Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 5dmkiii versus nikon d800 verschil in resolutie niet zo groot volgens DXO

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 5dmkiii versus nikon d800 verschil in resolutie niet zo groot volgens DXO

Volgens DXO zou verschil tussen beide toestellen niet zo groot zijn dit afhankelijk van gebruikte lens

in hoeverre die testen betrouwbaar zijn is moeilijk in te schatten, heb toch mijn twijfels.

Re: Canon 5dmkiii versus nikon d800 verschil in resolutie niet zo groot volgens DXO

Lijkt me een redelijk logische conclusie.

Optische elementen hebben ook een maximale resolutie (scheidend of oplossend vermogen als ik me niet vergis).
    Als een lens er niet in slaagt om 4 puntjes als 4 puntjes op de sensor te doen belanden, maakt het niet uit of de sensor er nu 4 zou zien of niet ... .

Is nog de vraag of de foto afgedrukt op het gewenste formaat die 4 puntjes voor het menselijk oog nog zichtbaar zou maken natuurlijk .
    Allez, behalve bij groot formaat dan.

Rest dan inderdaad de vraag of de moderne lenzen echt te kort komen.

Ik twijfel, maar het kan.
    Last edited by TimberWolf; 5 april 2013, 16:08.
    Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

Re: Canon 5dmkiii versus nikon d800 verschil in resolutie niet zo groot volgens DXO

Dus... Als DXOMark zegt dat het dynamisch bereik van de Nikon/Sony camera's veel groter is dan die van de Canon camera's, dan verkondig jij hier altijd dat Canon qua dynamisch bereik achterop hinkt, maar als ze dan zeggen dat het verschil in resolutie niet zo groot is als op papier lijkt, dan twijfel je aan hen? Daar gaat je geloofwaardigheid puerte (voor zover die nog bestond).
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

verschil mag er toch best wezen hoor.

resolutie is mss niet het enige criterium om camera's mee te vergelijken.
        lenzen zijn op hoge mp- counts van groot belang anders kom je er niet.
        de rest heeft volgens mij ook evenveel belang.

tests op DXOmark zijn volgens mij toch vrij ok (er zijn andere ook)
        nikon stuff

Comment

Vraag mij alleen af of iemand hier het verschil zou zien met welk toestel een foto gemaakt is

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Vraag mij alleen af of iemand hier het verschil zou zien met welk toestel een foto gemaakt is

grts
            Sieg
            Ik denk ook niet dat je het verschil op een afdruk zal zien (op "forumformaat" al heel zeker niet).

Maar de lens is wel degelijk belangrijk, als de details niet tot aan de sensor geraken omdat de lens niet goed genoeg is, dan krijg je ook nooit de beste weergave van de kleinste details.
            Er zal dus wel een limiet zijn, waarbij de lens misschien de beperkende factor is.
            De enige manier om dan toch nog meer detail te kunnen vastleggen is een nog grotere sensor, met een grotere (oppervlakte) lens ervoor.
            Een grotere oppervlakte waardoor het licht naar binnen komt zal dan in samenwerking met de grotere sensor voor een nog betere detailweergave zorgen (op voorwaarde dat de gebruikte lens ook weer goed genoeg is).

Het zal dus moeilijk worden om nog meer uit het huidige full-frame sensorformaat te halen.
            Ze zullen ongetwijfeld wel meer pixels op die sensor kunnen krijgen, maar de foto's zullen er niet beter van worden (tenzij ze een manier vinden om de lenskwaliteiten nog beter te maken).
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

kan iemand mij uitleggen waarom dit belangrijk is?
              My Website : http://www.ineedair.org
              Music / Painting / Motion Graphics / Image
              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                Das een moeilijke vraag !

Even de geschiedenis van de TS terzijde geschoven, zou ik zeggen, om een debat te starten over het steeds verder stijgen van MP count versus Lens kwaliteit. (Komende van een D800 eigenaar )
                Denk dat Black B@ndit daar een mooi besluit over heeft gemaakt.

Maar belangrijk ???
                Dat is voor ieder anders denk ik .
                Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

Inderdaad, dat vat het goed samen, zoals ook Black B@ndit vermeld.
                  Uiteindelijk is dat ook de conclusie van DxO : geen van beide toestellen onderscheid zich voldoende om over te stappen naar het andere merk.
                  Ik ben het in elk geval niet van plan

Oorspronkelijk geplaatst door TimberWolf Bekijk bericht
                  Das een moeilijke vraag !

Even de geschiedenis van de TS terzijde geschoven, zou ik zeggen, om een debat te starten over het steeds verder stijgen van MP count versus Lens kwaliteit. (Komende van een D800 eigenaar )
                  Denk dat Black B@ndit daar een mooi besluit over heeft gemaakt.

