Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D70 -Back**cus

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    D70 en mijn Nikkors allemaal spot on, geen probleem te melden. Als je testen doet, zorg zeker dat je dit in geen van de programma's doet, enkel in manuele mode, dan ben je zeker dat je alles zelf controleert.

    (vb: in de pre-programma's kiest de D70 zelf zijn focuspunt naar gelang de info op de sensor dmw 'closest subject') is maar een tip ...

    Comment


    • #17
      Ik heb ook eens wat testen gedaan, en de focus ligt waar hij moet liggen. Geen last dus van front/back-focussing.

      Hier vindt je een template om af te drukken als je je focus eens wilt testen:
      http://www.qixis.com/~emiel/scale45.png
      D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

      Comment


      • #18
        Even ter verduidelijking, heb het testje ook reeds uitgevoerd op relatief korte instelafstand. (http://forum.belgiumdigital.com/topic.asp?TOPIC_ID=43534&SearchTerms=,)
        Het backfocusduveltje steekt pas zijn kop op bij langere opnae-afstanden (tussen 2 é 4 meter). Zal op deze afstanden nog eens wet testjes uitvoeren... Wordt vervolgd
        Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
        Lieven

        Comment


        • #19
          Eerst was ik nogal sceptisch tegenover de "backfocus problemen", ... tot ik mijn eigen D70 had en er een paar weken mee heb rondgelopen.

          Na wat studiewerk en altijd onscherpe foto's met de kitlens in groothoek (< 40mm) en op maximum diafragma, heb ik mijn camera + lenzen aan een grondige testcyclus onderworpen. Het backfocus probleem is evident voor alle lenzen die ik gebruik, niet alleen de kitlens. Een sigma 24mm f/2.8 was "het beste" wat betreft focus performantie onder de groothoek standen. Ook met manuele focus is er een serieuze backfocus. Ook eens een snelle test laten doen door een pro met de Nikon 17-35 op m'n D70 (deze lens presteert prachtig op een D100): niks scherp in 17mm vanaf ongeveer 2m focus afstand.

          Nu maar hopen dat ze bij Nikon/ De B. het probleem erkennen. Samengevat is mijn conclusie een calibratieprobleem van de CCD sensor tov matglas en AF subsysteem.

          Voor degenen die ook vermoeden dat ze een probleem hebben, ga eens na in welke mate je mijn resultaten kan reproduceren. Er komt heel wat systematiek bij te pas:

          Opstelling:
          - camera op driepoot, timer gebruikt
          - test object goed verlicht (ik gebruikte verschillende objecten inclusief een mm schaal onder 45° en een focus object dat vlak is en loodrecht op de kijkrichting staat)
          - variabele afstanden (van 40cm tot 3m) tussen sensor en test object
          - testen met AF (lock, center) met starten vanuit oneindig en minimum focus afstand
          - manueel focussen

          Belangrijkste vaststellingen
          a) Bij volle opening diafragma
          - backfocus van varierend 1cm (beste, tele standen vanaf 60mm) tot ongeveer 8cm en meer (groothoek 18mm kitlens).
          - Vanaf ongeveer 3m geen focus meer in 18mm stand kit lens
          - In tele standen geen echt probleem
          - Dichtbij opnames (40cm) met 18mm nog net acceptabel mits manuele focus en kennis van het backfocus, autofocus onbruikbaar!

          b) Afstoppen
          - Vanaf f/8 geen enkel probleem bij tele > 70mm
          - Vanaf f/11 acceptabel bij 18mm stand kitlens voor focus op korte afstanden (<2m), verbetering bij grotere focus afstanden maar alles blijft onscherp.

          Dit gedrag wijst op een calibratiefout in de onderlinge afstanden matglas/ccd/af sensors. Vooral door het gedrag dat steeds slechter wordt bij kleinere brandpunt-afstanden. Een kleine afwijking in de ideale positie van de CCD sensor (vb 0.1-0.2mm teveel "naar voor") heeft al een sterke invloed (reeel focus punt voorbij oneindig) als het focus afstand is ingesteld op 2-3 m met f=18mm. Hoe hoger de f-waarde, hoe kleiner het probleem. Je kan zelf eens de impact van zo'n afwijking berekenen via de eenvoudige formule:

          1/f=1/D+1/B

          waarin f de brandpuntsafstand, D de ingestelde focus afstand, B de afstand tussen (de "perfecte") lens en de ccd chip (of film). Je kan dan een reele D berekenen door een afwijking in B en een gekozen focus afstand.

          Dit is natuurlijk maar een deel van het verhaal, over "scherpte" en DOF kan je heelder boeken schrijven (of kopen)

          Wie wil email ik de excel sheet door waarin de afwijking wordt berekend met een in te stellen ccd calibratiefout en er enkele grafiekjes van maakt voor verschillende f-waarden en focus afstanden.

          Mijn eerste post hier is dus een droevige ... ook al heb ik veel plezier gehad met de tele standen en alle overige eigenschappen van de D70.

          Nog geen site of pbase account, dus ik kan nog niks posten.

          -paul
          D70 + 18-70 kitlens, flitserke SB-800, Sigma 70-210 , Sigma 24 f/2.8, Nikon 50 D f/1.8, Nikon F70, Sigma 70-300 Super Macro APO II, Nikkor 180 D f/2.8 -- BD0294BE

          Comment


          • #20
            Misschien kan deze meneer u helpen

            http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8561307
            D-70 --> altijd maar blijven trainen

            Comment


            • #21
              Yup, maar dat is het allerlaatste redmiddel

              Hopelijk geraak ik vrijdag bij De Beukelaer en kunnen ze daar de camera calibreren.

