Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon G10 vervangen door...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon G10 vervangen door...

Hej!
    Gisteren een topic gestart over het feit dat er een krasje zit op de lens van mijn dik 4 jaar oude Canon G10... en de vraag of dit te herstellen viel en wat me dit zou kosten. http://forum.belgiumdigital.com/f35/...10-449458.html

Mijn vermoeden dat dit wel te herstellen zal zijn, maar tegen een nogal hoge prijs, lijkt bevestigd te worden.
    Dusja, misschien eens uitkijken naar iets nieuws.. De vraag is wat dan juist.
    Terug voor een "G10"-achtige compact camera of misschien toch maar eens de stap zetten naar mijn eerste DSLR?

Ik heb de G10 indertijd gekozen omwille van:
    - goede reviews
    - Ik was (en ben dat eigenlijk nog steeds) een beginneling in de fotografie, maar ik wil bijleren, dus zocht ik iets dat qua opties en instellingen in de buurt kwam van een DSLR en ik dus naar hartelust kon experimenteren
    - Ik maak regelmatig ritjes met de motor. Een motor is beperkt qua bagage, dus zocht ik iets dat niet te veel plek zou innemen
    - Tijdens onze vakanties (waar we dus de meeste foto's nemen) geen we veel wandelen. Meestal bergachtig (Oostenrijk) of door bossen (Zweden) Niet echt de ideale terreinen om extra kilo's mee te zeulen.

Mijn bevindingen na ongeveer 4 jaar...

Positief:

- makkelijk mee te nemen
    - zeer veel functies om mee te spelen
    - leverde goeie kwaliteit van foto's af
    - kan best tegen een stootje (op de krasje na dan)
    - ondanks de vele mogelijkheden kon ook iemand zonder enige foto ervaring er mee overweg (in dit geval dus mijn vriendin)
    - viel qua kostprijs ook best mee (denk toendertijd ergens rond de €450) t.o.v. een DSLR

Negatief:
    - tot 200 a 400 ISO ok qua ruis... eens daarboven werd de ruis net iets te storend
    - "slechts" 5x zoom
    - ondanks de vele functies en de mijn inziens robuuste body had ik soms toch nog het gevoel van "het is maar een compact camera" (maar dat ligt waarschijnlijk gewoon aan mij )

Dus in het algemeen zeer tevreden, maar toch enigsinds het gevoel dat ik nog iets miste.

Wat voor foto's ik neem?
    - De "gewone" foto's tijdens bijvoorbeeld een bbq of een etentje
    - Als we gaan wandelen zijn het uitzichten, "actie"-foto's (voor zover er actie is tijdens het wandelen ), close ups van planten, vlinders, insecten,...
    - bij het motorrijden rij ik, als we in groep rijden, soms ff wat verder om me dan bijvoorbeeld in een bocht op te stellen en dan de anderen te fotograferen als ze voorbij komen
    - probeer me ook wat bezig te houden met HDR foto's
    - filmpjes maken gebeurt wel eens, maar persoonlijk was ik niet zo zot van de kwaliteit die de G10 op dat gebied leverde.
    - verder experimenteer ik gewoon graag met allerlei instellingen (vandaar dus de keuze om niet voor een simpele point&shoot compact te gaan)

Kiezen voor opnieuw een compact camera als de G10? Ja, misschien wel want dat is makkelijk mee te nemen, je kan er naar hartenlust mee experimenteren en qua prijs ook iets interessanter dan de aankoop van een DSLR... maar je zit met een compact toch iets sneller met ruis (of is dit in de voorbije jaren beter geworden??), je zit vast aan die 1ne lens en is het niet gewoon more of the same?

Of toch kiezen voor een DSLR? Na de G10 misschien een logische overstap waar ik al langer over aan het denken ben. Aangezien ik me toch nog als beginneling beschouw, hoef ik ook niet meteen het duurste toestel te kopen en extra lenzen kunnen achteraf nog altijd, dus qua budget gaat dat misschien nog wel meevallen. Het enige wat me daar echt tegen lijkt te houden is de (misschien onterechte) vrees dat dit wat zwaar/onhandig gaat zijn om mee te nemen tijdens wandelingen (hoewel ze toch wel de nodige draagtassen/rugzakken hebben).
    Verder kan ik de G10, ondanks het krasje, toch nog altijd gebruiken om wat te experimenteren of misschien dat mijn vriendin die dan wat kan gebruiken en misschien eens leert om ook eens een andere functie dan "Auto" te gebruiken

En dan is er natuurlijk nog de vraag welk toestel...?
    Qua merk heb ik niet direct een voorkeur. Ben momenteel zeer tevreden van Canon, maar als Nikon of Sony momenteel een toestel hebben dat volgens jullie meer geschikt is, dan is dat ook goed voor mij.
    Budget ligt ergens rond de €800. Ik ga niet op €50 meer of minder kijken.. maar zoals ik al zei wil ik liever bij de initiële aankoop niet veel meer uitgeven. Achteraf kan ik nog altijd wat bijkopen.

