Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat kopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat kopen?

Tja, de zoveelste welke camera moet ik kopen draad.

Een neef van me kwam vandaag vragen welke camera hij best kon kopen?
    Hij wilt namelijk wat fraaiere beelden kunnen maken tijdens zijn reizen.
    Op dit moment gebruikt hij een budget panasonic compactje.

Het budget is een 300 a 400 euro. Hij zou graag mogelijkheden willen hebben om met de dof te spelen, maar ziet het niet direkt zitten om naar een dslr te gaan. (lenzenwissels)
    Mijn gedacht ging dan uit naar een bridge, of eventueel toch een dslr met een alround lens.
    Of misschien bestaan er ondertussen wel interessante compactjes...

Kan er iemand toestellen aanraden op basis van deze gegevens?
    Groetjes,
    Dominic

Re: Wat kopen?

Nikon J1 is zeer betaalbaar met bijna dezelfde mogelijkheden als een dslr. Is ook licht en klein voor op reis.

Comment

De Pentax K-01?
      Dit is een mirrorless camera met APS-C sensor. Uitgebracht in 2012... verkocht niet goed aan de prijs die men ervoor vroeg, maar wordt sedert enkele maanden verkocht aan dumping prijzen (zie bv. idealo.de), minder dan 400 EUR.
      Nadelen: geen optische zoeker, alleen een LCD-scherm (niet uitklapbaar). Kleiner dan de doorsnee DSLR maar niet echt compact
      Voordelen: werkt met alle Pentax-lenzen van de voorbije decennia, schit-te-ren-de beeldkwaliteit (zoals de Pentax K5, 16 MP -zie de dpreview test), heel goede batterij, en nooit nog last van BF of FF bij het scherpstellen.
      Je kan deze kopen met de kitlens, of (tegen meerprijs) met de DA XS 40mm (zo dun als een lenscap, optisch gelijk aan de DA 40mm limited), of je kan tweedehands Pentax lenzen kopen.

Comment

Als het is voor op reis, dan liefst zo klein mogelijk (Enfin, bij mij is dat toch zo).
        Daarom zou ik ook een Nikon 1 aanraden. Vooral nu ze een fijne 50 mm lens
        in het gamma hebben.

Comment

DOF mogelijkheden worden mee bepaalt door de grote van de sensor, hoe groter de sensor hoe kleinere DOF je kunt bereiken.
          De meeste compacts en ook de nikon 1 reeks gebruiken kleine sensors.
          De zogenaamde (compacte) systeem camera's van panasonic/olympus, samsung, pentax en sony gebruiken grote sensors welke ook gebruikt worden in DSLR. Nikon daarentegen gebruikt kleine sensors in zijn systeemcamera's waardoor zowel beeldkwaliteit als DOF mogelijkheden sterk gelimiteerd worden toz van de andere systeemcamera's.

bvb de panasonic dmc GF5 kun je kopen met lens voor 485€ en je hebt een cashbak momenteel van 50€ dit maakt 435€ en als je goed uitkijkt mogelijk nog goedkoper te vinden, daarbij krijg je gratis beeldverwerking programma dat ook door pro's gebruikt wordt, waar je anders ook rond de 100€ moet voor betalen.

Comment

Bedankt alvast voor de tips, ik ga van die GF5 en pentax eens wat meer info opzoeken.

Ik had ondertussen zelf ook een lijstje gemaakt met volgende toestellen:

-Nikon 1 J2 met een 10-30mm
            -D3200 met een 18-105mm
            -Lumix FZ200

De compactheid is niet echt een vereiste, maar wel mooi meegenomen.
            Nikon 1 lijkt me handig en licht, met een goede automatische functie en toch mogelijkheden tot manueel.
            De D3200 (heb ik zelf ook) lijkt me een toffe kennismaking met dslr en met de 18-105 heb je reeds een mooi bereik moest blijken dat hij toch geen extra lenzen wilt later.
            De FZ200 lijkt me een heel toffe camera, 24x zoom en f2.8 over het ganse bereik.
            Groetjes,
            Dominic

