Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma SD 10 iemand ervaring ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Sigma SD 10 iemand ervaring ?

    Oorspronkelijk geplaatst door Giorgio
    (Reply= Giorgio)
    Nou IK heb (als vakfotograaf) wèl een SD10 en werk daar sinds 1 jaar met veel plezier mee en aangezien deze camera, niet erg bekend is omdat er wenig reclame voor wordt gemaakt, is er inderdaad niet veel 2e hands van te kopen en dat wordt mede veroorzaakt door het feit dat als je eenmaal een SD10 hebt, je geen andere camera (in dezelfde prijsklasse) meer wilt
    hebben.
    En dat je alleen maar Sigma lenmzen kan gebruiken vind ik geen enkel probleem omdat met name de EX objectieven (geen lenzen!) van een uitmuntende kwaliteit zijn!
    En wat betreft ruis heb ik geen vergelijking met andere camera's maar ik heb daar geen last van zolang ik maar geen opnamen met 800 Asa maak maar ik ben er zeker van dat bij die gevoeligheid ook bij andere vergelijkbare camera's min of meer ruis optreedt.

    Heb je nog vragen, laat mij dat dan even weten.

    Met groet,

    Giorgio
    Of je die toeters nu objectieven of lenzen noemt, maakt niet uit... iedereen weet wat je wil zeggen...
    De beperking is een beetje dat je enkel bij Sigma terecht kunt voor lenzen, terwijl je voor Canon, Nikon, Minolta ook nog bij andere merken terecht kunt voor extra glas (o.a. dus ook Sigma, Tamron...). De Sigma-EX's zijn goed, maar niet allemaal even goed, en dan kan het interessant zijn om bij andere merken te kunnen shoppen...
    Canon 10D, glass, flashes & extra's
    Fuji S602Z & extra's
    www.CooMa.be BD0176BE

    Comment


    • #17
      Re: Sigma SD 10 iemand ervaring ?

      Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
      Of je die toeters nu objectieven of lenzen noemt, maakt niet uit... iedereen weet wat je wil zeggen...
      Echt weer een (domme) opmerking van een amateur..., je noemt een vergrootglas (dat in feite een enkelvoudige lens is) toch ook geen objectief???!!

      Edit Mod JLP: Dit soort opmerkingen getuigen niet van respect en zijn derhalve op het BD forum niet gewenst!

      De beperking is een beetje dat je enkel bij Sigma terecht kunt voor lenzen, terwijl je voor Canon, Nikon, Minolta ook nog bij andere merken terecht kunt voor extra glas (o.a. dus ook Sigma, Tamron...). De Sigma-EX's zijn goed, maar niet allemaal even goed, en dan kan het interessant zijn om bij andere merken te kunnen shoppen...
      En iedereen weet dus volgens jou wat je bedoelt met extra glas??.......

      En nu weer terug ON-topic op een respectvolle manier!
      Last edited by JLP; 26 februari 2005, 14:51.

      Comment


      • #18
        Re: Sigma SD 10 iemand ervaring ?

        Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
        Zonder de hetze weer te willen opstarten, maar de "10.2" MP Foveon-sensor is niet te vergelijken met een 10 MP CCD of CMOS, net zoals een 12MP super-CCD niet overeenkomt met een 12MP CCD.
        Ik doe daarmee geen afbraak aan de technieken (heb zelf een 602 met superCCD en die 6MP mogen gerust naast een 4 of zelfs 5 MP ccd staan, maar niet meer...), maar die 10.2 is en blijft een marketing-truuk... En dat heeft Sigma zelf bewezen door de SD-9 als een 3MP te verkopen en de SD-10 als een 10.2MP terwijl het gewoon dezelfde sensor is die erin zit. Tegenwoordig kijken veel mensen gewoon naar het aantal MP en die 5MP GSM-camerakes zijn zeker beter dan een 3MP compact of zelfs een 4MP DSLR...

