Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon camera voor beginnelingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon camera voor beginnelingen

    Ik ben iemand die helemaal niet vertrouwd is met spiegelreflexcamera's en zoek allereerst een camera voor beginners, liefst een canon. Ik heb wat gezocht en vond op de site van MediaMarkt interessante aanbiedingen onder andere een Canon 1100D, die 12.2 megapixel heeft en ook een Canon 600D, iets duurder, maar toch 18 megapixel.

    Ik heb nu een klein digitaal cameraatje Traveler IS 12 (uit Aldi) die 12.0 megapixel heeft. Is de 1100 D dan zoveel beter met hetzelfde aantal pixels of is er een groot verschil. De megapixels zijn die zo belangrijk?. En waarop moet je echt letten voor de keuze van een camera?

    En wat heb je allemaal nodig? Een UV filter is dat veel nodig? Of een lensfilter is dat noodzakelijk als je de lens niet kapot wil?

    Alvast Dank

  • #2
    Re: Canon camera voor beginnelingen

    Sowieso is er een groot verschil tussen zo'n digitale compact en een digitale spiegelreflex. Ik had voorheen een Bridge toestel (fujifilm) en tussen dat toestel en men DSLR is er al een groot verschil. Je hebt veel meer mogelijkheden met een reflex aangezien je niet gebonden bent aan de toesteleigen zoom. Een reflex is natuurlijk wel groter qua omvang en legt meer gewicht in de schaal, maar eens je enkele weken met een reflex hebt gewerkt en je het wat onder de knie krijgt, dan denk ik niet dat je nog terug naar je compact toestel wil.

    Tja, voor sommige mensen spelen megapixels een rol, maar ik denk voor de meeste is dit niet specifiek nodig. De afmetingen van je foto's zijn dan wel groter, maar kwaliteitsfoto's maak je nog altijd zelf. Iemand kan even goed een prachtige foto maken met 12 Mpix als iemand met een toestel van 21 Mpix. Nu, dat is volledig men eigen mening en waarschijnlijk zal die bij anderen niet dezelfde zijn. Als je het mij vraagt, dan hoef je niet je prioriteit te leggen op het aantal Mpix. Denk eerst eens wat na over welk soort foto's je wil met je nieuwe camera. Maak je vooral foto's dichtbij? Wil je natuurfotografie doen? Misschien eerder portretten?
    Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
    Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

    Comment


    • #3
      Re: Canon camera voor beginnelingen

      Die 12 mega pixel uit je traveler of de 12 mega pixels van een 1100D.
      Wel om te beginnen moet je de sensor grootte eens vergelijken je valt om van verbazing.
      Weet niet welke regio je bent maar anders eens contact opnemen met iemand die een DSLR heeft
      gelijk wat merk en dezelfde foto maken met die DSLR en je traveler
      En zeker een stoel mee nemen of matras voor het geval je omvalt van het verschil

      Er zijn goede start pakketten bij Canon (ook andere merken)
      Je zal in het begin toch starten met de auto stand en naderhand wet je hier en thuis met oefenen en wat je bijleert verder verdiepen
      in de mogelijkheden van je toestel
      Je hebt je mening op Canon gezet en weet ook welk toestel (ongeveer),
      doe wat je hart je ingeeft en luister vooral naar de mensen hier.
      Koop de canon van uw keuze met een goede kitlens en je kan al verder (let op dat je bij canon de 18-55 IS neemt)
      De IS staat voor image stabelisation dus anti bibber tooltje noem ik dat.
      De UV filter is ter bescherming van de lens het front glas, is daar een kras op kost het handen vol geld om te repareren en een uv filter
      bekrast haal een nieuwe en klaar is kees kost geen berg geld maar beschermt wel je lens.

      Comment


      • #4
        Re: Canon camera voor beginnelingen

        De mogelijkheden van een DSLR zijn immens... als je weet wat je doet! Ik heb een paar kennissen die overgestapt zijn van compact op DSLR en die in eerste instantie veel slechtere foto's bekwamen. Een basiscursus online, onderwijs of even meelopen met een ervaren gebruiker hielp ze reeds goed op weg.

