Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe opladen in wildernis?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Hoe opladen in wildernis?

Oorspronkelijk geplaatst door tomer Bekijk bericht
    Het zonnepaneeltje geeft rechtstreeks ongeveer 200 mA,
    Ik weet niet hoeveel mensen die je hier een zonnepaneel aanraden, zo'n ding ook werkelijk hebben gebruikt. Dat is het probleem met fora, in theorie klinkt alles goed, maar echte ervaringen zijn schaars. Ik heb de batterijen van mijn D3 trachten op te laden met een oprolbaar paneel van een halve vierkante meter tijdens een kayaktocht door de Donaudelta, een trip van 10 dagen.

Mijn advies is niet teveel te verwachten van zo'n zonnepaneel, en vooral niet in Alaska. De zon staat relatief laag en geeft niet veel, de aangegeven wattage van die paneeltjes is als het paneeltje loodrecht op een evenaarszon is gericht, het verlies bij het laden moet worden meegerekend. Kortom rondlopen met zo'n paneeltje is goed voor toepassingen die erg weinig stroom vragen, maar 4 eneloops opladen duurt wellicht meerdere dagen. Zorg ervoor dat je genoeg batterijen meeneemt om alvast de dingen te doen die je wil, en blijkt je paneel goed mee te vallen, heb je extra power voor je filmpjes of eens een foto extra. Je zal zien dat je de mooiste beer net op het einde van je trip te zien krijgt.

Batterijen opladen aan een lagere laadstroom is ok, zolang je de benodigde spanning maar haalt. Wat de 500/700 betreft, volgens mij betekent 500mA max dat dat het maximum is dat dat ding aflevert, niet de input. Maar dat zou in de handleiding moeten staan.

Rollin
    Last edited by rollin; 20 juni 2013, 13:53.

Comment

Een USB2 uitgang van een computer kan nooit meer dan 500mA leveren, daarom zal de stroomsterkte van die USB lader al zeker beperkt zijn.
      Als je er 1 accu in steekt dan zal die sneller worden geladen dan wanneer je er meerdere accu's in steekt (op voorwaarde dat die per cel de laadspanning levert, anders moet je er minstens 2 tegelijk in steken).
      Je mag een Eneloop accu trouwens gerust laden met 1000mA, dat kan geen kwaad (op voorwaarde dat de lader op tijd stopt met laden natuurlijk).
      Maar daarvoor heb je al een vrij groot zonnepaneel nodig, de opgave van de maximale stroomsterkte geldt alleen in de best mogelijke omstandigheden. Op de evenaar zal een zonnepaneel waarschijnlijk meer stroom leveren dan op een andere breedtegraad omdat het zonlicht dan een langere weg aflegt door de dampkring (hoe dichter bij de noord of zuidpool, hoe zwakker de maximale stroomsterkte wordt die het paneel kan leveren).

De originele accu levert 1050mAh bij 7,4V, dat is 7,7Wh, met 4 Eneloop accu's heb je een capaciteit van 9,6Wh.
      Het is het aantal Wh dat belangrijk is, omdat dat de werkelijke capaciteit weergeeft (zeker als je accu's met een afwijkende spanning met elkaar vergelijkt).
      Met 4 Eneloop accu's zal je dus wel meer foto's kunnen maken, maar zeker niet het dubbel (tenzij Pentax overdrijft met de opgave van de capaciteit van de originele accu).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ok merci! 7,7 Wh tegenover 9,6 Wh dus, dat lijkt mij inderdaad te kloppen.

Heb wat reviews gelezen op het pentaxforums.com ivm batterijen en als je enkel fotos neemt kan je in het beste geval tot zelfs ongeveer 1200 fotos met AA's (!) en ongeveer 600 met de gewone accu. Meestal wel minder. Het hangt er ook natuurlijk allemaal vanaf of je flits gebruikt, of je video opnames maakt, het LCD scherm dikwijls gebruikt en welke lens erop zit. Ook of het toestel veel aanstaat, zonder foto's te nemen.

