Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

VIDEOcamera voor het filmen van concerten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• VIDEOcamera voor het filmen van concerten

Graag had ik een camera gekocht voor het filmen van wat beeldmateriaal op concerten. (voornamelijk punk/hardcore)

Ik dacht aan de JVC EVERIO GZ-V515. Maar is dit een beetje een geschikt model voor mijn doel? (Link: http://www.videocamerashop.be/produc...o-gz-v515.html)
    Dit is niet bedoeld voor professioneel gebruik. Maar dit wordt eerder gebruikt voor het maken van kleine optredens in clubs, promo-filmpjes, teasers voor concerten, festivals, ...
    De filmpjes die ik met de videocamera wil maken zijn zowel voor mezelf als herinnering, voor de band zelf, de promotors en de concertgangers...

Graag had ik dus wat meer info gekregen of dit een gepaste camera is, en of het geluid een beetje te doen is.

Budget +-300 euro.

Re: VIDEOcamera voor het filmen van concerten

Voor concerten en andere donkere omgevingen ben niet veel met een camera met een kleine sensor als deze, maar voor die prijs heb je weinig keuze. Voor filmen in donkere omgevingen kom je al snel op een budget van meet dan 2500€.
    Ps: Een degelijke budgetmicrofoon kost al evenveel als uw camera, dus ik denk dat je niet teveel mag verwachten van dat geluid...
    Persoonlijk zou ik voor zo'n doeleinden zelfs gewoon een Lumia 920 gebruiken.
    Last edited by playerofwar; 25 maart 2013, 16:18.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      Voor concerten en andere donkere omgevingen ben niet veel met een camera met een kleine sensor als deze, maar voor die prijs heb je weinig keuze. Voor filmen in donkere omgevingen kom je al snel op een budget van meet dan 2500€.
      Ps: Een degelijke budgetmicrofoon kost al evenveel als uw camera, dus ik denk dat je niet teveel mag verwachten van dat geluid...
      Persoonlijk zou ik voor zo'n doeleinden zelfs gewoon een Lumia 920 gebruiken.
      Het geluid moet ook niet superoptimaal zijn. Het beeld is vooral het belangrijkste.

De JVC GZ-VX715 zou dan wel wat beter zijn om beelden van concerten te filmen, heb ik toch gelezen..

Comment

Voor concerten en andere donkere omgevingen ben niet veel met een camera met een kleine sensor als deze, maar voor die prijs heb je weinig keuze. Voor filmen in donkere omgevingen kom je al snel op een budget van meet dan 2500€..
        Dit is gefilmd met een Sony fotocameratje van €160 en Youtube heeft het beeld niet verbeterd(maar verslechterd)....
        https://www.youtube.com/watch?v=-dScSW__2E8

De foto isoos zitten rond de 4000 met 2.2.
        Dus voor iets minder zou het toch moeten kunnen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Dit is gefilmd met een Sony fotocameratje van €160 en Youtube heeft het beeld niet verbeterd(maar verslechterd)....

De foto isoos zitten rond de 4000 met 2.2.
          Dus voor iets minder zou het toch moeten kunnen.
          Zou je me dan de jvc everio gz-v515 aanraden of niet?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door witter1 Bekijk bericht
            Zou je me dan de jvc everio gz-v515 aanraden of niet?
            Ik raad niets aan, want ik weet er niets van behalve dat ik dat heb gefilmd met een Sony.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

......
              Dit is niet bedoeld voor professioneel gebruik. Maar dit wordt eerder gebruikt voor het maken van kleine optredens in clubs, promo-filmpjes, teasers voor concerten, festivals, ...
              De filmpjes die ik met de videocamera wil maken zijn zowel voor mezelf als herinnering, voor de band zelf, de promotors en de concertgangers...
              Het geluid moet ook niet superoptimaal zijn. Het beeld is vooral het belangrijkste. ..
              vraag me dan af...?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Dat is nog redelijk goed verlicht (licht blijft constant), maar je merkt wel duidelijk de extreme noisereductie. Voor een concert met veel veranderende lichten zal deze camera 9 op de 10 keren zijn limieten duidelijk tonen. Maar ik denk niet dat je veel betere camera's zult vinden voor dat budget, doen dus.
                Ik raad ook zeker aan om een monopod of een stabilisatiesysteem aan te kopen, want je camera mag nog zo goed zijn, als het beeld constant beweegt is het niet aan te zien. Voor rond de 50 euro heb je een goede monopod en voor iets meer ook een stabilisatiesysteem.

