Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon G10 vervangen door...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon G10 vervangen door...

Oorspronkelijk geplaatst door m4nTiS Bekijk bericht
    Klopt volledig
    De Nikon 1 serie zegt me echter nog steeds niets (sorry Doudeke ) zelfs al is de prijs best aantrekkelijk.
    Geeft niet hoor. Zolang je maar open staat... voor alles. Al dat merken
    gedoe is nergens voor nodig. Al dat systeem gedoe ook niet. Groot of
    klein. Kijk wat bij jou en je budget past en je vindt een camera naar je
    hart. Iets dat je graag bij je hebt, waar je graag foto's mee trekt, waar
    je plezier aan beleeft. Al de rest is bijzaak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
      Tuurlijk, maar dit is nu net het punt: de compactheid (alsook het geringe gewicht)! Zelf ben ik overgestapt van een nikon D300 (supertoestel) met goed glas naar een olympus OM-D met goed glas. Heb ik ingeleverd op kwaliteit? Nee, deze is zeker niet minder. Is deze goedkoper? Ook niet echt. Maar het grootste voordeel is wel dat ik men toestel nu terug mee neem! Net omdat deze niet zo groot en zwaar is. Jazeker, hij is niet zo handig in gebruik als een dslr maar feit is dat ik hem tenminste bij heb.
      Dit is natuurlijk voor iedereen persoonlijk om dit voor zich te beslissen. Moest je mij dit pakweg drie jaar geleden verteld hebben, dan had ik die persoon uitgelachen... een systeemcamera? NOOIT
      En zie nu ... ik ben er superblij mee
      Ik kan dit verhaal (en de andere over de OM-D) met zekerheid beamen, prachtig spul.
      Last edited by MantaRay; 8 maart 2013, 14:26.

Comment

Klopt volledig
        Zoals ik al zei wist ik zelfs niet wat M43 was voor Doudeke er over begon
        Ondertussen er al wat meer over gelezen en ik ga mijn mening inderdaad moeten bijstellen.
        Zeker na het zien van die foto's van Robing Wong waar je naar linkte.
        Echt ferm!

De Nikon 1 serie zegt me echter nog steeds niets (sorry Doudeke ) zelfs al is de prijs best aantrekkelijk.
        Die Olympus OM-D E-M5 daarintegen...
        Ok, pak duurder maar aan de foto's en de reviews te zien te zien is die camera dik zijn geld waard!
        Bovendien is hij ook stof- en spatwaterdicht.. en dat is best wel meegenomen als wa dit jaar weer 1 of ander Zweeds bos/moeras doorwandelen..
        Had nog wel een paar vraagjes...
        1) Ik zie dat ze de body verkopen met de 12-50mm F3.5-6.3 EZ. Kan ik daar als "beginneling" al direct goed mee verder zonder dat ik na 2 weken al naar iets anders moet uitkijken?
        2) De camera is ondertussen een jaar uit. Geen idee hoe het in het camera wereldje zit maar hopelijk is het niet zoals bij smartphones... vandaag 1 kopen en een half jaar later is er al een model uit dat 3 keer beter is. Dus, hoe zit dat met dit model? Zijn er bijvoorbeeld al geruchten over een opvolger of gaat dit nog wel ff duren?
        Verleden jaar kostte de Body OMD EM5 1100 Euro tot voor een maand geleden. Nu is deze verkrijgbaar aan 889 euro en met 12-50 in dezelfde winkel 1079 euro. Je hebt de 12-50 dan voor 190 euro.
        De 12-50 is gelijkaardig dan andere standaard-kit-zoomlenzen. Deze heeft nog als bijkomend voordeel dat je elektronisch kan in-uitzoomen want handig is bij video (gelijkmatig in-uitzoomen zonder schokken.. wat beter gaat dan met manueel zoomen)
        De zoomring is een switch welke je naar voor of achter schakelt om te kiezen tussen manueel (beter voor fotografie) of elektronisch (beter voor video).
        De scherpte is vrij goed in het algemeen.. zonder teveel in detail te gaan.. maar is vanzelfsprekend minder dan de Primes. AF is zeer snel.
        Een goede zaak is dat deze lens goeie macro eigenschappen heeft (0,38 als ik me niet vergis... wat neerkomt op een veld van 0,76 in Full Frame)
        Het minpunt van de 12-50 zijn de diafragma openingen vooral op 50mm.
        6.3 bij 50 mm op M43 (100mm eq 12.5 op FF) is niet ideaal voor een beperkte DOF te verkrijgen met mooie BOKEH. (als dat je wens is)
        In dat geval ben zelfs beter af met een compact camera zoals de XZ2.