De max 500 mAh die op de AA lader staat, is de input, maar het kan blijkbaar geen kwaad om het aan te sluiten op de 700 mAh batterij van de zonnelader. Het wil blijkbaar gewoon zeggen dat de AA lader max 500 mAh via USB aanneemt. Output is 850 mAh voor 1 AA en 450 mAh voor 2 AA's.

Van het zonneladertje ben ik wel tevreden, het is niet veel, maar kon er vorig jaar in Alaska toch dagelijks mijn compactcamera mee opladen (batterij van 700 mAh). Dat duurde ongeveer 1 uur. Je laadt eerst de batterij van de zonnelader zelf op via het zonnepaneel en daarna met die batterij de batterij van de camera (of AA's).
        Zelfs op bewolkte dagen kan je de batterij van de lader opladen met het zonnepaneel. Het duurt dan wel een volledige dag of langer, maar daarna kan je dus met die batterij de batterij van de camera 3x opladen via USB.
        Dus ik kan het (voor compactcamera's oplaadbaar via USB) zeker aanraden: de powermonkey explorer.
        AA's zullen inderdaad wel veel langer nodig hebben.
        Als de batterij van de zonnelader 2200 mAh is en gemiddeld een dag moet opladen, kan ik dagelijks 1 AA opladen
        Zal dus 4 dagen duren voor een complete set voor de camera te laden. Hoeveel dagen het gaat duren om een set leeg te trekken met de camera, geen idee hoeveel foto's ik zal trekken per dag...200 zou ideaal zijn.
        Heb alvast 16 Eneloops gekocht... Vanaf dat de eerste 4 plat zijn, kan ik beginnen opladen.
        Hmmm...misschien toch nog wat extra kopen...?
        Last edited by tomer; 21 juni 2013, 00:23.

Comment

De accu van de zonnelader is waarschijnlijk een lithium-ion accu, die heeft een maximale spanning van 4,2v, maar om het vermogen te berekenen is de gemiddelde spanning van 3,7V juister.
          De spanning zakt tijdens gebruik naar een minimum van ongeveer 3,2V, normaalgezien mag een lithium-ion cel accu dan niet dieper ontladen worden, want daar kan ze niet tegen (er moet dus een beveiliging ingebouwd zijn tegen te hoge en een te lage spanning, want bij een te hoge spanning kan een lithium-ion accu zelfs exploderen).
          Als die zonnelader een capaciteit heeft van 2200mAh, dan zit er waarschijnlijk een 18650 accu in (zelfde type dat in bijna alle laptops wordt gebruikt).
          Maar bij de meeste van die accu's wordt er nog overdreven met de opgave van de capaciteit.

In principe heeft die 2200mAh lithium-ion accu dus een capaciteit van 8,14Wh, dat zou voldoende moeten zijn om 4 Eneloops te laden, maar dat is dan zonder rekening te houden met de 15-20% laadverliezen van een nikkel-metaalhydride accu.
          Door die laadverliezen zou je eigenlijk minstens een capaciteit van 9,24Wh ter beschikking moeten hebben, maar praktisch gezien is dat nog meer, omdat de elektronica van de lader ook geen rendement van 100% heeft...

Je mag Eneloop accu's eigenlijk gerust bijladen voor ze compleet leeg zijn, dat kan geen kwaad.
          Als je die 1 keer per jaar eens leeg maakt en terug helemaal laadt, dan is dat voldoende (rekening houden met de minimale spanning van 0,9V, je gebruikt daarvoor dus best een lader zoals de Maha MH-C9000 die daarvoor de refresh/analyze functie heeft).
          Je kan het setje Eneloop accu's dus dagelijks bijladen, op voorwaarde dat de accu van het zonnepaneeltje eerst geladen is.
          Als die Eneloops maar voor 50% opgebruikt zijn, dan kan je die wel terug op 100% brengen met wat er in de accu van het zonnepaneeltje zit.
          BD0338BE

