Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

professionele camera ook voor een beginner?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: professionele camera ook voor een beginner?

    Ik zou het doen, moest ik in jouw plaats zijn.
    Als je ervaring hebt met het analoge fotograferen, diafragma, sluitertijden, ... dan zal je waarschijnlijk ondervinden dat de huidige techniek het tegenwoordig gemakkelijker maakt dan vroeger.
    I.p.v. de ruitjes op elkaar te zetten, bestaat er tegenwoordig autofocus (zal misschien een gewenning vragen in t begin).
    Je kan ieder moment je iso veranderen, ipv eerst je rolletje vol te schieten, ... enz.

    De rest zijn gewoon "features", leuk voor de programmeurs onder ons, maar heeft soms nog weinig met fotografie te maken...
    Nikon Df

    Comment


    • #17
      Re: professionele camera ook voor een beginner?

      Ik weet niet vanwaar je bent maar heb hier een d800 mag je gerust eens komen testen.
      Zoals ik reeds vroeger zei (en werd toen bijgetreden door andere) het is een 'pokke' moeilijke camera om een deftig beeld uit te krijgen omdat
      je je sluitertijd toch wel 1,5x zo snel moet zetten dan je normaal zou denken.

      Ik ga hier ook geen discussies meer over aan , het is gewoon zo.
      Als je echt wil gaan voor een camera en er deftig mee wil bezig zijn, moet je geen schrik hebben
      van een D800.
      Verwacht je effe snel een camera te grabbelen en klik een kiekje te nemen zonder er eerst over na te denken...........
      laat hem dan maar liggen.
      (zonder nadenken bedoel ik dan ook dat jij & ik geen pro's zijn die dit voor broodwinning doen)


      altijd welkom voor een test

      grtjs
      G
      Mijn site...
      vandaelefotografie.be
      * BD0916BE *

      Comment


      • #18
        Re: professionele camera ook voor een beginner?

        Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
        dan is de eerste lens dat ik er bij koop waarschijnlijk de 28-70mm f/2.8 ED-IF AF-S NIKKOR.
        in feite is dit een oude lens... een recentere en betere lens is de 24-70mm F/2.8
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: professionele camera ook voor een beginner?

          Ik ben ook herstart een kleine twee jaar geleden bij mijn pensionering. Werk wel met een canon systeem.
          Een ff is altijd interessant en daar kan je wel wat jaren mee voort, ok de techniek staat niet stil maar ik zie nu bv nog altijd camera's aangeboden worden die al wel tot acht jaar oud zijn en dus nog altijd in gebruik. Vermits je toch een voldoende groot budget hebt zou ik inderdaad met een ff starten. Ik had het budget niet en heb nu dus mijn 60d Canon in de verkoop staan omdat ik toch overgeschakeld ben.
          FF heeft het voordeel dat een lens de beeldhoek geeft die we verwachten, 50mm is 50mm en geen 75... en ook de daarbij horende dieptescherpte of dof. Denk er ook even aan dat je nog een flits nodig gaat hebben tenzij je enkel met bestaand licht wil werken. Deze ff camera's hebben zelden een ingebouwde (maar veel te zwakke) flits.
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #20
            Re: professionele camera ook voor een beginner?

            om te antwoorden op je vraag:

            Ja je kan (als herbeginner) zeker mooie foto's nemen met de D800.

            het is eigenlijk heel simpel hoor:
            heb je het budget voor een D800, koop een D800
            wil je een D800 en nog niet teveel aan lenzen geven koop een 50mm 1.8 afs.
            heb je budget voor een 24-70 koop een 24-70
            heb je budget voor een 70-200, koop een 70-200 (wil je de VR2 versie, koop die dan maar de VR1 maakt zeker ook mooie foto's)

            wat hjanssens zegt is ook waar. er komen wel nieuwe camera's uit maar die zijn niet zo drastisch beter als hun voorganger.
            als ik een d700 had zou ik ook geen D800 kopen.
            ik kom van een D300 en dan is een D800 wel een verbetering, zeker in ISO.
            maar ik gebruik nog altijd mijn D300 op huwelijken en die maakt ook foto's waar mijn klanten "waaw" tegen zeggen.

            ik lees net dat je totaal budget 8000 euro is waar wacht je nog op???

            Comment


            • #21
              Re: professionele camera ook voor een beginner?

