Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Al 2e keer autofocus problemen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Al 2e keer autofocus problemen

iets meer dan 2 jaar geleden kocht ik mij de D300s van Nikon.
    Prachtig toestel, deed alles wat ik nodig had.
    toen hij iets meer dan 1 jaar oud was, kreeg ik back-focussing problemen en heb ik 'm binnen gedaan bij Procirep in Brussel.
    Zij repareerden 'm onder garantie...
    Nu zijn we alweer een jaar verder en had ik terug problemen met autofocus, en het leek eerder aan de lens te liggen (in tegenstelling tot het feit dat ik ervoor er nooit problemen mee gehad had, maarja, ne mens wordt wat wanhopig)
    Nu uiteindelijk de investering gedaan om de Nikon 24-70 2.8 Nano aan te schaffen... Heb ik %*^ç§ toch nog steeds problemen met m'n autofocus zeker.

Zolang ik op het middenste focuspunt blijf, is er geen wezenlijk probleem, maar van zodra ik de andere focuspunten wil gebruiken (wat toch wel vaak is bij portretten) heb ik bijna 80% van de foto's backfocussing problemen.

Heeft er nog iemand zoiets al meegemaakt?
    Doe ik 'm nog maar 's binnen voor herstelling, of dien ik eerder een klacht naar Nikon te sturen.
    Ik kocht de D300s om van m'n D70 (consumer) naar een semi-pro toestel te gaan... Maar in tegenstelling tot m'n D70 heb ik met dit toestel eigenlijk de ganse tijd al problemen gehad.

Echt hopeloos op zoek naar goed raad.
    En raad in de zin van, "ne D700/D800 kopen" is geen oplossing...

Alvast bedankt voor tips
    David.

Re: Al 2e keer autofocus problemen

Ik weet het:

ne Canon kopen

(kon die toch niet laten liggen hé!)
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Moest het niet zijn dat ik al dat Nikon materiaal had, dan zou ik het nog overwegen ook... grrrr

Comment

Serieus:

Mijne collega in de avondschool foto is van een D80 naar een D300 (niet s) gegaan en zijn foto's zijn er ook enorm op achteruit gegaan. Blijkbaar is de D300 een toestel dat houdt van veel precisie. Het werd zo erg dat hij zelfs nu eigenlijk meer trekt met zijn oude D80 dan met zijn D300.

Heb je uw lens al eens getest op een andere body? Geeft hij ook dezelfde fouten? Indien niet ligt het quasi zeker aan je body en is een herstelling/ afregeling aan de orde.
        En bij het verzoek tot herstelling ook signaleren dat het niet de eerste keer is. Eventueel ook een klachtje/mail naar Nikon België met je wedervaren.

btw: ben eerder toevallig een canonnist maar heb niks tegen Nikon hoor
        Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Hey PhilippeDeli,

Had het ook niet zo opgevat hoor.
          Het rare aan het verhaal is dat de camera met de lenzen die ik heb, perfect "gewerkt" heeft.
          De lens die ik nu aangeschaft hebt, wordt aangegeven als het neusje van de zal... Dus ik zal er maar van uit gaan dat dat ook zo is.
          De klacht naar Nikon is ondertussen verstuurd.
          Ze geven zelf aan dat je een camera 1 keer per 3 a 5 jaar op controle moet sturen (onderhoud).
          Als ik nu alle facturen er eens bijneem, merk ik dat ik ongeveer 8 maanden zonder problemen heb kunnen genieten van het toestel, en dat het sindsdien altijd wel wat problemen had. Die problemen loste ik meestal op door op F10 of F11 te werken, gezien het feit dat ik meestal studiofoto's neem, maar het toestel zou geen problemen mogen hebben om z'n focus op 2.8 juist te zetten. Op een meter of 4a5 van je onderwerp zou dat je toch nog steeds, mits juiste focus enkele centimeters voor en achter je doel moeten geven.

Groeten

Comment

Als het goed is kan jij het objectief finetunen, ik zou eerst eens gaan kijken of je het probleem bij al je objectieven hebt. Is dat niet het geval dan het objectief proberen te finetune.

Vriendelijk groet ,
            Jessey

Comment

Je kunt gemakkelijk een applicatie op je smartphone of PC zetten die je per objectief zegt van en tot waar je scherptediepte reikt. Maar dat brengt ons meer naar subrubriek objectieven dus ik ga er niet verder op in.
              Denk dat je ondertussen wel weet waar je scherptediepte ligt en dat het probleem wel degelijk aan je AF zal liggen.

Voor wat betreft het onderhoud: zit aan mijn derde dslr, met een gemiddelde van een 8 à 10000 foto's per jaar en een viertal jaar voordat het kriebelt om te 'verbeteren' heb ik nog nooit een onderhoud LATEN uitvoeren op mijn toestel. Ik zorg wel bijzonder goed voor mijn materiaal en reinig zelf alles.
              Het is zelfs zo dat mijn allereerste toestel (tiental jaar oud) dat ik indertijd verkocht heb aan een vriendin, nog steeds intensief gebruikt wordt en nog altijd prima werkt en loepzuivere foto's aflevert.
              Last edited by philippeDeli; 27 januari 2013, 09:50. Reden: typfout

Comment

Ai, dat valt tegen, backfocusproblemen.
                Heb net mijn D7000 binnengedaan wegens hetzelfde probleem.
                Toen ik mijn D7000 begon te controleren bleek dat ik op al mijn lenzen tot -20 moest gaan bij de fijnafstelling en bij mijn 14-24 was zelfs -20 niet genoeg.

Heb je volgens alle "geijkte" methodes getest hoeveel uw afwijking is ?

Wat ik een hele tijd heb gedaan, wanneer ik foto's wou maken met mijn 14-24, is gebruik maken van de contrast-detectie autofocus via Live-view.
                Deze heeft zich nog nooit vergist (kan ook moeilijk gezien de manier waarop deze werkt), hij is alleen trager natuurlijk dan de fase-detectie van de normale autofocus.

Mijn D800 is godzijdank perfect scherp op alle focuspunten en al mijn lenzen.

Eneuh, naar Canon overstappen is geen verbetering hoor .
                Google is your friend, maar alle camera's sinds de introductie van fase-detectie hebben deze problemen al gehad. Canon, Nikon, Pentax, ... .
                Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

Bedankt voor alle antwoorden.
                  Ik heb ondertussen contact gehad met Nikon en heb m'n camera nog maar eens binnen gedaan bij procirep-belux.

Ik post nog wel een update na het terugkrijgen van m'n camera.

David.

Comment

Working...
                  X