Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Nikon D5200 VS Canon EOS 60D

Oorspronkelijk geplaatst door jocau Bekijk bericht
    Sandy

Ik heb net de test uitgevoerd. Ik heb aan het ene uiteinde van de keukentafel mijn flitser neergezet met links en rechts van de flitser een AA batterij. Dan heb ik bijna aan het andere uiteinde van de keukentafel mijn 550D neergezet met EF 70-200mm F/4L IS USM erop op 70mm en heb ik de camera verschoven totdat beide batterijen net tegen de randen (links en rechts) van de foto stonden (via het liveview schermpje achterop de camera). De afstand van de camera tot het uiteinde van de keukentafel (achter de camera) heb ik genoteerd. Daarna heb ik mijn EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS op mijn 550D gezet en deze op 55mm gezet. Nu heb ik de camera zo verschoven totdat de batterijen weer net tegen de randen kwamen. En dan uiteindelijk weer de afstand gemeten van de camera tot het uiteinde van de keukentafel (achter de camera). Het verschil in afstand tussen de 2 testopstellingen was 41,5cm. Dus als je 41,5cm achteruit/vooruit beweegt, heb je het gat tussen 55 en 70mm opgevuld d.m.v. je voeten te gebruiken.
    Goed te doen, voor iemand die zijn keukentafel wil fotograferen. Maar bekijk het eens in verhouding tot de afstand van je onderwerp. Hoe verder je onderwerp, hoe meer je ook zal moeten verplaatsen. Doe de test maar eens opnieuw met een onderwerp op 20m afstand. Uiteindelijk dient groothoek meestal voor landschappen en kan je dus ook onderwerpen hebben op een afstand van 50 tot 100m tot .... Dan kom je echt met 10m verplaatsing niet meer toe en kan het wel een probleem vormen (als je met de rug tegen een hindernis staat).
    Ik wil hier nu niet pleiten om toch voor de 15mm te gaan, maar enkel op wijzen dat er wel degelijk een verschil is.
    Wil je uiteindelijk voor echt groothoek gaan (op DX formaat) dan ga je bvb naar een 10-... of 12-... lens gaan.
    En er blijft ook nog altijd de mogelijkheid om meerdere beelden aan mekaar te breien tot een panorama/groothoek beeld.
    D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
      Goed te doen, voor iemand die zijn keukentafel wil fotograferen. Maar bekijk het eens in verhouding tot de afstand van je onderwerp. Hoe verder je onderwerp, hoe meer je ook zal moeten verplaatsen. Doe de test maar eens opnieuw met een onderwerp op 20m afstand. Uiteindelijk dient groothoek meestal voor landschappen en kan je dus ook onderwerpen hebben op een afstand van 50 tot 100m tot .... Dan kom je echt met 10m verplaatsing niet meer toe en kan het wel een probleem vormen (als je met de rug tegen een hindernis staat).
      Ik wil hier nu niet pleiten om toch voor de 15mm te gaan, maar enkel op wijzen dat er wel degelijk een verschil is.
      Wil je uiteindelijk voor echt groothoek gaan (op DX formaat) dan ga je bvb naar een 10-... of 12-... lens gaan.
      En er blijft ook nog altijd de mogelijkheid om meerdere beelden aan mekaar te breien tot een panorama/groothoek beeld.
      De oorspronkelijke vraag van SandyB was of ze het gat tussen 55mm en 70mm ging missen. Waarom jij met groothoek en 15mm afkomt, is me een raadsel...
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Wat ik helemaal nog niet gehoord heb in de discussie over de lens is het verschil in autofocussnelheid. Je bent een beginner en je weet nooit waar je interesses op fotogebied gaan liggen. Ik had snelheid nodig, en ben overgegaan naar de 7D als body. Geen enkele lens, zelfs de Tamron 17-50 2,8, optisch bijna gelijkwaardig, kon mee in autofocussnelheid.
        Zoals reeds gemeld heb je lenzen voor een langere tijd: volgens mij, als de interesse in fotografie gaat blijven, heb je jezelf nu al een komend verlies in lenzenwissel bespaard. Goede keuze dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Warakurna Bekijk bericht
          Wat ik helemaal nog niet gehoord heb in de discussie over de lens is het verschil in autofocussnelheid. Je bent een beginner en je weet nooit waar je interesses op fotogebied gaan liggen. Ik had snelheid nodig, en ben overgegaan naar de 7D als body. Geen enkele lens, zelfs de Tamron 17-50 2,8, optisch bijna gelijkwaardig, kon mee in autofocussnelheid.
          Zoals reeds gemeld heb je lenzen voor een langere tijd: volgens mij, als de interesse in fotografie gaat blijven, heb je jezelf nu al een komend verlies in lenzenwissel bespaard. Goede keuze dus.
          *vind ik leuk

Comment

niemand geen idee over de filter?

Comment

De oorspronkelijke vraag van SandyB was of ze het gat tussen 55mm en 70mm ging missen. Waarom jij met groothoek en 15mm afkomt, is me een raadsel...
              Ja, mij eigenlijk nu ook. Als iemand het antwoord weet ...

