Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fujifilm XE-1

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Fujifilm XE-1

Slechte camera's worden al lang niet meer gebouwd volgens mij (wel, behalve de goedkope compactjes dan misschien). Verder is het toch vooral een kwestie van het soort gebruik waarvoor je een camera aanschaft. Ik wilde een compacte systeemcamera naast mijn grote zware FF apparatuur, om eenvoudig mee te kunnen nemen onderweg en vooral ook tijdens familie-uitstapjes e.d. Ik heb 2 jonge kinderen en wilde daarom dan ook een camera die een snelle AF heeft. Vandaar mijn keuze voor de OM-D. Had ik mijn keuze bijvoorbeeld gebaseerd om vooral architectuur of landschappen te fotograferen dan had ik waarschijnlijk eerder voor de Fuji gekozen.... (Alhoewel m.b.t. de keuze qua lenzen ook m4/3 in het voordeel is)
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Ik heb de XE1 nog maar even vastgehad en maar een 15 tal minuten kunnen proberen.
      Het eerste dat me opvalt is dat de camera vrij groot aanvoelt. Groter dan een OMD GX1 of Nex Camera 6-7.
      De Camera ligt minder goed in de hand dan een OMD.. (deze laatste heeft een goede steun voor duim) en veel minder goed dan alle Nex camera's die een toonbeeld zijn hoe een systeemcamera moet zijn.
      Voordeel van de grotere XE-1 is dat de knoppen dan wel weer royaal zijn tegenover de OMD.

De zoeker lijkt mij dezelfde van de Nex 6-7. Kleuren vrij fel (typisch verschijnsel aan Oled) maar grote zoeker.
      Bediening met directe wieltjes voor compensatie sluitertijd.. lijkt handig.
      De 18-55 voelt goedkoop aan.. maar da's idem voor de Sony 18-55 en 12-50 Oly of Panasonic bijgeleverde zoomlenzen.
      Maar eerlijk..De Fuji voelt wel de beste aan van deze drie waarvan de OLY als speelgoed aanvoelt.
      Je wint wel een halve stop met de Fuji maar wordt tenietgedaan door de twijfelachtige high-iso's volgens testen...als het waar is.. want ik heb daar mijn twijfels over. (reviewers nemen elkanders testen over)

Autofocus is vrij traag.. trager dan de Sony's en dag en nacht verschil met de Pana-Oly's.

Native Objectief aanbod is voor mij te klein maar kan voor sommigen volstaan.
      Het 60 mm objectief Macro is bv geen 1/1 macro objectief en das teleurstellend.

Beeldkwaliteit vind ik tot wat ik tot nu toe al gezien heb zeer goed (met alle lenzen) en de prijs met 18-55 2.8-4.0 lijkt me zeker ok.

Video 1080 24P is zeker ok.. maar blijft achter op de Oly (die beter en sneller focust) en blijft ook achter op de Sony's die meerdere frame-rate's keuze heeft waar onder andere 60fps.
      Maar als video niet je ding is, of je maakt sporadisch eens een video dan is dat geen punt om de camera niet te kopen... 1080 24P kan dan volstaan ook al focust deze ni zo goed.

Ik kan mij best wel voorstellen dat er mensen zijn die voor deze camera gaan.
      Mooie Body, stevig, goede lay-out, zeer goede beeldkwaliteit, goeie objectieven.
      Een camera kopen is niet altijd een rationele aankoop.. dikwijls ook passioneel.. en omdat we allemaal anders zijn is zo'n aankoop voor iedereen een andere ervaring.
      Ieder moet voor zich uitmaken welke camera hij graag wil en met deze X1E zie ik geen enkele reden anders dan persoonlijk om niet voor deze camera te gaan.

Ik heb nu een OMD.. verre van perfect, mijn 5D2 was dat ook niet en al mijn vorige camera's ook niet.. er is altijd iets dat je beter vind.. of juist minder goed. Te groot, te klein, de snelheid, beeldkwaliteit handelbaarheid, retro, modern, lenzenaanbod of de prijs. Zoveel aspecten.
      Camera's is mijn passie en elke camera heeft zijn charme vind ik en deze XE-1 heeft mij vast en zeker gecharmeerd maar het is een camera die minder bij mij past op dit moment.. maar ik vind dit een interessante en mooie camera.

Camera's veranderen ... mensen ook... het is dan ook onmogelijk voor een ander te beslissen welke camera hij het beste koopt, ondanks alle argumenten die je kan aanhalen.
      Vind je deze XE1 een camera die bij je past ? Dan koop je deze toch gewoon zonder je te laten misleiden door anderen .... dat doe je met de aankoop van je wagen toch ook ?
      Last edited by Funcky; 3 maart 2013, 15:57. Reden: spelfout
      Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Plex Bekijk bericht
        Volgens vele reviews is de autofocus aanzienlijk verbeterd tov in het begin.
        Een raket zal de camera nooit worden maar voor normaal (niet actie) zal deze wel voldoen denk ik...

