Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste DSLR voor avontuurlijke beginner: Nikon D5200 icm Sigma 18-200mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Eerste DSLR voor avontuurlijke beginner: Nikon D5200 icm Sigma 18-200mm?

djonathaninjo, al een beslissing genomen? Ik zit ongeveer in dezelfde situatie. In juli maak ik een reis naar Cuba en ik wil deze momenten graag op een betere manier vastleggen dan met een Compact camera. Ik wil niet starten op het allerlaagste niveau om te vermijden dat ik binnen enkele maanden al wil upgraden. Mijn idee was een mooie DSLR body met 18-200mm lens. De mogelijkheden die jij beschrijft, had ik ook in het vizier. De enige twijfel die ik nog heb, is de grootte en gewicht van de toestellen (eerste keer met cam op vakantie). Met een EOS M of Coolpix A zal ik lang niet in de buurt kunnen komen van de DSLR's, vermoed ik?

Ik ben een beginner en was dus ook aan het kijken naar de EOS 650D, D5200 en de D7000/D7100. Aan de richtprijzen te zien gaat de nieuwe D7100 niet in mijn budget van plus minus 1.000 EUR passen. Van de D5200 lees ik dat er veel instellingen via het menu toegankelijk zijn en niet via een fysieke knop wat de hanteerbaarheid moeilijker maakt. Ik weet niet hoe dit bij de Canon EOS 650D zit. Dan is er nog de D7000 wat een deftig toestel blijkt te zijn en waarvan de prijzen nog zullen zakken naar de lancering van de D7100 toe.

Zijn er nog mensen die hierover hun mening willen geven? Ik zou jullie enorm dankbaar zijn bij de hulp van mijn keuze!

Comment

Heel handig, en een zeer goede beeldkwaliteit biedt bvb een NEX6, voor een reis zoals naar Cuba zou ik dit in combi met de kitlens combineren met een 35 of 50mm lens, een 18-200 is niet echt geschikt voor zulk een reis.
      Voor straatfotografie is 35mm op FF dus een 24mm op APS aangewezen, maar dan mag je niet te veel schroom hebben.
      Zo een ding is veel handiger en plezieriger in gebruik dan gewone DSLR.
      Je hebt voor NEX momenteel een keuze uit 4 18-200mm lenzen gaande van zeer compact maar heel duur tot de relatief goedkopere versie van tamron welke quasi gelijk is aan de goedkoopste sony versie.
      Maar ik zou persoonlijk een goede prime met een mooi bokeh verkiezen voor dit type van fotografie.

Bediening via fysieke knop is trager en onhandiger dan via een goed soft-key systeem, een apart draaiwiel voor diafragma/sluitertijd instelling is wel handig zijnde op lens of op toestel.
      Met NEX6 kun je alles instellen zonder je toestel van je oog te halen of van positie te veranderen, belangrijkste instellingen gaan snel, sommige sneller dan met DSLR.

Een EVF (electronische zoeker) biedt het voordeel dat je details ziet in het duister waar een OVF (optische zoeker) het al lang opgeeft, EVF is praktisch gezien zo veel beter.

Daar waar je eerder het gevoel krijgt van ik zal mijn DSLR maar laten liggen, dat vervelend gesleur, ga je een drang voelen met een systeemcamera om deze mee te nemen, al is het maar omdat het zo een fun is om die toestellen te gebruiken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door djonathaninjo Bekijk bericht
        Mijn voorkeur gaat echter momenteel meer uit naar de nikon omdat deze betere specs heeft en ook een mooie weergave op het scherm heeft van de belangrijkste instellingen zoals : diafragma , sluitertijd en belichting. Dit heeft als voordeel dat je beter leert wat aan te passen en de effecten ervan zodat je sneller de kneepjes van het vak leert.
        Dus je leert sneller en beter fotograferen door een mooiere GUI? Dat geloof je toch zelf niet hé....
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hallo
          Ik ben ook van plan een dslr aan te schaffen, heb tot nu toe enkel een compact toestel gehad, maar wil me wat meer verdiepen in fotografie. Heb wel al veel ervaring met albums maken (klassieke manier, niet digitaal), heb bv ons eigen trouwalbum gemaakt. Nu wil ik graag ook zelf voor mooie foto's zorgen, onder andere van ons eerste kindje dat er binnenkort aankomt. Verder maak ik foto's op verjaardags/familiefeestjes, uitstappen, vakanties (niet van die avondtuurlijke trektochten en reizen waar ik hier over lees, maar naar zee of de ardennen, camping, ...). Een vriend met wat ervaring had me de Nikon D3200 aangeraden met 18-200 mm lens. Heb hier al heel wat info over opgezocht en dit lijkt me een goede keuze, maar omwille van het grote prijsverschil twijfel ik tussen de 18-105 mm en de 18-200 mm lens. Ik weet dat het kwalitatief beter is meerdere lenzen af te wisselen, is ook de bedoeling van een dslr, maar ik zou willen beginnen met één lens die aan mijn behoeften voldoet, omwille van het budget en om mijn toestel leren kennen. Later wil ik dan wel investeren in andere lenzen. Wat denken jullie? Ga ik voldoende bereik hebben met de 18-105 mm of start ik beter met de 18-200 mm? Alvast bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Betteke Bekijk bericht
            Hallo
            Ik ben ook van plan een dslr aan te schaffen, heb tot nu toe enkel een compact toestel gehad, maar wil me wat meer verdiepen in fotografie.....
            niet de juiste volgorde hoor.
            beter is andersom.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Betteke Bekijk bericht
              Een vriend met wat ervaring had me de Nikon D3200 aangeraden met 18-200 mm lens. Heb hier al heel wat info over opgezocht en dit lijkt me een goede keuze, maar omwille van het grote prijsverschil twijfel ik tussen de 18-105 mm en de 18-200 mm lens. Ik weet dat het kwalitatief beter is meerdere lenzen af te wisselen, is ook de bedoeling van een dslr, maar ik zou willen beginnen met één lens die aan mijn behoeften voldoet..
              Goede vrienden geven wel vaker minder goede raad.
              Waarom niet een Tamron 17-50, 2.8 lens. Lichtsterk
              over de hele lijn. Een mooi bereik. Dus ook goed voor
              binnen en de nieuwe baby.
              Een lens die aan alle behoeften voldoet bestaat niet...