              TS, op dit moment is de D800 in het gamma van nikon zowat top. Ik heb enige tijd geleden hetzelfde toestel gekocht en ben ook nog maar een jaar bezig. Het is gewoon geen vergelijk met de instaptoestellen. Zoals al gezegd vraagt dit toestel wel het betere glaswerk, maar gezien je budget zal dat geen probleem zijn. Het toestel heeft eigenlijk maar 2 nadelen, maar daar kan je mee leren werken: het is geen snelheidsduivel in continued shooting met zijn 4fps, en om uit de hand te fotograferen moet je bij de regel brandspuntsafstand = sluitertijd wat bijdoen om echt bewegingsonscherpte volledig voor te blijven.
              Als je met deze nadelen kan leren werken is het een beest van een camera waar je jaren plezier aan zal hebben.

              De lenzen die het toestel completeren is het heilige trio van nikon. Nl de 14-24 2.8, de 24-70 2.8 en de 70-200 2.8. Wat 50mm's betreft kan je kiezen uit de 1.4 of de 1.8 van nikon of de 1.4 van sigma. Deze doen het allemaal zeer goed op de d800 maar ze hebben wel hun eigen sterktes en zwaktes en hun eigen "karakters". Zeker eerst eens uitproberen in de winkel of bij iemand die je kent.

              Verder heb ik op dat toestel ook de 35mm 2.0 D lens. die is prachtig als rondloop en reportagelens, hoewel die pas echt scherp word vanaf 4.0.
              Verder is de 85mm 1.4 G een beest op de d800.

              Van de andere primes kan ik niet veel zeggen omdat ik die nog niet gebruikt heb.

              Wat je zeker moet doen is je lenzen finetunen met de focustuning optie in de d800. Dat maakt een wereld van verschil in scherpte.
              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

              Comment


              • #22
                Re: professionele camera ook voor een beginner?

                Oorspronkelijk geplaatst door immage Bekijk bericht
                ik lees net dat je totaal budget 8000 euro is waar wacht je nog op???
                Op een antwoord zoals dat van u , (bevestigen dat dit een goede keuze zou zijn, wat het zeker en vast is!) Ik zou een combo nemen met 35mm en 50mm 1.4 en 70-200 vrII, maar dat is mijn stijl hé.
                Wil je het lichter houden: 35mm 2.0, 50mm 1.8 en 105mm 2.8 .
                Wil je all in one: 28-300mm of een 24-70 of 24-120, hangt volledig af van welk bereik je wil en als je die 2.8 nodig hebt. Hierbij neig ik naar de 24-70 omdat deze het lichtsterkst is en de beste kwaliteit afgeeft.

                Comment


                • #23
                  Re: professionele camera ook voor een beginner?

                  Ik kon hier al heel wat interessante reacties lezen. Waarvoor dank.

                  Zo ging het in het digitale tijdperk, maar ik heb na 3,5 jaar nu totaal geen behoefte om mijn D700 te upgraden naar een D800.
                  Hierin herken ik mezelf een beetje. Meteen ook deels de reden waarom ik meteen een D800 zou kiezen. Zonder tussenstap met een meer 'beginners toestel'.
                  Ten eerste vind men je 2-de hands nog belachelijk weinig waard als je'm wil verkopen. En ten tweede ben ik iemand die gaat voor zeer goed, maar dan ook graag lang en tevreden gebruik maakt van de aankoop.
                  Een andere reden is dat ik de indruk heb dat een evolutie in de maak is, waarbij de neuzen steeds meer richting FF gaan. (excuses als deze indruk van mij een foute indruk is)
                  Hoe dan ook is de aankoop 100% hobby. Niets beroep of bijberoep. Geen reportages om een cent bij te klussen.

                  Zoals ik al zei, geef ik mezelf de tijd en de inzet om de camera deftig te leren kennen. Dus als sommige discussies vertellen dat een 'andere' sluitertijd (tot 1,5x) noodzakelijk is, dan neem ik dat er bij. Daarvoor leer je 'n eigen camera kennen. Op termijn moet je 'n toestel meer op gevoel bedienen dan op wat je denkt.

                  Als ik sommige reacties herlees, dan heb ik toch wat heimwee naar m'n oude toestel waarbij voor het scherpstellen de ruitjes en de 2 halve cirkels perfect moesten passen...
                  Ik herken mezelf terug.
                  Hoewel,, heimwee.... Starten en beginnen met filmpjes vol te schieten. Zich blauw betalen aan de afdrukken, om dan teleurgesteld maar enkele goeie foto's te bewaren. Dan maar wat verder oefenen op dia's om de kosten te drukken....