Zo slecht zal de camera niet zijn denk ik...

Imaging-Resource "Technology Of The Year Award" => Fuji X-Trans Sensor
        In testing the X-Pro1, we found exceptionally sharp images, with clean detail and very few artifacts -- and the X-Pro1's image sharpness was realistic, not oversharpened and rife with halos like we often see in JPEGs from even top DSLRs.
        bron: http://www.imaging-resource.com/news...ar-awards-2012
        IR doet dat heel diplomatisch en geeft elk merkse een beloningske op panasonic en samsung na, maar verkiest de E1 zekers niet als systeemcamera van het jaar

in jpeg is het inderdaad nen uitblinker toz van andere 16mp's, alhoewel zo groot zijn die verschillen niet, maar moet toch onderdoen toz van bvb de NEX7 en heel waarschijnlijk ook toz van de 500€ instappers welke momenteel op de markt komen met 20mp sensor.

Moet toch wel heel veel zalf op de wonde doen omdat toestel aanvaardbaar te maken
        focus zowel AF/MF is zwak, gewoon kinderen moet je daar niet mee trachten te fotograferen of je moet klein diafragma gaan gebruiken, dat die toestellen niet gemaakt zijn voor sport dat weet iedereen maar je zou toch iet of wat beweging moeten kunnen fotograferen.
        Verschil in afmetingen toz van instap DSLR is ook niet zo groot , denk zelfs dat het groter is, op dat punt win je ook niet zoveel aan dat toestel.
        Video is een vies woord als ook een opklapbaar LCD scherm.
        ISO is ook een raar begrip voor fuji.
        mogelijkheden (features) zijn heel beperkt, niet meer van dezen tijd.
        Toestel zag er goed uit op papier maar in praktijk vrij zwak toz van de rest.

Idee is knap de uitwerking met pro1 en de E1 vrij zwak, de x100s lijkt op papier veel beter praktijk nog af te wachten.
        Last edited by puerte; 3 maart 2013, 14:03.

Comment

Er klopt inderdaad iets niet met de ISO waarden vd XE1. F8 1/125s ISO1600 voor de Fuji en F8 1/250s ISO1600 voor de Nex-6 voor eenzelfde belichting. Dus ISO1600 is eigenlijk ISO800 voor de Fuji. Olympus doet hetzelfde trucje met de EM5.

Zelfs als je deze correctie toepast, dan nog presteert de XE1 heel goed qua ruis in RAW, best indrukwekkend. Alleen de jpegs lijken me een beetje soft.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            IR doet dat heel diplomatisch en geeft elk merkse een beloningske op panasonic en samsung na, maar verkiest de E1 zekers niet als systeemcamera van het jaar

in jpeg is het inderdaad nen uitblinker toz van andere 16mp's, alhoewel zo groot zijn die verschillen niet, maar moet toch onderdoen toz van bvb de NEX7 en heel waarschijnlijk ook toz van de 500€ instappers welke momenteel op de markt komen met 20mp sensor.

Moet toch wel heel veel zalf op de wonde doen omdat toestel aanvaardbaar te maken
            focus zowel AF/MF is zwak, gewoon kinderen moet je daar niet mee trachten te fotograferen of je moet klein diafragma gaan gebruiken, dat die toestellen niet gemaakt zijn voor sport dat weet iedereen maar je zou toch iet of wat beweging moeten kunnen fotograferen.
            Verschil in afmetingen toz van instap DSLR is ook niet zo groot , denk zelfs dat het groter is, op dat punt win je ook niet zoveel aan dat toestel.

Idee is knap de uitwerking met pro1 en de E1 vrij zwak, de x100s lijkt op papier veel beter praktijk nog af te wachten.
            Puerte, heb je ooit met een X100, X-pro1 of X-E1 foto's gemaakt ?
            Groetjes

Lukathi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
              Ik heb de XE1 nog maar even vastgehad en maar een 15 tal minuten kunnen proberen.
              Het eerste dat me opvalt is dat de camera vrij groot aanvoelt. Groter dan een OMD GX1 of Nex Camera 6-7.
              De Camera ligt minder goed in de hand dan een OMD.. (deze laatste heeft een goede steun voor duim) en veel minder goed dan alle Nex camera's die een toonbeeld zijn hoe een systeemcamera moet zijn.
              Voordeel van de grotere XE-1 is dat de knoppen dan wel weer royaal zijn tegenover de OMD.
              Dit is wel heel subjectief... Ik heb ze ook allemaal in de hand gehad en vond persoonlijk de Nex-6 het beste in de hand liggen.
              Enkel de bediening van de Nex vond ik niet zo geweldig... "menu-driven" zoals ze zo fijn zeggen in de reviews

Ikzelf vond de fuji idd ook iets groter maar wel leuk in de hand liggen tov de om-d....
              Zeker als je die in combinatie met de lederen beschermhoes gebruikt.

