Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstap van Bridge naar Reflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Overstap van Bridge naar Reflex

Hallo,

Ik ben Jean-Pierre, (JP), 54 jaar jong en invalide. Ik ben beginnend amateur fotograaf en heb tot nu toe altijd met een Bridge gewerkt, (Fujifilm HS30-EXR). Ik wil mij echter een reflextoestel aanschaffen, (Nikon D3200). Wie kan mij zeggen of dit een goede beslissing is?

Vriendelijke groeten,

JP.
    JPVD fotografie
    Canon EOS 7D en Canon EOS 60D
    Glas: Canon, Tamron en Sigma objectieven | statief - lichtmeter - filters - remote

Re: Overstap van Bridge naar Reflex

Je zal dat zelf weten als je de stap hebt gezet !

Bedenk alvorens over te stappen dat een Reflex alleen niets doet, het is een onderdeel van een systeem.
    De body is trouwens minder belangrijk dan de optiek, dus kwaliteitsvolle lenzen maken het verschil.
    Kwaliteit is duur, heb je budget voor een uitzet, dan is er geen probleem, maar een reflex met één lens is niet onmiddellijk een
    verbetering. Op stap gaan met je uitrusting gaat ineens veel meer gewicht zijn !

Wat doe je met de gemaakte beelden, blijven die een digitaal leven slijten of maak je graag grote afdrukken ?
    Beelden voor gebruik op de computer hoeven geen 20 megapixel te zijn hé !

Hou je van een beperkte dieptescherpte, dan heb je voordeel bij een reflex door de afmetingen van de sensor
    en de wisseloptiek. Heb je graag beelden met een grote dieptescherpte heb je voordeel met je bridge.

Heb je voldoende kennis van de fotografie, zodat je weet wat je doet, en niet enkel op het knopje drukt.
    Heb je de grenzen van je huidige camera al is ontmoet, en indien ja, weet je dan waar het probleem is ?

MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Hallo Jeff,

Dank voor je bericht. Alhoewel in mijn handtekening staat dat ik een "volkomen leek" ben, wil ik eigenlijk benadrukken dat ik een beginneling ben. Mijn bridge is te beperkt voor de zaken die ik wil doen, (nachtfotografie en portretten). Ik ben er mij van bewust dat een reflex inderdaad slechts een onderdeel van een systeem is. En ik weet ook dat fotografie een dure hobby is en dat goeie lenzen ontzettend veel geld kosten.

Maar daar ligt eigenlijk het probleem niet. Ik heb mijn vraag misschien iets onhandig gesteld. Eigenlijk wou ik weten of de Nikon D3200 een goed toestel is om de overstap van bridge naar reflex te wagen. De rest zal later wel komen. Eerst ervaring opdoen, en als ik iets of wat verder sta, misschien opteren voor een toestel dat gebruikt wordt door meer ervaren fotografen??

Voor het nemen van de beslissing zit er nog wat "blur" in mijn hoofd, (smile).

Vriendelijke groeten,

JP.
      JPVD fotografie
      Glas: Canon, Tamron en Sigma objectieven | statief - lichtmeter - filters - remote

Comment

Ik ben niet voldoende op de hoogte van Nikon toestellen, ik heb 5 reflexbody's gehad van Canon.
        in de tijd dat ik startte was Canon het meest betaalbaar, ook qua optiek.
        Na 12 jaar studiofotografie met modellen ben ik ermee gestopt, nu heb ik nog twee NEX body's
        met wat leuke optiek voor gelegenheidsfotografie.

MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Het is een goed toestel en er zijn volgens mij ook geen slechte DSLRs.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jpvdfotografie Bekijk bericht

Mijn bridge is te beperkt voor de zaken die ik wil doen, (nachtfotografie en portretten).

Vriendelijke groeten,

JP.
            Als nachtfotografie je doel is, zal je zoals Jeff zegt, moeten investeren in lichtsterk glas denk ik, verzin eer je begint Jean-Pierre,
            want er komt geen einde aan, als je vandaag het beste op de markt koopt komt er na verloop van tijd terug iets wat nog beter is.

Nikon D3200 zal wel een stuk beter zijn dan je Fuji qua hoge iso, maar is beperkt in objectievengebruik, hou dat vooral in gedachten
            als je bv. een oudere lichtsterke 50mm met AF-D zou willen gebruiken, met AF-s objectieven echter geen probleem.

Een Nikon D3200 in combinatie met een 50mm AF-s f1.8 of f1.4 zal je op vlak van belichting wel voldoening kunnen schenken, wil je echter
            langere lichtsterke brandpunten, verschiet dan niet van de prijs van al dat moois.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Als nachtfotografie je doel is, zal je zoals Jeff zegt, moeten investeren in lichtsterk glas denk ik,
              Voor nachtfotografie zou ik eerder investeren in een statief en afstandsbediening en gewoon de kitlens gebruiken.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Voor nachtfotografie zou ik eerder investeren in een statief en afstandsbediening en gewoon de kitlens gebruiken.
                Ik wil jullie danken voor al die nuttige uitleg. Het is inderdaad zo dat ik enorm veel hou van nachtfotografie. Ik heb daar al veel van gezien, heel creatieve foto's. Een degelijk statief heb ik al, het zal dus enkel nog enkel investeren zijn in een degelijk afstandsbediening. In ieder geval staat mijn besluit vast. Het zal een Nikon worden, (is bovendien niet te duur), en daarna zie ik wel hoeveel verder ik wil gaan.

Nogmaals dank aan iedereen en vriendelijke groeten,

JP.
                JPVD fotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Als nachtfotografie je doel is, zal je zoals Jeff zegt, moeten investeren in lichtsterk glas denk ik, verzin eer je begint Jean-Pierre,
                  want er komt geen einde aan, als je vandaag het beste op de markt koopt komt er na verloop van tijd terug iets wat nog beter is.

Nikon D3200 zal wel een stuk beter zijn dan je Fuji qua hoge iso, maar is beperkt in objectievengebruik, hou dat vooral in gedachten
                  als je bv. een oudere lichtsterke 50mm met AF-D zou willen gebruiken, met AF-s objectieven echter geen probleem.

Een Nikon D3200 in combinatie met een 50mm AF-s f1.8 of f1.4 zal je op vlak van belichting wel voldoening kunnen schenken, wil je echter
                  langere lichtsterke brandpunten, verschiet dan niet van de prijs van al dat moois.
                  Ik heb ondertussen mijn D3200 aangekocht samen met het standaard objektief 18-55 mm, wat echt een standaard is in "wat kan ik er mee aanvangen". Ik ga nu een Nikon 55-200 mm kopen, (origineel), en dat kost in promotie 155 Euro, dus die prijs valt echt wel mee.

Mvg, JP.
                  JPVD fotografie

Comment

Proficiat met je nieuwe materiaal. Het zal niet moeilijk zijn om er plezier aan
                    te beleven, en het is een hele stap vooruit. Succes.

Comment

Bedankt Doudeke,

Ik heb ondertussen ook de Nikon 55-200 mm lens besteld. Deze zou normaal gezien morgen moeten in huis zijn. Ik zie er al naar uit om er mee te gaan werken, want nu heb ik de fotografie microbe zwaar te pakken. Ik heb enkele vrienden met ook fotografie passie, en één heeft ook de Nikon D3200. Het is dank zij hem dat ik na jaren wachten, eindelijk gestart ben met fotografie. Ik ontdek nu wat ik al die jaren gemist heb, (smile).

Mvg, JP.
                      JPVD fotografie

Comment

Working...
                      X