Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fuji x pro 1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fuji x pro 1

    wie heeft deze camera en kan mij overtuigen om hem ......
    ik wil er vooral straat,landschap,portret,en reisfotografie mee maken
    alle uitleg is welkom pro en contra
    al veel op google gekeken maar er is weinig te vinden over echte gebruikers

    grtjs en alvast bedankt

  • #2
    Re: fuji x pro 1

    Neem eens contact op met forumlid baloo, die heeft er eentje en gebruikt hem zeer intensief....
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: fuji x pro 1

      zou eerder eens naar de X-E1 kijken, denk dat dit uiteindelijk praktisch gezien een beter toestel is dan de x-pr01, en beeldkwaliteit van beide zou toch gelijk zijn.

      Comment


      • #4
        Re: fuji x pro 1

        Dit is toevallig, ik wou gisteren krek hetzelfde draadje opstarten. Ik heb reikhalzend uitgekeken naar dit toestel en ben echt benieuwd naar enige gebruikerservaringen.


        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        zou eerder eens naar de X-E1 kijken, denk dat dit uiteindelijk praktisch gezien een beter toestel is dan de x-pr01, en beeldkwaliteit van beide zou toch gelijk zijn.
        Dit toestel heeft geen optische viewfinder en dat vind ik een nadeel. Ik zou met dit toestel perfect manueel scherp willen kunnen stellen. Zolang dit niet kan is het geen toestel voor mij.

        Comment


        • #5
          Re: fuji x pro 1

          Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
          Dit is toevallig, ik wou gisteren krek hetzelfde draadje opstarten. Ik heb reikhalzend uitgekeken naar dit toestel en ben echt benieuwd naar enige gebruikerservaringen.




          Dit toestel heeft geen optische viewfinder en dat vind ik een nadeel. Ik zou met dit toestel perfect manueel scherp willen kunnen stellen. Zolang dit niet kan is het geen toestel voor mij.
          de E1 heeft een elektronische zoeker (EVF) welke beter is dan van de pr01, en de optische zoeker van de pro1 is niet echt geschikt om manueel scherp te stellen. (is geen rangefinder zoals de leica-m serie, vergis je niet).
          EVF is veel beter geschikt om nauwkeurig manueel te focussen, je hebt immers de mogelijkheid om het beeld uit te vergroten !

          de EVF toont het beeld volledig bij OVF werk je met kaderkes op matglas waarvan de grote afhankelijk is van het brandpunt vd lens, maar hoe werkt dit voor zoomlenzen ?

          Comment


          • #6
            Re: fuji x pro 1

            Beste veteraan, ISO200,

            Ik wil uiteraard met plezier mijn gebruikservaringen met de Fuji X-reeks toestellen met jullie delen.

            Ik heb een X-100 sinds dat toestel uitkwam in 2011, en heb een van de allereerste X-Pro1 exemplaren die in België beschikbaar kwamen.

            Die toestellen - elk op hun manier - passen perfect voor het soort fotografie dat ik het liefst beoefen. Straat-, portret-,documentaire, reis- en landschapsfotografie (in mijn geval in die volgorde) horen daar zeker bij.

            Ze zijn niet perfect voor alles, dus mijn full-frame Nikon materiaal gaat (nog) niet weg. Maar die grote besten komen enkel nog buiten bij heel specifieke opdrachten.

            Mijn enthousiasme is zo groot dat ik momenteel de dagen aftel om de al een tijdje bestelde 18-55 zoomlens en een X-E1 exemplaar (als 2de/backup toestel) in de winkel te kunnen afhalen.

            Eens die binnen kan ik jullie ook in detail adviseren over welk van de twee varianten met verwisselbare lenzen best voor welk gebruik in aanmerking komt.

            Ik plan dan ook heel binnenkort hierover uitgebreid verslag over te doen, in het kort op dit forum en verder via mijn blog.

            Met de komst van de X-E1 zal ik ook mijn D300 DX back-up toestel van de hand doen, evenals mijn full-frame 'reis' zooms (eventuele liefhebbers: hou Aangeboden in het oog!)

            Kunnen jullie nog even geduld hebben voor een uitgebreid verslag? Dringende vragen (als de credit card teveel jeukt...) mag je altijd hier stellen, natuurlijk...

            Een uitgebreide collectie van reviews en andere artikels over de Fuji X-reeks vind je ook samengevat op ScoopIt.
            BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

            Comment


            • #7
              Re: fuji x pro 1

              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              zou eerder eens naar de X-E1 kijken, denk dat dit uiteindelijk praktisch gezien een beter toestel is dan de x-pr01
              Welk model voor wie of voor welk gebruik beter is zal afhangen van je eigen smaak (en budget).