Comment

Ik heb de test gedaan met ee paar andere AA's die ik nog liggen had (GP 1800 mAh).
            De batterij van de zonnelader (2200 mAh) was leeg voor dat de 2 AA's opgeladen waren. Ze hebben ongeveer 3 uur in de lader gezeten. Misschien gaat er wel wat lading verloren doordat de AA lader via USB op de batterij van de zonnelader is aangesloten en de zonnelader 700 mA geeft, terwijl de AA lader maar 500 mA aanneemt...?
            Daarna heb ik de AA lader op de laptop aangesloten en nog een uurtje laten laden voordat de AA's opgeladen waren.
            Als output staat er op de AA lader: 850mA x1 (quick) en 450mA x2. Wil dat zeggen dat 1 AA oplaadt tegen 850mA en 2 AA's tegen 450mA ELK?
            Dus theoretisch gezien indien geen laadverlies: 2000mAh/850mA = 2,35 uur voor 1 AA en 2000mAh/450mA = 4,4 uur voor 2 batterijen. Of ben ik niet juist?
            Amai mijne kop begint er pijn van te doen

Om thuis Eneloops op te laden ga ik mss best een MH-C9000 aanschaffen. Goeie tip!
            Ik heb nu enkel een Memorex lader die niet automatisch stopt wanneer de batterijen geladen zijn. Ik veronderstel dat dat bij de MH-C9000 wel allemaal zit ingebouwd.
            Last edited by tomer; 21 juni 2013, 13:36.

Comment

Als die USB lader twee accu's tegelijk kan laden met 450mAh (voor elke accu), dan duurt het normaalgezien zo'n 5 uur om die Eneloop accu's volledig te laden als ze helemaal leeg waren.
              Maar de accu van je zonnelader zal waarschijnlijk eerder leeg zijn...

Het probleem is dat je de accu's per 2 in de lader steekt, terwijl er 4 in de camera moeten.
              Als er dan 2 volle en 2 op bijvoorbeeld 75% in de camera steken, dan zullen de volle accu's langer stroom blijven leveren.
              Daardoor is het mogelijk dat er op de lege accu's een negatieve spanning komt te staan, en daar kunnen die niet tegen.
              Maar waarschijnlijk zal de camera wel uitschakelen als er 1 van de 4 accu's een te lage spanning heeft, en dan kan er ook geen negatieve spanning over die lege accu komen.
              Als je dan de accu's weer uit de camera haalt, dan weet je niet in welke staat ze zijn, je steekt ze dan weer door elkaar, en je hebt er dan waar nog 25% vermogen op zit, en er zijn er die helemaal leeg zijn.
              De helemaal lege accu's hebben weer meer tijd nodig om te laden, op den duur zit je dus met een heleboel accu's, maar je weet niet meer welke 100% geladen zijn...
              Het is dus beter om de 4 accu's tegelijk te laden, maar dan heb je een grotere lader nodig en een stroombron met een grotere capaciteit (een zonnelader met een grotere back-up accu).

De 1800mAh van de GP accu's zou ik niet als referentiepunt nemen, waarschijnlijk is de werkelijke capaciteit een stuk lager, tenzij het low-selfdischarge accu's zijn, dan is de opgegeven capaciteit doorgaans wel juist.
              Als dat gewone nimh-accu's zijn, en ze zijn al een paar jaar oud, ga er dan maar vanuit dat de capaciteit helemaal niet meer in de buurt komt van de opgegeven 1800mAh.
              Last edited by Black B@ndit; 21 juni 2013, 14:27.
              BD0338BE

Comment

Dan zou het beter zijn om 1 AA per keer te laden tegen 850 mAh en zorgen dat die steeds 100% wordt opgeladen...? Een doosje apart houden voor alle AA's die volledig zijn opgeladen en een doosje met AA's die leeg zijn of half leeg zijn. In oplaadtijd komt het uiteindelijk toch bijna op hetzelfde neer om 2 x 1 apart te laden ofwel 2 per keer. De accu van de zonnelader kan inderdaad maar 1 AA laden zonder zelf leeg te raken.