De camera is idd een jaar op de markt en ik volg het m43 gebeuren op de voet.
        Geruchten zijn er altijd, maar over een opvolger voor deze OMD is nog geen enkele info verspreid. Er zou een opvolger komen voor de EP3 al dan met of zonder EVF... maar zoals ik al zei.. geruchten..
        Ook een gerucht is dat OLympus werkt aan een opvolger voor zijn DSLR de "E5". Die laatste is ook al een tijd op de markt.
        Het is niet zo dat Olympus zijn modellen om het half jaar verandert... maar in de digitale wereld gaat alles sneller en sneller.. dus garantie's heb je nooit.

Hou er ook rekening mee dat deze OMD berust op een Vintage model (de OM) dus kwa uiterlijk zal dit model waarschijnlijk weinig veranderingen ondergaan...
        Ik denk dan eerder aan een compleet nieuw model... daarom lijkt het gerucht van een nieuwe Pen zeer aannemelijk.
        Last edited by Funcky; 8 maart 2013, 17:14.
        Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
          Geeft niet hoor. Zolang je maar open staat... voor alles. Al dat merken
          gedoe is nergens voor nodig. Al dat systeem gedoe ook niet. Groot of
          klein. Kijk wat bij jou en je budget past en je vindt een camera naar je
          hart. Iets dat je graag bij je hebt, waar je graag foto's mee trekt, waar
          je plezier aan beleeft. Al de rest is bijzaak.
          Merk speelt voor mij zeker geen rol. Heb ondertussen al toestellen gehad van Olympus, Panasonic en Canon.. telkens tevreden van geweest.
          Is de volgende nu een Nikon of terug een Olympus... maakt me weinig uit. Belangrijker voor mij is dat ik ik waar voor mijn geld krijg en dat ik geen half jaar later denk "had ik die €1000 maar beter aan iets anders uitgegeven

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Verleden jaar kostte ...
          Ook nu weer bedankt voor de ganse uitleg.
          Bevestigd wat ik over het toestel lees in allerhande reviews
          De aankoop zal waarschijnlijk nog niet voor deze maand zijn aangezien er nog een aantal andere kosten op komst zijn.
          Die wil ik eerst ff afwachten.. dan terug ff kijken naar het budget en dan pas overgaan tot de aankoop.
          Maar het lijkt me vrij zeker dat het de Olympus gaat worden... of er moest in de komende maand plots nog een andere zijn die mijn aandacht trekt...
          If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

Comment

Heb je al eens een Fuji X10 bekeken en geprobeerd?
            En heel binnenkort is er de waardige opvolger; de X20.

Sinds ik deze compact heb, raak ik nog maar amper mijn Nikon D200 aan. De D200 komt enkel nog in aanmerking voor tele gebruik. Ik ga wel niet beweren dat een X10 beter is dan een DSLR. Maar de X10 heb ik altijd bij me en de DSLR daar kijk ik tegen op om die nog mee te nemen.
            Nikon D200 - Fujifilm X10

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
              Een vriend heeft de G12, ik ben de trotse bezitter van een G15.
              De G 15 heeft een prachtige lens van 1.8 en zet maar die digitale zoom af, die gaat alleen je pixels vergroten.
              Geen ruis, zeker tot 800 ISO, maar nu ook geen te blauwe lucht.