Comment

Na veel opzoekwerk en dergelijke , denk ik dat ik voor de volgende keuze ga gaan:

- Body : Nikon D7100 = 1149 euro
                - lens : Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro C OS HSM Nikon voor 479 euro.

Waarom deze lens? Heeft een betere "aperture" of F-getal dan een standaardlens of kitlens, is een uitstekende alrounder denk ik voor macro,portret,landschap,... ideale reisgezel.
                Icm de nieuwe Nikon D7100 ook nog eens extra zoombereik door op camera te croppen met deze nieuwe functie.... dit wordt dan ipv x 1.6 , x2!! Hierdoor krijg ik een groter zoombereik voor op de momenten dat ik net iets meer bereik nodig heb. (Als ik in borneo ben en ik moet een oerang-oetang in een boom fotograferen ofzo...)

Wat vinden jullie van mijn keuze? of zouden jullie toch kiezen voor een zoomlens Type 18-200 , 18-250 of 18-270 van nikon of tamron of sigma?

alvast bedankt voor de hulp....

Comment

Beste,

Als ik zie welk budget je eraan zou willen besteden zou ik opteren voor een Nikon D7000 + Sigma 17-70mm + Nikon 70-300mm VR. Kom je op ongeveer zelfde budget maar heb je een completere set waar je zeker een tijdje met voort kunt.
                  Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

D5200 bij Cameranu.nl 519 euro

Oorspronkelijk geplaatst door djonathaninjo Bekijk bericht
                    Beste forumleden,

Ik hou van fotograferen, vooral tijdens mijn avontuurlijke reizen, maar ook bij familiefeestjes, sport, uitstapjes met vriendin...
                    Ik maakte altijd gebruik van mijn oude panasonic dmc TZ2 (6 megapixels, 28mm wide leica lens met 10x zoom).
                    Na enkele weken opzoekwerk en denkwerk, zou ik nu de stap willen zetten naar een dslr.
                    Ik had vrij snel voorkeur voor Nikon D5200 en de canon 650d.
                    Mijn voorkeur gaat echter momenteel meer uit naar de nikon omdat deze betere specs heeft en ook een mooie weergave op het scherm heeft van de belangrijkste instellingen zoals : diafragma , sluitertijd en belichting. Dit heeft als voordeel dat je beter leert wat aan te passen en de effecten ervan zodat je sneller de kneepjes van het vak leert.
                    Na eerst veel lezen ben ik op volgende combinatie gekomen : Nikon D5200 met Sigma 18-200mm F3.5-6.3 II DC OS HSM Nikon lens

De keuze van de lens : Allround lens die dus veel mogelijkheden bied. Goedkoper dan nikon lens en geen alternatief bij tamron met zelfde specs/prijsklasse.
                    Bij konijnenbergh : Nikon D5200 = 689 euro
                    Sigma 18-200mm F3.5-6.3 II DC OS HSM Nikon = 349 euro.
                    Zo zit ik rond de 1000 euro wat ik er voor over heb voorlopig.

Graag eventuele verbeteringen , tips , suggesties ...

alvast bedankt ;-)

Comment

Topic dateert van februari 2013
                      Ik denk dat de TS ondertussen al een beslissing genomen heeft.
                      D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Even roet in het eten gooien......
                        Denk aan het gewicht van een dslr als je wil reizen.
                        Laat je oog ook een vallen op de systeemcamera's.
                        Olympus, Fuji, Panasonic, Sony..... keuze te over en lekker licht om mee te reizen.
                        Straatfotograaf in Antwerpen

Comment

Working...
                        X