              -paul

              D70 + 18-70 kitlens, flitserke SB-800, Sigma 70-210 , Sigma 24 f/2.8, Nikon 50 D f/1.8, Nikon F70, Sigma 70-300 Super Macro APO II, Nikkor 180 D f/2.8 -- BD0294BE

              Comment


              • #22
                Paulb,

                I would like to hear from you what "De Beukelaer" they are going to tell you about calibrating your camera. Please inform us.
                I wish they don't act like the Nikon Russian Repair Centre, than you have to repair yourself

                Comment


                • #23
                  Yep, keep us posted na je bezoekeje bij De Beuckelaer.
                  Alvast dank bij voorbaat
                  Analoog in gedachten, digitaal in uitvoering!
                  Lieven

                  Comment


                  • #24
                    Mijn D70 heeft blijkbaar geen consistent verkeerde focus.

                    Met een 50mm op f1.8 heeft ie meestal wel acceptabele focus. Idem met een 20mm op f2.8. Maar af en toe vergist ie zich lichtjes. Het is natuurlijk best mogelijk dat t niet aan de camera ligt.

                    Mijn F80 heeft dat ook, maar omdat die een veel grotere zoeker heeft is dat goed zichtbaar. Dan is t geen probleem. De D70 heeft spijtig genoeg een zoeker die zo klein is dat manueel corrigeren van de scherpstelafstand erg moeilijk is.

                    Koen
                    Koen
                    http://stuutekeer.wordpress.com

                    Comment


                    • #25
                      Ik vermoed dat de Nikon D70 toch een back focus probeem heeft. Als je op dpreview.com op forum D70 , zijn er massaal veel back focus vragen. Als je vergelijkt het met D300, komt dit onderwerp bijna niet voor

                      Comment


                      • #26
                        Ik ben niet echt ne professional, maar ben graag van alles op de hoogte
                        Na al een heleboel gelezen te hebben krijg ik de indruk dat het niet zozeer aan het toestel ligt maar wel aan de lens of niet?????
                        D-70 --> altijd maar blijven trainen

                        Comment


                        • #27
                          Follow-up:

                          Ik heb met de hulp van een dpr collega mijn test resultaten en berekeningen on-line gezet:

                          http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8624259

                          De backfocus problemen zijn vooral onaanvaardbaar bij korte brandpuntafstanden en nemen toe met de focus (object) afstand.

                          Morgen is er nog een turnfeest van m'n dochter, volgende week gaat mijn D70 naar De Beukelaer voor calibratie of vervanging.

                          Toch ook al veel plezier gehad, resultaten toon ik als ik m'n eigen web ruimte heb geactiveerd.

                          Groetjes

                          -paul
                          D70 + 18-70 kitlens, flitserke SB-800, Sigma 70-210 , Sigma 24 f/2.8, Nikon 50 D f/1.8, Nikon F70, Sigma 70-300 Super Macro APO II, Nikkor 180 D f/2.8 -- BD0294BE

                          Comment


                          • #28
                            Voor de volledigheid even vermelden:

                            Sinds 3 juni heb ik m'n D70 terug na calibratie bij DB voor backfocus (3.5 weken bij DB geweest). Alle fotos zijn nu messcherp

                            Naast de backfocus calibratie was m'n CCD filter ook gepoetst, maar dat laatste heb ik snel effe verbrod door allerlei lenzen van een viking-nikoniaan uit te proberen tijdens mijn trip in Noorwegen.

                            Op de heenreis ook een SB-800 toegevoegd aan m'n arsenaal, kon het niet laten ... (€379, Schiphol)

                            -paul
                            D70 + 18-70 kitlens, flitserke SB-800, Sigma 70-210 , Sigma 24 f/2.8, Nikon 50 D f/1.8, Nikon F70, Sigma 70-300 Super Macro APO II, Nikkor 180 D f/2.8 -- BD0294BE

                            Comment


                            • #29
                              Peis dat ik toch ook eens zo'n test moet doen!
                              Lid: BD 0249BE
                              D70 / AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70 f/3.5~4,5G IF ED*SIGMA AF 55-200 F/4-5.6 DC*CF 1G Transcend*SIGMA EF-500 DG SUPER iTTL*CP5700*HITI 730 PS*Canon Pixma iP8500*Minolta Scan Elite 5400*Lowepro Minitrekker*Lowepro Nova 5 AW

                              Comment


                              • #30
                                Ik denk dat ik de enige ben die nog geen problemen heb opgemerkt met mijn D70.
                                Geen dode of hot pixels, geen moiré, geen backfocus.
                                Vergeet niet zoals Phille reeds zei dat je die backfocus pas goed kan testen als alles manueel is ingesteld.
                                Op een andere instelling kiest hij misschien een ander focuspunt dan wat jij wil maar dit heeft dan niks met backfocus te maken.
                                Herinner mij dat in het begin bij de 300d hier ook allerlei opmerkingen waren over slechte autofocus enz...
                                NIKON D70
                                NIKKOR AF-S DX 18-70 F3.5-4.5 IF ED

                                Comment

                                Working...
                                X