Comment

Voor video ben ik een Panasonic fan wegens superieure scherpte en kleurweergave. Echter een minder sterk punt van Panasonic is de prestatie bij weinig licht, wat denk ik aan de orde is bij concerten. Ik weet nog van mijn studie over welke camera ik moest kopen dat Sony op dit vlak de beste is. Maar ik keek wel naar camera's van 3x jouw budget...!
                  Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Eigenlijk heb ik alleen (goede) ervaring met Canon camera's.
                    Vele videofilmers gebruiken ook graag Sony (uiteraard....) en Panasonic (ook heel goed).
                    Bij amateur cineasten is JVC minder geliefd.
                    "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                    Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                      Eigenlijk heb ik alleen (goede) ervaring met Canon camera's.
                      Vele videofilmers gebruiken ook graag Sony (uiteraard....) en Panasonic (ook heel goed).
                      Bij amateur cineasten is JVC minder geliefd.
                      Die markt gaat zo snel, dat je toestel per toestel moet vergelijken en niet merk per merk.

Comment

maar je merkt wel duidelijk de extreme noisereductie.
                        dat is Youtube.

Comment

Ik heb bovenstaande camera gekocht. En ben er tevreden mee! Geluid blijkt heel goed te zijn.

Nu wil ik het beeld zo goed mogelijk hebben. Staat op UXP ingesteld (beste beeldkwaliteit), maar kan ik de fps niet instellen? Als ik de filmpjes bekijk op mijn PC dan merk ik dat sommige dingen in de video niet scherp zijn, of zijn er strepen.
                          Ik heb dus 3 testvideos gemaakt, 25 fps, 30 fps en 50 fps met behulp van een videobewerkingsprogramma.

Niet echt blij met 25 fps, aangezien daar precies strepen op te zien zijn...
                          30 fps wel tevreden van. Strepen zijn weg.
                          50 fps ook tevreden van. Strepen ook weg, maar dit lijkt iets té vlot gaan.

Dus, is het normaal dat ik de fps op mijn camera zelf niet kan instellen?

Voorbeelden van de videos: skip best naar 1:01, daar zie je de strepen het best.
                          25 fps: http://www.youtube.com/watch?v=GXiXgmSa92E
                          30 fps: http://www.youtube.com/watch?v=N4z1tnKOlfw
                          50 fps: http://www.youtube.com/watch?v=f8b_TgHoVHs
                          (wel nog op 1080p zetten)
                          Last edited by witter1; 29 maart 2013, 16:31.

Comment

Die strepen hebben niets met jouw camera te maken. Wel met de instellingen.
                            De interlacing wordt niet goed verwerkt.
                            De vraag is dus niet : is het een goede camera? Maar wel: wat is je workflow? Welk videosoftware gebruik je en wat zijn jouw instellingen?
                            Enn kijk ook hier eens : http://www.videofilmer.nl/verhalen/t.../interlace.php
                            Als je met 50i zou opnemen en wegschrijven met een videobewerkingsprogramma in .mp4 dan gaat je die strepen niet zien. (Afhankelijk van de gebruikte codec)
                            In Europa gebruiken we 25 fps PAL, of de veelvouden daarvan. t.t.z. 50fps.
                            In de USA gebruiken ze 30fps NTSC, of een veelvoud ervan t.t.z. 60fps. (Eigenlijk 29,97 fps of een veelvoud ervan)
                            Voor filmpjes of Youtube en zo heeft dat verschil 25/30 niet veel belang, De software vangt dat meestal op.
                            Maar als je de film toont op een Europees PAL televisietoestel ban je ALTIJD beter met 25fps, ook al noemt dat 50i of 50p als jet opneemt met je camera.
                            Bij 24 fps ontbreekt er een beeldje per seconde en heb ja dat typische nostalgische geflikker van de (oude) cinema.
                            In de videowereld zijn er een groot aantal mogelijkheden in Codecs en instellingen, verwarrend veel................ Daarom hebben videoamateurs liever een Sony, Canon of Panasonic.
                            Last edited by Skitch; 29 maart 2013, 23:36.
                            "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
                            Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

