Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe opladen in wildernis?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoe opladen in wildernis?

Hallo, ik ben nieuw hier en had graag wat advies gekregen.
    Ik wil deze zomer naar Alaska gaan kamperen in de absolute wildernis voor 1 maand en zou de mogelijkheden willen weten om een camera te kunnen opladen.
    Vorig jaar had ik enkel een klein compact fototoestel bij, maar dan moest ik vrij dicht bij de beren geraken om er goeie foto's van te kunnen trekken.
    Ik had toen gekozen voor de Olympus tough omdat deze in de broekzak past, tegen een stoot kan en oplaadbaar is met een compact zonnepaneeltje (powermonkey) via USB (5V).
    Dit jaar wil ik een serieuzer fototoestel meenemen, maar ik ben nog aan het uitzoeken welk toestel geschikt zou zijn. Budget rond de 500 euro, 2dehands is ok.

Als ik bvb een Canon Eos type koop, kan de batterij dan best met een externe lader opgeladen worden via een zonnepaneel?
    Ik veronderstel dat ik dan best een krachtiger zonnepaneeltje koop met een output van 12V, of lukt dat ook met 5V?
    Of is het beter om te gaan voor een battery grip en AA batterijen (evt heroplaadbaar met zonnepaneeltje van 5V)?

alvast bedankt!

Re: Hoe opladen in wildernis?

als je volledig van de wereld weg blijft gedurende die maand zal je best gaan voor een batterijgrip en aa batterijen. Misschien best een set niet oplaadbare als nood oplossing en verder oplaadbare met zonnepaneel.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Hangt er ook een beetje van af hoeveel beelden je gemiddeld neemt tijdens zo'n trip.
      Ik neem bij iedere reis 1 extra camerabatterij mee, bovenop de batterij in de camera.
      Daar kan ik gemakkelijk zo'n 1300 beelden mee maken in een tijdspanne van 3 weken (zonder bijladen).
      Het niet-gebruik van flitslicht en zuinig gebruik van het LCD-scherm kan dit aantal nog aanzienlijk verhogen.
      2 extra batterijen zou je een zeer hoge autonomie kunnen geven (+ 2000 beelden naargelang het toestel)
      Uiteraard is een koud klimaat niet bevorderlijk voor batterijen en hou je deze best zo warm mogelijk.
      Hou er rekening mee dat 500 euro is evenwel een zeer krap budget is, en dat je nog wat geld moet hebben voor een deftige lens.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht

hahahahhaha
        je gaat kamperen oke maar dan neem je dat echt niet mee hoor
        Het gewicht alleen al is om een hernia over te houden van je kampeer trip
        Denk dan eerder aan zo een zonnepaneel dat je jan oprollen, moet de zon wel schijnen natuurlijk
        hier een voorbeeld http://www.batterystuff.com/solar-ch.../P362watt.html

Comment

Het is zo dat ik inderdaad een maand volledig in de wildernis zal zitten. Ik word wel gedropt met een watervliegtuig en heb een vast basiskamp, maar toch zie ik het niet echt zitten om zo'n lawaaierige generator te gebruiken. Het wordt dus een zonnepaneel, ofwel een batterij grip, ofwel een extra camera batterij. Camera's die op AA batterijen werken, zijn veronderstel ik niet aan te raden?
          Flits zal zo goed als niet gebruikt worden (het is er maar enkele uren donker).
          Indien ik zou kiezen voor een zonnepaneel, dan zal ik eerst moeten kijken of er wel een batterijlader bestaat voor het type batterij, want dat bestaat niet voor alle types denk ik. En dan afhankelijk daarvan een fototoestel kopen...
          Hier zijn er een aantal te koop: http://www.modernoutpost.com/shop/71-camera-chargers

Het is de bedoeling om mooie scherpe foto's te trekken, enkel ter herinnering en om aan familie en vrienden te tonen, dus het moet niet per se een dure camera zijn. Ik wil er ook wel mee kunnen filmen (gebruikt mss wel veel energie?).
          Voor de geïnteresseerden, hier mijn foto's van vorig jaar (getrokken met simpel fototoestelletje, dus niet op de kwaliteit letten):

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomer Bekijk bericht
            Camera's die op AA batterijen werken, zijn veronderstel ik niet aan te raden?...
            Ik zou zeker geen problemen hebben om bv. de grip te voorzien van AA batterijen. Bart (Black B@ndit) is hier de batterijexpert en kan je zeker meer uitleg geven. De grip van mijn D300 heeft 8 AA batterijen van 2100mA (Eneloop). Ik zou daarom zeker enkele originele batterijen meenemen maar ook oplaadbare AA batterijen.