Tja, dus ofwel gewoon nog AA's bijkopen, maar wat gaan we thuis doen met 32 Eneloops...
                Ofwel een grotere zonnelader en batterijlader kopen.
                Ofwel toch die Quartz lader van A-solar erbij kopen waarmee de camerabatterij zelf kan worden geladen. Die is 1800 mAh en laadt tegen 5V/1000 mA. Dus de camerabatterij is op iets meer dan een uurtje geladen. Er zouden ook AA's in kunnen geladen worden, maar aangezien de capaciteit nog lager is dan de zonnelader die ik nu heb, zal dat daarvoor nog minder geschikt zijn.
                Misschien best op meerdere paarden tegelijk wedden, om zeker te zijn van voldoende energie?

Ik vermoed zelfs dat het ene zonnepaneeltje ook via USB op het andere bij kan aangesloten worden (de powermonkey op de quartz) om de batterij van die zonnelader sneller te laden.

Comment

Ik ben aan het denken om toch voor een groter, betrouwbaarder zonnepaneel te gaan, waarmee 4 AA's per dag kunnen worden opgeladen.
                  Waarschijnlijk zou een "Sunlinq portable solar panel" geschikt zijn. Je hebt de 12V in 6,5W 12W en 25W.
                  Black B@dit, kan jij misschien zeggen hoeveel de MH-C9000 minstens nodig heeft? En of het gaat met deze rechtstreeks aan het zonnepaneel te hangen, of beter met een batterij ertussen?

Comment

De Maha lader werkt met een adapter die 12V en 2A kan leveren.
                    Die 12V ingang kan je ook op een accu aansluiten, die zal waarschijnlijk wel compatibel zijn met de spanning in een auto, die spanning varieert van 12V tot zo'n 14,5V, het moet dus geen gestabiliseerde spanning zijn.
                    Maar de spanning die een zonnepaneel levert is sterk afhankelijk van de belasting en de intensiteit van het zonlicht dat er op valt.
                    Onbelast kan de spanning daardoor veel te hoog oplopen, en onder belasting is het best mogelijk dat de spanning te laag is om de Maha lader er mee te laten werken zoals het moet.
                    Daarom heb je bij zonnepanelen een buffer nodig, de accu bij zo'n pack is die buffer.
                    Om de Maha lader er op aan te kunnen sluiten heb je een pakket nodig dat werkt op een 12V accu pack (ongeveer 12V dus, want een accu levert geen vaste spanning, die is afhankelijk van de laadtoestand en de belasting).

Ik heb de Maha lader even op een verbruiksmetertje aangesloten, maar tijdens het laden verbruikt die geen constant vermogen (maximum = 24,6W, daarna varieert het verbruik tussen 8 en 16W), dan wordt het moeilijk om te berekenen welke capaciteit er werkelijk nodig is.

De lader zelf wordt bijna niet warm tijdens het laden, daarom neem ik aan dat de verliezen daar maximaal 25% zijn.
                    Om 1 accu van 2000mAh te laden is er zo'n 3Wh nodig, voor 4 accu's is dat 12Wh, tel daar 25% verliezen van de lader bij, dan kom je op 15Wh.
                    Het accu pack van het zonnepaneel moet dus een capaciteit hebben van minstens 15Wh, dat is 1250mAh bij 12V.
                    Bij de opgave van de capaciteit wordt er bij zo'n spullen gewoonlijk zwaar overdreven, en die capaciteit zal ook nog afnemen naarmate de accu's ouder worden (als ze al een paar jaar in de winkel hebben gelegen bijvoorbeeld).

