetest met een ander kaartje ? Eventueel van lagere capaciteit en eventueel een iets trager. Vooraleer de test te doen STEEDS het nieuwe kaartje herformateren.
            Kijk dan eens hoe het zit ?
            2) het gebruikte kaartje met je 'foute' foto's op. Koppel dit eens aan met een kaartlezer en kijk of je het daadwerkelijk kan lezen, kan copeëren. Kijk eens met een explorer of er per toeval geen foto opstaat met 0bytes als grootte. Als dat het geval is, zit hier een dader. Probeer het kaartje te herformateren (op je fototoestel) en kijk dan naar het gedrag.
            3) Probeer het kaartje eens op een andere fototoestel en kijk naar het gedrag.

Als 1), 2) en 3) geen oplossing bieden, kan je besluiten dat er iets hapert met je fototoestel.

Maar gebruik steeds kaartjes die op het fototoestel zijn geformateerd, ook al koop je er geformateerde. Ik heb eveneens de gewoonte om een kaartje na gebruik steeds opnieuw te formateren op het fototoestel.
            Deze stappen had ik reeds (uit pc ervaringen met harde schijven) al doorlopen, maar de bestanden zijn 3.27mb groot - tot iets groter.
            Echter zonder een succesvol resultaat te boeken.
            Enkel het formatteren doe ik via de pc met het programma SDFormatter v3.1 zonder iets te wijzigen aan de clustergrootte, maar ik zal dat eens proberen op het toestel zelf. (dat zit bij mij onder dat sleutel en hamer-icoontje n°1)

Ik laat hier nog iets weten als het voltooid is, alvast bedankt

@ Hanske: dat is inderdaad een prachtige camera waar ik wel voor zou durven gaan, maar ik heb volgende camera's intussen ook nog tegengekomen:
            Kodak EasyShare Z5120
            Nikon Coolpix L320
            Pentax X-5
            Samsung NX210
            Samsung NX20
            Wat denk je hierover?

Comment

Ik heb alle bestanden van het kaartje inclusief de opgenomen clipjes van het kaartje naar de pc overgezet en dan pas de format via de camera uitgevoerd Purlut, maar het helpt gewoonweg niet.
              Ik heb intussen een stuk of 20 foto's genomen en dan daarna deze direct via het schermpje van de camera laten weergeven, maar er zijn weeral foto's bij die of niet kunnen weergegeven worden (fotofout) of er maar half opstaan.
              Met half bedoel ik dan dat de bovenkant van de foto normaal is, maar onderaan (laat ons zeggen van halfweg het scherm horizontaal) dat dit deel dus volledig of groen of rood wordt weergegeven.
              Hetzelfde resultaat heb ik als ik ze op de pc wil bekijken.
              (en dit zowel met het getroffen kaartje als met het andere kaartje)

Blijkbaar was de camera niet tegen een dergelijke omgevingstemperatuur in de volle zon bestand, het was toen ongeveer 25°C

Verder wil ik je toch bedanken voor de tip ivm het formateren, want dat wist ik niet. (dat je dat het best via de camera zelf laat doen)
              Last edited by pixbillye; 11 juni 2013, 22:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hanske Bekijk bericht

Klinkt allemaal heel schoon maar ;
                Ik heb een Nikon P500 zoom 36 X
                hou dat maar eens stil op volle zoom

Nochtans schiet ik met een 50-500 uit vrije hand op 1/200 sec als het moet.
                Maar die weegt anderhalve kilo en die kan ik vasthouden, de P500 niet (grote handen)
                fotosite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elsan Bekijk bericht
                  Klinkt allemaal heel schoon maar ;
                  Ik heb een Nikon P500 zoom 36 X
                  hou dat maar eens stil op volle zoom

Nochtans schiet ik met een 50-500 uit vrije hand op 1/200 sec als het moet.
                  Maar die weegt anderhalve kilo en die kan ik vasthouden, de P500 niet (grote handen)
                  Ik heb intussen alle genoemde camera's eens overlopen, en ik ga voor de Canon PowerShot SX50 HS gaan

@ elsan: Ik ben gewoon van plaatjes te schieten met een camera van nog geen 250gr op 600mm, dus met een toestel dat het dubbele weegt (en per toeval ook de dubbele focale lengte aankan: 1200mm) komt dat op hetzelfde neer of zou het zelfs beter moeten gaan. Mijn handen zijn echter ook niet van de kleinste.

Het is misschien een tip om toch betere plaatjes te schieten met uw toestel op volle zoom:
                  - adem steeds uit als je de foto neemt of
                  - hang een gewicht aan de onderkant van uw toestel daar op de plek waarmee je je camera op een statief zou zetten om zo betere stabiliteit te creëren
                  Dit klinkt & ziet er belachelijk uit, maar helpt meer dan je zou denken.
                  Probeer het maar eens!

Comment

De camera is intussen besteld en twas blijkbaar nog in de goede periode ook: 130€ korting in totaal zelfs
                    Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

Last edited by pixbillye; 13 juni 2013, 19:34.

Comment

Working...
                    X