De zoeker lijkt mij dezelfde van de Nex 6-7. Kleuren vrij fel (typisch verschijnsel aan Oled) maar grote zoeker.
              Ik vond persoonlijk de zoeker van de Nex-6 het beste en daarna die van de fuji (wel soms een beetje laggy). De zoeker van om-d is niet slecht maar wel meer pixel-achtig
              De NEx-7 zoeker had last van veel ruis...vond ik heel raar...

Bediening met directe wieltjes voor compensatie sluitertijd.. lijkt handig.
              Dat vind ik ook één van de sterke punten van de Fuji.
              De 18-55 voelt goedkoop aan.. maar da's idem voor de Sony 18-55 en 12-50 Oly of Panasonic bijgeleverde zoomlenzen.
              Goedkoop vond ik deze niet aanvoelen... vond dit redelijk goed en vooral die aperture ring vind ik geweldig.

Je wint wel een halve stop met de Fuji maar wordt tenietgedaan door de twijfelachtige high-iso's volgens testen...als het waar is.. want ik heb daar mijn twijfels over. (reviewers nemen elkanders testen over)
              Dit is zeer moeilijk te vergelijken.. de situaties varieren meestal nogal enorm. Fuji iso zou idd 1/3 tot 2/3 minder zijn dat aangegeven maar de hoge iso beelden spreken wel voor zich.
              Niet alleen minder ruis maar ook veel betere DR, contrast en kleuren volgens mij. (zoals gezegd heel moeilijk aan te tonen)
              Ik denk persoonlijk dat de Fuji zeker evengoed is op high iso dan de andere systeem camera's...

Autofocus is vrij traag.. trager dan de Sony's en dag en nacht verschil met de Pana-Oly's.
              Met de kitlens is de autofocus redelijk goed volgens wat ik getest heb en lees op internet.
              Met de primes is het idd wel wat minder. Dit is ook een zwaarder twijfelpunt bij mij. Misschien is dit ook niet snel op te lossen met een andere body ( ligt deels aan de lens?; geen idee)

Native Objectief aanbod is voor mij te klein maar kan voor sommigen volstaan.
              Het 60 mm objectief Macro is bv geen 1/1 macro objectief en das teleurstellend.
              Het lenzenaanbod is voor mij redelijk in orde. Ik doe liefst landschappen, portretten en macro. (spelen met kleine dof; vandaar mijn twijfels bij Oly/Pana)
              De 60mm Macro is misschien niet 100% wat ie moet zijn ( geen IS en 1/1)..Wel retescherp blijkbaar maar ook de traagste om te focussen...

Video 1080 24P is zeker ok.. maar blijft achter op de Oly
              Video.. I don't care ... is voor mij niet nodig... Gebruik ik praktisch nooit..

Ik kan mij best wel voorstellen dat er mensen zin die voor deze camera gaan.
              Mooie Body, stevig, goede lay-out, zeer goede beeldkwaliteit, goeie objectieven.
              Een camera kopen is niet altijd een rationele aankoop.. dikwijls ook passioneel.. en omdat we allemaal anders zijn is zo'n aankoop voor iedereen een andere ervaring.
              Ieder moet voor zich uitmaken welke camera hij graag wil en met deze X1E zie ik geen enkele reden anders dan persoonlijk om niet voor deze camera te gaan.

Ik heb nu een OMD.. verre van perfect, mijn 5D2 was dat ook niet en al mijn vorige camera's ook niet.. er is altijd iets dat je beter vind.. of juist minder goed. Te groot, te klein, de snelheid, beeldkwaliteit handelbaarheid, retro, modern, lenzenaanbod of de prijs. Zoveel aspecten.
              Camera's is mijn passie en elke camera heeft zijn charme vind ik en deze XE-1 heeft mij vast en zeker gecharmeerd maar het is een camera die minder bij mij past op dit moment.. maar ik vind dit een interessante en mooie camera.
              Kan ik mij zeer goed in vinden...
              Enkel is het niet enkel kiezen uit een camera... je koopt een systeem.
              Een upgrade van een camera kan je makkelijk doen na een jaar... (altijd beter en beter) maar je koopt ook voor een aanzienlijk bedrag lenzen
              En Fuji ligt wel iets minder in de 2de hands markt dan b.v. Canon, Nikon, Olympus...

