hier komen de beoordelingen van mijn camera's gevolgd door mijn ideale camera:
Olympus C40
Pro:
- zeer compact
- gebruikt slechts 2 AA-baterijen
- handige schuif die aan-uitknop is en tevens de lens beschermt
- alles handmatig in te stellen (A/S/M + witbalans + iso + MF)
- houdt enorm lekker vast voor zo'n klein cameraatje
Con:
- Gebruikt smartmedia en is erg gelimiteerd in grootte (max. 128mb)
- net te dik voor in de broekzak
- geen filterdraad (kan ook niet, want met filter kan je de aan/uitschuif niet meerd dichtschuiven, maar toch)
- redelijk snel ruis in blauwkleuren (al bij ISO 100)
- relatief veel last van CA
Canon D60
Pro:
- het echte SLR-gevoel
- degelijk gevoel en uitstraling
- batterijrendement erg hoog
- ISO 800 nog zeer goed bruikbaar
- flexibel: je bepaalt zelf welke lens je nodig hebt en bent niet afhankelijk van wat de fabrikant aan de camera heeft geplakt
- veel accessoires voor te krijgen
- RAW is erg prettig, geeft net dat ietsje meer rendement
Con:
- geen iso 1600/3200 (je wilt altijd meer)
- langzame AF bij weinig licht (op te lossen met externe flitser, werkt dan prima (flitser hoeft niet af te gaan om toch AF assist te gebruiken))
- lezen/schrijven van/naar CF is niet snel (snelle kaartjes bieden geen verbetering, camera is de limiet)
- je moet zelf bepalen welke lenzen je erbij koopt en dat is voor mij een probleem: ik kan niet kiezen...
. Nou ja, ik kan wel kiezen, maar dan kan ik het weer niet betalen 
Ideale camera:
Een hybride camera met vaste lichtsterke lens van hoge kwaliteit van 28-200mm, de snelheid (zowel AF als shutterlag) en ruisprestaties van een DSLR, beeldstabilisatie, RAW-ondersteuning, een EVF zonder vertraging die ook bij weinig licht 't goed doet, aansluiting voor externe flitser, zwenk/draai lcd-scherm
Bijv. een Canon Pro 1 met daaraan toegevoegd een ruisvrijere, grotere (voor meer DOF) sensor en stabilisatie. De Minolta A1/A2 komen dicht in de buurt, maar hebben wat problemen met betrouwbaarheid heb ik begrepen (+ dat ik nog wel wil zien of dat nieuwe systeem van de stabilisatie wel degelijk is)
Dit waren de mijmeringen van mikekiwi...
Olympus C40
Pro:
- zeer compact
- gebruikt slechts 2 AA-baterijen
- handige schuif die aan-uitknop is en tevens de lens beschermt
- alles handmatig in te stellen (A/S/M + witbalans + iso + MF)
- houdt enorm lekker vast voor zo'n klein cameraatje
Con:
- Gebruikt smartmedia en is erg gelimiteerd in grootte (max. 128mb)
- net te dik voor in de broekzak
- geen filterdraad (kan ook niet, want met filter kan je de aan/uitschuif niet meerd dichtschuiven, maar toch)
- redelijk snel ruis in blauwkleuren (al bij ISO 100)
- relatief veel last van CA
Canon D60
Pro:
- het echte SLR-gevoel
- degelijk gevoel en uitstraling
- batterijrendement erg hoog
- ISO 800 nog zeer goed bruikbaar
- flexibel: je bepaalt zelf welke lens je nodig hebt en bent niet afhankelijk van wat de fabrikant aan de camera heeft geplakt
- veel accessoires voor te krijgen
- RAW is erg prettig, geeft net dat ietsje meer rendement
Con:
- geen iso 1600/3200 (je wilt altijd meer)
- langzame AF bij weinig licht (op te lossen met externe flitser, werkt dan prima (flitser hoeft niet af te gaan om toch AF assist te gebruiken))
- lezen/schrijven van/naar CF is niet snel (snelle kaartjes bieden geen verbetering, camera is de limiet)
- je moet zelf bepalen welke lenzen je erbij koopt en dat is voor mij een probleem: ik kan niet kiezen...

Ideale camera:
Een hybride camera met vaste lichtsterke lens van hoge kwaliteit van 28-200mm, de snelheid (zowel AF als shutterlag) en ruisprestaties van een DSLR, beeldstabilisatie, RAW-ondersteuning, een EVF zonder vertraging die ook bij weinig licht 't goed doet, aansluiting voor externe flitser, zwenk/draai lcd-scherm
Bijv. een Canon Pro 1 met daaraan toegevoegd een ruisvrijere, grotere (voor meer DOF) sensor en stabilisatie. De Minolta A1/A2 komen dicht in de buurt, maar hebben wat problemen met betrouwbaarheid heb ik begrepen (+ dat ik nog wel wil zien of dat nieuwe systeem van de stabilisatie wel degelijk is)
Dit waren de mijmeringen van mikekiwi...
Comment