Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AIS lens op D7000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AIS lens op D7000

Hallo,

Ik twijfel tussen de aankoop van een D90 of een D7000. (ter vervanging van een D40)

De D90 lijkt mij meer dan voldoende. De enige reden waarom ik de D7000 zou nemen is het feit dat ik enkele oude AIs lenzen heb waaronder de 135 mm f2.8.

Op de D7000 kan je die nog met belichtingsautomatiek gebruiken.

De vraag die ik mij echter stel is of deze lens nog veel nut heeft en of het gebruik op een D7000 eigenlijk praktisch is?
    Kun je daarmee goed scherpstellen?

Iemand ervaring hiermee?

Re: AIS lens op D7000

Ik heb nog al mijn AiS lenzen. Meer nog, toen ik mijn D1 kocht heb ik (uit geldgebrek) een hele tijd gewerkt met enkel mijn oude AiS-primes.
    Niks mis mee.
    De focusassist werkt prima maar ik zou je toch aanbevelen om een oculair-magnifier bij te kopen. Kost haast niks en is o zo nuttig.
    De hoofdreden waarom ik toendertijd voor D1 heb gekozen was het feit dat dit de enige Nikon was die lichtmeting bood met de oude AiS objectieven.

Waarom er hier niet meer zijn die dit oculairglaasje voor crop aanbevelen is me een compleet raadsel, het zit vanaf het begin zelfs continu op mijn D3. Ik zou het echt niet meer willen missen.
    Mijn zoekerbeeld is zodanig groot dat ik mijn pupil moet draaien om het hele veld te overzien. Pure luxe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
      Hallo,

Ik twijfel tussen de aankoop van een D90 of een D7000. (ter vervanging van een D40)

De D90 lijkt mij meer dan voldoende. De enige reden waarom ik de D7000 zou nemen is het feit dat ik enkele oude AIs lenzen heb waaronder de 135 mm f2.8.

Op de D7000 kan je die nog met belichtingsautomatiek gebruiken.

De vraag die ik mij echter stel is of deze lens nog veel nut heeft en of het gebruik op een D7000 eigenlijk praktisch is?
      Kun je daarmee goed scherpstellen?

Iemand ervaring hiermee?
      Ik heb een 50mm Ai en een 70-150Ai, ik vind daarmee manueel scherpstellen makkelijker dan met de 18-105, (ik denk dat dit te maken heeft dat die lenzen meer dan een 1 om wenteling maken om van de korste scherpstelafstand naar oneindig tov een halve draai bij een moderne kitlens) Op de D90 is de belichting idd wat gokken, maar dat lukt ook wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        .... Waarom er hier niet meer zijn die dit oculairglaasje voor crop aanbevelen is me een compleet raadsel .....
        Gebruik je een bril? Ik heb zoiets ooit willen kopen maar me laten vertellen dat dit voor brildragers bijzonder onhandig is.

Wat betreft D90 versus D7000 - als je niet alle vijf voet van toestel wisselt (en dat lijkt zo te zijn), waarom dan niet ineens voor de D7000 gaan met zijn betere zoeker en zoveel andere extra mogelijkheden.
        Last edited by Laurens; 14 januari 2013, 00:20.
        Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

De d7000 is een stuk uitgebreider qua mogelijkheden. Betere filmfunctie, sensor, en inderdaad ondersteuning van ai en ais objectieven.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

@ PaulM: bedankt voor de info, bedoel je met oculairglaasje de DK-21M oculairkap die 1,2 maal vergroot?
            zoals deze: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...nikon-d90.html
            Schijnt zowel op D90 als op D7000 te gaan.

@ Laurens: ook zeer interessant info, indien de D7000 een betere zoeker heeft is dat voor mij een belangrijk argument. Ik heb uit een ver verleden nog een Nikon F801 liggen, met 50 mm, 1.4, oude AI lens. Uit pure nostalgie kijk ik daar af en toe nog eens door. Man wat een zoeker in vergelijking met die van een D40... Als ik mij niet vergis werd dit een "high eyepoint" zoeker genoemd. Vind je die nog op een betaalbare Nikon? F801 was toch een betaalbare body.

@ Spanjaart: filmfunctie vind ik persoonlijk niet zo belangrijk. De ondersteuning van AIs lenzen wel. Alhoewel ik mij afvraag wat de gebruiksmogelijkheden nog zijn van een oude lens stijl 135/2.8. Valt hier eigenlijk nog mee scherp te stellen op een moderne digitale reflex? Met dat gespleten veldje in het midden (F801), leek mij dat toch handiger dan met een AF indicator van tegenwoordig.

Comment

Als je niet wilt filmen is een betaalbare/gebruikte D700 misschien ook nog een optie? Meer zoeker!
              Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

Working...
              X