EDIT: ik lees nu het budget, dat zal inderdaad te krap zijn als je ook nog eens een grip moet hebben. Eens kijken naar een goeie bridge of systeemcamera is hier de boodschap maar waar je redelijk wat kan vinden bij bv. de Nikon J3 heb je nog steeds een beetje van een goeie zoomlens nodig en die kost dan weer €€'s.
            Last edited by Sultana; 13 mei 2013, 18:27. Reden: Zie EDIT

Comment

Kijk hier eens:
              Experience the power of Goal Zero by improving your lifestyle with our portable power stations, solar generators, solar panels, power banks, and home energy storage solutions.

zou onder andere je batterijen kunnen opladen. Ik heb gezien dat je hier een heel eind mee weg kunt. Zelf heb ik het niet, en heb dus ook geen idee waar je zoiets kunt kopen.
              Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

D7000 en D750

Comment

Persoonlijk zou ik niet voor een dslr gaan voor zo'n beperkt budget.
                (voor een reis als de jouwe zou ik toch als minimum een nikon D7000/D300(s) met 18-300 gebruiken om alles te kunnen fotograferen en dan mis je waarschijnlijk nog een stuk boven 300mm)

Maar het ziet ernaar uit dat je steeds bij veel licht werkt, dan is oudere dslr zelfs minder goed dan een nieuwe compact qua beeldkwaliteit...
                Kijk dan eens naar een serieuze compact/systeemcamera zoals een Sony RX100, Nikon 1 serie.
                Deze kan je meestal ook opladen met de camera zelf (en dus door usb), een 12V naar usb is zeer goedkoop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomer Bekijk bericht
                  Het is zo dat ik inderdaad een maand volledig in de wildernis zal zitten. Ik word wel gedropt met een watervliegtuig en heb een vast basiskamp, maar toch zie ik het niet echt zitten om zo'n lawaaierige generator te gebruiken. Het wordt dus een zonnepaneel, ofwel een batterij grip, ofwel een extra camera batterij. Camera's die op AA batterijen werken, zijn veronderstel ik niet aan te raden?
                  Flits zal zo goed als niet gebruikt worden (het is er maar enkele uren donker).
                  Indien ik zou kiezen voor een zonnepaneel, dan zal ik eerst moeten kijken of er wel een batterijlader bestaat voor het type batterij, want dat bestaat niet voor alle types denk ik. En dan afhankelijk daarvan een fototoestel kopen...
                  Hier zijn er een aantal te koop: http://www.modernoutpost.com/shop/71-camera-chargers

Het is de bedoeling om mooie scherpe foto's te trekken, enkel ter herinnering en om aan familie en vrienden te tonen, dus het moet niet per se een dure camera zijn. Ik wil er ook wel mee kunnen filmen (gebruikt mss wel veel energie?).
                  Voor de geïnteresseerden, hier mijn foto's van vorig jaar (getrokken met simpel fototoestelletje, dus niet op de kwaliteit letten):
                  https://picasaweb.google.com/1000794...Pg&feat=email#
                  In dat basiskamp hebben ze hoogstwaarschijnlijk wel zonnecellen met accu's en eventueel een inverter voor spaar- of LEDlampen, alsook een generator in reserve. In alle geval, zo was het bij ons in de hut van Sigurdarskali (Kverkfjöll).
                  Ik denk dat je met een reguliere batterijlader (die je toch moet meenemen) en zo'n oplader voor het merk en type vanuit 12 volt die je zelf beschrijft moeilijk in de problemen zal geraken. Opgepast voor de 110 V.
                  Verder, als de nood aan de man komt : geen flits, niet om de haverklap op je display kijken en manuele focus. Veel hangt ook af van de resterende capaciteit van je batterij, lees : recentheid.

Veel succes.

Comment

Om lithium-ion accu's (camera-accu's) te laden heb je de juiste lader nodig.
                    De lader die er bij geleverd is, die werkt meestal op 100 tot 240V en op 50 en 60 HZ.
                    Maar daar heb je niet veel aan als er geen stopcontact in de buurt is.
                    Als er ergens 12 of 24V gelijkspanning voorhanden is (auto, vrachtwagen) dan kan je een omvormer van 12/24V DC naar 230V AC gebruiken waar je dan de lader op kan aansluiten die bij de camera is geleverd.
                    Het is misschien wel een hele omweg (12V -> 230V -> 4,2 of 8,4V naargelang het type accu), maar je kan een lithium-ion accu niet laden als je niet de juiste lader gebruikt (brand of zelfs explosiegevaar).
                    Je kan dus de originele lader + een kleine omvormer (12/24V -> 230V) meenemen voor het geval dat er toch ergens een accu te vinden is (sommige van die omvormers hebben krokodillenklemmen én een stekker die in alle auto's past, dan is de kans al wat groter dat je ergens aan stroom geraakt). Je zal ook een reisadapter mee moeten nemen voor het geval er toch een stopcontact te vinden is waar dan een spanning op zit die compatibel is met de acculader.