De keuze die je moet maken is : ga ik meerdere lenzen gebruiken ?
              Want daar het het i.m.h.o. over. De SLR's zijn niet te overtreffen maar de G15 is zeker niet te onderschatten.
              De G15 heeft alles in huis om een mens gelukkig te maken, behalve de keuze van de brandpuntafstand, waar hij zoals alle andere goede "compacts" redelijk beperkt is.

Suc6
              Sorry hoor, ff off-topic....

@Zoltan,

Ik gisteren bij Saturn de G15 eens bekeken.
              Vooral de snelle lens trekt mijn aandacht.
              Kan ik hiermee een degelijk resultaat verwachten bij "indoor - basketbal"fotografie.
              De lens geeft in alle geval net voldoende bereik.
              Ooit heel mooie resultaten gehad met een Canon 50d + 85mm 1.8 lens.
              Zelfs in sportzalen met rotlicht!
              Maar 85 mm op een cropcamera is meestal al teveel tele.
              35 à 50mm is beter om kort bij de ring foto's te nemen.
              Met de G15 zit je dan tegen 2.0 ?
              De 50D heb ik niet meer.
              En ik heb ook nog weinig zin om met cameratassen rond te lopen....
              Herman.
              Canon S90

Comment

Sorry dat ik mijn oude topic nog eens vanonder het stof haal, maar ik zit dus nog steeds met hetzelfde probleem

Sinds deze topic heb ik me wat verder aan het inlezen geweest over de verschillende mogelijkheden, maar tot op heden ben ik er nog steeds niet uit.
                De OM-D-EM5 leek het zowat te gaan worden omdat die over het algemeen erg goede kritieken kreeg en leek te voldoen aan mijn eisen (redelijk compact en een zeker upgrade tov mijn Canon G10)
                Het probleem zat hem echter in het budget dat net iets te laag was om de Oly met enkele lenzen aan te schaffen.
                Ondertussen heb ik wat kunnen sparen en ligt het budget al meer tussen de €1500 en max. €2000... dus dat is positief, maar...
                Technologie staat niet stil en in de voorbije maanden werd duidelijk dat er begin 2014 een opvolger zou komen voor de EM5.
                Dus dacht ik... misschien wacht ik beter nog even. Wie weet met welke veranderingen ze wel niet afkomen? Of wie weet zakt de prijs van de EM5 wel stevig? Waarom dan niet ff wachten ipv nu +1000 euro uit te geven aan een toestel dat binnen een paar maand waarschijnlijk een pak minder gaat kosten?

De voorbije dagen doken er echter meer en meer details op over de "opvolger" van de EM5.
                Deze zou Oly ergens in januari voorstellen maar zou blijkbaar niet direct wereldschokkende veranderingen ondergaan hebben.
                Bron: http://www.43rumors.com/ft5-rumor-co...-m5-successor/
                De reacties op dit nieuws zijn, ondanks het feit dat alles nogal vaag is omtrent de nieuwe camera, nu niet bepaald enthousiast te noemen.

Komt daar nog eens bij dat de concurrentie natuurlijk ook niet blijft stilzitten. Sony zou binnenkort ook met een aantal nieuwe toestellen op de proppen kunnen komen.
                De nieuwe A7 en A7r spreken me nu niet meteen aan (en liggen toch buiten mijn budget) maar ik heb de indruk dat Sony de laatste tijd sterk bezig is.. sterker dan Oly.

Anderzijds maak ik me dan weer de bedenking of het niet beter is om alsnog voor Canon of Nikon te gaan.
                Ze zijn de laatste tijd misschien niet de meest innoverende merken... het zijn in ieder geval wel gevestigde waarden waar je over x-aantal jaar zeker nog terecht kan.
                Gaat dit ook het geval zijn bij Sony/Oly? Het is niet de eerste keer dat er iets innoverend op de markt komt, maar dat je een paar jaar later bij wijze van spreken alles kan weggooien omdat ze ermee gestopt zijn want het sloeg toch niet aan zoals ze gehoopt hadden...