Als je de AA accu's laadt vanuit een 100% geladen accu pack, en de zon schijnt ondertussen ook nog op het zonnepaneel, dan zal dat accu pack niet zo snel leeg raken (afhankelijk van het vermogen dat het zonnepaneel levert bij die omstandigheden).

Let er ook op dat de + en - aan het stekkertje juist zit (- aan de buitenkant), want het is niet zeker dat de Maha lader een beveiliging heeft tegen ompolen (dat ga ik hier toch niet uitproberen ).

Een Maha lader is eigenlijk wel veel te groot om mee te nemen op een trektocht.
                    Je kan dus beter op zoek gaan naar een veel compactere lader die ook een 12V ingang heeft.
                    Ik heb hier nog een Memorex Pro 9780 liggen die veel compacter is dan de Maha, en die ook elke cel apart controleert.
                    Die kan op 12V gebruikt worden, en zelfs op 5V (USB), maar dan zal het langer duren om de accu's te laden.
                    (Het enige probleem is dat het lcd display niet alles meer weergeeft, de accu's worden nog wel correct geladen, maar ik ben dus niet echt zeker van de betrouwbaarheid van die laders.)
                    Last edited by Black B@ndit; 22 juni 2013, 16:21.
                    BD0338BE

Comment

Merci voor de uitleg! Toch niet simpel allemaal...

Misschien maar gewoon voldoende Eneloops meenemen..., maar ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel dat er gaan moeten zijn voor 4 weken.

En ook: ik dacht dat nieuwe Eneloops best eerst een paar keer worden ontladen en opgeladen (met de Maha bvb), om op hun maximale capaciteit te zitten, of is gewoon volladen voldoende?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomer Bekijk bericht
                        Merci voor de uitleg! Toch niet simpel allemaal...

Misschien maar gewoon voldoende Eneloops meenemen..., maar ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel dat er gaan moeten zijn voor 4 weken.

En ook: ik dacht dat nieuwe Eneloops best eerst een paar keer worden ontladen en opgeladen (met de Maha bvb), om op hun maximale capaciteit te zitten, of is gewoon volladen voldoende?
                        Via de Beak-In methode van deze lader mag dat geen probleem zijn de volle capaciteit te krijgen bij nieuwe batterijen.

Comment

Ik was behoorlijk tevreden van de Powermonkey Extreme tijdens mijn drie maand-durende trip door Mongolië.
                          https://powertraveller.com/iwantsome...monkeyextreme/

Redelijk compact maar efficiënt zonnepaneeltje - ik kon er zowat alles mee opladen - van gsm, tablet tot AA-batterijlader.
                          Fotograaf uit winterslaap ;-)
                          7DII, Canon EF 400/5.6, Zeiss ZE 35/f2, Canon EF 85/f1.8 en Canon EF 135/f2

Comment

Bij low selfdischarge accu's is het niet echt nodig om ze eerst een paar keer te laden en ontladen, de "winst" die je daarmee haalt ligt onder de 5%.
                            Je kan dus stellen dat ze al meteen de volle capaciteit leveren als je ze de eerste keer hebt geladen, want zelfs al is het werkelijk 5% (volgens mijn tests is het eerder 2-3%) dan zal je dat toch niet echt merken.

Als je echt 100% zeker wil zijn dat er geen slechte accu tussen zit, dan gebruik je de refresh/analyze functie van de Maha.
                            Dan zie je op het schermpje duidelijk welke capaciteit ze leveren (en kan je er de eventuele defecte accu's zo uithalen).

Ik heb even gezocht wat er allemaal te vinden is aan zonneladers voor AA accu's.
                            Een lader die rechtstreeks de AA accu's laadt zonder dat er eerst nog een andere accu moet worden geladen lijkt mij de beste oplossing (het rendement is hoger en je moet geen extra gewicht meesleuren).
                            Dit systeem lijkt perfect voor wat jij nodig hebt:

Het is opvouwbaar, compact en licht om mee te nemen, en de oppervlakte van de zonnecellen is toch voldoende groot om de accu's in een redelijke termijn te kunnen laden.
                            Er zit een laadindicator op zodat je kan zien dat de accu's aan het laden zijn, en dat ze daarna ook werkelijk geladen zijn.

