Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NEX-6 vs. NEX-7?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• NEX-6 vs. NEX-7?

Deze vraag stel ik eerder puur uit nieuwsgierigheid dan uit intresse om een nieuwe te kopen, hoewel ik wel met het idee zit in de nabije toekomst nog een NEX aan te kopen naast mijn NEX-5

Mijn vraag is dus: wat zijn de verschillen tussen de nieuwe NEX-6 en de (oudere) NEX-7, en zijn die verschillen verwaarloosbaar of toch wel belangrijk?

Tot nu toe heb ik deze verschillen al gevonden:
    Resolutie: Nex-6 heeft een resolutie van 16.1MP, terwijl de nex-7 een veel hogere resolutie heeft, nl. 24.3MP
    Autofocus: De Nex-6 zou een hybride autofocus hebben, wat deze sneller en nauwkeuriger maakt (ben hier niet zeker van, dus verbeter mij indien ik verkeerd ben )
    Hotshoe: De Nex-7 heeft, zoals verwacht, een Sony hotshoe adapter voor Sony flitsers of accessoires, maar de Nex-6 zou een universele hotshoe adapter hebben
    Instelknoppen: De Nex-7 heeft (volgens sommige reviews die ik heb opgezocht, 'revolutionair') navigatieknoppen en -dials zoals geen andere spiegelreflex- of systeemcamera, terwijl de Nex-6 controls heeft zoals ook te vinden is bij sommige Nikon-spiegelreflexcamera's: een instellingsdial onder de modusdial (mijn excuses indien ik verkeerde termen gebruik...).
    Andere: De Nex-6 heeft ook Wifi, zodat men apps kan installeren
    ... (eventueel aan te vullen)

Nu, zijn deze verschillen, het prijsverschil waard om voor een Nex-7 te kiezen, zijn de 'voordelen' van de Nex-7 zo klein dat men bijna even goed af is met een goedkopere Nex-6,
    of hangt het echt gewoon af van welk soort fotografie je het meeste uitoefent?

Ben eens benieuwd wat de mensen die met beide toestellen ervaring hebben ervan zeggen
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Re: NEX-6 vs. NEX-7?

Zelf ben ik geen eigenaar van een NEX toestel maar ik zou eerder voor de 16.1 MP gaan.
    Voor mij is 24MP op een crop een beetje teveel van het goede.

Comment

Hallo,

Ik heb de NEX-7 en ken de 6 enkel van "horen en lezen".
      Ik kan dus enkel maar zeggen dat de 7 elke euro waard is en ik gebruik hem veel meer dan mijn Canon 5dmk2 ...
      Als de meerprijs het je waard is, dan ...

Jaja
      Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
      Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
        Ik kan dus enkel maar zeggen dat de 7 elke euro waard is en ik gebruik hem veel meer dan mijn Canon 5dmk2 ...
        Als de meerprijs het je waard is, dan ...
        Dat geloof ik zeker, ik heb al vele mensen horen zeggen dat de 7 elke euro waard is
        Maar, kan het niet dat de 6 de meeste kwaliteiten van een 7 bevat, voor een lagere prijs? Dan zou het natuurlijk eerder logisch zijn dat de 6 wordt gekocht...

Oorspronkelijk geplaatst door StevenVB
        Voor mij is 24MP op een crop een beetje teveel van het goede
        Wat MP icm sensoren betekend ben ik geen expert, maar een hoger # MP's wil toch niet zeggen dat de beeldkwaliteit slechter is?
        Alleen is er dan veel sneller ruis te zien naarmate men een hogere ISO gebruikt. Of ben ik fout?
        NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
          Wat MP icm sensoren betekend ben ik geen expert, maar een hoger # MP's wil toch niet zeggen dat de beeldkwaliteit slechter is?
          Alleen is er dan veel sneller ruis te zien naarmate men een hogere ISO gebruikt. Of ben ik fout?
          Hoe hoger de pixel density hoe hoger de kwaliteit van je lens moet zijn m.a.w. alleen de beste lensen gaan die sensor aankunnen.
          En met meer pixels krijg je sneller last van lens diffractie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenVB Bekijk bericht
            Hoe hoger de pixel density hoe hoger de kwaliteit van je lens moet zijn m.a.w. alleen de beste lensen gaan die sensor aankunnen.
            En met meer pixels krijg je sneller last van lens diffractie.
            Zo had ik het nog niet bekeken, maar nu je het zegt...
            En ik dacht dat lensdiffractie eigen was aan het diafragma, niet aan de pixels?

Comment

Hallo,

Laat ik nu net de NEX-7 gekocht hebben omdat hij het beter doet op hoge ISO dan de NEX-3.
              Ik gebruik heel zelden een flits, en daarom dat ik graag bruikbare hoge ISO heb.
              Maar je moet alle argumenten zelf afwegen.
              Ik kan enkel zeggen dat ik héél tevreden ben van de prestaties van de NEX-7.

