Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cult reflexen in digitaal jasje...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Cult reflexen in digitaal jasje...

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
    ik weet dat er verschillende school opleidingen voor fotografie het eerste jaar enkel analoog werken om de basis aan te leren.
    Waarom zou je dat op een digitale camera niet kunnen leren? Volgens mij gelden daar toch dezelfde basis principes.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Waarom zou je dat op een digitale camera niet kunnen leren? Volgens mij gelden daar toch dezelfde basis principes.
      Idd, enkel de ontvanger van het licht is electronisch nu
      Niets maar dan ook niets zou mij terug naar analoog kunnen overschakelen...
      "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        digitaal is een beeld al rap even bijgesneden en de belichting aangepast om dat te vermijden vermoed ik dat ze analoog beginnen, ik zelf nooit een opleiding begonnen.

Comment

digitaal is een beeld al rap even bijgesneden en de belichting aangepast .
          en met analoog kan dat niet?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

digitaal is een beeld al rap even bijgesneden en de belichting aangepast om dat te vermijden vermoed ik dat ze analoog beginnen,
            En dat de kleurenfilters in een vergroter nog fysieke stukjes glas zijn die men
            voor de lamp moet schuiven, zal ook wel helpen bij het bewust omgaan met kleuren.
            Tegenwoordig even met de kleurenpipet op een grijskaart mikken en 't is klaar. Het verschil
            kunnen zien tussen een halveke magenta of blauw of cyaan is niet meer altijd perse nodig.

mvg
            I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hotmijl Bekijk bericht
              En dat de kleurenfilters in een vergroter nog fysieke stukjes glas zijn die men
              voor de lamp moet schuiven, zal ook wel helpen bij het bewust omgaan met kleuren.
              Tegenwoordig even met de kleurenpipet op een grijskaart mikken en 't is klaar. Het verschil
              kunnen zien tussen een halveke magenta of blauw of cyaan is niet meer altijd perse nodig.

mvg
              Mijn Patterson vergroter had (heeft) daar een zalig systeem voor : drie lampen met primaire kleuren die electronisch regelbaar waren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                Idd, enkel de ontvanger van het licht is electronisch nu
                Niets maar dan ook niets zou mij terug naar analoog kunnen overschakelen...
                Zover zou ik toch niet willen gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefflater Bekijk bericht
                  Daarom ook die drie puntjes. Er zullen nog wel meer iconische toestellen zijn van oa Haselblad, Leica, Minolta, Zeis, ... Dan vergeet ik nog heel wat, vooral toestellen van producenten die (al lang) niet meer bestaan.
                  Als ze er ooit een maken die de looks aan de robuustheid en het geluid van de sluiter van de F2-Photomic koppelt koop ik er direct één, zeker weten

Comment

Ik gebruikte de Minolta's SRT 101 van mijn vader, en daarvoor een Petri 7S (vanaf mijn 10de) Daar heb ik de basisprincipes op geleerd, op de SRT's ben ik verder gegaan. Na een aantal jaren zonder fotografie (op een analoog compactje (Minolta Riva 135) en een paar digitale kiekjesdozen na) ben ik 4 jaar geleden met de D40 begonnen. Nooit (behalve uit nieuwsgierigheid) de scenestanden gebruikt, altijd PSAM, wat eigenlijk al luxe is, want de SRT's waren puur M), en op de D7000 idem. Waarmee ik die scenes niet afschiet, het zijn op zich prachtige hulpmiddelen, maar ze zijn niet aan mij besteed.

Ik wil nog wel analoog werken, maar enkel zwart/wit, en voornamelijk hoge ISO (grove korrel), want de korrelsimulaties in soft zijn nog steeds slecht, naar mijn gevoel. En een omzetting blijft een omzetting, niet slechter, maar anders. Leica heeft nu een Z/W M-model...

Eigenlijk wil ik weer een meetzoekertje, Petri of andere, dat werkt prettig. Goed lensje, 30 tot 50mm (de Petri had een 45, dacht ik), en de ringvormige fotocel rond de lens hield rekening met de filters.

