Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera, maar welke

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe camera, maar welke

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
    Toename van scherptediepte? Als je jouw 150mm macro op een DX camera zet heb je toch een kleinere scherptediepte dan op een FF*. Daarnaast verandert de cropfactor ook niets aan de vergrotingsmaatstaf. ...
    Als je een opname op gelijke afstand en met dezelfde brandpuntsafstand maakt, zal in beide gevallen het onderwerp even groot en met dezelfde scherptediepte op de sensor geprojecteerd en vastgelegd worden.
    a) Maak je van beide (verschillend beeldkader) een afdruk op eenzelfde formaat, dan is er meer scherptediepte in de FF afdruk maar staat je onderwerp wel 1.5x groter afgebeeld op de afdruk van de DX opname. Deze laatste toont dus ook meer details (welliswaar met minder scherptediepte) waardoor het menselijk oog deze scherper gaat waarnemen dan hij eigenlijk is.
    b) Crop je het FX beeld tot DX formaat om hetzelfde beeldkader te bekomen (m.a.w. overbodig beeldkader wegsnijden of onderwerp even groot afdrukken) en maak je dan een afdruk, dan zijn beide identiek op gebied van scherpte en scherptediepte.
    c) Is het weggesneden beeldkader niet overbodig en wil je voor beide afdrukken hetzelfde beeldkader, dan kan je met een DX camera achteruit gaan en win je dus scherptediepte.
    d) Indien je om hetzelfde beeldkader als de DX te bekomen (en de voordelen van de FF te kunnen benutten), de afstand met een FF camera verkleint (indien binnen focus mogelijkheden), dan zal je scherptediepte verliezen.

Enerzijds win je met een FF steeds aan beeldkwaliteit. Dit is zowel omwille van FX vs. DX sensor-kwaliteit, maar ook omdat je een FX beeld (en de beeldfouten) minder moet vergroten (indien je niet cropt) bij het maken van een afdruk op een eenzelfde formaat.
    Anderzijds kan je met een DX een onderwerp (incl. lensfouten , ...) groter weergeven omdat je over meer pixels op dezelfde opp. beschikt (D7100 vs D600, D800).

Om de voordelen van een FF te kunnen benutten moet je dus kort genoeg op je onderwerp geraken of een macro lens gebruiken met een langere brandpuntsafstand (zoals de sigma macro 150mm vs. de nikkor 105mm), maar met dit laatste krijg je dan ook weer de invloed van de kwaliteitsverschillen tussen verschillende lenzen met verschillende brandpuntsafstanden.

M.a.w. 't is niet zo simpel om DX en FF te vergelijken en een van beide als 'de beste' uit te roepen, alles heeft zijn invloed.
    Je kan echter zeker ook met een DX geweldige macro opnames maken.

P.S. En dan hebben we het nog niet gehad over focus-stacking.
    Last edited by cojon; 12 juni 2013, 00:11.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      ... Verkeerd gekeken hoor.

Je bent 1 iets vergeten: de uitsnede... Met een 150mm en een DX camera moet je uw scherpstelafstand ook x1.5 doen.
      Dan heb je geen 1:1 meer. TS wil macro's maken. Ik vermoed dat hij naar 1:1 streeft en dan blijft je scherpstelafstand gelijk op DX en FX en heb je inderdaad een andere foto. Ik zeg enkel wat ik zeg en dat is simpel en correct: een grotere scherptediepte verkrijgen bij macro door dezelfde lens op een camera met kleinere sensor te zetten werkt niet. Je kan dat dus niet als argument gebruik om voor een DX camera te kiezen.

Met een FF volgens de info van nikon : 150 mm kortste scherpstelafstand x 1.5 is kortste scherpstelafstand voor DX
      denk je dan echt dat de kortste instelafstand verandert door een kleinere sensor achter de lens te plaatsen?

