Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D700 Belichtingscorrectie . Is mijn toestel stuk ???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D700 Belichtingscorrectie . Is mijn toestel stuk ???

De ingestelde belichtingscorrectie is niet stabiel. Als ik de waarde instel op bijvoorbeeld -0,7 LW, dan verloopt deze waarde tijdens het maken van een paar opnames naar b.v. +3 LW. Mijn toestel is bijna 3 jaar oud. Bij mijn weten gebeurde dit altijd, vroeger zelden, maar nu voortdurend. Ik dacht tot voor een week dit ik een of ander fout deed. Nu dit voortdurend voorkomt ben ik er zeker van dat er ergens wat fout is. Ik moet nu, na het maken van een foto, steeds kontroleren of de instelling niet is veranderd. Als ik een reeks foto's na elkaar maak kan het zijn dat ik daarna moet vaststellen dat ze allen ver over- of onderbelicht zijn en dat de belichtingcorrectie b.v. op +2 LW of - 3 LW staat. Ik moet telkens manueel bijstellen.

Kent iemand dit probleem ?

Kan ik daar zelf wat aan veranderen of doe ik het toestel best binnen voor hertsel.
    De software heb ik voor een paar maanden aangepast aan de nieuwste versie.
    Het probleem trad zowel ervoor als daarna op.

Re: D700 Belichtingscorrectie . Is mijn toestel stuk ???

staat uw bracketing niet ingesteld?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      staat uw bracketing niet ingesteld?
      +1 voor dees!
      nikon stuff

Comment

Staat niet ingesteld. Het probleem bestaat als vanaf het toestel nieuw was, toen kwam het zelden voor. nu continu

Comment

3 jaar foto's maken met de bracketing op zonder het te weten? Zou straf zijn natuurlijk, maar niks is onmogelijk.
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

Comment

Heb je al eens een volledige reset gedaan?

Comment

staat bracketing niet in de exif?
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Dit is de fout niet. Heb deze instelling zelden gebruik en afgezet. In de exif staat" Exposure Bracket Value 0".

Ik zal mijn toestel maar terug naar "Nelissen" doen. Zien wat ze daar zeggen. Misschien, daarna' naar de herstel dienst van Nikon in Brussel.

Er zijn op 3 jaar 36998 fotos gemaakt met dit toestel. Ik heb al wel wat instellingen geprobeerd. Maar alles ken ik er niet van. Veel instellingen heb ik helemaal nooit nodig.

Comment

is het niet dat je de instelling zelf per ongeluk verandert omdat er bv geen beveiliging tegen onverhoeds verdraaien op zit?
                  Albums
                  Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Dit dacht ik vroeger ook. Maar komt het zo dikwijls voor zodat ik voortdurend controleer en corrigeer. Er is geen toevallig verdraaien bij.
                    (Dank voor je antwoord)

Comment

Het toestel vandaag binnengedaan voor herstelling. Bij Nelissen, waar ik het toestel heb gekocht. Er is naar de exifs gekeken van de foto's welke zaterdag en zondag zijn gemaakt. Soms wijzigt de belichtingscorrectie foto na foto. De eene foto heeft een belichtingscorrectie van nul, de volgende van b.v. - 0,3, de volgende + 1,3 LW, de volgende -1 LW, enz... enz... Soms werden verschillende foto's per sec. gemaakt. Ik heb nooit de knop voor wijziging van de correctie ingedrukt of aan de kantelknop gedraait.
                      Het toestel was daarmee praktisch onbruikbaar. De kwaal bestaat van toen het toestel nog nieuw was. Toen kwam het zelden voor. Als er zich toen een wijzing voordeed dan bleef deze langere tijd bestaan. Nu waren de wijzigingen intensief, meestal foto na foto een andere waarde, wat vroeger niet het geval was. Ik neem men foto's altijd in Raw, dikwijls kon ik de onstane fout achteraf corrigeren. Nu niet meer bij een +3 LW of min 3 Lw zijn de foto's onbruikbaar.
                      Het zou mij intreseren te weten of er nog dergelijke afwijkingen bekend zijn. Mijn toestel is waarschijnlijk (+ 2 jaar) niet meer onder garantie. Was ik op de hoogte geweest van het bestaan vandeze fout dan was mijn toestel al na een paar weken, na de aankoop, terug naar de verkoper gegaan. Hopelijk kost het mij niet teveel geld.
                      Tot slot dank aan iedereen die mij heeft willen helpen.

Comment

Good luck...

Maar waarom heb je je toestel niet eerder laten herstellen, aangezien je zegt dat de fout er al van in het begin is (minder erg, maar toch)?

Comment

Buitengewoon bizar. Ben héél benieuwd wat de herstellingsdienst zijn diagnose zal zijn.

Walter
                          D850

Comment

kan je er een regelmaat in vaststellen? neem eens 100 foto's op statief met zelfde belichting (M mode) en kijk wat er gebeurt....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rozendaal04 Bekijk bericht
                              Het toestel vandaag binnengedaan voor herstelling. Bij Nelissen.........
                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              ... neem eens 100 foto's op statief met zelfde belichting (M mode) en kijk wat er gebeurt....
                              te laat.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                              X