Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon sensor reinigen - winkel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon sensor reinigen - winkel

    Oorspronkelijk geplaatst door Freaky_87 Bekijk bericht
    Ik heb net dezelfde opmerking gehad , maar dan wel bij een andere winkel ,


    Dus de personen in dit topic die zelf reiningen;
    Hebben jullie je camera dan eigenlijk nooit moeten binnen doen voor een reiniging?
    Want ik had mijn camera binnen gedaan bij een winkel, en dan net zoals Panoramix de opmerking gekregen van hem naar Nikon binnen te brengen...
    Omdat ze niet "al" het stof (vuil?) konden verwijderen...
    Dat is over het algemeen om ook eens de spiegelkamer te laten reinigen, als je er niets van ziet op je foto's, laten als het is.
    Die mannen moeten je dat aanbevelen, kwestie van elkaar te helpen.

    Comment


    • #17
      Re: Nikon sensor reinigen - winkel

      zowel mijn D70-D90 en D800 nog nooit binnen gedaan in een winkel om te kuisen, ik heb wel een gratis reinigingsbeurt gevraagd en gekregen bij aankoop van mijn toestellen (staat op de factuur) voor als het ooit eens echt nodig is ...
      Van een stofje in de spiegelkamer lig ik niet wakker, zolang het niet op de foto te zien is.
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #18
        Re: Nikon sensor reinigen - winkel

        Mijn D40 en D7000 en de xxxD van mijn broer (ik onthou het nooit) reinig ik zelf, wanneer het nodig is. Voor de Nikons heb ik een handig maar irriterend hulpmiddel: een pinhole "lens". Met een opening van ongeveer 0.3mm of een diafragma van pakweg 400 zie je elk vuiltje, hoe klein ook. Je moet dan ook niet proberen om ieder vlekje weg te poetsen, daar verslijt je je sensor mee . Maar het helpt wel om wat strenger te zijn. Ik zou het ding eens op de Canon moeten zetten (vasthouden,en een dikke O-ring als lichtafdichting)...
        De spiegel en het matglas worden dan ook gekuist, matglas gewoon loswippen, ik heb een tooltje van KatzEyes toen ik een ander matglas in de D40 gestopt heb. Ik denk dat ik wat stof op de zoeker heb dus volgende keer zal ik de achterste lens daarvan onder handen nemen.

        Ik heb regelmatig wat stof in de D7000, omdat ik een Sigma 150-500 heb, en dat is een echt beademingsapparaat. Wanneer ik uitzoom, voel ik ergens aan mijn oog echt tocht. Maar het is natuurlijk een buis van 7cm binnendiameter die zo'n 7cm schuift. Dat stelt een luchtverplaatsing van ongeveer 250cm3 voor, dus is het onvermijdelijk dat er wat stof binnenkomt.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #19
          Re: Nikon sensor reinigen - winkel

          Ik heb het zelf ook al verschillende malen zelf geprobeerd om de sensor te reinigen, alleen jammer dat het nooit een succes was
          Het lukt soms wel, maar dan is er bv. weer andere de andere kant stof, soms maak ik het nog erger, en ga zo maar door ...
          Mss dat ik het geduld niet heb, weet het niet maar zelf proberen heeft nog nooit geen succes gegeven!

          PS: ik zou willen dat het zelf ging! Veel gemakkelijker en praktischer al

          Comment


          • #20
            Re: Nikon sensor reinigen - winkel

            Hangt ook een beetje van type toestel af, zeker bij nikon. Altijd mijn d40 en d300 zelf gereinigd met de artic butterfly zonder enig probleem. De eerste keer bij mijn d3s....direct prijs, vet op de sensor. Dan maar binnen gebracht bij Art en Craft. Nadien heb ik op verschillende fora gelezen dat de d3 veel last heeft van vet aan de rand, wat ik dus gemerkt heb :-)
            Probleem met nat reinigen is dat die swabs toch best prijzig zijn.
            I love my D500

            Comment

            Working...
            X