Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D4 of Canon 1d-x?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: nikon D4 of conon 1d-x?

Misschien moet de topic starter toch maar eens meegeven met welk materiaal hij nu werkt en in het test forum en of beginnershoek een foto plaatsen. Je komt het wel lezen maar je antwoord er niet op, het zou de gerichte en inhoudelijke antwoorden kunnen bevorderen.

Comment

Re: nikon D4 of conon 1d-x?

Raar verhaal lees ik hier .... !

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Re: Nikon D4 of Canon 1d-x?

Vreemd, je zegt dat je er niet veel van weet, maar gaat er van uit dat je moet kiezen uit 1 van de 2 beste camera's.
        Rare mensen af en toe!!!!!!!!!!!!!!
        M.vr,gr.
        Paul

Comment

Investeren in de beste objectieven is volgens mij belangrijker dan de duurste body te willen kiezen. Ik heb al enkele jaren een D300 (crop) en die zie ik zelfs nog niet direct vervangen worden. Maar ik heb sedert zijn voorganger D70 vrij goed geïnvesteerd in objectieven. Nikons : 17-55mm 2.8; 28-70mm 2.8; 14-24mm2.8; 70-200mm VR2.8, 50mm 1.4; 85mm 1.4; 28mm 1.4 en 105mm 2.8 macro. Als je hiervan de prijzen eens zal opzoeken zal je ontdekken dat daar met een semiprofessionele body al een stevig prijskaartje aan vasthangt. Ik spreek dan nog niet van een degelijk statief met dito balhoofd, bracket of steunplaatje, Flits(ers), tassen, reserve batterijen, lichtmeter...
          En als je voor een FF body zal gaan moet je bij de keuze van je objectieven ook rekening houden.
          Kortom, ik zou toch nog eens goed nadenken vooraleer de knoop door te hakken. Persoonlijk schaar ik mij ook volledig achter de D800. Maar u bent natuurlijk diegenen die beslist. Succes!
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Tja je kan natuurlijk het duurste kopen wat beschikbaar is, maar dat is niet sowieso het beste voor alle applicaties.
            Een landschapsfotograaf zal bvb liever een Nikon D800 hebben dan een Nikon D4 omdat de resolutie veel hoger is. Een vogelfotograaf heeft vooral lange, scherpe lenzen nodig (denk aan 600mm op fullframe, dus de Canon 600mm f/4L IS II of de Nikon 600mm f/4 VR aangevuld met 1.4 en 2.0 teleconverters). Als het budget wat beperkt is (maar dit lijkt niet het geval), kan je dan beter gaan voor een crop camera.

Mensen die hier boven aanhalen dat je beter kan beginnen met een beginnersdslr met kitlens. Daar ben ik het niet mee eens. Als je zeker bent dat je fotografie heel interessant vindt en dat geld niet zo'n grote rol speelt, kan je beter gaan voor duurdere combinaties. De scene standjes, sportmodus en dergelijke kan je toch beter niet gebruiken en PASM heb je op een pro-body ook.

Om een goed advies te geven, zou je wat meer informatie moeten geven TS wat je bedoelt met 'macro en natuur'. Macro is duidelijk, maar 'natuur' is erg ruim. Als het overwegend landschapsfotografie is, zijn andere toestellen te verkiezen dan bvb voor vogelfotografie, wat ook valt onder de noemer 'natuurfotografie'. Gebaseerd op macrofotografie zou ik zeggen een Nikon D800. De 36 MP lijken mij een duidelijk voordeel tegenover de 16 en 18 MP van de D4 en Canon 18 MP voor macrofotografie. Je kan meer croppen en het is minder gewicht om mee te sleuren. Snelle framerate en grote buffer van de 1DX en D4 heb je niet nodig bij macrofotografie. Belangrijker is de lens die je erbij kiest. Vanwege het feit dat de D800 een fullframe is, zou ik een lange macro lens nemen, zodat je toch niet té dicht bij de onderwerpen moet komen. Ik heb goede commentaren gehoord over de Sigma 150mm f/2.8 OS en de Sigma 180mm f/2.8 OS. Voor landschappen is een D800 ook perfect te gebruiken, wederom beter dan een D4 of 1DX vanwege de hoge resolutie en geen nood aan een hoog aantal beelden per seconde. Indien je onder natuur ook nog verstaat zoogdieren en vogels, is het belangrijk om een goede lens te kopen hiervoor. De D800 is een fullframe toestel, dus je hebt hiervoor grote, lange lenzen nodig zoals een 600mm f/4 VR of de nieuw aangekondigde 800mm f/5.6 VR van zo'n 18.000 euro (maar geld was geen probleem, right?). Dan nog een degelijk statief, best een Gitzo systematic of een Really Right Stuff statief.

Ja, ik raad een Nikon toestel aan als Canon gebruiker, raar he Voor macrofotografie met een groot budget lijkt mij dit de beste keuze. Als de focus op dierenfotografie zou liggen, dan zou ik Canon aanraden, de II superteles zijn duidelijk beter als de Nikon equivalenten.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ook niet vergeten dat je met een 36MP ook nogal wat update hardware voor handen zal moeten hebben. Die RAW's (met en zonder bewerking) zullen wat slikken mijn gedacht.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ik vind mijn 1DIII gemakkelijker te bedienen dan mijn vroegere compactjes. Maar 6500 euro voor te beginnen vind ik wat overdreven.