Alvast bedankt voor uw uitgebreide reaktie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Er klopt inderdaad iets niet met de ISO waarden vd XE1. F8 1/125s ISO1600 voor de Fuji en F8 1/250s ISO1600 voor de Nex-6 voor eenzelfde belichting. Dus ISO1600 is eigenlijk ISO800 voor de Fuji. Olympus doet hetzelfde trucje met de EM5.

Zelfs als je deze correctie toepast, dan nog presteert de XE1 heel goed qua ruis in RAW, best indrukwekkend. Alleen de jpegs lijken me een beetje soft.
                Klopt volgens mij helemaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht

De jPegs zijn idd een beetje soft van de Fuji.
                  De Iso gegevens van de Fuji daar kan ik niet over oordelen vermits ik de camera niet zelf bezit.
                  Ik kan wel zeggen dat ze van de OMD EM5 heel correct zijn. Althans wat hier de vergelijking betreft met 2 andere camera's. Een Canon 5D2 en een Canon G1X getest met verschillende waarden en telkens komt de sluitertijd overeen met een marginaal kleine marge van verschil.

Ik kan niet direct vergelijken met een Nex camera want ik heb er geen.

Ik vind dat je alleen maar kan oordeel vellen als je de camera ook daadwerkelijk hebt.

Ik blijf er dan ook bij dat de XE1 wel voor sommigen een fijne camera is.. ondanks de geruchten van de (foute) high iso waarden.
                  Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

@ Plex

De bouwkwaliteit van de 18-55 dat was relatief bedoeld, ik was daar niet zo duidelijk in .. een Canon 17-55 is voelt ook relatief goedkoper aan dan een 24-105 L... maar is nog altijd goed.
                    Wat de EVF van de OMD betreft.. deze is idd is pixel-achtiger door de lagere resolutie en had deze dezelfde kijk-grootte gehad van de Nex dan zou je de pixels nog beter zien.
                    Toch is dit een goede VF (als ik mij niet vergis zijn dit Epson's) met natuurgetrouwere weergave dan andere zoekers. Geen vertraging in het beeld en totaal geen ruis... ook niet in compleet donkere omstandigheden iets wat in de Nex VF wel te merken is ondanks dat ik deze laatste wel erg kan appreciëren wegens zijn grootte en betere resolutie.
                    Last edited by Funcky; 3 maart 2013, 19:24.

Comment

Ik heb de fuji X-E1 vorige week gekocht met 18-55 kitles en ik ben daar enorm tevreden over.
                      De kwaliteit is veel beter dan mijn Sony Nex6 , zeker in low light.
                      Ik neem hem nu overal mee, als alternatief voor mijn Nikon D7000 die ik net heb verkocht.
                      Met de AF heb ik geen probleem ( met de nieuwe firmware).
                      Ik heb er ook 'lang' over nagedacht om dit toestel te kopen daar ik het redelijk prijzig vond...en dan ook nog getwijfeld of ik de zwarte of zilveren zou kopen ! :-)
                      Tot ik hem vorige week in "promo" zag staan...Dàt heeft mij over de streep getrokken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht

@Puerte, Wat een zeurkous ben je toch.

NEX of Fuji of Panasonic of..., ze hebben elk hun sterktes/zwaktes. Waarom koos ik Fuji: AF voldoende, zelfs met spelende kinderen (maar ik geef het toe, ik ben nog niet zo snel als met mijn 5D), goede lens line-up en vooral de primes zijn goed (35mm staat op het verlanglijstje), 'feel' is gewoon beter dan de rest (persoonlijke keuze), jpg uit camera zeer goed en RAW na update van lightroom OK.
                        Is dit een camera voor beginners, naar mijn gevoel totaal niet.
                        Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
                        Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Comment

Voor de niet-trollers nog een mooie review van de x-e1

We already published a few Fujinon XF lens reviews (Fujinon XF 60mm macro and the Fujifilm XF 18-55mm), but this Fujifilm X-E1 review is our first

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dpix Bekijk bericht
                            Voor de niet-trollers nog een mooie review van de x-e1

http://www.camerastuffreview.com/fuj...lm-x-e1-review
                            Dankjewel, ben ook van plan deze combinatie aan te schaffen...:-)
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Dankjewel, ben ook van plan deze combinatie aan te schaffen...:-)
                              Goeie keuze

Comment

Ik heb hem een paar maanden geleden ook gekocht en ben er zeer tevreden over.
                                De beeldkwaliteit is erg goed, maar dat zal ongetwijfeld ook zo zijn bij de concurrenten.
                                Het is echter het gebruiksgemak dat mij heeft doen kiezen voor de fuji. De essentiële functies, sluitertijd, diafragma, belichtingscompensatie manueel in te stellen, ideaal.

Mijn voorkeur is nog steeds een dslr, maar ik heb toch veel plezier aan dit toestelletje.

Mvg
                                Gert
                                Feedback is the breakfast of the champion

website

Comment

Working...
                                X