                  Zo te lezen zal m'n ondervinding met sluitertijden, diafragma, iso, van destijds wel wat basis bezorgen.
                  Waar ik het meest voor vrees(de) was dat ik met m'n gebrek aan kennis in het digitale fotgraferen, de instellingen van een D800 onderling zou laten 'botsen' en het moeilijk ging lukken om uit het geheel van instellingen ook knappe foto's te schieten.
                  Maar de antwoorden geven me steeds meer vertrouwen om voor een D800 te gaan.

                  Een klein kantmerk. Er komen opmerkingen als waar ik met zo'n budget nog op wacht.
                  Mijn budget mag dan wel ruim zijn. Het is niet mijn bedoeling om losjes aan de kassa te passeren, m'n €'s op tafel te gooien en kopen maar.
                  Nee, stel ik ga voor de D800. Dan koop ik me er idd een relevante lens bij. Dat kan waarschijnlijk op eigen idee en aanraden een 24-70mm F/2.8 worden.
                  En that's-it ,, zo stap ik weer buiten.
                  Jawel, er komen op termijn (kort of lang) heel zeker nog objectieven bij. Maar eerst m'n D800 leren kennen. In staat zijn om samen met de 24-70mm F/2.8 wat deftige beelden te schieten. En gaandeweg komt er dan wel een vb. 70-200 bij.
                  Maar geen opschepperij voor mij, met een tas vol dure spullen, maar niet in staat om een deftige foto te nemen.

                  Nog reacties? Graag!
                  Alvast bedankt.

                  O ja,, ik ben uit wat ze "Bachten de Kupe" noemen. Zeg maar de Belgische Westhoek.

                  Groeten,, Peter

                  Comment


                  • #24
                    Re: professionele camera ook voor een beginner?

                    Justijn, ALs je wil beginnen met 1 lens is de 24-70 inderdaad de beste keuze voor algemeen werk. Het is een prachtig stukje optiek :-)
                    Wat betreft je oude ervaring: die zal je beter van pas komen op de D800 dan op een instaptoestel, omdat dat allemaal wat dichter bij het oorspronkelijke fotograferen ligt en je op kleinbeeldformaat werkt.
                    Er is idd een shift gaande naar FF maar het is nog iets te zeer aan de prijs voor de meesten, maar aan de ande"re kant krijg je er ook wat voor :-)

                    De opmerkingen ivm je budget zijn denk ik eerder plaatsvervangend enthousiasme dan wel iets anders dus niet teveel van aantrekken :-)

                    Nog een klein stukje (ongevraagd) advies: als je de camera gaat halen en koop dan geheugenkaartjes die groot genoeg zijn. Op een kaartje van 4gig gaan maar een 50tal fotos in raw passen. Als dat genoeg is, is dat genoeg, maar ik heb ze persoonlijk graag iets groter.

                    In elk geval welkom terug in de wereld van het beeld en veel succes met je aankoop. Intussen zijn er al redelijk wat mensen die dat toestel ook hebben, dus als je iets moet weten: ik zou zeggen shoot!
                    FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                    Comment


                    • #25
                      Re: professionele camera ook voor een beginner?

                      Ik zou u graag advies geven, maar ik ben helaas zo iemand met een dikke
                      camera rond zijn nek, die geen behoorlijke prent weet te schieten...

                      Comment


                      • #26
                        Re: professionele camera ook voor een beginner?

                        ik vind het wel sterk dat iedereen al een bepaalde camera wil aanbevelen zonder te weten wat de ts van fotografie wil doen, zijn het portretjes in een studio omgeving, straatfotografie, sport fotografie....een wereld van verschil lijkt mij......
                        de d800 is een leuke camera als je mega grote beelden wil afdrukken , of om er op los te schieten om er nadien het goede beeld uit te kunnen knippen....
                        de d4 lijkt mij op vele vlakken een betere camera , en als budget geen rol speelt zou ik niet twijfelen en hier voor gaan zonder meer!
                        http://www.jvs-photography.be/

                        Comment


                        • #27
                          Re: professionele camera ook voor een beginner?