Misschien denk ik gewoon veel te veel na en had ik al lang iets moeten kopen ipv constant te zitten afwegen wat te doen.
                Want feit is... de G10 is dit jaar nog mee geweest naar Noorwegen, waar ik nog heel wat foto's heb getrokken... maar ik stoorde me constant aan dat krasje. Op de foto's valt het allemaal nogal mee, maar het is vrij irritant om telkens, bij iedere foto die je neemt, te moeten opletten dat het de foto niet te veel zou verstoren.
                Eerder deze maand zijn we een weekend naar Gent geweest en hoewel er daar heel wat fotogenieke plekjes zijn, heb ik tegen mijn gewoonte in de G10 gewoon thuisgelaten. Om maar te zeggen hoe hard het me stoort.

Dusja, nu is de vraag... Nog ff op de tanden bijten en wachten op de nieuwigheden die er binnenkort aankomen? Niet zeker zijnde of ze effectief zo vernieuwend en goed gaan zijn?
                Of toch de knoop door te hakken en me nu reeds een nieuw toestel aan te schaffen en nu reeds foto's kunnen pakken? En zoja... welk toestel dan?

Qua eisen is er nog niet veel verandering tov mijn eerste post in deze topic.
                Ik fotografeer zowat alles. Landschappen (zoals dit jaar in Noorwegen), gewone huis/tuin momenten (feestje met familie, bbq,...), de bloemetjes in de tuin, wat stedelijke zaken (wat ik dus wou doen in Gent)...
                Het budget ligt dus ook iets hoger. Zoals ik al zei tussen de €1500 a €2000... maar voor die prijs zou ik dan liefst wel een body hebben met een paar lenzen waarmee ik toch wel ff mee verder kan.
                Het enige waar ik iets minder "veeleisend" in ben geworden is de compactheid. Onlangs nog een toestel van een vriend in handen gehad (ben het model vergeten maar als ik me niet vergis was het een DSLR van Nikon) en qua gewicht en omvang viel dat met "normale" lenzen allemaal nog best mee. Uiteraard is het handiger om met een kleiner toestel een bergpad op te klimmen, maar met die Nikon DSLR was het nu ook niet alsof je met een verhuiswagen dat pad op moet.

Dusja, sorry dat ik het nogmaals vraag... maar wederom... iemand suggesties?

Thnx!
                If you've got a problem... take it up with my butt cause he's the only one who gives a crap!

Comment

Sorry dat ik mijn oude topic nog eens vanonder het stof haal, maar ik zit dus nog steeds met hetzelfde probleem

Sinds deze topic heb ik me wat verder aan het inlezen geweest over de verschillende mogelijkheden, maar tot op heden ben ik er nog steeds niet uit.
                  De OM-D-EM5 leek het zowat te gaan worden omdat die over het algemeen erg goede kritieken kreeg en leek te voldoen aan mijn eisen (redelijk compact en een zeker upgrade tov mijn Canon G10)
                  Het probleem zat hem echter in het budget dat net iets te laag was om de Oly met enkele lenzen aan te schaffen.
                  Ondertussen heb ik wat kunnen sparen en ligt het budget al meer tussen de €1500 en max. €2000... dus dat is positief, maar...
                  Technologie staat niet stil en in de voorbije maanden werd duidelijk dat er begin 2014 een opvolger zou komen voor de EM5.
                  Dus dacht ik... misschien wacht ik beter nog even. Wie weet met welke veranderingen ze wel niet afkomen? Of wie weet zakt de prijs van de EM5 wel stevig? Waarom dan niet ff wachten ipv nu +1000 euro uit te geven aan een toestel dat binnen een paar maand waarschijnlijk een pak minder gaat kosten?