Je kan scherptediepte ook berekenen vanuit de vergrotingsmaatstaf en de COC. De vergrotingsmaatstaf is in beide gevallen 1:1 dus is het enige verschil de COC en die is kleiner op DX. Kleinere COC => kleinere scherptediepte. Je moet dat niet geloven, maar het is wel een feit.
      Last edited by putor; 12 juni 2013, 01:48.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Dan heb je geen 1:1 meer. TS wil macro's maken. Ik vermoed dat hij naar 1:1 streeft en dan blijft je scherpstelafstand gelijk op DX en FX en heb je inderdaad een andere foto. Ik zeg enkel wat ik zeg en dat is simpel en correct: een grotere scherptediepte verkrijgen bij macro door dezelfde lens op een camera met kleinere sensor te zetten werkt niet. Je kan dat dus niet als argument gebruik om voor een DX camera te kiezen.

denk je dan echt dat de kortste instelafstand verandert door een kleinere sensor achter de lens te plaatsen?

Je kan scherptediepte ook berekenen vanuit de vergrotingsmaatstaf en de COC. De vergrotingsmaatstaf is in beide gevallen 1:1 dus is het enige verschil de COC en die is kleiner op DX. Kleinere COC => kleinere scherptediepte. Je moet dat niet geloven, maar het is wel een feit.
        Scherptediepte LIJKT kleiner, maar is nog steeds dezelfde. Er staat ook bij de dof calculator dat het het deel is met aanvaardbare scherpte. Dat veranderd ook nog als je een print maakt van 10m op 1m of dat je een 10cm op 15cm print maakt. Het is toch niet omdat ik nadat ik de foto nam, mijn foto crop, dat er daardoor minder scherptediepte is.
        Als ik een grote print maak van een foto gemaakt met mijn D800 op 1:1 en druk een macrofoto van mijn D7000 op 1:1 maar 1.5 keer kleiner, dan heb ik evenveel scherptediepte, maar nog steeds een andere uitsnede...
        1:1 is de grootste zever dat er is, macrofotografie is veel meer dan 1:1. 99% van de tijd maak ik gewoon een compositie met mijn macrolens, en als de vergroting daarbij nu 1:1 is of 1:2 of 5:1, dat doet er toch niet toe...

Comment

. Het is toch niet omdat ik nadat ik de foto nam, mijn foto crop, dat er daardoor minder scherptediepte is.
          Af en toe is het gebrek aan kennis over fotografie op dit forum om te huilen. Croppen tijdens of na opname - een DX sensor gebruiken of achteraf croppen - maakt geen verschil.

Comment

Af en toe is het gebrek aan kennis over fotografie op dit forum om te huilen. Croppen tijdens of na opname - een DX sensor gebruiken of achteraf croppen - maakt geen verschil.
            Natuurlijk weet ik dat dit hetzelfde is, waarom zeg ik het anders...
            Maar hetgeen jij niet ziet is dat als je cropt, je wel niet dezelfde uitsnede hebt.
            Jij bent hier diegene met genrek aan kennis als ik zie wat voor zever je hier neerscrhijft..
            Vul eens in: Een dx-toestel geeft meer/minder scherptediepte bij eenzelfde compositie dan een fullframe.
            Of nog makkelijker: welke geeft de wazigste achtergrond?
            Last edited by playerofwar; 12 juni 2013, 10:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
              Sommige DX lenzen kunnen ook op een FF camera 'gebruikt' worden
              Alle DX lenzen passen op een FX body

maar geven dan wel slechts een beeld met de afmetingen van een DX sensor.
              Zoomlenzen geven van ongeveer de helft van het zoombereik een beeldvullend beeld.

Sommige camera's hebben zelfs een mode om dit formaat (automatisch ???) te selecteren zodat je onmiddellijk een DX opname krijgt i.p.v. een FF opname met vignetting en ...

Alle FX camera's....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Vul eens in: Een dx-toestel geeft meer/minder scherptediepte bij eenzelfde compositie dan een fullframe.
                1.5x meer bij dezelfde uitsnede en 1.5x minder bij dezelfde brandpuntsafstand en instelafstand.
                Als je in dat licht een DX camera gebruikt om bij macro meer scherptediepte te verkrijgen ben je dus totaal verkeerd bezig. En macro is voor mij en 100'en artikels en producenten van macrolenzen een vergroting van 1:1, anders is het close up fotografie. Daar is toch niets moeilijk, onduidelijk of verkeerd aan.

Comment

1.5x minder bij dezelfde brandpuntsafstand en instelafstand.
                  Scherptediepte is een lenseigenschap toch?
                  Zoals ik al eerder zij: Als je een crop neemt van een fullframe camera naar dx mode, dan veranderd je scherptediepte toch niet ineens?

Comment

Working...
                  X