Dusja, een hele boterham en de vele keuze's qua merken en verschillende toestellen maken het kiezen er niet makkelijker op.
    Misschien dat jullie wat licht in mijn duisternis kunnen brengen?
    If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

Re: Canon G10 vervangen door...

Een vriend heeft de G12, ik ben de trotse bezitter van een G15.
    De G 15 heeft een prachtige lens van 1.8 en zet maar die digitale zoom af, die gaat alleen je pixels vergroten.
    Geen ruis, zeker tot 800 ISO, maar nu ook geen te blauwe lucht.

De keuze die je moet maken is : ga ik meerdere lenzen gebruiken ?
    Want daar het het i.m.h.o. over. De SLR's zijn niet te overtreffen maar de G15 is zeker niet te onderschatten.
    De G15 heeft alles in huis om een mens gelukkig te maken, behalve de keuze van de brandpuntafstand, waar hij zoals alle andere goede "compacts" redelijk beperkt is.
    Hij is geen compact maar ook geen SRL. Zo zal je moeten beslissen tussen een zwaardere SLR met diverse prachtige ( maar dure ) lenzen en een pocket die - je altijd bij hebt en - vrijwel alles aankan ....

Suc6
    Last edited by zoltan; 3 maart 2013, 21:07.
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

dat is idd een mooie verkorte versie van mijn probleem
      If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

Comment

Ik weet nu niet juist wat die spullen nu kosten maar moest ik nu van "scratch" beginnen kocht ik een D 1100 ( daar geraak je later nog van af of behoudt het als tweede body ) met een bijzonder goede lens : 17-55 !!!!!
        Maar ik vrees dat het meer is dan 800 euro :-((((

heb het even opgezocht
        body 1100 : 339
        lens 17/55 : 949

de Canon G 15 en de Nikon 7700 rond de 450 ( mijn vriendin heeft de 7700 en is veelzijdiger moet ik toegeven )
        Last edited by zoltan; 3 maart 2013, 21:44.
        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Waarom niet eens kijken naar de Micro Four Thirds-camera's? Die zijn een stuk
          kleiner en lichter dan een DSLR en hebben nagenoeg dezelfde beeldkwaliteit, en
          de mogelijkheid om lenzen te wisselen mocht dit nodig blijken. Zelf gebruik ik op
          de moto en tijdens het wandelen een Nikon j1. Die is nog een stuk lichter dan je
          Canon en even makkelijk voor je vriendin. Bovendien momenteel goedkoop...

Comment

@ Zoltan:
            Ja, die D 1100 ligt toch net iets boven budget
            De Canon G 15 en de Nikon 7700 zijn dan op dat gebied toch wel grotere kanshebbers

@ Doudeke:
            Aan Micro Four Thirds-camera's had ik nog niet gedacht... moest zelfs eens ff zoeken wat voor camera's dat nu juist zijn
            Na er (snel) wat over gelezen te hebben denk ik dat het zeker een idee is met toekomstmogelijkheden... maar om daar nu al (zoveel) geld aan uit te geven ipv aan een DSLR?
            Ik kan me niet van de gedachte ontdoen dat je aan MFT-camera's vooral geld uitgeeft om een gekrompen DSLR model te hebben terwijl je ondertussen toch ook wat moet inboeten op een aantal bruikbare functies t.o.v. een echte DSLR rond die prijsklasse.
            Dat kan je uiteraard ook zeggen van de G15 (of eender welke compact camera) maar die is wel €200 goedkoper dan bijvoorbeeld de Nikon 1 V2 Kit + 10-30mm VR... wil je dan nog een 2de lens (is immers de reden waarom je niet voor een G15 met vaste lens zou gaan) dan betaal je bijna nog eens €200.
            Voor dat geld koop ik dan precies toch liever een DSLR

Maar nogmaals... dit oordeel vel ik nu na slecht een korte kennismaking met MFT-camera's... bewijs me gerust dat ik mis ben