              Voorkeur voor X-Pro1 indien je
              - houdt van een brede, heldere optische doorkijkzoeker (straatfotografie!)
              - liever een iets groter, zwaarder, steviger toestel in de hand hebt
              - vaak vanop statief met het LCD scherm wil werken (architectuur, macro...)
              - meestal zonder (invul)flits of met off-camera flits werkt

              Voorkeur voor X-E1 indien
              - een kleiner en compacter toestel wil
              - wat geld wil sparen bij de aankoop van de body (en daarmee misschien een extra lens kopen)
              - vaak een kleine invulflits wil gebruiken
              - werken met een DSLR-achtige doorkijkzoeker(maar dan wel een elektronische) verkiest
              - videofuncties wil gebruiken (ingang voor externe microfoon).

              Ik heb de X-E1 op Photokina een tijdlang kunnen 'manipuleren'en wacht nu met ongeduld op mijn (voorafbestelde) exemplaar.
              Ik zou zelf niet (meer) zonder de optische zoeker van de X-Pro1 willen werken. Maar de X-E1 zal een perfecte 2de body worden (EVF ideaal voor Nikon MF lenzen via tussenringen, macro, zoomlens).
              Ik heb het mijzelf dus makkelijk gemaakt...


              Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              en beeldkwaliteit van beide zou toch gelijk zijn.
              Inderdaad: zelfde sensor, beeldverwerking enz.
              BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

              Comment


              • #8
                Re: fuji x pro 1

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                EVF is veel beter geschikt om nauwkeurig manueel te focussen, je hebt immers de mogelijkheid om het beeld uit te vergroten !
                Bij werken met MF en de OVF heb je die mogelijkheid ook! Gewoon het draaiwieltje indrukken, en je hebt een EVF beeld met naar keuze een 3x of 10x vergroting.

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                de EVF toont het beeld volledig bij OVF werk je met kaderkes op matglas waarvan de grote afhankelijk is van het brandpunt vd lens, maar hoe werkt dit voor zoomlenzen ?
                Kadertjes zoomen netjes mee.
                BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                Comment


                • #9
                  Re: fuji x pro 1

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  EVF is veel beter geschikt om nauwkeurig manueel te focussen, je hebt immers de mogelijkheid om het beeld uit te vergroten !
                  Hmm, dat weet ik toch niet. Misschien ligt het aan mij maar ik heb momenteel een NEX 7 met EVF en ik vind manueel scherpstellen absoluut niet zo eenvoudig, zelfs met de vergrotingen. Ik vind de kwaliteit van de zoeker eenvoudig weg niet voldoende om er manueel op scherp te stellen.
                  Ik vraag me af of dit bij de Fuji X-pro beter of slechter is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: fuji x pro 1

                    alvast bedankt voor de reacties ,ga dit zeker volgen op het forum
                    ik heb geduld want het hebben is het einde van het genot zeg ik altijd

                    grtjs

                    Comment


                    • #11
                      Re: fuji x pro 1

                      Bert Stephani is ook aan het testen, je kan zijn ervaring hier zien:


                      50D, ne hoop glas en bliksemke

                      Comment


                      • #12
                        Re: fuji x pro 1

                        Oorspronkelijk geplaatst door ISO200 Bekijk bericht
                        Hmm, dat weet ik toch niet. Misschien ligt het aan mij maar ik heb momenteel een NEX 7 met EVF en ik vind manueel scherpstellen absoluut niet zo eenvoudig, zelfs met de vergrotingen. Ik vind de kwaliteit van de zoeker eenvoudig weg niet voldoende om er manueel op scherp te stellen.
                        Ik vraag me af of dit bij de Fuji X-pro beter of slechter is.
                        Vooreerst nogmaals met de OVF van de fuji x-pro1 kun je niet manueel scherpstellen. Daar zijn al veel kopers die zich daar aan laten vangen hebben.

                        Integenstelling tot DSLR of EVF is het beeld wat je in de OVF ziet verschillend van het beeld in de lens. Daarbij is de beelduitsnede in de OVF groter, dit afhankelijk van het brandpunt van de lens, dan hetgeen je werkelijk fotografeert, dus het werkelijke beeld is maar een deel van wat je ziet in de zoeker. Om dit systeem bruikbaar te maken wordt er een kadertje geprojecteerd in de zoeker, grote vd kader varieert afhankelijk van brandpunt van gebruikte lens, en al wat zich binnen dit kader bevindt zou moeten overeenkomen met finale uitsnede van je foto. Echter wat dat kadertje toont wijkt nog al sterk af van je uiteindelijke uitsnede vd foto, dus om juist te kadreren is dat systeem ook niet echt geschikt.
                        Als je een zoom lens gebruikt wordt je beeld in de zoeker niet groter of kleiner naarmate je in of uit zoomt, maar verandert wel het kadertje in de zoeker van afmeting.

