Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: van Nikon D90 naar D7000 of naar full frame???

Oorspronkelijk geplaatst door nikondee90 Bekijk bericht
    ja, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen behoeften, maar ik stel bij mezelf toch vast dat ik enorm vaak in situaties kom met mijn camera waarbij lichtgevoeligheid toch sterk gewenst is. Concerten binnen, avond-shows tijdens zomervakantie's buiten, ... Het is ZO leuk om als enige soms met prachtfoto's af te komen, terwijl anderen (gewoon vaak niet-hobbyisten wel), met geen enkele bruikbare foto als resultaat achterblijven. Ik heb hierdoor al vele foto's gedeeld met mensen die het fotograferen tijdens een event teleurgesteld en hopeloos opgeven.
    Voor events en zo is het inderdaad veel beter om te werken met lichtsterk glas EN een camera dat hoge iso's aankan (zoals de D600), hierbij is iso6400 nog zeer clean en nog bruikbaar tot iso 12800. Mijn D7000 is clean tot +- iso 1600 (hangt natuurlijk af van situatie) en is nog bruikbaar op iso 6400. (dat is dus 2 stops beter op de D600, wat het verschil maakt tussen een sluitertijd van 1/25 en 1/100). Met een D4 kan je daar nog enkele stops bijdoen, maar dat ligt jammergenoeg uit het budget van velen onder ons .

In sommige situaties wordt je werkelijk tegengehouden door je materiaal om bepaalde beelden te maken. Vroeger had ik een D80 met 18-200 lens, als ik toen op 85mm zat, had ik bv een belichting van 1/2, iso 800 (hoogst bruikbare iso), f/5.6 . Nu met mijn D7000 en 85mm kan ik gerust gaan naar iso 3200, f/1.8 en 1/80: dit maakt het verschil tussen kunnen fotograferen en niet kunnen fotograferen...
    In vele situaties heb je dit dus niet nodig, maar dit geeft je wel de vrijheid overal te fotograferen.

Comment

de kogel is door de kerk hier. Ik ga me morgen een Nikon D600 aanschaffen. You only live once.

Mijn Nikon 17-55 2.8 voor DX moet dan wel de deur uit natuurlijk. Ik vraag me nog wel af of ik mijn Nikon D90 met Nikon battery grip ook niet best direkt mee zou verkopen.

Hoeveel keer ga ik die nog gebruiken. Ik zou denken: voor 'm nog eens mee te nemen voor wat verder telewerk met mijn Sigma 2.8 70-200? Of lijkt dit onnozel?
      Om dit "valselijk" groter bereik op mijn DX te evenaren, kan ik ook een crop maken in LR van mijn full frame 24(!) Megapixel gemaakte foto, of is deze denkwijze gewoonweg te onnozel voor woorden?

De vraag is dus: wat gaat het beste resultaat geven met mijn Sigma 70-200 2.8: de combinatie met mijn D90, of de combinatie met een D600 maar dan wat gecropped?

thanks voor de input.

Comment

Het voordeel van de D600 met 70-200/f2.8 (crop) tov de D90 is dat je nog je betere ISO performance behoudt. Kwa beeldkwaliteit zal dat niet zo ver uit elkaar liggen.
        Je gaat nog voldoende MP overhouden bij de crop op de 24MP sensor.

De vraag is of je de xxx (300-400?) EUR voor je body verkiest boven het gemak van een backup body.
        Ik weet niet wat je fotografie doelen zijn, maar 2 body's met een verschillende lens op kan soms handig zijn
        Nikon shooter - Samyang fan

Comment

inderdaad, eigenlijk is het wel zo.
          Neem nu op een strand of vakantie wandelingen bijvoorbeeld. Ga daar maar eens snel en handig je objectieven liggen verwisselen.

Comment

inderdaad, eigenlijk is het wel zo.
            Neem nu op een strand of vakantie wandelingen bijvoorbeeld. Ga daar maar eens snel en handig je objectieven liggen verwisselen.
            Je moet natuurlijk wel die 2de body willen meezeulen ook ... maar je voorbeeld aan het strand is een goed voorbeeld.
            Je hebt daar fijn zand en de zoute wind. Geen ideale situatie om je spiegel aan bloot te stellen terwijl je met 2 lenzen goocheld.

Nu, als je toch je body gaat verkopen zou ik niet te lang wachten. De 2dehands waarde gaat er niet beter op worden.
            Nikon shooter - Samyang fan

Comment

even melden dat ik vandaag veel inlogproblemen heb gehad op dit forum. Ik heb een nieuwe account moeten aanmaken aldus... en sta nu bekend als TheNikonDude

Nu, mijn oude username "nikondee90" was met de nakende aankoop van een D600 toch ook geen lang leven meer beschoren

groeten

Comment

Hmm, geen problemen hier.
                Welkom terug.
                Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

de kogel is door de kerk hier. Ik ga me morgen een Nikon D600 aanschaffen. You only live once.

Mijn Nikon 17-55 2.8 voor DX moet dan wel de deur uit natuurlijk. Ik vraag me nog wel af of ik mijn Nikon D90 met Nikon battery grip ook niet best direkt mee zou verkopen.

Hoeveel keer ga ik die nog gebruiken. Ik zou denken: voor 'm nog eens mee te nemen voor wat verder telewerk met mijn Sigma 2.8 70-200? Of lijkt dit onnozel?
                  Om dit "valselijk" groter bereik op mijn DX te evenaren, kan ik ook een crop maken in LR van mijn full frame 24(!) Megapixel gemaakte foto, of is deze denkwijze gewoonweg te onnozel voor woorden?

De vraag is dus: wat gaat het beste resultaat geven met mijn Sigma 70-200 2.8: de combinatie met mijn D90, of de combinatie met een D600 maar dan wat gecropped?

thanks voor de input.
                  In dit geval zou ik die D90 met die 17-55 houden hoor. Nieuw staat D 90 nu aan 460 euro .... wat mag je nog vragen voor een D90...300 - 350 ?

Comment

Working...
                  X