De voorbije dagen doken er echter meer en meer details op over de "opvolger" van de EM5.
                  Deze zou Oly ergens in januari voorstellen maar zou blijkbaar niet direct wereldschokkende veranderingen ondergaan hebben.
                  Bron: http://www.43rumors.com/ft5-rumor-co...-m5-successor/
                  De reacties op dit nieuws zijn, ondanks het feit dat alles nogal vaag is omtrent de nieuwe camera, nu niet bepaald enthousiast te noemen.

Komt daar nog eens bij dat de concurrentie natuurlijk ook niet blijft stilzitten. Sony zou binnenkort ook met een aantal nieuwe toestellen op de proppen kunnen komen.
                  De nieuwe A7 en A7r spreken me nu niet meteen aan (en liggen toch buiten mijn budget) maar ik heb de indruk dat Sony de laatste tijd sterk bezig is.. sterker dan Oly.

Anderzijds maak ik me dan weer de bedenking of het niet beter is om alsnog voor Canon of Nikon te gaan.
                  Ze zijn de laatste tijd misschien niet de meest innoverende merken... het zijn in ieder geval wel gevestigde waarden waar je over x-aantal jaar zeker nog terecht kan.
                  Gaat dit ook het geval zijn bij Sony/Oly? Het is niet de eerste keer dat er iets innoverend op de markt komt, maar dat je een paar jaar later bij wijze van spreken alles kan weggooien omdat ze ermee gestopt zijn want het sloeg toch niet aan zoals ze gehoopt hadden...

Misschien denk ik gewoon veel te veel na en had ik al lang iets moeten kopen ipv constant te zitten afwegen wat te doen.
                  Want feit is... de G10 is dit jaar nog mee geweest naar Noorwegen, waar ik nog heel wat foto's heb getrokken... maar ik stoorde me constant aan dat krasje. Op de foto's valt het allemaal nogal mee, maar het is vrij irritant om telkens, bij iedere foto die je neemt, te moeten opletten dat het de foto niet te veel zou verstoren.
                  Eerder deze maand zijn we een weekend naar Gent geweest en hoewel er daar heel wat fotogenieke plekjes zijn, heb ik tegen mijn gewoonte in de G10 gewoon thuisgelaten. Om maar te zeggen hoe hard het me stoort.

Dusja, nu is de vraag... Nog ff op de tanden bijten en wachten op de nieuwigheden die er binnenkort aankomen? Niet zeker zijnde of ze effectief zo vernieuwend en goed gaan zijn?
                  Of toch de knoop door te hakken en me nu reeds een nieuw toestel aan te schaffen en nu reeds foto's kunnen pakken? En zoja... welk toestel dan?

Qua eisen is er nog niet veel verandering tov mijn eerste post in deze topic.
                  Ik fotografeer zowat alles. Landschappen (zoals dit jaar in Noorwegen), gewone huis/tuin momenten (feestje met familie, bbq,...), de bloemetjes in de tuin, wat stedelijke zaken (wat ik dus wou doen in Gent)...
                  Het budget ligt dus ook iets hoger. Zoals ik al zei tussen de €1500 a €2000... maar voor die prijs zou ik dan liefst wel een body hebben met een paar lenzen waarmee ik toch wel ff mee verder kan.
                  Het enige waar ik iets minder "veeleisend" in ben geworden is de compactheid. Onlangs nog een toestel van een vriend in handen gehad (ben het model vergeten maar als ik me niet vergis was het een DSLR van Nikon) en qua gewicht en omvang viel dat met "normale" lenzen allemaal nog best mee. Uiteraard is het handiger om met een kleiner toestel een bergpad op te klimmen, maar met die Nikon DSLR was het nu ook niet alsof je met een verhuiswagen dat pad op moet.

Dusja, sorry dat ik het nogmaals vraag... maar wederom... iemand suggesties?

Thnx!
                  Ik zou gewoon voor de opvolger van je toestel gaan.
                  Ik heb voor hetzelfde dilemma gestaan en me destijds een dslr aangeschaft. Mijn onderwerpen zijn echter nog steeds hetzelfde (huis, tuin en keukenfotografie) en ik heb dikwijls spijt van het gewicht en de meerder lenzen die ik moet meesleuren om de foto's te nemen die ik met mijn powershot pro 1 nam.
                  Ook val je met een dslr overal op, hetgeen je neit hebt met een toestel zoals de G-reeks.
                  Succes met je keuze.

