Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Witbalans 5D MKII

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Witbalans 5D MKII

Tijdens een studioshoot in een bijna donkere studio met de 5d mkii op automatische witbalans kreeg ik een waarde van 4200. Wanneer ik in Lightroom met de pipet de grijskaart aanraakte gaf hij 5200. Ik heb het gevoel dat mijn 5d de bal nogal misslaat bij witbalans. Is er iets mis met het toestel of is dit een slechte eigenschap van het cameratype?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Re: Witbalans 5D MKII

Hoe kan je 5D MkII weten dat hij een grijskaart voor z'n lens heeft ?

Comment

Ik heb zelf ruime tijd met de 5D MII gewerkt in de studio, en het zal zeker geen fout van het toestel zijn.
      Maar op Auto witbalans werken vind ik persoonlijk niet echt de juiste manier van werken, werkt je in RAW
      dan kies je gewoon een vaste waarde als witbalans, "flits" bijvoorbeeld, door de foto van je grijskaart bepaal je exact
      je witbalans tijdens de postprocessing. Werk je liever in jpeg dan maak je een handmatige witbalans aan door een foto
      van je grijskaart te nemen.

Nu is er ook zoiets als persoonlijke voorkeur, jij als fotograaf moet bepalen welke sfeer je foto moet hebben,
      in veel gevallen is dit niet de juiste witbalans, maar wel de juiste sfeer die dat gaat bepalen !
      De kleurtemperatuur is ook afhankelijk van het merk en de soort flits die je gebruikt, zelfs met dezelfde flitsen
      kan deze ook verschillen naargelang het ingestelde vermogen op de flits.

Ik zou er dus zeker niet van wakker liggen, maar wel zorgen dat je kan werken op een gekalibreerd systeem
      zodat wat je ziet op je monitor, ook zo wordt weergegeven op de afdruk.

MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Bij mijn eerste les studiofotografie kwam als eerste punt; in de studio géén auto-witbalans.

Voor de rest ben ik het helemaal eens met Jeff C
        D800 en een goed glasservies

Comment

Bedankt voor de antwoorden. Ik redeneerde ik zet hem maar op auto omdat ik toch in raw trek en ze nadien wel aanpas in Lightroom. Volgende keer zet ik hem op flits.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            Bedankt voor de antwoorden. Ik redeneerde ik zet hem maar op auto omdat ik toch in raw trek en ze nadien wel aanpas in Lightroom. Volgende keer zet ik hem op flits.
            je kan ook in de specs nakijken welke kleurtemperatuur de flitsen geven.
            flits is eerder van toepassing voor reportageflitsen, zonlicht witbalans-instelling wordt veelal gebruikt met studioflitsen.

wil je zeker zijn van de correcte 'kleurtemperatuur', dan fotografeer je een 18% grijskaart telkens aan het begin van je shoot met de modifier & flits die afgaat op de grijskaart.
            voor de kostprijs moet je het zeker niet laten, ik heb via ebay zo een foldable besteld van 30x30 ofzo in stof en welke je dus zelfs ook perfect in water kan gebruiken

op zich auto kan ook als je idd in lightroom achteraf de witbalans gebruikt maar dan moet je 1 foto instellen en nadien gewoon de witbalans synchroniseren, maar de instellingen juist zetten op voorhand vermijd problemen achteraf
            Website: http://www.svisimaging.be

Comment

De grijskaart gebruik ik maar ik vond het raar dat er zoveel verschil zit tussen auto en de grijsaard meting.

Comment

op zich auto kan ook als je idd in lightroom achteraf de witbalans gebruikt maar dan moet je 1 foto instellen en nadien gewoon de witbalans synchroniseren, maar de instellingen juist zetten op voorhand vermijd problemen achteraf
                Je kan het zo idd, maar als je model veranderd van kleding of toebehoren gaat je auto-witbalans ook telkens een ander resultaat geven.

De grijskaart gebruik ik maar ik vond het raar dat er zoveel verschil zit tussen auto en de grijsaard meting.
                Je camera geeft het beste resultaat als er een heleboel kleuren aanwezig zijn op een goed verlichte plaats , dan is de mix het dichts bij die 18% grijs, als je maar een paar kleuren hebt of een bepaalde kleurzweem zoals bij kunstlicht én een donkere omgeving dan heeft hij het gewoon moeilijk. En hoe ouder de camera hoe erger het is. Mijn D70s zat er soms flink naast bij kunstlicht.
                D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                  Wel het probleem met auto WB is juist dat deze kan verschillen van opname tot opname, terwijl een vaste waarde, ook al is deze foutief steeds hetzelfde zal zijn, dus als je werkt
                  met een grijskaartfoto per opstelling dan gaan die allemaal hetzelfde zijn,wat niet het geval is met een auto WB.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Working...
                  X