Nu.. we hebben het al gehad over 1) compact camera's waarbij de G15 of de Nikon 7700 grote kanshebbers zijn en dus 2) de Micro Four Thirds-camera's waarvan ik niet geheel overtuigd ben of je echt wel waar voor je geld krijgt.
            Maar wat als ik nu toch voor een DSLR zou gaan? Welke body + 2 lenzen (niks speciaal maar waar ik wel al een eindje verder mee kan) zouden jullie me voor een budget van rond de €800 (of €1000 als uiterste limiet) aanraden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
              Maar nogmaals... dit oordeel vel ik nu na slecht een korte kennismaking met MFT-camera's... bewijs me gerust dat ik mis ben

Nu.. we hebben het al gehad over 1) compact camera's waarbij de G15 of de Nikon 7700 grote kanshebbers zijn en dus 2) de Micro Four Thirds-camera's waarvan ik niet geheel overtuigd ben of je echt wel waar voor je geld krijgt.
              Maar wat als ik nu toch voor een DSLR zou gaan? Welke body + 2 lenzen (niks speciaal maar waar ik wel al een eindje verder mee kan) zouden jullie me voor een budget van rond de €800 (of €1000 als uiterste limiet) aanraden?
              Ik weet het niet, maar voor een Nikon J1 met 10-30 kitlens, betaal je
              bij Art & Craft 300 euro. Zelf heb ik hem nog goedkoper gehad, maar
              ik blijf dit een koopje vinden. En zo klein dat hij zelfs in het handschoen
              vakje van mijn Honda Forza past, en vervolgens tijdens het wandelen
              in mijn jaszak.

Sorry, deze pagina bestaat niet of is verhuisd. Gebruik de zoekfunctie bovenin of vervolg je weg via eacute;eacute;n van de volgende links:HomepageKlantenserviceActies

Een lens bijkopen kan altijd. Dat is je eigen zaak. Maar je hebt dan wel
              weer een waaier aan mogelijkheden.

Comment

Dat is idd wel goedkoper ja
                Maar ik blijf, ondanks de optie op meer lenzen, toch het gevoel hebben dat ik qua fotografie eerder achteruit dan vooruit ga met de J1
                Daarmee wil ik het toestel zeker niet afbreken. Het zal zeker goed zijn in wat het doet... maar dit lijkt me meer een goede point & shoot camera, terwijl ik toch meer op zoek ben naar een camera waar ik nog meer mee kan experimenteren dan mijn huidige G10

Comment

[QUOTE=m4nTiS;3811371
                  Ik kan me niet van de gedachte ontdoen dat je aan MFT-camera's vooral geld uitgeeft om een gekrompen DSLR model te hebben terwijl je ondertussen toch ook wat moet inboeten op een aantal bruikbare functies t.o.v. een echte DSLR rond die prijsklasse.
                  [/QUOTE]

Tuurlijk, maar dit is nu net het punt: de compactheid (alsook het geringe gewicht)! Zelf ben ik overgestapt van een nikon D300 (supertoestel) met goed glas naar een olympus OM-D met goed glas. Heb ik ingeleverd op kwaliteit? Nee, deze is zeker niet minder. Is deze goedkoper? Ook niet echt. Maar het grootste voordeel is wel dat ik men toestel nu terug mee neem! Net omdat deze niet zo groot en zwaar is. Jazeker, hij is niet zo handig in gebruik als een dslr maar feit is dat ik hem tenminste bij heb.
                  Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk om dit voor zich te beslissen. Moest je mij dit pakweg drie jaar geleden verteld hebben, dan had ik die persoon uitgelachen... een systeemcamera? NOOIT
                  En zie nu ... ik ben er superblij mee
                  Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Ik zal die systeemcamera's zeker in gedachte houden als ik (hopelijk morgen) in een winkel eens wat modellen ga bekijken.
                    Heb zelf ook eens gekeken naar DSLR modellen die me eventueel aanspreken... Momenteel lijken de Canon 650D en de Nikon 5200 de grootste kanshebbers

Comment

Zo, dus ff langs Konijnenberg geweest
                      Herstellen van de G10 is mogelijk maar mijn inziens te duur voor een 4 jaar oud toestel.
                      Had er echter nog eens over nagedacht.. en omdat de kras op de meeste foto's met de G10 amper tot niet zichtbaar is, ga ik die nog wel even blijven gebruiken.