Comment

Juist !!!

Als je wil perfect kadreren, op statief werken, met tele's omgaan en echte actie-foto's nemen onder moeilijke omstandigheden moet je zwaardere toestellen hebben.
                    Wil je altijd een aangepaste, onopvallende compagnon hebben die je steeds vergezelt, en in de meeste omstandigheden helpt, koop dan een G van Canon of eventueel een P van Nikon.
                    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Google eens naar mu43 , en bekijk de foto's met lenzen als oly 75mm , oly 45mm , panasonic 25mm f1.4 .....magnifiek !!!!Sigmalenzen 19,30 en 60mm ; scherp en maar 170€ !
                      Op een lichte body zoals epm2 of epl5 ideaal , je hebt ook nog supersnelle focus , super high iso , focussen via touchscreen en zelfs schieten via screen.
                      Ik denk dat je beter voor een goedkopere body gaat , en voor jouw budget kan je enkele super lenzen erbij nemen.
                      2dehandsprijzen zijn ongelooflijk laag , ik heb 2 weken geleden een epm2 met 1000 shots voor 280€ zien vertrekken.
                      En ik denk dat die jouw G10 wegblaast qua beeldkwaliteit.
                      em5: prijzen zakken zienderogen , niet te doen , vanaf dat er een nieuw model op de markt komen worden de oude verguisd en uitgespuwd.
                      Commercie hé
                      En dan zwijg ik nog over Fuji.
                      Last edited by Kurt1968; 20 december 2013, 10:52.

Comment

Bedankt allemaal voor de suggesties.

De Canon G serie... Van mijn G10 ben ik tot op heden erg tevreden (op dat krasje na dan). Heb de G16 ondertussen eens bekeken. Knap toestel en uiteraard een pak beter voor mijn portemonnee... maar dan zit ik terug met die vaste lens en dat was nu net 1 van de punten waarom ik voor iets anders wou gaan. En moest ik nu toch voor dit soort toestel gaan, dan zou ik precies nog eerder voor de Nikon COOLPIX P 7800 durven gaan.

De Nikon J serie... werd hier al eerder in de topic aangeprezen, maar kon me toen en ook nu nog steeds niet bekoren. Zullen zeker geen slechte toestellen zijn maar als ik die toestellen zie of vastheb.. mja, nee, de klik is er niet. Ik zal wel ne moeilijke mens zijn, maar dat is me dan weer te compact

Over de kwaliteit van het micro 43 segment moet je mij niet meer overtuigen. Sinds Doudeke het hier in de topic naar voren bracht, heb ik er al heel wat over opgezocht. Dat is dan ook de reden waarom mijn voorkeur zo uitging naar die OM-D-EM5. De PEN serie van Oly spreekt me dan weer minder aan.

En zoals ik in mijn vorige post aanhaalde is "draagbaarheid" minder van belang geworden.

Comment

Bedankt allemaal voor de suggesties.

De Canon G serie... Van mijn G10 ben ik tot op heden erg tevreden (op dat krasje na dan). Heb de G16 ondertussen eens bekeken. Knap toestel en uiteraard een pak beter voor mijn portemonnee... maar dan zit ik terug met die vaste lens en dat was nu net 1 van de punten waarom ik voor iets anders wou gaan. En moest ik nu toch voor dit soort toestel gaan, dan zou ik precies nog eerder voor de Nikon COOLPIX P 7800 durven gaan.
                          Een 24-140 1.8/2.8 lens (canon)
                          of een 28-200 2.0/4.0 lens (Nikon)
                          Wil je dit op een dslr ben je al een paar duizend euro kwijt enkel aan lenzen
                          Last edited by zunoel; 20 december 2013, 13:35.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Working...
                          X