        Cooma,

        Ik zie niet in waarom je de SD-10 niet met een 10MP moogt vergelijken. Hij heeft effectief 3x3.4 M fotoeilandjes. Telkens met 3.4M per kleur.
        Het enige verschil met een 10MP ccd of cmos is dat die door de kleurenfilter 2,5M rode, 2,5M blauwe en 5M groene pixels heeft, zodat de beeldprocessor een iets anders algorithme moet gebruiken. Het enige verschil is dat de kleuren bij CCD of CMOS naast elkaat liggen en bij Foveon boven elkaar.
        In mijn mening bevatten ze beide 10MP monochrome pixels en ±3.3MP kleuren pixels. Software extrapoleerd die 3.3MP terug tot 10MP kleuren pixels.

        Hubert
        Hubert

        Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

        Comment


        • #19
          Re: Sigma SD 10 iemand ervaring ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Giorgio
          Echt weer een (domme) opmerking van een amateur..., je noemt een vergrootglas (dat in feite een enkelvoudige lens is) toch ook geen objectief???!!

          En iedereen weet dus volgens jou wat je bedoelt met extra glas??
          .......
          Sjongejonge, veel noten op je zang of gewoon slecht geslapen

          Ik heb een redelijk groot vermoeden dat de meeste (domme) amateurs wel weten dat je met dat glas geen confituurbokaaltje bedoelt. Als jij niet zo ver kunt denken op een fotosite...

          BTW: het "feit" dat je een vakfotograaf bent, betekent in mijn ogen nog altijd niets in je statement dat je met een SD-10 werkt... Ik ken er spijtig genoeg al te veel die idd. dat papiertje hebben, maar qua creativiteit dicht tegen het nulpunt zitten

          Enfin, van harte bedankt voor deze meer dan waardevolle bijdrage en tot nooit meer...
          Last edited by CooMa; 26 februari 2005, 14:40.
          Canon 10D, glass, flashes & extra's
          Fuji S602Z & extra's
          www.CooMa.be BD0176BE

          Comment


          • #20
            Re: Sigma SD 10 iemand ervaring ?

            Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
            Cooma,

            Ik zie niet in waarom je de SD-10 niet met een 10MP moogt vergelijken. Hij heeft effectief 3x3.4 M fotoeilandjes. Telkens met 3.4M per kleur.
            Het enige verschil met een 10MP ccd of cmos is dat die door de kleurenfilter 2,5M rode, 2,5M blauwe en 5M groene pixels heeft, zodat de beeldprocessor een iets anders algorithme moet gebruiken. Het enige verschil is dat de kleuren bij CCD of CMOS naast elkaat liggen en bij Foveon boven elkaar.
            In mijn mening bevatten ze beide 10MP monochrome pixels en ±3.3MP kleuren pixels. Software extrapoleerd die 3.3MP terug tot 10MP kleuren pixels.

            Hubert
            Ik onderschat de eigenschappen van de Foveon niet!
            Maar als de sensor effectief vergeleken mag worden met een 10MP CMOS of CCD, dan zouden ze de camera's met die sensor ook wel wat prijziger maken. Ik start hier geen discussies, die wordt overal al genoeg gevoerd, ik schreef gewoon even neer wat de algemene trend is in die discussies...
            Canon 10D, glass, flashes & extra's
            Fuji S602Z & extra's
            www.CooMa.be BD0176BE

            Comment


            • #21
              Re: Sigma SD 10 iemand ervaring ?

              Oorspronkelijk geplaatst door CooMa
              Ik onderschat de eigenschappen van de Foveon niet!
              Maar als de sensor effectief vergeleken mag worden met een 10MP CMOS of CCD, dan zouden ze de camera's met die sensor ook wel wat prijziger maken. Ik start hier geen discussies, die wordt overal al genoeg gevoerd, ik schreef gewoon even neer wat de algemene trend is in die discussies...
              Misschien hebben ze wel het goeden ei uitgevonden en weten de anderen dat nog niet
              Ik bekijk het louter van fysieke zijde en de software die erop afgelaten worden. Alzo maak ik de vergelijkingen. Het zou bv kunnen zijn dat de kleuren op niets trekken of iets anders. DIt zullen dan enkel de eigenaars kunnen beoordelen. Discussies zijn dit niet, gewoon meningen uitwisselen

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment

              Working...
              X