Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSLR camera voor man-vis foto

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DSLR camera voor man-vis foto

    Beste,

    Ik ben op zoek naar een DSLR camera die geschikt is voor het nemen van man-vis foto's.
    Hierbij bedoel ik het fotograferen van mezelf met vis mbv camera op stafief.

    De handeling die ik in gedachten heb is de volgende:
    1. Camera op statief plaatsen en een voorwerp voor de camera plaatsen die mijn positie inneemt.
    2. Camera instellen, richten en scherpstellen op het voorwerp en dan de AF naar manueel zetten.
    3. Dan mijn positie innemen en met de afstandbediening het programma zelfontspanner starten zodat de camera bv om de 15s een foto neemt (in totaal bv 10 foto's)
    Voorzieningen zoals kantelbaar scherm, afstandbediening, zelfontspanner instelling,... zij hierbij handig.
    Zijn er mensen die weten welk toestel hiervoor geschikt is?
    Een budget opgeven vind ik moeilijk omdat het meer afhangt van welk toestel aan mijn vraag kan voldoen.
    Toch is het de bedoeling om binnen de normale prijzen te blijven.

    Ik heb zelf al gekeken naar de Canon eos 600d.
    Hierbij kan ik een afstandbediening (RC6) kopen maar dan heb ik enkel een vertraging van 2 seconden wat te weining is.
    Ook de Nikon d5100 heb ik bekeken met het voordeel dat je hierbij de zelfontspanner 'ruimer' kan instellen (tot 20sec).
    Maar heb je hiervoor afstandbedieningen die wel kunnen samenwerken met de zelfontspanner?
    Zijn er nog andre opties?

    Ik wil het toestel ook kunnen gebruiken om natuurfoto's, dagtrip foto's,.. te nemen maar vooral voor de bovenvermelde situatie.

    Met dank!
    Frederik
    Last edited by fredexpres; 16 januari 2013, 12:35.

  • #2
    Re: DSLR camera voor man-vis foto

    Ik heb er geen ervaring mee, maar ik vond DIT wel een heel interessante optie. Mits je een mobiele telefoon hebt dit dit ondersteund.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

    Comment


    • #3
      Re: DSLR camera voor man-vis foto

      Heb je dan niet eerder een time-lapse functie nodig ? Heb er geen ervaring mee maar Sony biedt dit aan als een app voor de Nex-5R en Nex-6. Via Playmemories kan je deze app downloaden en installeren.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: DSLR camera voor man-vis foto

        Er bestaan ook gratis programma's voor, je laptop zorgt dan voor het maken van de foto...
        Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
        Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

        Comment


        • #5
          Re: DSLR camera voor man-vis foto

          Zo'n moderne mobiele telefoon heb ik niet.
          En een laptop meedoen naar de waterkant lijkt me ook niet logisch.

          Heb ondertussen wat verder gezocht en heb het volgende gevonden:

          Heeft iemand ervaring met deze afstandbediening.
          Ik denk wel dat er een nadeel is als ik dit wil gebruiken met een draaibaar scherm.
          De ontvanger die je in de camera plaatst zit namelijk aan dezelfde kant van het schermscharnier..
          Last edited by fredexpres; 17 januari 2013, 18:59.

          Comment


          • #6
            Re: DSLR camera voor man-vis foto

            Ook karpervisser? ben zo begonnen met deze hobby

            Ikzelf heb een nex-5, en daarmee heb ik tot nu toe altijd wel mooie foto's kunnen nemen tijdens vissessies, maar foto's van mezelf nemen heb ik nog geen ervaring mee, maar moeilijk lijkt het me niet:
            camera op voorhand al klaarzetten en kadreren, het gebied in beeld eventueel afbakenen met banksticks: voorbeeld op tweede foto van de pagina, scherpstellen op het midden en zorgen dat je dan in het midden van het beeld zit wanneer de foto wordt genomen, na een paar keer zullen er wel goeie foto's tussen zitten

            Wat die #foto's en interval betreft... 10x 15s= 2,5 minuten. Als karpervisser zou ik nooit zoveel tijd nemen voor een foto. In mijn geval is het vis oppakken, zorgen voor een paar foto's 10 op 60s tijd, en daar zit zeker wel altijd een goeie tussen.
            NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
            https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

            Comment


            • #7
              Re: DSLR camera voor man-vis foto

              Ik ben idd karpervisser
              Het toestel dat mijn voorkeur geeft is de canon 600d.
              Hierbij kan je dus een zelfontspanner instellen.
              Kies je voor het programma van 10sec en 10 foto's dan wacht de camera 10sec en neemt dan direct 10 foto's na elkaar.
              Volgens mij is het dus onmogelijk om op de ontspanknop te drukken en binnen de 10sec al met de vis in mijn handel klaar zitten.
              De vis werkt namelijk niet altijd even goed mee..
              De blaasbalg is ook een optie maar uit ervaring is dit echt niet het ideale.
              Daarom was ik op zoek naar een andere methode waarbij ik met een timer kan werken.