Ik wil dan enkel de filmpjes laten ontwikkelen, en de negatieven inscannen, en deze bewerken.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik merk dat ik daarstraks off topic gereageerd heb. Dat gebeurt mij anders nooit

Dus, on topic:
                      Een oude reflex met een sensor. Het idee lijkt aanlokkelijk, maar ik denk dat het een tegenvaller wordt. Aan de voorkant niks speciaals te zien, maar achteraan zit er wel een scherm en knopjes die er niet opzaten. Vergelijk de analoge en digitale Leica M's maar.
                      Ook denk ik dat dit een heel duur nicheproduct wordt, je gaat het gros van de fotografen niet kunnen verleiden. Enerzijds heb je de amateur, die zonder de knopjes etc verloren loopt, anderzijds de gevorderde en pro, die snel één of andere functie gaan missen. De aficionado bestaat, maar is die bereid om pakweg 3 of 4.000 euro neer te tellen voor een stripped-down D600? En, de body zal zeker niet zo slank zijn als het origineel, dikke accu, electronica...
                      Misschien zou een schermloos model (dus ook een kleinere accu) wel kunnen, uiteindelijk zag je vroeger ook niet wat je net gedaan had. Dit zou qua aanpak dicht bij het origineel idee zitten. Een pseudo-mechanische teller, en klassieke bediening (behalve een wieltje voor het diafragma, maar dan nog liever een ring op de body, rond de basis van het bajonet), en een minimum aan functies, niet meer dan de oude versie.
                      Eigenlijk een model met sensor ipv film, maar verder identiek aan het origineel.

Maar toch, ik denk dat het ding erg duur zou zijn, niet zozeer door de absolute ontwikkelingskost, maar door de heel beperkte markt die dit zou moeten dragen.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Mijn eerste toestel was een Leica II met een Elmar 1:3.5.
                        Spleetsluiter tot 1/500.
                        Met telemeter voor de afstand, maar zonder flitscontact, wat mij toen zeer frustreerde.
                        Maar ik heb er, aan de hand van de Prisma fotoboeken van Peter Charpentier alle basisbegrippen mee geleerd.
                        Zeer compact toestel trouwens, werkt nog altijd.

Comment

Op negatief kan je uiteraard bijsnijden zoveel je wilt,dit kan tijdens het vergroten,maar ook de foto zelf kan je achteraf nog bijsnijden.Op dia echter was dit al wat moeilijker

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Als ze er ooit een maken die de looks aan de robuustheid en het geluid van de sluiter van de F2-Photomic koppelt koop ik er direct één, zeker weten
                            Ik vrees, neen, ik ben er zeker van Paul dat de sluiter van die F-2 nog niet in de verste verte aan de hielen komt van wat er in je D3 zit,
                            en de sluiter van de nieuwe D4, dat is nog een stapje hoger, zowel qua snelheid als levensduur, het geluid, dat is wat anders, sommigen willen
                            het stil houden, en anderen hebben het graag wat rauw, de ene hoort graag het geluid van een reutelende Laverda 2 cil en de ander houd meer van
                            het geluid van een Benelli 6 cil.

Comment

Ik zie een paar problemen:
                              • De prijs van een fullframe chip is nog steeds duur
                              • De goede behuizing vereist dure materialen en wel wat manuren om die in elkaar tye zetten.
                              • De redelijk beperkte markt, maakt dat dit toestel ook weer duurder zou worden.
                              • Het is niet veel duurder om een videofunctie/meer dan 1 afpunt (of wou je volledig mf gaan?) in te bouwen?

Alles bij elkaar gaat je concept geen werkelijkheid worden. Een dure versie met heel veel meer functies zie ik eventueel nog wel gebeuren, maar dan moet de miniaturisering nog wel wat verder worden doorgezet.

Olympus heeft met de OM-D EM5 een heel erg mooie middenweg bewandelt en ook Fujifilm heeft laten zien dat combinaties wel mogelijk zijn.

Nikon heeft een tijdje geleden ene patent aangevraagd of toegewezen gekregen om een digitale back voor oude filmcamera's te maken. Zou fijn zijn als dat werkelijkheid wordt. Zie: http://nikonrumors.com/2012/12/17/ni...-cameras.aspx/

Comment

Working...
                              X