Waarom niet beginnen met n Canon 7D of 60D of zo ?
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Of een 16jarige al deze technische duidingen zal verstaan is me een vraagteken. Als geld voor papa dan toch geen probleem is, huur dan een toestel voor een week. Zo weet je meteen of zoon er mee weg kan (of niet).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JRodeberg Bekijk bericht
                    Of een 16jarige al deze technische duidingen zal verstaan is me een vraagteken. Als geld voor papa dan toch geen probleem is, huur dan een toestel voor een week. Zo weet je meteen of zoon er mee weg kan (of niet).
                    Ik verstond zelfs aan mijn 14e voldoende van fotografie om alles hier te verstaan en met zo'n toestellen te werken (maar had en heb er jammergenoeg niet genoeg centjes voor). Leeftijd mag je echt niet zien als een criterium in de fotografie en kunst in het algemeen: soms zijn ze beter jong dan diegenen die veel ouder en "wijzer" zijn.

Comment

Fotografie is de laatste jaren veel moeilijker geworden me dunkt. Vroeger werkte iedereen met analoge toestellen waar niets automatisch op gebeurde. Nu zou een dure reflex opeens te moeilijk te zijn voor elke beginner.
                      Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JRodeberg Bekijk bericht
                        Waarom zou een 16-jarige niet met een reflexcamera om kunnen gaan? Deze leeftijdscategorie is opgegroeid met PC's, Ipod's- en pads, smartphones,....

Om de verhoudingen tussen ISO, diafragma en sluitertijd te begrijpen en begrippen als scherptediepte te vatten hoef je m.i. ook al niet echt een genie te zijn.
                        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                        Flickr - JAlbum

Comment

Mijn creatieve dochter heeft op haar 14de samen met centjes van de pa een D5100 gekocht.
                          de weken na de aankoop heeft ze alle standjes geprobeerd. sedert dien staat hij altijd op M
                          Ik bedoel maar. volgende maand wordt ze 16
                          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                            Waarom zou een 16-jarige niet met een reflexcamera om kunnen gaan? Deze leeftijdscategorie is opgegroeid met PC's, Ipod's- en pads, smartphones,....

Om de verhoudingen tussen ISO, diafragma en sluitertijd te begrijpen en begrippen als scherptediepte te vatten hoef je m.i. ook al niet echt een genie te zijn.
                            Ja..., geniën zijn inderdaad zeldzaam en de kans is groot dat men ze hier ook niet zal vinden. Maar er zijn ook bepaalde principes in het leven die "volgens mij", niettegenstaande het digitale tijdperk, nog gelden. Iedereen voedt zijn kinderen op zoals ie zelf wil, maar al had ik het geld, toch zou ik mijn kinderen aan die leeftijd nooit een toestel geven met een prijskaartje dat sommige volwassenen alleen nog maar kunnen van dromen. En ik denk dat iedere opvoeder wel begrijpt wat ik hiermee bedoel. Maar nogmaals, wie ben ik om hierover te oordelen, dit zijn zaken waar enkel de ouders hun verantwoordelijk moeten opnemen.
                            Of misschien ben ik voor sommigen van de oude garde, geen probleem...
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              Ja..., geniën zijn inderdaad zeldzaam en de kans is groot dat men ze hier ook niet zal vinden. Maar er zijn ook bepaalde principes in het leven die "volgens mij", niettegenstaande het digitale tijdperk, nog gelden. Iedereen voedt zijn kinderen op zoals ie zelf wil, maar al had ik het geld, toch zou ik mijn kinderen aan die leeftijd nooit een toestel geven met een prijskaartje dat sommige volwassenen alleen nog maar kunnen van dromen. En ik denk dat iedere opvoeder wel begrijpt wat ik hiermee bedoel. Maar nogmaals, wie ben ik om hierover te oordelen, dit zijn zaken waar enkel de ouders hun verantwoordelijk moeten opnemen.
                              Of misschien ben ik voor sommigen van de oude garde, geen probleem...
                              Ik heb mij enkel uitgesproken over het feit of een 16-jarige al dan niet zou kunnen omgaan met een digitale spiegelreflex.

Of het al dan niet opvoedkundig verantwoord is om je kinderen een toestel te geven van een paar duizend euro, dat moet inderdaad iedere ouder voor zich uitmaken. Wat dat betreft ben ik ook van de oude garde...en ben ik ook als 16-jarige begonnen met een analoge spiegelreflex en enkele objectieven, niet van mijn pa gekregen, maar bijeengespaard van mijn werk als jobstudent. Of dat beter is of niet daar spreek ik me niet over uit maar in ieder geval leert het je de waarde in te schatten van je materieel en bovendien draag je véél beter zorg voor iets waar je zelf een inspanning hebt voor moeten doen.
                              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                              Flickr - JAlbum

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                                Ik heb mij enkel uitgesproken over het feit of een 16-jarige al dan niet zou kunnen omgaan met een digitale spiegelreflex.

Of het al dan niet opvoedkundig verantwoord is om je kinderen een toestel te geven van een paar duizend euro, dat moet inderdaad iedere ouder voor zich uitmaken. Wat dat betreft ben ik ook van de oude garde...en ben ik ook als 16-jarige begonnen met een analoge spiegelreflex en enkele objectieven, niet van mijn pa gekregen, maar bijeengespaard van mijn werk als jobstudent. Of dat beter is of niet daar spreek ik me niet over uit maar in ieder geval leert het je de waarde in te schatten van je materieel en bovendien draag je véél beter zorg voor iets waar je zelf een inspanning hebt voor moeten doen.
                                Volledig eens.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X