Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

goede opvolger voor mijn canon eos 1000D ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• goede opvolger voor mijn canon eos 1000D ?

hoi iedereen,

Ik zou eens graag jullie mening hebben, ik zou namelijk graag een nieuwe camera aanschaffen maar ik weet niet goed welke...
    heb nu al een paar jaar een canon 1000D en ik vind hem goed voor zo wat beginnend fotograaf maar nu ik daar toch al wat ervaring in heb zou ik toch en iets betere camera hebben. mijn voorkeur gaat ook meer uit naar nikon maar dat is dan meer qua smaak dus als jullie tips hebben voor mij

Re: goede opvolger voor mijn canon eos 1000D ?

Canon of Nikon of Sony of ... Fotocamera's van dezelfde prijsklasse zullen ook ongeveer even goed zijn.
    Waarom voldoet die 1000D (een instapmodel) niet meer? Over welke objectieven beschik je? Ik ben bij Canon gebleven, maar vóór ik de stap zette van de 350D (ook een instapmodel, destijds) naar de 50D had ik al een aantal van mijn beste lenzen gekocht.
    Ik ken Nikon (of Sony of...) niet, maar weet wel dat een en ander iets anders werkt. Toevallig nog onlangs het toestel van mijn zoon (een Nikon D90) vastgehad, en alles is net andersom als bij Canon. Dus opletten met overstappen, tenzij je er niets mee inzit een aantal "automatismen" (zelfs een lens steken is bij Nikon verschillend dan bij Canon, en + is aan de linkerkant, bij Canon aan de rechterkant...) opnieuw te leren.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

oke, nu moet ik eerlijk zijn ik ken niet superveel van de verschillende objectieven, ik werk alleen met de standaardlens die er nu op zit dus misschien ligt het daar wel aan ? had ik nog niet echt over na gedacht maar ben over het algemeen wel tevreden over de camera op zich dus misschien eens een ander objectief aanschaffen dus als iemand mij daar mee zou kunnen helpen

Comment

Dan willen we natuurlijk weten wat je favoriete onderwerp is, met welk objectief je nu precies schiet, en wat je zou willen.
        Ik ben een "breedhoekman", en heb vrij snel mijn kitlens 18-55mm vervangen door de EF-s 17-55 f/2.8 IS. Hoewel ik vandaag de dag de keuze heb uit een heel gamma lenzen (voor specifieke doeleinden), gaande van 10mm (heel breed) tot 400mm (toch al een leuke tele), zal die 17-55 f/2.8 mijn favoriet blijven.
        Maar bij jou ligt dat misschien anders? Dus... we hebben veel meer informatie nodig.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
          Dan willen we natuurlijk weten wat je favoriete onderwerp is, met welk objectief je nu precies schiet, en wat je zou willen.
          Ik ben een "breedhoekman", en heb vrij snel mijn kitlens 18-55mm vervangen door de EF-s 17-55 f/2.8 IS. Hoewel ik vandaag de dag de keuze heb uit een heel gamma lenzen (voor specifieke doeleinden), gaande van 10mm (heel breed) tot 400mm (toch al een leuke tele), zal die 17-55 f/2.8 mijn favoriet blijven.
          Maar bij jou ligt dat misschien anders? Dus... we hebben veel meer informatie nodig.
          Mijn favoriete onderwerp ( ik neem aan onderwerp dat ik het liefst of het meest fotografeer) zou dan zijn kinderen (mensen), honden en auto's doe graag wat vanalles eigenlijk.
          Nu zit de standaardlens er op 18-55mm, ik werk graag met scherpte-diepte misschien helpt dat ook al wat.

In ieder geval al bedankt voor de hulp

Comment

OK, dan raad ik je inderdaad een beter objectief aan dan jouw huidige kitlens. Mijn EF-s 17-55 f/2.8 is eigenlijk wat je nodig hebt, maar als je de link gevolgd hebt die ik in mijn vorige post gegeven heb (naam van de lens in het blauw) dan zie dat dit al met al een dure uitgave is. De moeite? Voor mij alleszins wel, en een nieuwe body zit toch ook rond een dergelijke prijs?
            Ik raad je dus aan om eerst betere lenzen aan te schaffen (die houden hun waarde, je kunt ze vaak tweedehands vinden, en je kunt ze zelf later tweede- of derdehands kwijt; veel beter dan een camerabody).
            Een goedkoop begin zou een EF 50mm f/1.8 zijn, de z.g. "fantastic plastic" of de "nifty fifty" (google daar maar eens op). Voelt erg plastiekerig aan, maar voor je eerste stappen op het gebied van beperkte scherptediepte een reuzelens. Ik heb dat objectief nog altijd, al gebruik ik vandaag de dag meer de EF 85mm f/1.8, waarmee je wat verder van je onderwerp kunt blijven. Ook nog betaalbaar, maar toch al in een andere categorie. Allebei uitstekend geschikt, bv voor portretten; als het iets breders moet, de bovenvermelde EF-s 17-55 f/2.8 IS. Weet dat er ook een paar goedkopere alternatieven zijn, hoewel ikzelf bij Canon zelf zweer.
            Je ziet trouwens regelmatig de vermelde lenzen in onze Aangeboden hoek passeren.

Comment

Oke merci, dan ga ik daar al eens naar kijken.

Comment

ik moet hier LesC ook een beetje volgen:
                ik heb ook jaren met een 1000 gewerkt met 18-55 en 55-250 mm.

eerist heb ik me een 17-55 2.8 (tweedehands) aangeschaft; na een beetje wennen, een wereld van verschil
                Daarna een 60D . Nog véél beter!
                Met een beetje zoeken op tinternet geraak je al ver hoor: hier in Brugge prijzen gezien van 960 eurootjes voor de body, en heb hem gekocht voor 720 euro op een Nederlandse site.

Ik ben echt heel tevreden van die combinatie
                ik probeer...
                mijn Fijsboecq en mijn flickr

Comment

Ja ik denk dat ik ga kijken voor de EF 85mm f/1.8, heb wat opzoekwerk gedaan en al veel goede dingen gelezen op internet dus
                  Ik moet in ieder geval nog veel bijleren als het om lenzen gaat hoor maar daarvoor zit ik op dit forum eh

Comment

Goeie lens, hoor, die 85mm. En eigenlijk zoals noekelMi bevestigt: eerst wat betere lenzen en dan (eventueel) naar een betere body. Je zult met het eerste (het vervangen van een 'gewone' lens door een betere) al een beetje verschil merken, maar als je dan de stap naar een hoger model maakt... Vooral de ergonomie van die "betere" body's ga je dan waarderen.

Comment

De 85mm f/1.8 is inderdaad een zeer goede lens, maar niet zomaar overal inzetbaar. Op je toestel is dit al een telelens en zal je afstand van je onderwerp moeten bewaren.
                      Maar als portretlens is dit mijn favoriet (en dit terwijl ik een Canon 70-200 f/2.8 USM ISII heb).

Ik denk dat je beter begint met je kitlens te vervangen door een lens met ongeveer hetzelfde bereik, dus zoals eerder aangehaald een Canon 17-55 f/2.8 of een third-party lens kan ook (bvb Tamron 17-50 f/2.8).Deze laatste gebruik ik op mijn 50D en ben er super tevreden over. Dat doet er me trouwens aan denken dat ik mijn Canon 18-55 ISII eens te koop moet zetten.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Working...
                      X