Op die website vind je ook nog oprolbare zonnepanelen voor als je een grotere vermogen nodig hebt.
                            Je kan dan een oprolbaar zonnepaneel combineren met een AA/AAA lader die je er zo kan inpluggen.

Omdat het over zonnepanelen gaat met een grotere oppervlakte heb ik er meer vertrouwen in dat ze accu's snel genoeg kunnen laden dan bij de plastieken bakjes met een beperkte oppervlakte.
                            Voor zonne-energie is gewoon een grote oppervlakte nodig als je een groot vermogen wil.

Ik heb ook AA laders gevonden die niet veel groter zijn dan een compacte lader die je in het stopcontact steekt.
                            Bij de technische informatie staat dan dat die 1 accu kunnen laden op 15 uur.
                            Je moet er eigenlijk rekening mee houden dat die 15 uur betekent dat het ruim 2 dagen duurt om 1 AA nimh accu volledig te laden (dan mogen er nog niet teveel wolkjes voorbij komen).

(Als je een zaklamp meeneemt, kies er dan ook een die op AA batterijtjes werkt.)
                            Last edited by Black B@ndit; 23 juni 2013, 08:47.
                            BD0338BE

Comment

Ik zag dit linkje en moest direct aan deze topic denken.
                              Website: cameraobschuura.nl
                              Twitter: @CameraObSchuura
                              FaceBook: Cameraobschuura

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                                Dit systeem lijkt perfect voor wat jij nodig hebt:

Het is opvouwbaar, compact en licht om mee te nemen, en de oppervlakte van de zonnecellen is toch voldoende groot om de accu's in een redelijke termijn te kunnen laden.
                                Er zit een laadindicator op zodat je kan zien dat de accu's aan het laden zijn, en dat ze daarna ook werkelijk geladen zijn.
                                Ja dat ziet er inderdaad uit als iets wat ik nodig heb!
                                Wat mij ook wel aanspreekt aan zo'n opvouwbaar Powerfilm zonnepaneel is dat het blijkbaar goed werkt op hogere breedtegraden en op bewolkte dagen:

"PowerFilm solar panels offer the best chemistry for off-season use and higher latitudes due to excellent solar panel sensitivity in low-light & partial shade. Unlike the solar kits you find at the box stores, this Trekker Power Kit is designed for optimum performance in Canadian sunlight & at Canadian latitudes, not just Africa & Arizona. This Trekker Power Kit is based on the excellent light sensitivity of a Powerfilm solar panel. The panel will start charging in as little as 10% of full sun... long before a typical crystalline panel will. This means that the Powerfilm will collect more power over the course of ANY day."

Maar je hebt dus die Powerfilm in allerlei formaten en al dan niet met batterij ertussen. Je hebt de Powerfilm AA charger, waarmee je blijkbaar enkel AA's kan laden. En je hebt de Powerfilm 5, vergelijkbaar in formaat, die heeft een autostekker waar je dus allerlei andere dingen op kan aansluiten. In dit geval zou ik inderdaad wel enkel een AA lader nodig hebben, maar stel dat ik in de toekomst ook andere dingen wil laden, of bvb rechtstreeks de adapter van de camera accu wil inpluggen, of een satelliettelefoon, zou ik dan kunnen kiezen voor deze Powerfilm met autostekker en daarin zo'n AA lader met autostekkerplug, of verlies je dan weer een gedeelte energie aan transport, tov de Powerfilm die rechtstreeks AA's laadt?

Modern Outpost is Canada's solar store. Portable & residential solar equipment design & supply. Rite In The Rain weatherproof writing supplies.

Modern Outpost is Canada's solar store. Portable & residential solar equipment design & supply. Rite In The Rain weatherproof writing supplies.

Comment

Working...
                                X