Nee, ik zat te denken aan het verschil tussen een 15-85 en 18-55 of 17-55 langs groothoekzijde.
              Blijft wel (ook voor 55 vs 70) dat je op het terrein wel heel wat meer moet gaan verplaatsen i.f.v. de afstand tot je onderwerp.
              Ik heb er zelf wat problemen mee gehad en juist daarom de 16-85 gekocht (is natuurlijk ook kwalitatief beter dan de 18-55 kitlens).
              Mijn reactie was dus vanuit de juiste ervaring vertrokken, maar naar het verkeerde thema afgedwaald.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SandyB Bekijk bericht
                niemand geen idee over de filter?
                Goh. Mensen hebben verschillende meningen over filters die dienen ter bescherming van een lens. Sommige vinden het nutteloos en gebruiken enkel een zonnekap om een lens te beschermen. Ik gebruik een UV filter en een zonnekap als het kan (dubbele bescherming, zeker bij dure lenzen).
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                  Ja, mij eigenlijk nu ook. Als iemand het antwoord weet ...

Nee, ik zat te denken aan het verschil tussen een 15-85 en 18-55 of 17-55 langs groothoekzijde.
                  Blijft wel (ook voor 55 vs 70) dat je op het terrein wel heel wat meer moet gaan verplaatsen i.f.v. de afstand tot je onderwerp.
                  Ik heb er zelf wat problemen mee gehad en juist daarom de 16-85 gekocht (is natuurlijk ook kwalitatief beter dan de 18-55 kitlens).
                  Mijn reactie was dus vanuit de juiste ervaring vertrokken, maar naar het verkeerde thema afgedwaald.
                  geen probleem
                  Dat heb ik dan ook weer bijgeleerd en kan ik onthouden naar de toekomst toe

Comment

Goh. Mensen hebben verschillende meningen over filters die dienen ter bescherming van een lens. Sommige vinden het nutteloos en gebruiken enkel een zonnekap om een lens te beschermen. Ik gebruik een UV filter en een zonnekap als het kan (dubbele bescherming, zeker bij dure lenzen).
                    Ik zou dus ook beide doen, aangezien de lens toch wel wat geld kost en zo lang mogelijk moet meegaan..

Comment

Persoonlijk vind ik zonnekap voldoende als stoot/val bescherming. De meeste ongelukjes gebeuren door ergens tegenaan te stoten wanneer je je tussen een menigte verplaatst en de camera naast je draagt (horloge rond iemands arm, haakjes aan een schoudertas, ...).

Een filter is vooral handig als je fotografeert in een omgeving waar er gemakkelijk plekjes op de lens komen (bvb. modderspatje bij veldrijden, zoutaanslag aan zee, plekje van iets wat uit de bomen valt).
                      Op locatie kan je niet zo makkelijk iets afspoelen. Maak je bij het reinigen dan een kras (fijne zandkorrel of metaalstof) dan is dit niet zo erg.
                      Al is dit ook niet zo erg als dit rechtstreeks op de lens is. Het moet al een heel serieuze en diepe kras zijn om het te zien op de foto.
                      Wil je de lens afspoelen of ontvetten, dan is dit bij een filter natuurlijk wel handiger dan bij een lens.
                      Ga je richting (hoek < zonnekap) zon, maan of verlichting fotograferen, dan moet je sowieso de filter verwijderen om geen flare te krijgen.

M.a.w. wil je het budget van de filter toch nog graag spenderen aan iets, doe dit dan gerust.

Comment

Als je een filter koopt, koop dan geen uv-filter, maar een neutrale. Een goede filter in 77mm maat kost al snel 100euro en meer. (Nikon NC is zeer goed en geeft geen effect aan het beeld tov andere filters)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                          Als je een filter koopt, koop dan geen uv-filter, maar een neutrale. Een goede filter in 77mm maat kost al snel 100euro en meer. (Nikon NC is zeer goed en geeft geen effect aan het beeld tov andere filters)
                          Hey thx!

Maar ik heb een canon gekocht denk niet dat die van nikon hier gaan oppassen?
                          maar toch bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SandyB Bekijk bericht
                            Hey thx!

Maar ik heb een canon gekocht denk niet dat die van nikon hier gaan oppassen?
                            maar toch bedankt
                            Je kan Nikon filters gebruiken op Canonlenzen, gelukkig is de schroefdraad voor filters standaard voor alle merken.
                            Een 77mm filter van Nikon past dus ook op een Canonlens met 77mm schroefdraad.
                            En ze maken zelfs geen ruzie...
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Je kan Nikon filters gebruiken op Canonlenzen, gelukkig is de schroefdraad voor filters standaard voor alle merken.
                              Een 77mm filter van Nikon past dus ook op een Canonlens met 77mm schroefdraad.
                              En ze maken zelfs geen ruzie...
                              Ah oke dat wist ik niet
                              ik dacht aangezien er geen lenzen van nikon op canon passen dat dat voor de filters ook zo zou zijn, maar niet dus
                              weer wat bijgeleerd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                                Er is ook een Canon variant en die is blijkbaar een stukje goedkoper dan de Nikon variant. Of er een kwaliteitsverschil is tussen beide filters, weet ik echter niet.

Comment

Working...
                                X