        Een bijkomende vaststelling is dat je niet enkel een DSLR koopt. Daarbij komen een of meerdere objectieven, opbergzak om alles in te beschermen, en naarmate je evolueert nog enkele objectiefwissels, deftig statief, externe flitser etc. Het kostenplaatje wordt dus iets hoger.

        Waar in de beginjaren vooral mijn echtgenote het digitaal compactje gebruikte, heb ik met de aankoop van mijn eerste reflex terug het plezier ervaren om te fotograferen. (was vroeger analoog ook graag bezig).

        DSLR fotografie is dus zeker een aangename tijdsbesteding. De 'voeling' met je fototoestel/objectief is veel groter/directer dan met een compact. Een uitvergroting van je beeld geeft je veel voldoening. De grenzen waarbinnen je mooie beelden kunt vastleggen zijn (naargelang je materiaal natuurlijk) veel ruimer dan een compacttoestel. Maar zelfs met een een instapmodel kun je meer dan met een compact.

        Ik moet erbij zeggen dat een modern compacttoestel zeker ook niet te versmaden is. Bvb voor dichtbijfotografie is een compact soms gemakkelijker dan een DSLR. Ik heb ook steeds een compact toestelletje bij als ik ga fietsen. Past in je zakken en maakt ook goede foto's.
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

        Comment


        • #5
          Re: Canon camera voor beginnelingen

          Bij bol.com is nu een actie.
          600D + 18-55 IS lens voor 479 eurotjes kan je echt niet gaan klagen e
          en ze geven nog 30 euro retour er boven op
          dat is een combo die normaal dik 700 euro kost

          Die 1100D mag je niet kopen, ik vind dat echt geen goed toestel.

          Comment


          • #6
            Re: Canon camera voor beginnelingen

            Oorspronkelijk geplaatst door livenieuws Bekijk bericht
            En wat heb je allemaal nodig? Een UV filter is dat veel nodig? Of een lensfilter is dat noodzakelijk als je de lens niet kapot wil?

            Alvast Dank
            Ja, is absoluut noodzakelijk.
            Goeie lenzen zijn van heel zacht glas dat meteen mat wordt zonder filter.
            Het beste is een filter dat duurder is dan de hele lens.

            Comment


            • #7
              Re: Canon camera voor beginnelingen

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Ja, is absoluut noodzakelijk.
              Goeie lenzen zijn van heel zacht glas dat meteen mat wordt zonder filter.
              Het beste is een filter dat duurder is dan de hele lens.
              gelukkig had ik al een matras gepakt.
              en werd de klap van het achterover vallen gelukkig nog wat opgevangen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Canon camera voor beginnelingen

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Bij bol.com is nu een actie.
                600D + 18-55 IS lens voor 479 eurotjes kan je echt niet gaan klagen e
                en ze geven nog 30 euro retour er boven op
                dat is een combo die normaal dik 700 euro kost

                Die 1100D mag je niet kopen, ik vind dat echt geen goed toestel.
                Lijkt mij een goed begin. 600D is een leut toestel, toch wel een stuk beter dan de 1100D (hoewel je daarmee ook al een eind komt). 18-55 is niet slecht en geeft je een idee welke richting je uit wilt met je fotografie en welke lens je in de toekomst zou kunnen aankopen. Als je van plan bent om bij de kitlens te blijven ben je beter af met een betere compact.

                Wat filtertjes betreft, op de kitlens zou ik die in ieder geval al niet zetten voor de rest is het voor discussie vatbaar.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon camera voor beginnelingen

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  gelukkig had ik al een matras gepakt.
                  en werd de klap van het achterover vallen gelukkig nog wat opgevangen.
                  grt,bouk.
                  Zie je een matras kan levens redden in dit geval het leven van Bouk


                  Had het ook nog nooit gehoord dat het glas van een lens zacht is,
                  maar weeral iets bijgeleerd

                  Maar wat ze hierboven melden klopt wel het eindigt niet met een camera en lens
                  Tas statief enz...
                  Een set is een aanrader daar kom je al een heel eind mee
                  Wat de meeste ook gedaan hebben is een 2 de batterij,
                  het zal je maar overkomen de foto van de eeuw kunnen maken en geen power meer hebben.
                  Dan ga je al je haren uittrekken, zie maar eens hoeveel er al kaal zijn.
                  Allemaal omdat ze de power miste om die foto te maken

                  Comment

                  Working...
                  X