Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D700 Belichtingscorrectie . Is mijn toestel stuk ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: D700 Belichtingscorrectie . Is mijn toestel stuk ???

Het toestel heeft zeer veel instellingen. De meeste gebruik ik nooit. Dus ken ik ze niet.Ik dacht altijd dat ik iets fout deed Maar kwam er niet achter wat er fout ging. Omdat de fout in het beging zelden voorkwam , en soms moest vaststellen dat ik een serie slecht belichte fouto's had, begon ik meer te controleren en te corrigeren. Dit volstond om de gevolgen van de fout te minimaliseren. Het was doenbaar. Nu plots verleden zaterdag was het na de eerste foto al mis. Ik was toen een voetbalwedstrijd van een van mijn kleinzoon aan't fotograferen. In beslisende fases hou in de sluiter een beetje ingedruk. Dan heb ik meerder beelden per seconde. Omdat ik zoveel moets bijstellen was ik dan pas overtuigd dat de fout bij het toestel zat en niet bij mij.
    Bij de exifs van de foto's was duidelijk een jojo beweging van de instelling te zien. . Bij "Nelissen" in Mechelen, waar ik het toeste kocht, heb ik dit laten zien om de man in de winkel te overtuigen. Men heeft ook nog een reeks instellingen van het toestel bekeken en besloten om het toestel voor herstelling binnen te sturen.
    Ik heb ook een email aan Nikon gestuurd met mijn waarnemingen. Ze hebben per kerende geantwoord dat het toestel bij "Procirep" zou hersteld worden. Hopelijk hebben ze mijn bedenkingen doorgegeven. Volgende week ga ik met Procirep kontakt opnemen . Het uiteindelijke resultaat zal ik waarschijnlijk hier op het forum zetten. Ik ben er van overtuigd dat ik een toestel met een fout heb gekocht en dat deze fout niet later is ontstaan. Het is wel plots sterk toegenomen. Misschien zat de lage temperatuur daar voor iets tussen.
    Hopelijk heb ik mijn toestel snel terug en valt het kostenplaatje mee.
    N.b. Mijn D70 is destijds ook maanden voor herstelling binnen geweest. Wel hersteld onder garantie al was de twee jaar voorbij. Het is bij Procirep hersteld ook al had ik het toestel toen in Duitsland gekocht Veel goedkoper) Ik heb toen een D80 gekocht om verder te kennen werken. (Op het forum had ik hier gelezen dat het maanden duurde alvorens een toestel hersteld was). Dit reserve toestelga ik nu proberen te gebruiken. Maar bij weinig licht kan ik het met dat toestel vergeten. Met D700 heb ik , bij weing licht in de winter,relatief goede foto's met 6400 asa en een sluitertijd van 1/1250. Als objectief gebruik ik o.a.dan een Nikon 70-200 f 2,8. De full-frame van de D700 geeft dan ook nog mogelijkheden. Maar foto's aan de overkant van het voebalterein zijn altijd een compromis..

Comment

Als ik het weet zal ik het hier op het forum laten weten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rozendaal04 Bekijk bericht
        okido.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Goed voorstel. Ik denk dat ik dat vroeger al gedaan heb. Het is toen ook voorgekomen. Ik herinner mij nog dat ik een deel van de opnamen heb moeten overdoen. Gelukkig kon ik er nog een deel terug maken. Het is toen maar één maal gebeurd die dag. Daarna misschien nog 100 foto's gemaakt, zonder problemen. Dat maakte de diagnose ook zo moeilijk. De fout was zelden te reproduceren.
          Met al die electronica van tegenwoordig moet men noga leens geduld hebben. Loopt er wat mis met een programma op de pc dan maar even alles afzetten en terug beginnen. Maar bij een foto kan het moment wel voorbij zijn. De foto is dan soms niet meer terug te maken.

Comment

Ben benieuwd

Comment

Al meer nieuws?

Comment

Toestel is naar "Procirep" (Nikon) voor herstelling.

Comment

Toestel vandaag voor hersteld terug gaan halen. Het zal noch wel even duren voor ik dat zeker weet dat de fout werkelijk verdwenen is. Aanstaande zondag weet ik meer. Dan heb ik waarschijnlijk meer als 500 opnamen. Als de instellingen dan niet verlopen is het OK. Ik laat dan ook nog wel een berichtje.

Resultaten van het Nikon nazicht.
                  “Bij het algemeen nazicht is geen defect geconstateerd. Apparaat voldoet aan de norm van Nikon. De Costumfunctie b4 was ingeschakeld. Hierdoor dient de voorste instelschijf om belichtingscompensatie in te stellen als men op P of S werkt”
                  Tot hier Nikon. (Procirep)