              Comment


              • #8
                Re: DSLR camera voor man-vis foto

                Ik heb een tijdje geklungeld met die 10s-timer, en als je ze kalm krijgt lukt het wel en als ze niet boven de 15kg wegen, anders duurt het wel wat langer dan 10s...

                Maar wat ik zou doen: een goedkope (draadloze) afstandsbediening, daar een plastic zak over (tegen het water), en die in je hand houden, en als de vis goed ligt (en zich eindelijk stil houd!) de afstandsbediening afdrukken.
                Nu, ik spreek wel niet uit ervaring... Ik ben sinds ik mijn Nex-5 heb nog nooit alleen gaan vissen
                NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                Comment


                • #9
                  Re: DSLR camera voor man-vis foto

                  Met een D5100/5200 heb je ook een draaibaar schermpje waarbij je dan jezelf kan zien en met een timer van 20 of 30 seconden (ook instelbaar op 2 of 10 sec dacht ik), dan hoef je zelfs geen ontspanner te kopen en kan je jezelf perfect framen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: DSLR camera voor man-vis foto

                    Waarom per sé een DSLR voor man-vis foto's ?
                    ik zou gewoon voor een degelijke (al dan niet waterdicht) compact gaan, voor de meeste bestaan er afstandsbedieningen en veel hebben ook een kantelbaar scherm (weliswaar niet de waterdichte)
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: DSLR camera voor man-vis foto

                      Wat je nodig hebt is een afstandsbediening die je kan instellen: zoveel foto's, om de zoveel tijd eentje nemen.

                      à la 'Canon TC 80N3 Remote Controle' (deze is wel prijzig, je hebt ook dergelijke afstandsbedieningen van phottix etc maar types ken ik er niet van)

                      Comment


                      • #12
                        Re: DSLR camera voor man-vis foto

                        je hebt ook camera's met smile detectie , ik weet niet of het dan bij 1 foto blijft of dat je er meerdere kan trekken.
                        maar of je dit hebt in dslr weet ik niet
                        en in het donker gaat dit ook de mist in,denk ik .
                        een andere optie is zoals ik doe ; kleine vissen vangen , dan heb je een hand vrij om de foto te maken :-)
                        google "voorn schelde " en zie je mijn foto van voorn

                        ps voor vrij weinig geld kan je bv een Pentax k10d kopen, die is dan nog eens spatwaterdicht , interessant want bij het vissen zit de camera lange tijd in een vochtige omgeving.
                        Last edited by Kurt1968; 18 januari 2013, 10:17.

                        Comment


                        • #13
                          Re: DSLR camera voor man-vis foto

                          Bij de goedkope afstandbediening van Canon/Nikon kan je enkel direct foto nemen of met een vertraging van 2sec.
                          De zelfontspanner werkt niet samen met deze afstandbediening.

                          Bij die Nikontoestelen heb te idd een langere timer, tot 20sec dacht ik.
                          Maar na die 20sec neemt de camera direct het aantal ingestelde foto's na elkaar?

                          Ik wil voor een DSLR gaan omdat ik me hierin verder wil verdiepen als tweede hobby.

                          Die opties als smile herkenning of knipoog herkenning vertrouw ik zo niet.
                          En kleinere vissen vangen deed ik vroeger, nu op de grote
                          Voor mensen die niet weten wat karpervissen inhoud, het vangen van vissen tot dik 30kg of meer
                          Bij zo'n grote vis bel ik wel iemand maar ook de kleine exemplaren verdienen een foto

                          Dit lijkt me de beste optie: http://www.hahnel.ie/contentFiles/pr...s%20GigaT2.pdf

                          Comment


                          • #14
                            Re: DSLR camera voor man-vis foto

                            Oorspronkelijk geplaatst door fredexpres Bekijk bericht
                            Ik wil voor een DSLR gaan omdat ik me hierin verder wil verdiepen als tweede hobby.
                            ...
                            Voor mensen die niet weten wat karpervissen inhoud, het vangen van vissen tot dik 30kg of meer
                            Bij zo'n grote vis bel ik wel iemand maar ook de kleine exemplaren verdienen een foto
                            Pas maar op, voor je het weet wordt vissen je 2de hobby en fotografie je passie
                            En boven de 30kg, hier in belgie, dan mag je al direct de pers opbellen...
                            NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                            https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                            Comment


                            • #15
                              Re: DSLR camera voor man-vis foto

                              bij die mannen is het net als bij ons, de beste plaatsen houden ze zoveel mogelijk geheim :-)
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment

                              Working...
                              X