Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D4 of Canon 1d-x?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: nikon D4 of conon 1d-x?

    Het is misschien het parcours dat de meeste onder ons hier afleggen, beginnen met een goedkopere set en stilletjes aan opbouwen. Dat wil echter niet zeggen dat dat de beste en enige mogelijkheid is. Ik denk dat de meeste van ons in het begin reeds top materiaal willen maar door allerlei factoren ( waarvan prijs de grootste is) beginnen met een instapper.

    Het is niet omdat er op die dure camera's geen scene-programma's staan dat een beginner er niet mee weg kan. Ik heb die programma's op m'n eerste sony-bridge ook nooit gebruikt. De theorie rond sluitertijd, diafragma en iso is ook helemaal niet zo moeilijk dus als deze 16-jarige zich gemotiveerd over de handleiding van z'n toestel buigt, lukt het hem zeker om de wieltjes min of meer juist te zetten. Dat er een leercurve is, spreekt voor zich maar die is er ook met een D3100.
    Beginnen met een instapper en 6 maanden later al overstappen naar iets beter is in mijn ogen ook weg gesmeten geld. Die topmodellen blijven ook vele jaren actueel en zeer goed presteren waardoor de overstap naar een nieuw model vaak kan overgeslagen worden. Al bij al dus een veel betere investering.

    Om nu op de vraag van D4 vs 1-DX de antwoorden. Ik denk ook dat, zoals hier al enkele keren gezegd is, dat voor het type fotografie je zoon wil beoefenen deze body's niet in aanmerking komen. De waanzinnige Autofocus en beelden per seconde zijn absoluut niet nodig, de loodzware body's nodigen niet echt uit om er een dag (laat staan een week) mee de natuur in te trekken, daarbovenop valt zo'n ding serieus op en als een jonge gast eens met wat vrienden foto's wil trekken op feestjes, in de stad,... dan trekt dat toch heel wat aandacht met zo'n beest van een camera.

    Ik zou in dit geval dus ook opteren voor één van de meer "landschap" georienteerde cameras van deze merken. De 5DMIII/6D of de D800E/D600.
    Bij sony heb je dan nog de A99 eventueel.
    Bij Pentax de K5IIs of de middenformaat 645

    Prachtige lenzen zul je sowieso vinden bij elk van deze merken. Bij de ene heb je al wat meer keuze dan de andere.

    Gr
    Jelle
    Flickr

    Comment


    • #17
      Re: nikon D4 of conon 1d-x?

      Oorspronkelijk geplaatst door jhoub Bekijk bericht
      Het is misschien het parcours dat de meeste onder ons hier afleggen, beginnen met een goedkopere set en stilletjes aan opbouwen. Dat wil echter niet zeggen dat dat de beste en enige mogelijkheid is. Ik denk dat de meeste van ons in het begin reeds top materiaal willen maar door allerlei factoren ( waarvan prijs de grootste is) beginnen met een instapper.

      Het is niet omdat er op die dure camera's geen scene-programma's staan dat een beginner er niet mee weg kan. Ik heb die programma's op m'n eerste sony-bridge ook nooit gebruikt. De theorie rond sluitertijd, diafragma en iso is ook helemaal niet zo moeilijk dus als deze 16-jarige zich gemotiveerd over de handleiding van z'n toestel buigt, lukt het hem zeker om de wieltjes min of meer juist te zetten. Dat er een leercurve is, spreekt voor zich maar die is er ook met een D3100.
      Beginnen met een instapper en 6 maanden later al overstappen naar iets beter is in mijn ogen ook weg gesmeten geld. Die topmodellen blijven ook vele jaren actueel en zeer goed presteren waardoor de overstap naar een nieuw model vaak kan overgeslagen worden. Al bij al dus een veel betere investering.

      Om nu op de vraag van D4 vs 1-DX de antwoorden. Ik denk ook dat, zoals hier al enkele keren gezegd is, dat voor het type fotografie je zoon wil beoefenen deze body's niet in aanmerking komen. De waanzinnige Autofocus en beelden per seconde zijn absoluut niet nodig, de loodzware body's nodigen niet echt uit om er een dag (laat staan een week) mee de natuur in te trekken, daarbovenop valt zo'n ding serieus op en als een jonge gast eens met wat vrienden foto's wil trekken op feestjes, in de stad,... dan trekt dat toch heel wat aandacht met zo'n beest van een camera.

      Ik zou in dit geval dus ook opteren voor één van de meer "landschap" georienteerde cameras van deze merken. De 5DMIII/6D of de D800E/D600.
      Bij sony heb je dan nog de A99 eventueel.
      Bij Pentax de K5IIs of de middenformaat 645

      Prachtige lenzen zul je sowieso vinden bij elk van deze merken. Bij de ene heb je al wat meer keuze dan de andere.