Ik heb de belichtingscompensatie altijd ingesteld door de daarvoor voorziene knop in te drukken en dan aan de achterste instelschijf (hoofdinstelschijf) te draaien tot de gepaste waarde op het scherm verscheen. Om de waarde te controleren drukte ik gewoon op de daarvoor voorziene knop. Nu ik mijn toestel terug heb moet ik dat nog precies op dezelfde manier doen.
                  De eerste vijf minuten dat ik het toestel terug in gebruik had lukte het mij ook niet de gepaste sluitersnelheid in te stellen. Nu is dit blijkbaar terug in orde. Enkel proefopnamen gemaakt en alles leek in orde. Maar het is nog te vroeg voor conclusies.
                  Hopelijk maak ik mij ten onrechte ongerust. Hopelijk is er niets aan mijn toestel. Feit is dat ik meer dan helft van de mogelijkheden van mijn toestel niet ken. Alleen wat ik gebruik, en dan nog.
                  Onder Lichtmeting/Belichting zijn er onder b4 (Eenv.belichtingscorrecteie) drie mogelijkheden, namelijk ; A) RESET Aan (auto-herstel). B) Aan. C) Uit. Nadere uitleg in de gebruiksaanwijzing blz.293 onder b4 Belichtingscorrectie.
                  Ik ga alle drie de instellingen eens uitproberen, maar ik kan moeilijk geloven dat deze instelling de oorzaak zou zijn van het voortdurend verloop van de belichtingscorrectie tijdens het maken van opnamen. Welke stand ik ook gebruik de instellingen moeten toch constant blijven tijdens een reeks opnamen vlak na elkaar ? Als er bij Procirep niets aan het toestel gedaan is dan vrees ik voor het terugkomen van de kwaal.
                  N.B. Ik heb voor de controle van mijn toestel niets moeten betalen en het was een snelle en vriendelijke service.

Comment

Het is te hopen dat het opgelost is, ik heb dit draadje ook aandachtig gevolgd, alleen spijtig dat er dan niets mis zou zijn met het toestel.

Begrijp me niet verkeerd maar het zou spijtig zijn als het komt door gebrekkige kennis van je apparatuur.

De beste raad die ik iedereen kan geven is dat je je instruktieboekje goed moet lezen om zo je toestel en zijn instellingen van buiten te kennen.

Ook als je niet alle mogelijkheden gebruikt vind ik dat je ze toch moet kennen, bijvoorbeeld om "rare" storingen te vinden.

Ik ben net als u en gebruik zeker niet alle mogelijkheden, live-view bijvoorbeeld, maar ik weet wel hoe het werkt.

En die raad geef ik niet zomaar, ik heb zelf ook eens een storing gehad die ik niet opgelost kreeg tot een vriend toen een reset deed en het opgelost was....
                    D800 en een goed glasservies

Comment

Dit verhaal komt mij bekend voor en heb dit ook eens gehad op een D70. Toen niet kunnen vinden wat de oorzaak was en toen maar een algemene reset gegeven en alles weer op de door mij gewenste stand gezet.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Deze voormiddag foto's genomen. Bijna 800 ( twee voetbalwedstrijden). Er lijkt wel een wonder gebeurd. Nooit is de instelling zonder mijn toedoen veranderd. . De Belichtingsinstelling stond op b4 (Reset). Sinds mijn toestel nieuw is, is dat nog nooit gebeurd. Ik ben bijzonder tevreden.
                        Service van Nikon/Procirep was dus goed.

Comment

Had jij al eens een volledige reset gedaan voor dat je uw D700 naar Procirep stuurde?

Comment

Neen, altijd tegenopgezien!
                            Het is dus niet uitgesloten dat het daarmee zou zijn opgelost. Normaal is dit het eerste wat ik toe . Resetten en opnieuw beginnen. Het belangrijkste is nu wel dat de fout verdwenen is. Het toestel is van Procirep teruggekomen met de instellingen op dezlfde waarde zoals het er is naar toe gegaan.

Met deze ook dank aan allen welke op mijn vraag gereageerd hebben !!

Comment

Neen, altijd tegenop gezien!
                              Het is dus niet uitgesloten dat het daarmee zou zijn opgelost. Normaal is dit het eerste wat ik toe . Resetten en opnieuw beginnen. Het belangrijkste is nu wel dat de fout verdwenen is. Het toestel is van Procirep teruggekomen met de instellingen op dezelfde waarde zoals het er is naar toe gegaan.

Met deze ook dank aan allen welke op mijn vraag gereageerd hebben !!

Wij zijn nu ruim een half jaar verder en meer dan 10.000 foto's erbij. Toestel doet het (nog altijd) prima. De op het toestel ingestelde waarden verlopen niet meer tijdens het fotograferen. Wat een comfort tegenover vroeger. De fout lag duidelijk niet bij mij. Een maand geleden nog de nieuwste update uitgevoerd. De resultaten zijn sinds deze update duidelijk beter. Zowel in de lichte als in de donkere partijen zijn er meer details te zien. De lucht is nu praktisch altijd blauw (niet overbelicht) en in de schaduw zijn de partijen minder onderbelicht. Daar waar ik vroeger standaard 2/3 van een stop onderbelichte is dit nu nog 1/3 en met een beter resultaat. Globaal gezien geef ik de voorkeur aan licht onderbelichte foto's. Wat weggebrand is kan men niet meer terughalen.

Besluit: Toestel is nu OK.
                              Service van NIKON was (is) prima. Snel en degelijk.

Comment

Working...
                              X