Ik heb mezelf een aantal jaren geleden een spiegelreflex camera aangekocht en ben daar eigenlijk heel tevreden van. Maar het is niet altijd evident om een spiegelreflex bij de hand te hebben en soms moet het ook gewoon snel gaan. Zeker met een dochter van iets meer dan een jaar oud.
Om toch redelijk wat spontane momenten snel op beeld vast te kunnen leggen gebruik ik nu vaak mijn GSM, maar die beeldkwaliteit laat toch heel wat te wensen over; zeker als er niet overdreven veel licht is. Zolang je ze op een klein scherm bekijkt vallen de foto's mee, maar op een PC is het al heel wat anders en ze zijn al helemaal niet geschikt om af te laten drukken.
Mijn huidige compact (Nikon Coolpix 5200) is ondertussen al een goeie 8 jaar oud gok ik en presteert ook niet geweldig goed in situaties met minder licht. Daarom overweeg ik de aankoop van een nieuwe compactcamera.
Wat zoek ik juist?
Ik heb al wat zitten lezen op verschillende sites en ik kom bij volgende vier kanshebbers uit:
Elke camera heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Daarom dat ik het wat moeilijk kiezen vind.
Weet iemand hoe die camera's zich tot elkaar verhouden op het gebied van autofocus? Dat is nu namelijk het grootste probleem dat ik mijn oude compact heb. De autofocus is (vooral bij weinig licht) zo traag dat mijn dochter al lang ergens anders zit.
Of misschien zit er tussen die vier wél een duidelijke betere? Of misschien zijn er nog andere die ik over het hoofd zie?
- "Kijk, kijk! Ze trekt zich recht aan het tafeltje!"
- "Wacht, ik loop naar de kast om mijn tas met fotomateriaal eruit te halen, de tas te openen, de camera eruit te halen, de juiste lens erop te zetten en dan kom ik!"
- "Wacht, ik loop naar de kast om mijn tas met fotomateriaal eruit te halen, de tas te openen, de camera eruit te halen, de juiste lens erop te zetten en dan kom ik!"
Mijn huidige compact (Nikon Coolpix 5200) is ondertussen al een goeie 8 jaar oud gok ik en presteert ook niet geweldig goed in situaties met minder licht. Daarom overweeg ik de aankoop van een nieuwe compactcamera.
Wat zoek ik juist?
- Goede kwaliteit, ook binnen bij minder licht
- Snelle (en nauwkeurige) autofocus
- Liefst een duidelijk en scherp schermpje
- Handig formaat, niet te groot, niet te klein
Ik heb al wat zitten lezen op verschillende sites en ik kom bij volgende vier kanshebbers uit:
Elke camera heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Daarom dat ik het wat moeilijk kiezen vind.
Weet iemand hoe die camera's zich tot elkaar verhouden op het gebied van autofocus? Dat is nu namelijk het grootste probleem dat ik mijn oude compact heb. De autofocus is (vooral bij weinig licht) zo traag dat mijn dochter al lang ergens anders zit.
Of misschien zit er tussen die vier wél een duidelijke betere? Of misschien zijn er nog andere die ik over het hoofd zie?
Comment