                        Om al bovenvermelde problemen aan te pakken heeft men vroeger het reflex systeem ontwikkelt, een systeem dat in je zoeker hetzelfde beeld toont als dat vd lens, en zo is de (D)SLR ontstaan.

                        Om snel en nauwkeurig te kunnen scherpstellen met een optische zoeker heeft men het zogenaamde rangefinder systeem (meetzoeker) ontwikkelt, wordt nog door Leica gebruikt in digitale toestellen (leica m8,m9,M) maar die zijn ontzettend duur, de xpro-1 heeft dat systeem niet. Men spreekt in sommige reclames wel van rangefinder styled toestel of zoeker, maar dat is bedoelt om visjes te vangen.

                        Met EVF daarentegen kan men wel heel nauwkeurig scherpstellen, men kan het beeld op een gekozen punt (focus punt) uitvergroten voor de fuji's is dit x3 en x7 bij bvb nex is dit x7 en x14. Dit kan door knop in te drukken of automatisch (NEX) door aan focusring van de lens te draaien. (voor focus by wire lenzen)
                        Natuurlijk is ook de resolutie van de zoeker belangrijk, hoe hoger de resolutie hoe nauwkeuriger je kunt focussen.
                        Bij de x-pr01 is dat maar 1.440.000 punten bij de E1 en de NEXen zijn dat 2,400,000 punten, dus bijna de helft meer. Voldoende om zeer nauwkeurig te focussen.

                        Dit systeem heeft natuurlijk het nadeel dat men het totale beeld verliest tijdens focussen wat focussen van bewegende onderwerpen bemoeilijkt. Voor min of meer statische onderwerpen gaat dit zeer snel en heel nauwkeurig .
                        Nu focussen met typische MF lenzen gaat vlotter en sneller dan met AF objectieven.

                        Uiteraard zoekt men digitaal naar methodes die rangefinder systeem evenaren, zoals het focus peaking systeem, ontwikkelt voor video maar eveneens bruikbaar voor foto. Is afhankelijk van gebruikte brandpunt minder nauwkeurig maar vrij snel en eenvoudig te gebruiken.
                        Het mooie is dat je dit in combinatie met andere methodes kunt gebruiken en ook uiteraard tijdens video
                        Fuji gebruikt dat systeem voor zover ik weet (nog) niet, maar is terug te vinden bij de meeste andere systeemcamera.

                        Een hybride systeem was misschien iet of wat nuttig in combi met de EVF gebruikt in de x-pro1 en x-100, maar met huidige meer state-of the art zoekers zoals gebruikt in de E1 lijkt me dat eerder overbodig en weinig tot geen nut te hebben.

                        En dit maakt , volgens mij althans, van de E1 een beter toestel dan de x-pr01.


                        Dus om in het kort te antwoorden op je vraag, met fuji-x1 kun je minder goed manueel scherp stellen dan met NEX7.
                        Vraagje heb je de dioptrie van je zoeker aangepast aan je ogen ?
                        Last edited by puerte; 28 november 2012, 18:41.

                        Comment


                        • #13
                          Re: fuji x pro 1

                          Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                          Dus om in het kort te antwoorden op je vraag, met fuji-x1 kun je minder goed manueel scherp stellen dan met NEX7.
                          Vraagje heb je de dioptrie van je zoeker aangepast aan je ogen ?
                          Berdankt voor jou uitgebreide antwoord Puerte.
                          Ik ken de leica nog van in de analoge tijd en ik weet wat het rangefinder systeem doet. Dat is natuurlijk onovertroffen.
                          Met mijn NEX7 heb ik inderdaad de dioptrie afgeregeld, maar opnieuw heb ik hier moeite mee waar dit met mijn Nikon D700 ging als een fluitje van een cent.

                          Comment


                          • #14
                            Re: fuji x pro 1

                            Wie hier meer wil over horen en nu zondag naar de Mini-Photokina in Geel kan komen: rond 13u organiseert BD een sessie rond dit thema.

                            Zie dit bericht.
                            BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                            Comment


                            • #15
                              Re: fuji x pro 1

                              en al iemand de 18-55 getest op de x pro 1
                              van prijs is er niet veel verschil met een prime
                              bert stephany heeft er al wat testjes meegedaan en moet zeggen dat ziet er goed uit

                              grtjs

                              Comment

                              Working...
                              X