Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D800 vs D800E

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• D800 vs D800E

Ik plan een upgrade naar een nieuwe body.
    Is er iemand die zelf het verschil tussen de D800 en D800E al heeft kunnen vaststellen?
    Zou het het prijsverschil waard of is het verschil verwaarloosbaar?
    Zelf heb ik wel graag zeer scherpe foto's (zowel scherm als afdruk) maar ik vermoed dat een D800 toch ook al scherpe beelden zal leveren?
    In Shoot werd dit wel besproken, maar dat waren kleine afgedrukte foto'S..moeilijk om te beoordelen dus.

Re: D800 vs D800E

Ik heb juist toch het oude topic kunnen terugvinden... klik , maar nieuwe input en ervaringen zijn meer dan welkom

Comment

Comment

Thnx! Zeer interessant artikel... ik vermoed dat een D800 ruimschoots volstaat

Comment

Hoi

heb nu ook mijn D800 aangeschaft, nog met de cashbackactie. Heb de handleiding eerst wat gelezen, vooral de scherpstelling heeft meer mogelijkheden dan mijn D200. Qua belichting, is het echter quasi hetzelfde als mijn D200. Heb ook niet voor de D800E versie gekozen, dlles door de pijs, deels door het feit dat de gewone, voor mij al meer dan scherp genoeg is.

En nu maar wachten op toch ietwat minder regenweer, zodat ik alles, buiten op statief eens kan gewoon worden.

Ondertussen ook een goede shop leren, kenne,, Art en Craft in het Gentse. Die mensen gaan me nog vaker zien, prima service en uitleg.
          BD1766BE

Comment

Zelf zie ik het zo: wie meerdere duizenden euro's veil heeft voor een camerabody, en ook nog eens bijpassende lenzen vanzelfsprekend, zal vermoedelijk niet opzien tegen een prijsverschil van enkele honderden euro's. Als je weet dat je echt meite moet doen om moiré uit te lokken, die dan bovendien ook nog eens gemakkelijk verwijderbaar is, dan is de keuze vlug gemaakt vind ik.

Walter
            D850

Comment

Moire maken is niet moeilijk hoor. Ga maar 's nachts een foto's maken van glimmend staal/aluminium. Mijn normale d800 heeft dan zelfs moire. Van de fotovergelijkingen tussen de 2 modellen vind ik het verschil minimaal.
              Groeten Remco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                Moire maken is niet moeilijk hoor. Ga maar 's nachts een foto's maken van glimmend staal/aluminium. Mijn normale d800 heeft dan zelfs moire. Van de fotovergelijkingen tussen de 2 modellen vind ik het verschil minimaal.
                Je hebt het vermoedelijk over CA, chromatische aberrratie?
                Walter
                D850

Comment

Moire
                  Groeten Remco.

Comment

Moire
                    Op glimmend metaal en 's nachts? Post eens een voorbeeld aub.

Comment

Moire
                      Moiré is een typisch gevolg van digitale beeldvorming: de lichtdiodes zijn vierkant en staan opgesteld in een rooster. Om kleur te kunnen "zien" zijn ze bedekt met transparante kleurstof, te weten rood , groen, en blauw. Ze staan gerangschikt in blokjes van vier : 2 groene ( waarom 2 , omdat die kleur minder dominant is ), een rode , een blauwe. Als je nu met je camera een patroonvormig beeld fotografeert ( de schering en inslag van een overhemd, kippengaas, de ramen in een hoogbouw ver weg ), zal het maar zelden voorkomen dat die patronen exact horizontaal en/of vertikaal op je sensor worden weergegeven. Integendeel is de kans groot dat ze schuin op de wafelstructuur van je lichtdiodes geprojecteerd wordt. Wat gebeurt er dan : op regelmatig terugkerende afstanden wordt slechts één of twee van de vier kleuren genoteerd met typische groen/magentazwemen tot gevolg. In feite markeert de plaats waar je de regelmatig terugkerende verkleuring ziet optreden het gebied waar het patroon dat je fotografeert het patroon van de lichtdiodes op je sensor kruist. Ook in monochrome foto's kun je moiré desgevallend ontdekken. Is het zoiets dat je waarneemt? Nogal raar dat je daarvoor de nacht nodig hebt.
                      Graag een voorbeeldje inderdaad.
                      Walter
                      Last edited by Phororhacos; 8 januari 2013, 17:02.
                      D850

Comment

Prachtige uitleg Walter

Comment

Euh...Remco, ik ben nu al twee nachten na mekaar opgestaan om metaal te gaan fotograferen, echter het lukt me niet om op die manier moiré te genereren. Toch een voorbeeldje graag, wie A zegt moet ook B zeggen nietwaar?

Walter
                          D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
                            Prachtige uitleg Walter
                            Inderdaad duidelijk en kort uit de doeken gedaan.
                            weer iets bijgeleerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
                              Inderdaad duidelijk en kort uit de doeken gedaan.
                              weer iets bijgeleerd.
                              Walter niet onderschatten hoor, hij weet waar hij mee bezig is....

Comment

Working...
                              X