Een nikkel-metaalhydride accu is wat minder gevaarlijk, die kan je in principe zelfs rechtstreeks op een zonnepaneel aansluiten zolang dat paneel onbelast een iets hogere spanning levert dan de maximale laadspanning van de accu (met een simpele diode voorkom je dat de accu ontlaadt als het zonnepaneel geen stroom levert).
                    Als je dan in het oog houdt dat de accu's niet te warm worden, dan zullen ze nog niet zo snel defect raken (langdurig overladen zorgt ervoor dat de accu's minder lang meegaan).

Ik heb 25 jaar geleden nog een simpele lader gemaakt voor nikkel-cadmium accu's.
                    Een van mijn broers ging op reis met de motor, en hij wou onderweg een walkman gebruiken zonder dat hij elke dag nieuwe batterijtjes moest kopen.
                    Hij had 2 setjes AA nikkel-cadmium accu's, terwijl hij het ene setje gebruikte kon hij het andere laden tijdens het rijden.
                    De simpele lader werkte niet automatisch, de laadstroom werd gewoon beperkt door een paar serieweerstandjes.
                    Maar omdat de laadstroom beperkt was tot ongeveer 1/10 van de capaciteit van de AA-accu's kon dat geen kwaad, bij zo'n lage stroom mag je een AA accu gerust wat langer dan nodig aan de lader laten hangen.

Voor sommige DSLR's kan je een grip kopen waar AA batterijtjes in passen, dan kan je met nimh-accu's werken.
                    Maar het probleem is dat nimh accu's ook een stuk meer wegen dan lithium-ion voor dezelfde capaciteit...
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

met basiskamp bedoel ik gewoon mijn eigen tent op een vaste plaats, dus geen hut, geen andere mensen, tenzij mijn vriendin meegaat.
                      Ik kan eventueel mijn budget wel wat verhogen, aangezien dat blijkbaar nodig zal zijn..

Comment

Zoiets als de Sony rx100 of Nikon 1 J3, zou dat voldoende zijn voor zo'n reis? Of is het aan te raden mijn budget wat op te krikken richting 800 euro bvb om dan een tweedehands canon 7d of nikon d300 te kopen, ik zeg maar wat?

Comment

Een camera waarbij je door een optische zoeker kijkt in plaats van op een scherm op de achterkant verbruikt veel minder stroom.
                          Met een camera in de klasse van de 7D kan je zonder problemen meer dan 1000 foto's maken voor de accu leeg is (dat lukt toch met de 5D MKIII, die heeft dezelfde accu).
                          Het probleem is dat je dan weer meer gewicht gaat meenemen.
                          Als je tevreden bent met een kitlensje, dan zal dat nog meevallen.

Een compactere DSLR heeft gewoonlijk een kleinere accu, als je voor het verschil in gewicht extra accu's meeneemt, dan kan je heel veel foto's maken vooralleer de camera zonder stroom valt.
                          De accu van bijvoorbeeld een 560/700D zal half zo lang meegaan als die van een 7D, als je dus 2 accu's meeneemt voor de 650 of 700D, dan kan je even veel foto's maken.
                          Als de afmetingen en het gewicht een grote rol spelen, en je wil toch een reflexcamera meenemen, dan kan je kiezen voor de nieuwe Canon 100D + de nieuwe 18-55 IS STM kitlens (met daarbij nog een 55-250 IS kan je al een heel eind verder, en die weegt ook niet erg veel).

De andere merken hebben ook vergelijkbaar materiaal, maar de Canon 100D is op dit ogenblik (volgens Canon) de kleinste DSLR.

Gebruik het schermpje van de camera zo weinig mogelijk, want dat is gewoonlijk de grootste stroomvreter.

Ga je op reis om foto's te maken, of wil je gewoon onderweg de herinneringen op een redelijke manier vastleggen, dat is de vraag.
                          Als je echt op reis gaat voor de foto's, dan is het fotomateriaal misschien niet zo'n grote "last" om te dragen.
                          Maar als je onderweg gewoon af en toe een foto wil maken, dan neem je best geen te zwaar fotomateriaal mee, want dat kan je ook met een compactje (dat dan weer meer stroom verbruikt per gemaakte foto).
                          Last edited by Black B@ndit; 13 mei 2013, 21:03.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

Comment

Pentax heeft een hele reeks DSLR's die werken op AA batterijen, bv. de K-x (die moet tweedehands goed te krijgen zijn, nieuw kostte die 500 EUR). Als je daar 4 lithium batterijen insteekt (en die zijn nog licht ook), kan je 1500 tot 2000 foto's nemen (bij een normale temperatuur dan wel, ik weet niet wat het daar zal zijn!). Nou, als je nog eens een setje van die batterijen meeneemt in je rugzak ben je klaar denk ik, de ijsberen zijn uitgestorven eer die op zijn. Maar het is natuurlijk heel wat minder compact dan... een compact camera.

Comment

Working...
                            X