Maar belangrijk ???
                  Dat is voor ieder anders denk ik .
                  Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                    Inderdaad, dat vat het goed samen, zoals ook Black B@ndit vermeld.
                    Uiteindelijk is dat ook de conclusie van DxO : geen van beide toestellen onderscheid zich voldoende om over te stappen naar het andere merk.
                    Ik ben het in elk geval niet van plan
                    Ik heb mij nooit blindgestaard op dat pixel-peeper-resolutie gedoe.
                    Dat Canon niet in de megapixel-race gestapt is .. daar zullen ze wel hun redenen voor hebben waarvan vele reviewers allang de feiten laten zien.
                    Bij Canon weten heus wel wat ze doen op dat vlak.
                    Ik zou niet weten waarom er moet overgestapt worden
                    Last edited by Funcky; 6 april 2013, 11:47.
                    Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                      verschil mag er toch best wezen hoor.

resolutie is mss niet het enige criterium om camera's mee te vergelijken.
                      lenzen zijn op hoge mp- counts van groot belang anders kom je er niet.
                      de rest heeft volgens mij ook evenveel belang.

tests op DXOmark zijn volgens mij toch vrij ok (er zijn andere ook)
                      Cijfertjes zeggen niets mijn beste vriend
                      Ik herinner mij nog altijd de slechte score voor de nieuwe 70-200 MKII van DXO tegenover de oude versie.. en met een heel groot vraagteken ?????????
                      De oude zou ook beter presteren dan de nieuwe. Ondertussen is het boeltje (stilzwijgend aangepast)
                      De nieuwe is eigenlijk zo goed dat ze alle bestaande primes kan vervangen die in het bereik zitten.. (buiten snelheid)
                      Dus DXO korreltje zout
                      Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                        Cijfertjes zeggen niets mijn beste vriend
                        Ik herinner mij nog altijd de slechte score voor de nieuwe 70-200 MKII van DXO tegenover de oude versie.. en met een heel groot vraagteken ?????????
                        De oude zou ook beter presteren dan de nieuwe. Ondertussen is het boeltje (stilzwijgend aangepast)
                        De nieuwe is eigenlijk zo goed dat ze alle bestaande primes kan vervangen die in het bereik zitten.. (buiten snelheid)
                        Dus DXO korreltje zout
                        Er bestaan ook slechte versies van lenzen, zeker bij de eerste lading zijn er soms grote verschillen tussen lenzen (zeker als je kijkt naar Sigma en Tamron).
                        Om zeer objectief te zijn zou je eigelijk een 10-tal lenzen moeten testen en daar het gemiddelde van nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                          Het is belangrijk voor mensen die van cijfertjes houden. Vooral als hun eigen toestel beter scoort dan een ander

Uiteindelijk gaat het om wat je ziet en hoe je ziet. Kijk je naar een scherm of een afdruk, wat is dan de kwaliteit? M.a.w wat blijft er over van die mooie cijfers aan de voorkant van de keten? Dat is uiteindelijk waar het om gaat. Niet om megapixels, dynamisch bereik, etc.

Veel van de beste foto's (mijn mening althans) die ik hier voorbij heb zien komen waren P&S camera foto's. Ze waren wat mij betreft goed omdat ze een goed onderwerp hadden. Niet omdat ze geweldig belicht waren of scherp waren
                          Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                          lidnummer: BD0371NL

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                            Het is belangrijk voor mensen die van cijfertjes houden. Vooral als hun eigen toestel beter scoort dan een ander

Veel van de beste foto's (mijn mening althans) die ik hier voorbij heb zien komen waren P&S camera foto's. Ze waren wat mij betreft goed omdat ze een goed onderwerp hadden. Niet omdat ze geweldig belicht waren of scherp waren
                            1-0 en ineens 2-0 ook....zeer terechte opmerkingen....
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Hebben jullie het dan nog altijd niet door, in de D800 zit een SONY sensor, en die MOET beter presteren dan een Canon sensor (gezien het aantal posts dat puerte al heeft opgestart over Sony camera's...).

Ik ga geregeld naar fototentoonstellingen kijken, en daar kan ik nooit aan de foto zien met welke camera die gemaakt is (gelukkig maar).
                              Je kan dus met elke camera mooie foto's maken.

Maar foto's kunnen er wel beter uitzien met de betere camera's als de omstandigheden erg slecht worden, het verschil tussen een goede en minder goede camera wordt groter naarmate er minder licht is.
                              In dat geval speelt de maximale resolutie een kleinere rol, want van die resolutie gaat dan toch een groot deel verloren door de ruisonderdrukking.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X