Heb wel eens gekeken naar de Canon 650D en de Nikon 5200
                      Na een hele reeks reviews gelezen te hebben ben ik er nog niet echt uit, maar de voorkeur lijkt te gaan naar de Nikon.
                      Had gehoopt dat ik in de winkel iets wijzer zou worden, maar helaas
                      Echt veel zin had de verkoper precies niet in en veel meer dan een opsomming van de eigenschappen van beide toestellen kwam er niet uit... aangezien ik dat allemaal al meermaals had gelezen op het internet, kon hij me maar weinig nieuws vertellen.
                      Het enige waar hij wel wat uitleg over verschafte (allee... toch een volle 1.5 minuut) was de lens.
                      Volgens hem was 1 of andere Tamron lens zowat de beste keuze die ik kon maken. Weet niet meer welk type het was, maar de lens koste een goeie 300 euro.
                      Nog ff gekeken naar een deftige tas om alles in te stoppen en eens laten berekenen wat het totale plaatje me zou kosten.
                      Nikon D5200 body, Tamron lens, tas en filter... rond de €1200
                      Een aardig stukje boven mijn budget dus

De verkoper melde toen dat ik misschien eens moest kijken naar de 3200 van Nikon... "want die is goedkoper en even goed als de 5200. Enig verschil is dat de 3200 een vast scherm heeft"
                      Hu? Is dat het enige Ik denk dat ik zelfs als "beginneling" zo een 3-tal verschillen kan opnoemen.
                      Maar bon, ben er niet verder op ingegaan want had het gevoel dat die man liever van het zonnetje ging genieten dan mij wat deftige uitleg te verschaffen.

Soit, ik heb de camera's toch eens in levende lijve kunnen aanschouwen en qua afmetingen viel het precies toch nog allemaal mee.
                      Dus misschien nog maar ff een maandje extra sparen en dan toch maar voor een DSLR gaan. Zo kunnen we ons ondertussen wat verder verdiepen in de materie.

Comment

D3200 is niet even goed als een D5200, autofocussysteem, sterkte body, scherm, iets meer manuele controls,...
                        De sensor is ook beter in de D5200.
                        Persoonlijk zou ik ook voor een Nikon J1/2 gaan als je budget beperkt is (werk er eens mee, dan merk je dat het meer is dan een compact...). Deze autofocus is vele malen beter dan de duurste systeemcamera's en compacts en verslaan de amateurtoestellen in de DSLR-wereld met gemak (op gebied van autofocus hé). Een Dslr zal betere beeldkwaliteit geven, maar ik kan ze zeker en vast niet makkelijk uit elkaar houden (J1 vs D7000). Het is ook tof dat je met het 1-systeem niet vastzit met je lens, als je uiteindelijk een wijdere lens wil, kan je een 6.5-13 (iets in die buurt) kopen, voor macro en portret komen er ook enkele zeer aantrekkelijke lenzen uit (zelfs een f/1.2 prime).

Comment

Aan Micro Four Thirds-camera's had ik nog niet gedacht... moest zelfs eens ff zoeken wat voor camera's dat nu juist zijn
                          Na er (snel) wat over gelezen te hebben denk ik dat het zeker een idee is met toekomstmogelijkheden... maar om daar nu al (zoveel) geld aan uit te geven ipv aan een DSLR?
                          Dat kan je uiteraard ook zeggen van de G15 (of eender welke compact camera) maar die is wel €200 goedkoper dan bijvoorbeeld de Nikon 1 V2 Kit + 10-30mm VR... wil je dan nog een 2de lens (is immers de reden waarom je niet voor een G15 met vaste lens zou gaan) dan betaal je bijna nog eens €200.
                          Voor dat geld koop ik dan precies toch liever een DSLR

Ik denk niet dat je op de hoogte bent van M43.
                          In tegenstelling tot wat je denkt moet je helemaal niets inboeten op een DSLR (zeker instap niet).. op C-AF na.. en het gebruik van de langere snelle objectieven (boven FF EQ van 200mm)

De sterkte van M43 zijn.. compactheid van het volledig systeem.
                          Zowel objectieven als de Body zelf.
                          Goede controle over DOF (beter dan Nikon 1 serie) is zeker mogelijk dankzij de snelle prime's... niet zoals een FF uiteraard.. maar het verschil tussen een Canon APS en M43 is niet zo groot terwijl de omvang van het systeem wel scheelt. Zie hier een vergelijking (OMDEM5 met EOS1000) en vergeet vooral niet het bovenaanzicht te selecteren en te vergelijken klik http://camerasize.com/compare/#218,289
                          Bovenstaande link is een vergelijking met body.. met lens erbij is het verschil nog groter.
                          Primes zijn er genoeg... en kwalitatief zeer goed te noemen zoals de OLY'S 12 2.0, de 17 1.8, de 45 1.8, de 75 1.8... macro 60mm of bij Panasonic de pancake 20 1.7, de 25 1.4 de 45 2.8 macro om er maar de voornaamste te noemen.
                          Panasonic heeft ook 2 goede snelle zoomobjectieven (snel naar zoomlensnormen).. de 12-35 2.8 en de 35-100 2.8.

