Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Budget speelt niet echt een rol. Ik ben op zoek naar een toestel waarmee ik raw-beelden kan nemen.
Ik vind mijn vraag op een forum van fotografie meer dan opportuun en hoop hier buiten suggesties ook wat ervaringen mee te krijgen.
Zelf heb ik tijd terug van kennis een Leica X2 mee gehad en dat was toch best fijn toestel. Ben zelf niet zo compact camera gebruiker. Heb voor erbij een Systeem Camera. Op dit moment nog een Sony Nex, maar deze bevalt niet echt. Overweeg nu een Fujifilm X-Pro 1 + 35mm
Persoonlijk vind ik je vraag erg beperkt. Advies ga eerst zelf op onderzoek uit en selecteer aantal toestelen die het dichtst in de buurt komen van jou wensen. Ga dan gericht vragen stellen.
Heb je een voorkeur voor een bepaald merk? Is zoomfunctie belangrijk of mag het een vaste lens zijn?
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
Ik werk met een Fujifilm HS30-EXR (bridge), en deze heeft de mogelijkheid om in RAW te schieten. Het is een compleet toestel waar ik heel tevreden over ben, bovendien heb je ook de mogelijkheid om in RAW+JPG, RAW, JPG te schieten, wat het dus wel een compleet toestel maakt.
JPVD fotografie Canon EOS 7D en Canon EOS 60D
Glas: Canon, Tamron en Sigma objectieven | statief - lichtmeter - filters - remote
Hoewel er intussen al een aantal opvolgers zijn (hoever zitten ze al bij Canon, G15 of zoiets?), heb ik nog steeds plezier aan mijn Canon Powershot G9, waarmee ik even "manueel" kan werken als met mijn EOS 7D, en tevens in RAW (+JPG) kan schieten. Akkoord, de G-reeks is misschien niet wat je echt "compact" noemt (ik vind de G9 een kleine baksteen), maar het blijft een handzaam toestel naast een dSLR.
There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age. Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE
zelf had ik de powershot g11 maar die is net overleden (sluiter vanbinnen blijft dicht) dus ben zelf ook op zoek naar de beste camera binnen mijn budget.. alhoewel ze allemaal toch wat erover liggen ( +€500 ).
Hier is een link waar ze er een stuk of 5 vergelijken:
Zie op dit moment te zoeken naar Powershot G1 x want die heeft een enorme sensor maar heb nog niet zoveel tijd in kunnen steken in mijn zoektocht.
Zelf heb ik de Panasonic Lumix DMC-FZ200 vastgehad van een kennis en daar staan zoveel opties op ! En zo'n enorme zoom !
Met de Powershot had ik ook RAW, maar let op dat je de RAW niet in dezelfde mate kan bewerken als die van een DSLR ! Is zeer beperkt in mijn ervaring.
Wat ik op dit moment belangrijk vind is de beeldkwaliteit, want ik wil niet op iso200 al erwtensoep hebben in volledige grootte.
Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 exen pijnlijke nek
Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckessBekijk bericht
...
Met de Powershot had ik ook RAW, maar let op dat je de RAW niet in dezelfde mate kan bewerken als die van een DSLR ! Is zeer beperkt in mijn ervaring.
...
¿Que? Ik merk toch geen verschil tussen de RAWs van mijn G9 en die van onze EOS dSLRs, buiten misschien onder Camera Profile waar ik andere profielen vind dan bij mijn 7D (bv geen Camera Landscape, maar dan wel dingen als Camera Lighter Skin Tone en zo, die ik dan weer niet vind bij de beschikbare profielen voor de 7D).
Of wat bedoel je precies?
Beste compact op de markt met een beeldkwaliteit die deze van FF DSLR's overstijgt is de sony RX1 , zekers niet goedkoop, heeft een lens met vast brandpunt (35mm)
Een ander interessant toestel met zoomlens een veel goedkoper is de sony rx100.
Bekijken waard is ook de fuji x100s, heeft ook een lens vast brandpunt (35mm EQV)
Nikon heefdt de coolpix a en ricoh de GR met vast brandpunt.
dus als geld en vaste lens geen probleem is zou ik gaan voor de RX1.
als je zoom wenst de RX100.
Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckessBekijk bericht
zelf had ik de powershot g11 maar die is net overleden (sluiter vanbinnen blijft dicht) dus ben zelf ook op zoek naar de beste camera binnen mijn budget.. alhoewel ze allemaal toch wat erover liggen ( +€500 ).
Hola, Paula,
Raw is Raw.
Ik heb voor de nieuwsgierigheid de Foto's van de G15 tussen foto's van mijn 7D geschoven tijdens een projectie op de club op een scherm van 2/3m : niemand zag het verschil, zelfs als je het weet.
Laat je ook niet misleiden door enorme zoom gebieden : de digitale zoom beter afzetten - ze vergroten alleen maar je pixels.
M.a.w. ik ben bijzonder tevreden over mijn G15.
Een vriendin heeft een gelijkaardig toestel van Nikon, de 7700 : ook bijzonder prettig om mee te werken en deze heeft een draaibaar scherm ( als je daar van houdt )
Ze kosten beiden zo'n dikke 400 eurokes.
Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's
Hola, Paula,
Raw is Raw.
Ik heb voor de nieuwsgierigheid de Foto's van de G15 tussen foto's van mijn 7D geschoven tijdens een projectie op de club op een scherm van 2/3m : niemand zag het verschil, zelfs als je het weet.
Gelukkig maar, een canon 7D haalt een dynamisch bereik van een dikke 11 stops, een Barco projector van + 20.000€ kan bij volledige verduistering
nog geen 8 stops halen, laat zitten een beamertje van 1.500€.
Vergelijk kan hier alleen bij de beste adrukken of op een perfect scherm dat 98% van het Adobe rgb kan weergeven.
Waarmee ik niet wil zeggen dat die G15 een slecht toestel is, maar zelfs de beste beamer kan nooit het verschil weergeven.
Hier zie je het niveau van een club die foto's gaat beoordelen op een beamerbeeld.
Comment