                          Als je je er niet voor moet pijn doen, zou ik het ook doen.
                          En ja ,als je wat gemotiveerd bent kan je op een redelijke termijn veel leren.
                          En het leuke zal zijn dat hoe meer je leert ,je zal ondervinden dat je camera nog beter kan en je dus niet tegen beperkingen aan loopt. Er komen dus steeds betere prenten uit ;-)
                          En zoals het hier al gezegd is, camera's zijn vanaf een bepaald punt zo goed dat je geen behoefte hebt om te wisselen, of je moet nieuwsgezind zijn.
                          Ik ben ook van een analoge Nikon naar een D70s, dan een D300 en nu een D3 gegaan, grote stappen maar ik zie op het moment geen enkele reden om een ander toestel te kopen omdat de laatste i.m.o.
                          zeer ruim voldoet en ik het dus op geen enkele wijze ,objectief gezien, kan verantwoorden.
                          Wat ik wel zou aanraden is het programma adobe lightroom, met een D800 zou ik altijd in raw trekken en dat programma werkt gewoon heel snel en goed en daar kun je 95% van je nabewerking mee doen. Want dat is ook nodig, alle mooie prenten die je ziet zijn in 99% van de gevallen min of meer nabewerkt.
                          D800 en een goed glasservies

                          Comment


                          • #28
                            Re: professionele camera ook voor een beginner?

                            de meeste zijn destijds overgestapt van analoog naar digitaal, enige en denk met mij de meeste moesten wennen aan het idee dat het rolletje ineens niet zo snel meer vol geraakte en dat je de foto''s ineens kon zien verder is de basistechniek onveranderd (met links en rechts natuurlijk wat aanpassingen), wel moest ik en nog steeds een beetje wennen aan het het feit dat ik niet bang hoef te zijn aan hoge ISO''s, vroeger hield het bij een rolletje bij 400 wel op, nu is dit behoorlijk anders, zo zijn er nog een aantal zaken die wat aanpassingen vergen, maar voor de rest blijft het kijken met je ogen, een foto zien en vervolgens met het apparaat, of dit nu analoog is of digitaal, dit vast proberen te leggen op de manier die je voor ogen had, dit is in feite basisfotografie en denk dat met de D800 dit geen enkel probleem hoeft te zijn.
                            Waarschijnlijk is een gezellig avondje met de handleiding en toestel op schoot al voldoende om je de volgende dag te kunnen voorzien van mooie foto''s.
                            Mijn beste Foto moek nog trekke.

                            Comment


                            • #29
                              Re: professionele camera ook voor een beginner?

                              Ik werk weliswaar met Canon, maar kan je niettemin wat "gouden" raad meegeven !

                              De D800 is ongetwijfeld een topcamera, waarmee je uiteraard prachtige beelden kunt maken na verloop van tijd.
                              Digitale fotografie is, meer dan ooit, een aaneenschakeling van verschillende elementen ... dus een topcamera vraagt ook "topelementen".
                              Zoals hier al werd aangehaald, kwaliteitsobjectieven, krachtige computer, snelle en "grote" geheugenkaartjes, ...
                              Hou daar uiteraard rekening mee !
                              Weet ook dat een topcamera meer van de fotograaf vergt !
                              Zoals hier eerder werd aangehaald "Een pro-body is veel makkelijker te gebruiken als de andere bodies", is maar deels waarheid.
                              Betere technologie vraagt ( in dit geval) ook meer kennis van de gebruiker !! En een topcamera zal je sneller "afstraffen" !
                              Gewoonweg omdat er ook verondersteld wordt dat enkel fotografen dergelijk toestel aankopen, niet amateurs.
                              Zoiets als met een F1-wagen willen vertrekken ... veel moeilijker dan met een Lada !
                              Maar oefening baart kunst, en als je een, meer dan solide basis hebt kwestie apparatuur, weet je dat je gerust kan beginnen bouwen !!
                              En zo'n toestel nodigt ook uit om veel te oefenen !!

                              Kwestie objectief zou ik eerst een lichtsterke prime kopen. Zoals de 50 1.4.
                              Een objectief dat je sowieso in je gamma zou "moeten" hebben. Niet alleen lichtsterk ( en NEE !!! Je ISO twee stops omhoog kunnen vijzen omdat je een 2.8 objectief hebt, geeft NIET hetzelfde resultaat !), maar ook goed om deftig te "leren" fotograferen en je camera te leren kennen.

                              Succes en het amusement !

                              Picha

                              Comment


                              • #30
                                Re: professionele camera ook voor een beginner?

                                Justijn, zoudt gij een beginnend cad-tekenaar een wastablet aanraden, of eerder de tafels die Mozes van God kreeg in de woestijn? Bij die laatste moet ge een steviger beitel hebben!

                                Comment

                                Working...
                                X