Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met scherpstellen..

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem met scherpstellen..

Ik heb eigenlijk altijd al wat problemen gehad met het scherpstellen van mijn foto's. Heb een canon 1000d en sinds vorige week een nieuwe lens gekocht, een ef 85mm f/1.8 usm, maar ik denk dat het ofwel meer aan mij of aan mijn camera ligt of mss geen goede combinatie lens/camera, ik weet het niet.
    Het probleem is eigenlijk vooral als ik foto's neem zien ze er op mijn camera echt heel goed uit ( of toch de meeste ) qua scherpte dan maar eens ze op mijn pc staan zijn echt veel van de foto's onscherp.. ik moet wel zeggen ik zie nie zo goed draag een bril voor ver te zien, maar met bril foto's nemen gaat dus helemaal niet dus ik doe dat zonder, heb al vaak gedacht dat het daar door komt dat ik gewoon niet goed zie of het scherp is of niet maar ja
    Dus iemand enig idee hoe dat kan komen ?

Re: probleem met scherpstellen..

vaak licht het niet zozeer aan de lens en camera, maar aan een aantal andere redenen, zoals te trage sluitertijden (bewegingsonscherpte), verkeerd focuspunt, een beweging nadat er scherp gesteld is, kortom er zijn veel redenen, de enige reden bij AF die het niet kan zijn is een bril, deze heeft geen enkele invloed op de auto focus van de camera plus lens, hooguit op de manier waardooor uw de foto terugziet.

Beste is even om een voorbeeldje te posten en erbij te evrmelden wat u gedaan hebt en eventueel hoe de instellingen van de camera zijn, bv alle focuspunten geslecteert of alleen de middelste, ISO instelling enz...

De lens plus camera moet in staat kunnen zijn om scherpe resultaten af te leveren nl., als de 85 1.8 het niet kan, dan kan geeneen lens dat !!
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

yep..geef effe een voorbeeld met exif.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Je bekijkt je foto's toch op een kwalitatief goed scherm he? Ik heb een soms een extern scherm aan mijn laptop (HP professional workstation) hangen en daar kan ik geen foto's deftig op beoordelen. Dat doe ik gewoon op het laptopscherm zelf wat van goede kwaliteit is.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

De 85mm f1,8 is een lichtsterke lens, als het diafragma ver open staat is de scherptediepte heel beperkt, daarom is het noodzakelijk dat jij zelf het juiste scherpstelpunt kiest.
          Als je die keuze aan de camera over laat, dan moet je geluk hebben dat die op de juiste plaats scherpstelt.
          Hou er ook rekening mee dat een heel lichtsterke lens met het diafragma volledig open ook niet zo heel erg scherp is (al valt dat eigenlijk nog best mee bij de 85mm f1,8).

Het is natuurlijk ook mogelijk dat de combinatie lens + camera last heeft van back of frontfocus, maar dat kan je gemakkelijk testen door foto's te maken van een niet-bewegend onderwerp terwijl de camera ook zeker niet beweegt ten opzichte van dat onderwerp (statief gebruiken, dan ben je zeker).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Nee het is meer als ik door mijn zoekvenster kijk, ik stel scherp op iets, ziet het er scherp uit en dan neem ik een foto, maar als ik die dan bekijk op mijn scherm is die niet scherp.
            En ook als hij er dan wel scherp uitziet op mijn scherm en ik zet hem op mijn pc is die ook weer helemaal onscherp weet wel dat je op zo een klein schermpje nie direct de kwaliteit kan zien maar ook bij inzoomen ziet hij er scherp uit.
            Maar bewogen zijn de foto's dan niet dus daar ligt het niet aan..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bonobo Bekijk bericht
              ........
              Maar bewogen zijn de foto's dan niet dus daar ligt het niet aan..
              zie #3.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Stel je dan manueel scherp? Want zonder bril...
                facebook
                Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jill.tje Bekijk bericht
                  Stel je dan manueel scherp? Want zonder bril...
                  ja ik stel manueel scherp en wat bedoel je met 'want zonder bril' ?

Comment

Neem je de foto's in Raw of in jpeg ?
                    Als je de foto's in Raw maakt moet je uiteraard nadien zelf nog de verscherping doen !
                    Misschien is dat het probleem ?

grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

En als u eens het juiste "Dioptrie correctielensje" voor uw ogen zou aanschaffen, je zal dan wel scherp fotograferen. Dan wellicht ook mogelijk om met bril te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bonobo Bekijk bericht
                        ja ik stel manueel scherp en wat bedoel je met 'want zonder bril' ?
                        Als je verkeer sscherpstelt dan is er meetal wel iets wel scherp alleen niet op de plaats waar jij het gepland had. Wat is de motivatie om handmatig scherp te stellen?
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Als je verkeer sscherpstelt dan is er meetal wel iets wel scherp alleen niet op de plaats waar jij het gepland had. Wat is de motivatie om handmatig scherp te stellen?
                          ja inderdaad heb ik veel dat het op de verkeerde plaats scherp is dan dat de bedoeling was
                          en mijn motivatie.. heb altijd zo foto's genomen, heb op school met manuele spiegelreflex moeten werken en misschien daardoor ? vind het ook gewoon niet handig als ik automatisch scherpstel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sweetly Bekijk bericht
                            En als u eens het juiste "Dioptrie correctielensje" voor uw ogen zou aanschaffen, je zal dan wel scherp fotograferen. Dan wellicht ook mogelijk om met bril te gebruiken.
                            En wat is dat juist die correctielens ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Neem je de foto's in Raw of in jpeg ?
                              Als je de foto's in Raw maakt moet je uiteraard nadien zelf nog de verscherping doen !
                              Misschien is dat het probleem ?

grts
                              Sieg

ik denk dat dat inderdaad in RAW is
                              moet precies nog veel leren

Comment

Working...
                              X