Het verschil van grootte klik http://camerasize.com/compare/#123,289 of hier zonder zoeker klik http://camerasize.com/compare/#124,387 van een Nikon 1 serie met M43 is te verwaarlozen terwijl bij deze laatste het lenzen aanbod vele malen groter is, maar als dat lenzenaanbod voldoet kan de 1 serie een goede keuze zijn voor jou. Zoals al gezegd, de oude 1 serie word voor een prikje aangeboden en is nu zeker een koopje maar ook Olympus heeft nu zijn promotiemodellen wat dacht je hier van klik http://www.kamera-express.be/product...l-lm1-flitser/

Wat de verhalen hier gaan over de snellere auto focus van de Nikon 1 serie is een fabeltje wat vergelijkingen betreft.
                          Versta me niet mis.. de 1 serie is zeer snel maar Olympus's AF is absoluut op gelijke hoogte. AF is gewoon instant en bij sommige lenzen sneller dan mijn Canon 5D2.
                          Ook M43 Panasonic is zeer snel en gelijkaardig..

Wat video betreft (indien je dat interesseert) is M43 superieur aan gelijk welke instap DSLR en zeker wat Panasonic toestellen betreft.

Op professioneel vlak zullen DSLR's waarschijnlijk nog een tijd meegaan.
                          Maar instap DSLR's bieden weinig tot niets meer bij en zijn onnodig groot door de oude techniek van de opklappende spiegel - matglas - pentaprisma.
                          Bij M43 zijn al die onderdelen weggelaten waardoor de lens korter bij de sensor staat.
                          Als zoeker wordt bij sommige modellen zoals mijn OMD een EVF gebruikt maar ook bij de Nikon V1 en V2.
                          Evf heeft zoveel meer voordelen (zoals een relatief grote zoeker in kleine body) tegenover OVF omdat je het beeld direct ziet wat op de sensor komt... direct zichtbaar zoals witbalans, compensatie, scherpstellen enz....

Beeldkwaliteit is zeer goed, mensen die zweren bij M43 zijn Robing Wong klik http://robinwong.blogspot.be/p/olympus-gear-review.html
                          of ook deze doet het zeer goed http://blog.mingthein.com/?s=75+1.8
                          Hier ook nog een liefhebber http://www.stevehuffphoto.com/2012/1...the-om-d-e-m5/
                          Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                            Beeldkwaliteit is zeer goed, mensen die zweren bij M43 zijn Robing Wong klik http://robinwong.blogspot.be/p/olympus-gear-review.html
                            Als ge die man zijn foto's bekijkt wilt ge zo naar de winkel stappen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Ik denk niet dat je op de hoogte bent van M43.
                              Klopt volledig
                              Zoals ik al zei wist ik zelfs niet wat M43 was voor Doudeke er over begon
                              Ondertussen er al wat meer over gelezen en ik ga mijn mening inderdaad moeten bijstellen.
                              Zeker na het zien van die foto's van Robing Wong waar je naar linkte.
                              Echt ferm!

De Nikon 1 serie zegt me echter nog steeds niets (sorry Doudeke ) zelfs al is de prijs best aantrekkelijk.
                              Die Olympus OM-D E-M5 daarintegen...
                              Ok, pak duurder maar aan de foto's en de reviews te zien te zien is die camera dik zijn geld waard!
                              Bovendien is hij ook stof- en spatwaterdicht.. en dat is best wel meegenomen als wa dit jaar weer 1 of ander Zweeds bos/moeras doorwandelen..
                              Had nog wel een paar vraagjes...
                              1) Ik zie dat ze de body verkopen met de 12-50mm F3.5-6.3 EZ. Kan ik daar als "beginneling" al direct goed mee verder zonder dat ik na 2 weken al naar iets anders moet uitkijken?
                              2) De camera is ondertussen een jaar uit. Geen idee hoe het in het camera wereldje zit maar hopelijk is het niet zoals bij smartphones... vandaag 1 kopen en een half jaar later is er al een model uit dat 3 keer beter is. Dus, hoe zit dat met dit model? Zijn er bijvoorbeeld al geruchten over een opvolger of gaat dit nog wel ff duren?

Comment

Working...
                              X