24fps is gewoon 24fps, er ontbreekt helemaal geen beeldje per seconde. 24fps stamt vanuit de beginperiode van de cinema en we zijn er voor film aan blijven vasthouden. Het geflikker van de oude cinema komt gewoon van het feit dat 24 hele beelden per seconde gewoon weinig is om vloeiende video te produceren. Motion judder noemt zoiets, het beeld verloopt een beetje schokkerig. Sommige filmfanaten vinden dat film zo moet gezien worden. Ondertussen is er frame interpolatie en soortgelijke om projectoren en TV's softwarematig tussenbeelden te laten inlassen zodat de 24fps alsnog heel vloeiend wordt.

25fps zoals wij dat kennen is interlaced, en bestaat eenvoudig gezegd uit 50 halve beelden per seconde. Een film die op TV wordt gespeeld wordt aan 1/24 sneller afgespeeld dan in de cinema. Kijk maar eens naar het verschil in tijdsduur van een film op DVD (25 fps) en diezelfde film op Bluray (24 fps).

Interlacing, dus het verkappen van beelden in 50 halve beeldjes (in de vorm van lijnen, de zg. fields) stamt uit de tijd dat een TV-toestel op de stroom van 220V en 50Hz beperkt was tot "elke 1/50e van een seconde iets kunnen doen" en dat werd dan het interlacen, wat de beste manier was om bewegende beelden te tonen binnen een beperkte bandbreedte en met de beperkingen van de oude TV's. In de VS werkt men met 110V aan 60Hz, vandaar dat de TV-standaard er anders geworden is.

Nu, videocamera's van hier nemen gewoonlijk op in 25fps, interlaced, dus de Europese standaard, een erfenis dus. Ik zie dat writer1 een multifunctionele camera heeft. Mooi is dat. Die van mij kan 1080i50 (25 fps interlaced) en 1080p50 (50 fps progressive, dus gehele beelden). Computerschermen werken op heel andere frequenties en een PC bevat standaard niet de software om interlaced beelden (opgekapt) opnieuw mooi samen te voegen zoals je TV dat doet. Daarom krijg je het zg. “comb” effect, of het kameffect, omdat de aflijning van je onderwerp op je film niet mooi is maar eruit ziet als de tanden van een kam. Wel kan bepaalde software zoals VLC Media Player deinterlacing doen, dus de velden van je film mooi samenvoegen zoals een TV dat doet. Het kan zijn dat je daar wel een optie voor moet aanvinken ergens. Maar heb je jouw filmfragment al eens op een TV afgespeeld vanop een DVD? Je zal zien dat dit er plots wel goed uit ziet.

Nu, hoe kan je je film geschikt maken voor het web, of voor het bekijken op een PC? Dan kan je:
                              - Je film deinterlacen, m.a.w. je film omzetten van 50 halve beelden per seconde naar 25 gehele beelden. Niet elke software doet dit even goed, ik kan je het gratische Handbrake aanraden! Je zal wel rekening moeten houden met motion judder, omdat 25 gehele beelden niet genoeg is om snelle bewegingen van de camera er mooi te laten uit zien.
                              - Deze deinterlacing dien je ook te doen vooraleer je iets op Youtube zet. Zoals je ziet doet Youtube dit niet voor jou!
                              - Je beelden direct in 25fps progressive schieten, dus geen interlacing. Dit als je camera dat kan.
                              Om je beelden te bekijken op een TV hoef je helemaal niks te doen, enkel schieten in 25fps en dat komt in orde. Ik zou wegblijven van 30fps want de kans is reëel dat je toestellen in de huiskamer dit niet volledig vloeiend gaan afspelen. Het is nu eenmaal de Amerikaanse standaard.

Persoonlijk schiet ik alles in 1080p50, dus 50 gehele beelden per seconde. Ik maak er dan achteraf met software 1080i50 of 1080p25 van als dat nodig is volgens behoefte.
                              Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Working...
                              X