Jaja

Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Comment

Wel, ik zie geen enkele reden om nex 6 of nex 7 te kopen, als u al nex heeft! het is niet de moeite waard... er is geen groot verschil in nex modellen. paar mogelijkheden en het is alles. trouwens, nex 7 heeft een standaard hotshoe, zo ver zoals ik weet en nex 5 of 3 niet. wat iso betreft bij nex 7, dan is het bruikbaar tot 1600... bij nex 6 zal het niet veel beter zijn. video opnemen met nex 7 is mogelijk tot 29 min en 30 sec. anders wordt de toestel veel te warm en werkt niet meer. Ik heb zelf nex 7 en ik ben er tevreden mee, maar ik zo nooit weer nex toestel kopen naast nex ... behalve als u nex 5 wilt verkopen. maar dan raad ik aan naar rx serie te kijken http://nexblog.be/category/compactcamera/rx-serie/.
                Groetjes,
                Katarina

Comment

En ik dacht dat lensdiffractie eigen was aan het diafragma, niet aan de pixels?
                  Hoe kleiner het diafragma hoe meer diffractie je hebt.
                  Hoe kleiner de pixels, hoe sneller de pixels de diffractie kunnen waarnemen.

Eigenlijk heb je altijd last van diffractie alleen ziet de sensor het niet.
                  Vanaf het ogenblik dat de sensor het wel kan waarnemen staat het ook op je foto.

Comment

Ik ben ook geinteresseerd in deze discussie
                    @Kiska : de topicstarter heeft geen NEX en twijfelt tussen de NEX-6 en de NEX-7
                    @Jaja : Je had eerst de NEX 3 en nu de NEX 7 : gebruik je nu meer de EVF of het scherm? (eigenlijk een beetje off topic vermits zowel de NEX 6 als de 7 een EVF hebben)
                    @stevenb en Michiel : ik twijfel wel sterk of diffractie hier een rol speelt: die wordt imho vooral beinvloed door de lenskwaliteit en het kleinste diafragma waarbij de scherpte niet meer toeneemt.
                    Last edited by jv2e; 22 januari 2013, 11:42.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jv2e Bekijk bericht
                      @Kiska : de topicstarter heeft geen NEX en twijfelt tussen de NEX-6 en de NEX-7
                      @Jaja : Je had eerst de NEX 3 en nu de NEX 7 : gebruik je nu meer de EVF of het scherm? (eigenlijk een beetje off topic vermits zowel de NEX 6 als de 7 een EVF hebben)
                      Nope, ik heb de NEX-5, maar ik wil geen ander soort toestel aangezien de lenzen anders ook niet meer compatibel zijn met beide toestellen.
                      Ook zie ik niet in waarom ik NIET voor nog een NEX zou gaan en wel voor een spiegelreflex of ander systeemcamera.

De NEX-6 en 7 zouden me heel erg interesseren vanwege de hotshoe en evf, die ik nu wel erg mis op de 5.
                      Ik denk er ook niet echt aan om de 5 te verkopen indien ik een 6 of 7 zou kopen, aangezien die tegen dan al zo weinig waard zal zijn en ik hem beter kan houden als tweede/reservetoestel

Comment

@stevenb en Michiel : ik twijfel wel sterk of diffractie hier een rol speelt: die wordt imho vooral beinvloed door de lenskwaliteit en het kleinste diafragma waarbij de scherpte niet meer toeneemt.
                        De kwaliteit van de lens speelt idd een rol maar zelfs het premium über glas moet zich bij de theoritische maximum waarden neerleggen.
                        Diffractie betekent dat lichstralen mekaar gaan overlappen.
                        Hoe kleiner het diafragma hoe groter de overlapping.
                        Vanaf het ogenblik dat de sensor deze overlapping kan waarnemen heb je dus last van diffractie.
                        Hoe kleiner de pixels, hoe sneller de sensor deze overlapping ziet.
                        M.a.w. een hogere pixeldichtheid betekent dat je je diafragma minder ver kunt sluiten alvorens de diffractie door de sensor waargenomen wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenVB Bekijk bericht
                          De kwaliteit van de lens speelt idd een rol maar zelfs het premium über glas moet zich bij de theoritische maximum waarden neerleggen.
                          Diffractie betekent dat lichstralen mekaar gaan overlappen.
                          Hoe kleiner het diafragma hoe groter de overlapping.
                          Vanaf het ogenblik dat de sensor deze overlapping kan waarnemen heb je dus last van diffractie.
                          Hoe kleiner de pixels, hoe sneller de sensor deze overlapping ziet.
                          M.a.w. een hogere pixeldichtheid betekent dat je je diafragma minder ver kunt sluiten alvorens de diffractie door de sensor waargenomen wordt.
                          Ik heb nog eens alles nagelezen over het onderwerp en ik denk dat je technisch 100% gelijk hebt. Wat je eigenlijk zegt is dat hoe hoger het aantal pixels, hoe beter je de afwijkingen van de lens ziet...
                          Maar als je alle factoren die diffractie beïnvloeden naast elkaar legt dan is de impact van het aantal pixels toch echt wel te verwaarlozen: lenskwaliteit, diafragma niet kleiner dan diffractielimiet, aantal pixels...

Comment

ik heb de nex5n en de nex6 gekocht omwille van de evf en de ingebouwde flash die je kan bouncen. Zalig toestel, zeker in combinatie met de zeiss 24mm.
                            Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Hallo,

Ik gebruik nu bijna steeds de (zeer goede) EVF-zoeker ...

Jaja

Comment

Working...
                              X