Oorspronkelijk geplaatst door puerte
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Compact camera met raw functionaliteit
Collapse
X
-
-
Re: Compact camera met raw functionaliteit
Ik denk dat je met eender welke high-end compact in RAW kan schieten, dus compacts met een 1/1.7" sensor, 2/3" voor de Fuji en 1" voor de Sony RX100. Ikzelf heb deze laatste maar heb hem altijd in jpeg staan. Misschien vanaf ISO1600 dat het loont om in RAW te schieten maar met de jpegs kan ik best mee leven.
Misschien ook eens kijken naar een Nex-3N, is niet zoveel groter dan de RX100 die al één vd kleinste bodies heeft in zijn segment.Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
Mijn bird foto's en urbex foto's
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk berichtHola, Paula,
Raw is Raw.
Ik heb voor de nieuwsgierigheid de Foto's van de G15 tussen foto's van mijn 7D geschoven tijdens een projectie op de club op een scherm van 2/3m : niemand zag het verschil, zelfs als je het weet.
Comment
-
nou ok, misschien valt die RAW-bewerking nog mee met de RAW-files van een compact. Ik heb effe mijn RAWs terug geopend van mijn verre reis 2j terug en ik zie niet meteen wat het was dat me toen zo stoorde..
Misschien was ik het gewoon van 5D-bestanden te bewerken...Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek
Comment
-
Dank voor je antwoord. Ik dacht al dat een RAW-bestand geen RAW-bestand zou zijn.
Uiteraard spelen er zaken mee die verband houden met de kleinere sensor en de eventuele grotere pixeldichtheid: meer ruis, minder dynamisch bereik, minder detail (als je spreekt van "erwtensoep hebben in volledige grootte"), maar op zich heeft dat niets met het RAW-bestand te maken.
Ik heb bij wijze van proef destijds twee "zonsondergangen" mee naar de fotoclub genomen (beoordeling via projector), en achteraf zelfs geëxposeerd op 30x40/45* afgedrukt, en men kon het verschil niet aangeven.
---
*(in deze tekst zie je meteen het verschil: mijn G9 levert 4:3 foto's af, en onze EOS-dSLRs leveren 3:2 beelden; als je verstandig bijsnijdt, "ontwikkel" je ze echter in het formaat dat je zelf verkiest).Last edited by LesC; 20 mei 2013, 19:19.BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk berichtgoede projector toontt maar een resolutie van 2mp !
maar een DR van max 8 stops.
Comment
-
Comment