      Gr
      Jelle
      Een zeer verstandige reactie

      Comment


      • #18
        Re: nikon D4 of conon 1d-x?

        Oorspronkelijk geplaatst door Djorven De Feyter. Bekijk bericht
        Beste,
        ons idee om dergelijk toestel aan te kopen is gebaseerd op het feit dat we er van uitgaan dat deze toestellen weinig beperkingen kent.
        Ik ben absoluut geen kenner maar wanneer ik de foto's zie die mijn zoon momenteel neemt ben ik aangenaam verrast.
        Om daar nu een "niveau" aan toe te kennen ben ik niet de geschikte persoon.
        Omdat ik vaststel dat hij met zijn hobby ernstig omgaat mag hij wat mij betreft zo'n toestel aankopen.
        Wanneer zijn foto's dan onvoldoende zijn kan hij zich niet verschuilen achter de beperkingen van zijn camera maar moet hij het bij zichzelf gaan zoeken.
        Mvg en bedankt voor uw reactie,Marc.
        Ik geloof best dat u zoon een zeker tallent heeft en dat hij super gedreven is. ben zelf zo ook begonnen en voel me nog steeds zo. Het klopt dat een 1 d toestel weinig beperkingen kent. maar laat dat nu juist een beperking op zich zijn voor de verder ontwikkeling van uw zoon zijn tallent. buiten beschouwing gelaten dat deze toestellen een hoop technische kennis vergen om ze correct in te stellen. heb onlangs zelf een hele dag met een 1dx gewerkt ( en duurde toch even eer ik alles doorhad, gebruik zelf een 7d en 5d mkIII)

        misschien kan u al wat gerichter advies geven door te vermelden wat voor materiaal u zoon op dit moment gebruikt. toestel en lenzen (als het een dslr is). ik zou echt eens gaan kijken naar toestellen als een nikon d3200, d5200, d300s of d600 en bij canon 650d,7d,5dmkII, 6d. toestellen staan min of meer in oplopende mogelijkheden en prijs. maar alst een 16jarige is zou ik mss een 6d overwegen met ingebouwde wifi( denk aan rechtstreeks naar zijn fotopage of facebook sturen) dit in combi met enkele goede lenzen. 100mm 2.8 macro, 300mm f4 is usm, 17-50 2.8 is usm . dan heeft hij gelijk een hele set lenzen waar hij jaren zoet mee is.

        onderschat echt het gewicht niet van dergelijk pro body's. na een hele dag met dergelijke combo voel ik men arm zelfs, en kan mezelf best beschrijven als een redelijk potige vent
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

        Comment


        • #19
          Re: nikon D4 of conon 1d-x?

          Oorspronkelijk geplaatst door unalom Bekijk bericht
          onderschat echt het gewicht niet van dergelijk pro body's. na een hele dag met dergelijke combo voel ik men arm zelfs, en kan mezelf best beschrijven als een redelijk potige vent
          Ge moet meer trainen. Ik ken gasten met het caruur van een garagepoort, maar bij het armworstelen komen ze er poverkes uit En zo krijgt dit draadje een luchtiger karakter.

          Walter
          D850

          Comment


          • #20
            Re: nikon D4 of conon 1d-x?

            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
            Amai..dat is een tof verjaardagskado zou ik zeggen....

            Maar u zoon is 16jaar waarschijnlijk nog niet veel ervaring in fotografie neem ik aan....dus dan ineens een D4 of 1D Mark is mischien ook niet echt een goede start denk ik.

            Grtz

            Templar
            mijn zoon wordt 18 jaar en ik koop hem een Bentley ...

            grapje,
            persoonlijk vind ik dat je mag geven wat je wil als je het je kan permitteren.
            maar voor het soort van fotografie dat je opnoemt zijn goedkopere (ook professionele)
            oplossingen mogelijk die evengoede resultaten geven.
            over het merk spreek ik me niet uit ... slechte toestellen zijn zeldzaam ...

            grts Peter
            Last edited by Peter EOS-500D; 2 februari 2013, 12:52.
            grts Peter
            BD1754BE / Body & glass

            Comment


            • #21
              Re: nikon D4 of conon 1d-x?

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
              mijn zoon wordt 18 jaar en ik koop hem een Bentley ...
              Wat zijn we weer jaloers.

              Comment


              • #22
                Re: nikon D4 of conon 1d-x?

                Oorspronkelijk geplaatst door StevenVB Bekijk bericht
                Wat zijn we weer jaloers.
                jaloers???
                helemaal niet. ik kan me zo een toestel toevallig ook permitteren , maar heb er geen behoefte aan ..

                zo simpel is het ..

                je moet wel HEEL mijn reactie lezen hee
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

                Comment


                • #23
                  Re: nikon D4 of conon 1d-x?