Comment

Je hebt al een D3200, waarom wil je dan nog een andere camera? (en zeker omdat compactheid geen vereiste is)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                Je hebt al een D3200, waarom wil je dan nog een andere camera? (en zeker omdat compactheid geen vereiste is)
                Lees de openingspost nog eens goed
                Groetjes,
                Dominic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                  Lees de openingspost nog eens goed
                  Ok, een neef
                  Zeg hem dat hij een nikon J1 koopt of een V1 als hij meer manuele controls wil. Er zijn nog andere opties als nex en micro 4/3. Maar ik heb de meest positieve ervaring met Nikon 1. (vooral de autofocus is fenomenaal)

Comment

Mijn vriendin kocht pas een Nikon 7700 en ik een Canon G15.
                    Beiden hebben hun voor- en nadelen, maar zijn blijkbaar oerdegelijk, met mogelijkheden die een SLR vrijwel evenaren.
                    We hebben allebei goede SLR's met mooie lenzen, een compact met mogelijkheden kon er nog juist bij.
                    Zelfde prijsklasse : van 407 tot 440 Euro.
                    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe advies gegeven kan worden om een camera te gaan kopen die voorzien is van een kleine beeldsensor.

Ik ken redelijk wat mensen die uiteindelijk toch een APS-C camera kopen vanwege de mogelijkheid om te gaan spelen met de scherptediepte. Voorwaarde is dan wel dat je niet een 18-55 kitlensje er op zet.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Ik ben heel tevreden van mijn V1, maar beperkte scherptediepte is toch niet de sterkste kant van het systeem. Misschien dat het met de nieuwe 18.5mm beter lukt, maar dan zit jouw vriend natuurlijk weer met die lenzenwissel.

Comment

Zelf heb ik een Nex 5 gehad (gestolen, dat was een dijk van een cameratje) en onmiddelijk heb ik mezelf een nieuwe Nex c3 gekocht - omdat die in een niet te weigeren aanbieding stond (voor amper 350€ - en dan was er nog 's een cashback van 50€). Dat was een meevaller na een tegenvaller. Daar heb ik in A'dam serieus wat foto's geschoten (4000 op 4 dagen) - al rijdende op een fiets, in 't rijksmuseum (scherp uit de hand, zonder flitens!) - bij valavond - echt geen enkel probleem voor dat ding. Het grootste voordeel is de grootte van de sensor, en dat je als je dat wil deftig met DoF kan spelen - iets wat op de Nikon-1 reeks door z'n kleinere sensor al een heel pak minder wordt (al zijn de lenzen van nikon beregoed, de sensor is me te klein en dus te ruisgevoelig).

Het is een APC, het is compact en toch kan je er veel mee doen in moeilijke omstandigheden. Samen met Micro 4 third-camera's vormt Sony eigenlijk de top van de systeemcamera's - waar Canon nu is bij komen aansluiten.
                          Wil je veel meer keuze qua lenzen - dan zou ik leunen naar m4/3 - wil je een topsensor, dan is 't de Sony Nex. De 1-reeks van Nikon en de systeemcamera's van Pentax zijn niet onaardig, maar als 't ietsje te donker wordt ga je er een prijs voor betalen: ruis. Waarom de keuze voor nex - de APS-C sensor, en 't feit dat de lens behoorlijk is, en er veel convertoren voor zijn (en omdat ik al alpha lenzen had die met een adapter er op passen).

Als je sport of snelheid wil fotograferen - dan blijft een DSLR de enige optie - daar moet je je van bewust blijven.

Comment

Moet zeggen : we zijn vandaag ( donker weer ) onze "compact" Nikon - Canon toestellen, op de luchtbal , gaan uittesten en de resultaten zijn bijzonder belovend.
                            Alleen moeten we leren er 100% overweg mee te gaan, als je een SLR gewoon bent is dat niet zo voor de hand liggend ( alhoewel het simpelder lijkt ).
                            Have a nice weekend,
                            Z.
                            Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Heb je al eens overwogen voor een Fujifilm Finepix X10, zoom bereik van 28 tot 112 mm F/2 -2.8.

Grts
                              Luc
                              I try to do always my best.
                              http://fotografieluc.jimdo.com/

Comment

Working...
                              X