Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toestel voor bergsport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Toestel voor bergsport

    De Nikon 1, bestaan daar nog andere lenzen voor dan de 10-30 (te groot) en de 10mm pancake (geen zoom)? Niets zoals een powerzoom van bv. Panasonic of Sony?

    Hoe zit het overigens met de beperkte lichtsterkte van die powerzoom lenzen? Iets om rekening mee te houden?

    Comment


    • #17
      Re: Toestel voor bergsport

      10-110 mm maar is nog wat groter. De 11.5-27.5 lens is momenteel de kleinste zoomlens dat er bestaat, maar komt standaard enkel bij de nieuwste nikon 1 toestellen. Ik denk dat deze iets meer dan 100€ kost als je deze appart koopt. Er is ook nog een 18.5 mm 1.8 en er komt nog een 85 mm equivalent met f/1.2. 30-100mm lens is er ook nog. Er komt ook nog een wide angle zoom en een macrolens (prototypes zijn al getoond).

      Als je meer lichtsterkte wil, ga je beter naar primes, want zooms zouden zeer groot worden(dat is net niet wat je wil denk ik). De iso prestaties kunnen het tekort aan lichtsterkte van de zoomlenzen wel opvangen.
      Last edited by playerofwar; 10 februari 2013, 21:08.

      Comment


      • #18
        Re: Toestel voor bergsport

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        Hetgeen kpas komt te schrijven zijn verzinsels daar is niets van aan, je ziet volledig het beeld op het scherm zoals het uiteindelijk opgenomen wordt.
        Dit probleem kun je wel hebben met de Canon en Nikon DSLR die nog gebruik maken van optische zoeker en waar je niet het volledig beeld te zien krijgt.
        De vraag is wat het allemaal scheelt op het eindresultaat:

        Comment


        • #19
          Re: Toestel voor bergsport

          Hetgeen kpas komt te schrijven zijn verzinsels daar is niets van aan, je ziet volledig het beeld op het scherm zoals het uiteindelijk opgenomen wordt.
          Dit probleem kun je wel hebben met de Canon en Nikon DSLR die nog gebruik maken van optische zoeker en waar je niet het volledig beeld te zien krijgt.
          Ik vergiste me met de Fuji X10. Ik heb vorige zomer het geluk gehad om beide te kunnen testen in het hooggebergte. De Nikon vond ik erg prettig werken. Als lead in een 6b even het toestel bovenhalen, foto maken en terug weg foefelen ging allemaal met 1 hand. Ik werkte me teen klein tasje aan de schouderriem van klimrugzak. Zelf in het klassieke alpinisme geen probleem als je de opgeschoten touwlussen over je andere schouder legt.

          Ik zou zeggen: testen is de boodschap.

          Naar beeldkwaliteit: wat is je einddoel? Presentaties met beamer, groot TFT scherm, fotoboek of grote posters?
          I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

          Comment


          • #20
            Re: Toestel voor bergsport

            Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Als ik mijn camera op statief zet en een compositie maak en onmiddelijk na het trekken van de foto op mijn pc-scherm kijk naar het "verschil", valt dit niet te bespeuren.
            hangt van je toestel af de meeste aps DSLR toestellen van nikon/canon laten geen volledig beeld kijk naar de spec's, bvb bij nikon 5200 en canon 650d is dit 95% !

            Comment


            • #21
              Re: Toestel voor bergsport

              Oorspronkelijk geplaatst door les alpes Bekijk bericht
              De Nikon 1, bestaan daar nog andere lenzen voor dan de 10-30 (te groot) en de 10mm pancake (geen zoom)? Niets zoals een powerzoom van bv. Panasonic of Sony?

              Hoe zit het overigens met de beperkte lichtsterkte van die powerzoom lenzen? Iets om rekening mee te houden?
              voor toestellen met een zeer goed hoog ISO gedrag zoals NEX5r/nex6 en panasonic G5 is dit zeer goed te overbruggen , nex6 zal op 1600ISO nog beter resultaten geven dan nikon 1 op 400ISO, de RX100 zal ook wel beter presteren dan nikon 1 serie. Bij minder lichtgevoelige toestellen (kleine sensor) gaat dit bij minder goede lichtomstandigheden inderdaad de beeldkwaliteit naar beneden halen.

              Comment


              • #22
                Re: Toestel voor bergsport

                Foto's zullen zelden tot nooit op groot formaat afgedrukt gaan worden. Voornamelijk op groot computerscherm, eventueel eens een website of tijdschrift.

                De Nikon 1 heb ik nog eens goed bekeken. Van de 11-27.5mm lens wordt vermeld dat die geen stabilisatie heeft. Is dit van belang of heeft dit weinig effect? Rekening houdend met het feit dat ik niet altijd de mogelijkheid heb om heel stabiel te staan. Ook vind ik de afwezigheid van een flash een nadeel. Nikon 1 v1 10mm + 11-27.5mm gaat qua prijs ook al dik in de richting van bv. een RX100.

                Ik heb de website met lag-tijden teruggevonden: imaging-resource.com Als ik daar de tijden vergelijk, lijkt daar allemaal weinig verschil op te zitten en vergelijkbaar met een DSLR:
                G5
                RX100
                LX7

                Een nikon 1 is dan wel weer een stuk sneller. Of mag ik deze tijden niet zomaar 1-op-1 met elkaar vergelijken?

                Comment

                Working...
                X