Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

12-24 en de sensormaat

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Met het steeds feller wordende zonlicht gebruik ik voor m'n landschapsfotookes nu een slim polfilter en anders zit er steeds een slim UV-filter op gewoon al maar om de lens te beschermen.Dus erg handig dat er een draad op zit.
    Danny's Photosite

    Comment


    • #17
      de knoop is doorgehakt, ben zaterdag in Düren bij Topfoto de Sigma 12-24 gaan halen. Heb zondag snel enkele testfoto's gemaakt en ik moet zeggen ben onder de indruk! Vrijwel geen vervorming, weinig CA en vooral heel scherp! Naar mijn (eerste) gevoel zelfs scherper dan de kitlens op een dezelfde brandpuntsafstand.
      De lens is inderdaad behoorlijk 'dik' en een goeie 130 gr zwaarder dan de Nikon 12-24, maar ze ligt zeer prettig in de hand.
      Het enige nadeel is dat zoom- en scherpstellingsring nu net omgekeerd liggen dan op de Nikon 18-70 en da's wel lastig.

      Zodra ik een paar betere testfoto's heb, zet ik ze zeker een tijdje online.

      Iedereen alvast bedankt voor alle goede raad!

      dirk
      dirk panier
      www.travelling.be

      Comment


      • #18
        Originally posted by dirk panier
        de knoop is doorgehakt, ben zaterdag in Düren bij Topfoto de Sigma 12-24 gaan halen.

        dirk
        Goeie keuze Dirk. Ik twijfelde ook, en heb uiteindelijk die Sigma 12-24 EX reeds begin april gekocht omdat een bezoek aan Rome gepland was, en ik moet zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad. Het is gewoon machtig wat je van relatief dichtbij toch allemaal vervormingsvrij op je beeld kan krijgen (bv. Trevifontein volledig op 1 foto). Wel oppassen voor zo'n fonteinen en ook regenweer, daar waterdruppels lelijke vlekjes kunnen vormen op de coating van het eerste lenselement. Kan iemand misschien advies geven om deze verkleuringen zonder schade te verwijderen?

        Mvg,

        Frank

        Comment


        • #19
          Originally posted by frank207be

          (bv. Trevifontein volledig op 1 foto). Wel oppassen voor zo'n fonteinen en ook regenweer, daar waterdruppels lelijke vlekjes kunnen vormen op de coating van het eerste lenselement. Kan iemand misschien advies geven om deze verkleuringen zonder schade te verwijderen?
          Mvg,
          Frank
          UV-filtertje of skylight'je op je dure lensjes zetten... Geen lichtverlies en toch een optimale bescherming tegen zo'n kalk of chloorvlekjes... Een filter vervangen is goedkoper dan je lens laten reviseren...

          Wel opletten met een 12mm dat je een filter neemt die niet in beeld komt!

          Comment


          • #20
            @Koen: als je dit topic gelezen zou hebben moet je weten dat de sigma géén filter voorop kan hebben in verband met de bolle frontlens... Er kunnen enkel effectfilters achterin het objectief geschoven worden..

            Een goede tip op de frontlens schoon te maken heb ik niet helaas
            Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

            Comment


            • #21
              Originally posted by BlackAdder
              @Koen: als je dit topic gelezen zou hebben moet je weten dat de sigma géén filter voorop kan hebben in verband met de bolle frontlens... Er kunnen enkel effectfilters achterin het objectief geschoven worden..
              Er zit toch zo'n ring bij die over de vaste zonnekap schuift, net als bij de 15-30? Of het ook handig werkt (lees: geen vignettering geeft), dat is een andere kwestie...
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

              Comment


              • #22
                http://www.dslr.co.uk/filters_on_sigma_12-24/

                iemand zin?
                http://www.vannecke.be
                Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                Comment


                • #23
                  http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=7556740
                  http://www.vannecke.be
                  Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
                  Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Wunjo
                    http://www.dslr.co.uk/filters_on_sigma_12-24/

                    iemand zin?
                    Niet echt... Ik ga gewoon heel voorzichtig en aandachtig omspringen met deze lens, water en vettige vingers vermijden en nooit zomaar zonder de kap rondlopen en dan hopen dat er geen ongelukjes gebeuren.

                    Mvg,

                    Frank

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by BlackAdder
                      @Koen: als je dit topic gelezen zou hebben moet je weten dat de sigma géén filter voorop kan hebben in verband met de bolle frontlens... Er kunnen enkel effectfilters achterin het objectief geschoven worden..

                      Een goede tip op de frontlens schoon te maken heb ik niet helaas
                      Point taken... Inderdaad maar schuin doorgelezen...

                      Comment

                      Working...
                      X