                  Sorry Peter, ik was al aan het reageren alvorens je 'grapje' aan je bericht had toegevoegd.

                  Comment


                  • #24
                    Re: nikon D4 of conon 1d-x?

                    Oorspronkelijk geplaatst door StevenVB Bekijk bericht
                    Sorry Peter, ik was al aan het reageren alvorens je 'grapje' aan je bericht had toegevoegd.
                    hahaha , ik had toevallig ook op 't verkeerde dingske gedruk vooraleer mijn reactie volledig was ...
                    dat heb je als je zo kort op de bal speelt hee ...
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

                    Comment


                    • #25
                      Re: nikon D4 of conon 1d-x?

                      Even OT: Welke lenzen heeft uw zoon momenteel en met welk merk werkt hij nu?

                      Comment


                      • #26
                        Re: nikon D4 of conon 1d-x?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                        hahaha , ik had toevallig ook op 't verkeerde dingske gedruk vooraleer mijn reactie volledig was ...
                        Dat kan gebeuren.

                        Comment


                        • #27
                          Re: nikon D4 of conon 1d-x?

                          Off topic berichten zoveel mogelijk verwijderd . . .
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: nikon D4 of conon 1d-x?

                            Vergeet ook niet: essentieel voor landschap- en macrofotografie zijn de best mogelijke lenzen (4000 euro) een degelijk statief (800 à 1000 euro) een goeie "geared" statiefkop (tip: Arca Swiss Cube, 1600 euro), een professionele filterset (300 euro), macro-rail (250 euro) en een L-Bracket (100 euro). Allé, als je het écht goed wil doen kom je met 10 000 euro wel rond.

                            Even serieus: voor landschap en macro zijn er véél goedkopere alternatieven die geen technische beperkingen hebben. Daar heb je niet ééns autofocus voor nodig
                            Met alle respect; als je zoon écht voeling heeft met fotografie zoals je beschrijft dan moet hij perfect weten wat hij wil en nodig heeft.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Nikon D4 of Canon 1d-x?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djorven De Feyter. Bekijk bericht
                              Aangezien ik niet over één nacht ijs wil gaan en er bovendien zelf niks van afweet willen wij ons informeren bij mensen met kennis van zaken.
                              Waarom dan de keuze uit slechts 2 toestellen? Als je er niets van afkent kan je beter vragen "welk is de beste camera" voor zus en zo ipv meteen de keuze te beperken. Hoe ben je tot die selectie gekomen dan?
                              Op basis van de beperkte info die werd gegeven is een Nikon D800 de beste keuze.

                              Comment


                              • #30
                                Re: nikon D4 of conon 1d-x?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djorven De Feyter. Bekijk bericht
                                Beste,
                                ons idee om dergelijk toestel aan te kopen is gebaseerd op het feit dat we er van uitgaan dat deze toestellen weinig beperkingen kent.
                                Ik ben absoluut geen kenner maar wanneer ik de foto's zie die mijn zoon momenteel neemt ben ik aangenaam verrast.
                                Om daar nu een "niveau" aan toe te kennen ben ik niet de geschikte persoon.
                                Omdat ik vaststel dat hij met zijn hobby ernstig omgaat mag hij wat mij betreft zo'n toestel aankopen.
                                Wanneer zijn foto's dan onvoldoende zijn kan hij zich niet verschuilen achter de beperkingen van zijn camera maar moet hij het bij zichzelf gaan zoeken.
                                Mvg en bedankt voor uw reactie,Marc.
                                U geeft zelf aan geen kenner te zijn en de mening vraagt van kenners als die kenners dan aangeven dat er voor het soort fotografie dit niet de meest geschikte toestellen zijn neem dat dan ook aan. Als het dan toch mag kosten wat het kost kan je beter een D800(e) en een extra kwaliteitsvolle lens aanschaffen.
                                De grote beperking van dit soort (D4, 1D, D800) toestellen is dat ze bedoeld zijn voor pro's die geen 'toeters en bellen' nodig hebben om perfecte foto's te maken en alles zelf onder controle weten te houden. Dit maakt dat deze toestellen voor een beginner een zeer steile leercurve hebben wat makkelijker frustratie en het stopzetten van de hobby tot gevolg heeft. Vandaar dat ik met een D7000(of de opvolger als die al binnenkort uitkomt) of een D600 zou beginnen dit zijn toestellen waar menig doorwinterde hobby fotograaf niet met de beperkingen geconfronteerd worden.

                                Comment

                                Working...
                                X