Ik ben op zoek naar een camera die meer kan als een gewone compact camera maar die niet zo "lomp" is al een dslr. Ik had mijn oog laten vallen op de Nikon 1 v1 (ja die verkopen ze nog op internet ). Nu lees ik er niet altijd even goede reviews over. Vooral het argument: kleine sensor, lees ik veel. Is die kleine sensor echt zo een probleem? Ik ben een amateur maar wil mij wel wat meer verdiepen in fotografie, zonder dat ik echt al te grote ambities heb. Zou deze Nikon 1 voor mij iets zijn? (Mijn budget is ongeveer het budget van deze Nikon)
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Nikon 1 v1 10-30 & 30 -110 mm
Collapse
X
-
-
Re: Nikon 1 v1 10-30 & 30 -110 mm
Voor die prijs kan je geen betere vinden, de sensor is zeker geen probleem en wordt enkel als argument gebruikt door mensen die er niet mee werken.
-
Compact en zeer betaalbaar, da's waar - die kleinere sensor is geen probleem tot A3 en zelfs iets groter. Wil je goeie snelle AF dan is't de nikon 1 - wil je meer pixels, en iets minder ruis bij hoge ISO's moet je naar APS-C (sony, canon, Fuji, Samsung...) of m4/3 (Olympus, Panasonic... ). De lenzen van de 1-reeks zijn degelijk - daar moet je niet bang voor zijn.
Meestal raad ik aan om foto's te zoeken op 't internet gemaakt met een nikon-1 en deze te vergelijken met wat u bij andere merken zou interesseren. Zo kan je zelf bepalen of je met het door Nikon gemaakte compromis kan leven of niet. Het gebruik van de camera bepaald uiteindelijk wat je nodig hebt en wat niet.
Je hebt ruis en ruis - de ene ruis verdwijnt in 't niets bij het afdrukken van de beelden (en is wellicht ook eenvoudiger weg te rekenen) - andere types ruis kunnen hardnekkiger zijn - vandaar dat het eigenlijk interessant(er) is om ook naast de beelden die je schiet - ook de kwaliteit na afdrukken te beoordelen.
Wil je vergelijken: http://www.dpreview.com/reviews/nikonv1j1/10 - dat geeft u een idee, je kan daar allerlei camera's naast zetten, zelfs een DSLR/SLT - en dat geeft u een idee. Zet ook de ruisonderdrukking 's af - dan heb je een idee van hoe groot de impact van de sensor is - en dan kan u zelf filteren in Raw. Vaak is dat beter dan dat te verwerken met de beperkte cpu in de Camera. Als ik dat zo bekijk dan is er een verschilletje met de APS-C en m4/3, maar... Zie zelf, concludeer zelf.
Comment
-
Ik ben zelf een tevreden gebruiker, MAAR de bediening van de instellingen laat te wensen over. Je moet al snel in het menu duiken voor manuele controle. Daardoor lijkt het mij niet zo aangewezen om mee te leren fotograferen. Als je hem eerder als point en shoot wil gebruiken zonder je al te veel te verdiepen in de technische instellingen zal je tevreden zijn.
Comment
-
Ik wilde destijds een vervanger voor mij Canon G7, welke ik sloom vond, erg slecht in ruis enz.., de Nikon J1 heb ik toen aangeschaft en meteen verliefd, toestel is erg snel, erg goede kwaliteit, ruis is absoluut voldoende voor dagelijks gebruik, zelfs beelden van 3200 zijn te gebruiken. Doordat de snesor wat kleiner is en het aantal pixels beperkt is gebleven tot 10 milj, geeft dit een erg goede combinatie, beelden kunne tot 1600 haast ruisvrij verwerkt worden, daarboven gaat het welliswaar iets ten kosten vand e scherpte, maar voor 10x 15 fototjes geen enkel probleem.
Inmiddels heb ik er een V1 bij gekocht (welke weer te koop staat, zie aangeboden), puur omdat ik een zoeker miste, maar nadeel is weer dat er geen flitser ingebouwd zit, je moet weer een extenre flitser erbij neme, op zich geen probleem, maar het compacte waar ik het in eerste instantie voor heb is dan weg.
Het menu is inderdaad iets lastiger, maar als je hem gewoon op diafragma voorkeuze zet kun je vrij snel van alles extern regelen op de camera, nadeel is dan wel dat als je tijdvoorkeuze wil of ander programma je even in het menu moet duiken, maar zodra je dit kent is dit vrij snel te doen.
Kortom, is een leuk toestel wat bovenmaats presteerd en de verhalen over de kleine sensor moet je met een korreltje zout nemen, natuurlijk heeft het beperkingen, maar voor normaal gebruik uitermate geschkt.
Ik heb zelf een tweetal extra lensjes erbij, de 10 mm pancake en de 30-110, lenzen zijn ragscherp en nog eens lekker compact, voor mij dus de ideale compactcamera en voor andere mensen zelfs de ideale reiscamera.Mijn beste Foto moek nog trekke.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ster Bekijk berichtHeel erg bedankt voor de reacties. Ik heb er veel aan gehad. Ik heb hem uiteindelijk besteld
En vergeet niet je eerste foto's hier te posten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ster Bekijk berichtHeel erg bedankt voor de reacties. Ik heb er veel aan gehad. Ik heb hem uiteindelijk besteld
Nikon 1 het meest onderschatte "kleine" toestel op de markt.
Comment
Comment